Elbil som bil nummer 2
|
Re: Elbil som bil nummer 2
[Re: eOpseth]
#2710974
16/06/2022 09:47
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 912
jag
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 912 |
Audi e-tron kjøres som en fossilbil, dvs uten motorbrems/regenerering når wattpedalen slippes.
Kan kjøres slik, vel og merke. Det er mulig å kjøre med autogenerering på den også. Det sagt, så kjører jeg uten selv men bruker hendlene overraskende mye, faktisk såpass mye at jeg klemmer rundt på rattet i den gamle Leafen. Litt merkelig å skrive «kan», da dette er slik Audi anbefaler og slik bilen kommer fra fabrikk. En må faktisk aktivt endre dette.
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
Re: Elbil som bil nummer 2
[Re: stosu]
#2710976
16/06/2022 09:52
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Tilbake til tema. Vi vurderer også å anskaffe en elbil til småkjøringen, type 1-20 mil. Har en gjerrig, nedbetalt bensinfamiliebil type mellomstor/stor som får ta seg av de turene man trenger henger eller sykler på taket osv.
For noen år tilbake prøvde vi oss med en Fiat 500, men den ble så upraktisk at den nesten ikke ble brukt. Var mer givende å sykle. Ser derfor etter noe litt større. Er ikke keen på Leaf eller I3, likte M3 inntil jeg har blitt med på noen turer. Den virket billig/skranglete og ukomfortabel (fra baksetet), samt at takhøyden var noe å skrive hjem om siden jeg stanget i taket ved hver lille dump, og ryggvinkelen var type bestemor. Junior er 192 ish, og dermed høyere enn meg, og vil ikke kunne sitte bak.
M3 kunne allikevel være aktuell, men jeg syntes de er for dyre, selv brukte. Til sammenlikning kjøpte vi en 1 år gammel Citroen spacetourer med mye mer utstyr enn jeg noen gang får bruk for for snart 2 år siden. Den hadde da gått under 20k, og var dønn strøken. Kostet 315' hos forhandler. Blir dermed rart å kjøpe en mindre (både fysisk og komfortmessig) bil til 20% høyere pris. Med såpass lite kjøring som vi gjør vil det ta tid å brenne av mellomlegget på bensin eller diesel.
Har prøvd elektrisk Peugeot 20x, fikk ikke helt godfølelsen der. Syntes Citroen eC4 virker lovende, og satser på en prøvetur. Tenker også kanskje i retning Asia forøvrig (blir nok gjort arveløs). Noen som har litt mer info om de forskjellige KIA'ene mtp plass for passasjerer, bagasje, og om det er mye fek med lading hjemme eller på tur?
Redigert av knutspeed; 16/06/2022 09:58.
|
|
|
Re: Elbil som bil nummer 2
[Re: knutspeed]
#2710980
16/06/2022 10:03
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 133
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 133 |
Har prøvd elektrisk Peugeot 20x, fikk ikke helt godfølelsen der. Tenker da kanskje i retning Asia forøvrig (blir nok gjort arveløs). Noen som har litt mer info om de forskjellige KIA'ene mtp plass for passasjerer, bagasje, og om det er mye fek med lading hjemme eller på tur? Vi har en Kia Soul (2017), den har overraskende god bredde i baksete. Vi klarer tre små baki, med en bakovervent, en beltestol og en pute. Bagasjerommet er jo selvsagt ikke superstort, får plass til en thule- sykkelvogn og det vi trenger til daglig småkjøring. Jeg har takbøyler og har sykler eller takboks på taket. For småkjøring er det merkelig liten forskjell med og uten boksen på (500 liter Thule boks). Vi (og hun som bruker den mest) er meget fornøyd. Null trøbbel med den. Og 7 års garanti er fint. Kjøper du en 2018- modell får du bittelitt større batteri (30kwh isteden for 27 som jeg har). Får en 2018 modell med lav km fra rundt 160k ser det ut til. Da har du garanti frem til 2025. Ellers får du jo en helt ny e-Soul fra 289k (den med 39kWh). Jeg har prøvekjørt 64kWh utgaven, glitrende bil, hakket større innvendig og utvendig enn Soul EV, og egentlig en "helt ny bil" sammenlignet med den tidligere modellen.
Redigert av hmhelland; 16/06/2022 10:15.
|
|
|
Re: Elbil som bil nummer 2
[Re: knutspeed]
#2710981
16/06/2022 10:12
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 912
jag
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 912 |
Har du vurdert eGolf? Dekker kjørelengde og kan også ha takstativ.
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
Re: Elbil som bil nummer 2
[Re: stosu]
#2722441
13/10/2022 13:11
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832 |
Tillater meg å trekke opp denne . Lignende behov som trådstarter begynner å bli veldig aktuelt. Hverdagsrekkevidde er helt underordnet (15 km T/R jobb pluss div småkjøring), men gjør ingenting om det er mulig å ta den på noen lengre turer ved behov. Sykkel må få plass på hengerfeste eller tak. Familieutflukter med barn, sykler, ski, husky og bagasjehenger forestås av XC70 forhåpentligivs mange år til.
Har en liten finger på brukt e-golf til rundt 200k. Men hvor dumt er det å kjøpe rimeligste Leaf ny til 229k? Hva mangler man i denne utover det man evt savner av utstyr i bil generelt? Den har 3,6 kW innebygget lader, modellen opp har 6,6 kW. Antar dette gir utslag på ladehastighet hjemme. Har 32A i garasjen.
|
|
|
Re: Elbil som bil nummer 2
[Re: stosu]
#2722460
13/10/2022 17:28
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 484
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 484 |
Nissan insisterer vel fortsatt på Chademo Leaf(?), noe som gjør hurtiglading kjipt, men kanskje ikke superrelevant.
Hyundai Ioniq brukt med isj 20.000 - 40.000 km kan du få til rundt 200.000 og får generelt mye skryt for lavt forbruk, god plass. Får den med krok for sykkelfrakt osv. ikke godkjent for taklast, men ikke noe problem å ha skia inni for den raske ettermiddagsturen.
|
|
|
Re: Elbil som bil nummer 2
[Re: stosu]
#2722466
14/10/2022 06:22
|
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826 |
Siden langturer ikke er tema ville jeg nok gått for Leaf, (har ioniq selv) bare pga nybilgaranti. Maks ladehastighet hjemme vil man ofte strupe for å ikke gå over nytt nivå på effekttariff, så med mindre man kjører veldig mye hver dag ville jeg ikke tenkt på det.
|
|
|
Re: Elbil som bil nummer 2
[Re: stosu]
#2722468
14/10/2022 07:08
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Akkurat deg med maks ladehastighet, så mener jeg man bør gå for det høyeste man kan og så heller strupe.Slik strømstøtten er konstruert, kan man tjene godt med penger på å fulllade bilen på de billigste timene.
Nå er gamleteslaen solgt og garasjeplassen venter på en morsom bensinbil som skal brukes til langturer og ferier. TMY’en fungerer som ‘daily driver’/bil nummer 2, så får vi se om fem år hva marked, infrastruktur, energipriser og produsentkonsolidering sier er lurt.
Redigert av Tagelli; 14/10/2022 07:14.
|
|
|
|
|