Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Usikker på sykkelstørrelse

Usikker på sykkelstørrelse #2710317 09/06/2022 19:45
K
KristianFarstad Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei! Jeg er nesten i ferd med å selge min nyinnkjøpte Bianchi via Nirone fordi jeg føler den er litt liten for meg. Jeg håper noen her kan hjelpe meg å bekrefte dette før jeg går til det skritt å selge.

Jeg er 193 og sykkelen er 59 cm fra BB til topp der setepinnen starter. Ifølge en størrelsesguide fra Bianchi er str 59 cm for høyde 184-186.

Jeg har syklet tre-fire turer nå og føler at jeg får litt vondt i nakken og må innta en litt for aggressiv stilling. Og at jeg får litt mye vekt på armene. Men så er det lenge siden jeg har syklet landevei - er det en tilvenningssak?

Hvis jeg sammenligner med min hardtail MTB som er i størrelse XL så er det ca like lang avstand fra setet til styret, men styret på Bianchien ligger ganske mye lavere, sikkert 5 cm lavere uten at jeg har målt. Noe er vel pga at racersykler har en mer aggressiv stilling men kanskje det er litt i overkant?

Ifølge størrelsesguiden skal jeg ha str 62 cm - vil det ikke da bli ca 3 cm lengre mellom setet og styret? Vil det gjøre at jeg får en enda mer aggressiv stilling?

Setter pris på tilbakemeldinger!

Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: KristianFarstad] #2710318 09/06/2022 20:00
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Vet du hvor langt stem som står på? Og er det mange/få spacere under?

Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: BZE] #2710321 09/06/2022 20:10
K
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Stemmet er 120 mm. Ser du om det er spacere i bildet? Det hadde hjulpet å få styret littt høyere opp.

Vedlegg
Screenshot_20220609-220746_Gallery.jpg (528.16 KB, 127 nedlastinger)
Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: KristianFarstad] #2710325 09/06/2022 20:48
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: KristianFarstad
Stemmet er 120 mm. Ser du om det er spacere i bildet? Det hadde hjulpet å få styret littt høyere opp.

Du kan snu stemmet også. Da vil styre komme høyere.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: olechr] #2710327 09/06/2022 21:00
K
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Okei, jeg kan ta kontakt med et sykkelverksted her og høre om det er noe de kan fikse 👍

Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: KristianFarstad] #2710379 10/06/2022 15:49
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Vondt i nakken = for lavt styre. Slik er det for meg hvertfall. Kansje du sku valgt en "komfortracer" med mer lik sittestilling som MTB

Stemet kan du fint snu selv, trenger ikke no sykkelverksted til det ICON_SMILE

Redigert av OleF; 10/06/2022 15:51.

Felgbrems <3
Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: KristianFarstad] #2710384 10/06/2022 17:23
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
3-4 turer og litt vondt er altfor lite til å si at sykkelen er feil i min bok.

Selv har jeg alltid jævlig vondt i korsryggen de første langturene i sesongen. Etter noen turer er derimot smertene helt borte.

Jeg ville gønnet på med flere langturer, samtidig som du prøver å løsne litt opp underveis, sitte avslappet og strekke ut nakkemusklene ved å se ned på overrøret. Hvis det bare blir verre ville jeg vurdert å gjøre noen tilpasninger.

Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: KristianFarstad] #2710391 10/06/2022 18:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
La oss prøve å ta dette systematisk.

Størrelse:

Du er 193 cm og har en Bianchi Via Nirone i størrelse 59.

Størrelse 59 er, så vidt jeg kan se, anbefalt for ryttere på rundt 183-186 cm.

Du har altså trolig en liten ramme.

Ettersom du har en liten ramme, vil fronten være lav og sittestillingen i utgangspunktet kompakt og aggressiv.

Bianchi anbefaler, så vidt jeg kan se, størrelse 63 for ryttere på din høyde. Eventuelt 61, avhengig av benlengde og hvor utstrakt du liker å sitte. Via Nirone kommer ikke i 62.

Ja, du kan tilpasse og venne deg til en liten ramme. Eventuelt få profesjonell hjelp med tilpassing. Men om du ikke kommer i mål, må du dessverre vurdere en større ramme.

Forskjellige merker måler og oppgir størrelser på forskjellig vis. Størrelse 59 er ikke det samme for Bianchi som for Cannondale. Det er ingen ryttere som er en "størrelse 56" eller "størrelse 59", slik enkelte synes å tro. Man bruker forskjellige størrelser alt etter sykkelmerke.

Via Nirone er for øvrig en komfortracer med bred dekklaring, som gjør den egnet som blandeveissykkel. Den kommer da også i All Road/Gravel-versjon med lett utveksling og 35 mm dekk. Men den har for sin kategori ikke spesielt høy front.

Valentino eller andre Bianchi-eksperter får korrigere om det er noen misforståelser her.

Tilpasning:

Du kan til en viss grad tilpasse forskjellige størrelser etter dine mål.

Med en liten ramme vil sittestillingen i utgangspunktet bli aggressiv og kompakt. Mange vil velge liten ramme og langt stem for å få en lav, aggressiv og aerodynamisk sittestilling.

Man kan til en viss grad oppnå mer avslappet sittestilling på en liten ramme ved å sette flere avstandsringer/spacere under styrefremspring/stem (ut fra bildet har du allerede maksimalt med ringer, og kan ikke bruke flere), eventuelt vinkle styrefremspring opp, slik alle foreslår.

Med en stor ramme vil sittestillingen derimot bli mer utstrakt mot en høyere front. Man kan gjøre sittestillingen mindre utstrakt ved å velge kortere styrefremspring/stem, og fronten mindre høy ved å redusere antall avstandsringer under fremspringet.

Men en passe stor ramme vil du kunne tilpasse til dine personlige preferanser, både mer aggressiv og mer avslappet, ved å endre antall avstandsringer under styrefremspringet, lengde på fremspring og eventuelt vinkel på fremspring. Standard er negativt vinklet styrefremspring.

GCN: How To Perform A Basic Bike Fit

Her er en enkel og grei innføring i tilpasning, forutsatt at rammen er noenlunde riktig størrelse.

Alle sykler bør tilpasses, uansett størrelse.

Foreslår at du ser den i sin helhet. og passer på riktig rekkefølge.

Tar som alltid forbehold om at enkelte/noen/mange sterkt misliker KOPS (Knee Over Pedal Sindle). Det er greit, og dette er uansett en nyttig innføring ICON_SMILE

GCN: How To Remove And Install A Road Bike Stem

Og her er en innføring i hvordan du tar av og på styrefremspring, om du vil prøve å snu det.

Alle er enige om at det er enkelt, men om man aldri har gjort det før, må man jo vite hvordan ICON_SMILE

Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: KristianFarstad] #2710393 10/06/2022 18:56
B
Bamsemums Offline
Medlem
Medlem
B
Jeg ville også forsøkt å snu stemmet, det er en enkel sak

Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: KristianFarstad] #2710404 10/06/2022 20:50
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det tar 5minutter og er ellers gratis å snu stemmet.
Prøv det før du kaster bort mer tid og penger

Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: KristianFarstad] #2710559 13/06/2022 08:06
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Alle over har rett ICON_SMILE

Jeg vil bare legge til en ting. Husk at å sitte statisk er en påkjenning uansett størrelse og styrefremspring.
Beveg deg på sykkelen. Bytt hvor du holder hendene, reis deg opp, og tråkk tyngre gir. Sitt oppreist uten hender på styret og tøy litt, om du er komfortabel med det. Ellers kan du stoppe og tøye litt nakke og rygg.

Det er en tilvenning å sykle racer. Og det er som runermm sier ikke gjort i en håndvending. I alle fall ikke på tre turer.

Lykke til
LarsB

Re: Usikker på sykkelstørrelse [Re: Sepeda] #2710640 13/06/2022 18:18
K
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Enormt mye bra tilbakemeldinger her, takker så mye! Jeg har syklet et par turer til nå siden innlegget mitt, og det har gått seg til litt men kanskje ikke helt 100% fortsatt.

Jeg skal se gjennom videoene nøye - uansett kjekt å lære noe nytt og kanskje det løser problemet&#128077;

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå