Caps inne, fy fy
|
Re: Caps inne, fy fy
[Re: supernalle]
09/05/2022 12:35
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Som lærer er man faktisk pliktet til å oppfatte hvordan elevene har det DETTE er det pinadø noen titusen lærere og andre lignende "fag"-personer som burde ha fått med seg! (Ref. kan oppgis på forespørsel, men den er fra en annen tråd...)
|
|
|
[Re: Peddal-pedanten]
09/05/2022 12:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tilbake til caps: Som jeg forstår det, er poenget med caps beskyttelse mot sol, for hodebunn og øyne - og i såfall forstår jeg ikke helt hvorfor enkelte synes å ha sine caps sveist fast; det må da være greit å kunne få litt lufting av knollen når man kan ?
Som jeg forstår det er poenget med klær beskyttelse mot sol eller kulde, for kroppen - og i såfall forstår jeg ikke helt hvorfor enkelte synes å ha sine klær sveist fast, det må da være greit å kunne ha litt lufting av kroppen når man kan? Tipper for deg er caps ikke et moteplag ennå og det kommer ikke til å bli det kanskje (og jeg tenker ikke spesielt her på årets mote, men mote generelt) , det er det derimot tydeligvis for mange andre, uansett alder. Det er jo godt mulig du ikke bruker moteplag selv i det hele tatt, men at klær for deg kun skal være funksjonelle og at du stiller i turbukse og fleece til fest.
|
|
|
[Re: Tange]
09/05/2022 13:23
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Tilbake til caps: Som jeg forstår det, er poenget med caps beskyttelse mot sol, for hodebunn og øyne - og i såfall forstår jeg ikke helt hvorfor enkelte synes å ha sine caps sveist fast; det må da være greit å kunne få litt lufting av knollen når man kan ?
Som jeg forstår det er poenget med klær beskyttelse mot sol eller kulde, for kroppen - og i såfall forstår jeg ikke helt hvorfor enkelte synes å ha sine klær sveist fast, det må da være greit å kunne ha litt lufting av kroppen når man kan? Tipper for deg er caps ikke et moteplag ennå og det kommer ikke til å bli det kanskje (og jeg tenker ikke spesielt her på årets mote, men mote generelt) , det er det derimot tydeligvis for mange andre, uansett alder. Det er jo godt mulig du ikke bruker moteplag selv i det hele tatt, men at klær for deg kun skal være funksjonelle og at du stiller i turbukse og fleece til fest. Ordre mottatt; skal slutte å forutsette at folk tenker før de skriver her.
|
|
|
09/05/2022 13:40
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som lærer er man faktisk pliktet til å oppfatte hvordan elevene har det DETTE er det pinadø noen titusen lærere og andre lignende "fag"-personer som burde ha fått med seg! (Ref. kan oppgis på forespørsel, men den er fra en annen tråd...) Det har de nok, men det er i praksis umulig. Det er mange å forholde seg til, og man kan umulig vite helt hva som foregår i hodet på andre mennesker. Det er problemet. Det er også viktig å vite at selv om en elev føler noe så skal ikke det nødvendigvis styre verden utenfor. Det burde mange elever blitt oppdratt til å forstå.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
09/05/2022 13:43
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Som lærer er man faktisk pliktet til å oppfatte hvordan elevene har det DETTE er det pinadø noen titusen lærere og andre lignende "fag"-personer som burde ha fått med seg! (Ref. kan oppgis på forespørsel, men den er fra en annen tråd...) Det har de nok, men det er i praksis umulig. Det er mange å forholde seg til, og man kan umulig vite helt hva som foregår i hodet på andre mennesker. Det er problemet. Det er også viktig å vite at selv om en elev føler noe så skal ikke det nødvendigvis styre verden utenfor. Det burde mange elever blitt oppdratt til å forstå. Eh, jeg tenker ikke på "misforståtte" elever her, men langt grovere ting som det altså aldri sendes bekymringsmeldinger om... Jeg er selvfølgelig klar over at man har et antall elever å forholde seg til, men altså, i enkelte tilfeller lurer man i efterkant på hva som egentlig foregikk mellom øra på de aktuelle personene...
|
|
|
[Re: Panda]
09/05/2022 14:21
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Å ha på caps ved fellesmåltider er "ikke lov" i ballspill og hockey ved fellesmåltider. Det har selvfølgelig ingen praktisk betydning om noen går med caps inne, på samme måte om du kommer i joggebukse i begravelsen til bestemoren din. Har noe med skikk og bruk å gjøre, noe som er i stadig endring. De som er født på 60 tallet har en helt annen oppfatning av hva som er god kutyme enn en som er født på 2000 tallet. Moder'n bruker fortsatt "De" hvis hun henvender seg til ukjente.
|
|
|
09/05/2022 14:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Som jeg forstår det er poenget med klær beskyttelse mot sol eller kulde, for kroppen - og i såfall forstår jeg ikke helt hvorfor enkelte synes å ha sine klær sveist fast, det må da være greit å kunne ha litt lufting av kroppen når man kan? Tipper for deg er caps ikke et moteplag ennå og det kommer ikke til å bli det kanskje (og jeg tenker ikke spesielt her på årets mote, men mote generelt) , det er det derimot tydeligvis for mange andre, uansett alder. Det er jo godt mulig du ikke bruker moteplag selv i det hele tatt, men at klær for deg kun skal være funksjonelle og at du stiller i turbukse og fleece til fest. Ordre mottatt; skal slutte å forutsette at folk tenker før de skriver her. Når man legger sin egen forståelse til grunnlag i en sak er det fort gjort å overse andres forståelser ja. Det kan skje alle, uten at dette betyr at man derfor skal slutte å skrive noe her.
|
|
|
[Re: Tange]
09/05/2022 14:29
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Som jeg forstår det er poenget med klær beskyttelse mot sol eller kulde, for kroppen - og i såfall forstår jeg ikke helt hvorfor enkelte synes å ha sine klær sveist fast, det må da være greit å kunne ha litt lufting av kroppen når man kan? Tipper for deg er caps ikke et moteplag ennå og det kommer ikke til å bli det kanskje (og jeg tenker ikke spesielt her på årets mote, men mote generelt) , det er det derimot tydeligvis for mange andre, uansett alder. Det er jo godt mulig du ikke bruker moteplag selv i det hele tatt, men at klær for deg kun skal være funksjonelle og at du stiller i turbukse og fleece til fest. Ordre mottatt; skal slutte å forutsette at folk tenker før de skriver her. Når man legger sin egen forståelse til grunnlag i en sak er det fort gjort å overse andres forståelser ja. Det kan skje alle, uten at dette betyr at man derfor skal slutte å skrive noe her. Helt kort sagt: Det er en hel ***** HAUG med forskjell mellom lue på knollen og hva man ellers har på seg - og vår alles kjære professor gjør oss den store tjenesten å totalt overse dette... UTMERKET eksempel å følge! MANGE takk!
|
|
|
09/05/2022 15:19
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0G801E/taliban-innfoerer-paabud-om-burka&ved=2ahUKEwjj8_b52tL3AhUxposKHV_VCn4QFnoECAUQAQ&usg=AOvVaw0GaiACUJeOJNO-f_q3V0fI
|
|
|
09/05/2022 15:57
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
(...)
Lue-ikke lue har ingenting å si. Jeg kan godt bruke skyggelue inne, unntatt på HV-øvelse, i kirka, møte med sjefen. Hvorfor akkurat ikke på de tidspunktene? LarsB På HV-øvelse fordi uniformreglene er ganske klare, i kirka på grunn av respekt for tradisjon og i møte med sjefen siden hu er gammal og litt konservativ & og jeg ikke vil bli oppfatta som en tulling. Sidespor: Hørselsvern(øreklokker) med lue/caps gir dårligere støydemping, og dermed ganske farlig for hørsel hvis man er på HV-øvelse eller andre steder med støynivåer som kan gi støyskader. På en skytebane hvor flere står på rad anbefaler mange å kjøre dobbelt; propper og øreklokker. Nå har det blitt mer vanlig med Taktiske øreplugger, men hvis man er i nærheten av ting som virkelig bråker over lengre tid, er det bedre å kjøre dobbelt. Fikk selv hørselsskade fordi jeg brukte lue om vintern, med øreklokker over. Kjenner mange som har fått det samme av identisk årsak. Pussig, siden alle som dimmer består hørselstesten... Hvertfall før i tiden.
|
|
|
09/05/2022 17:30
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Fine fruer kan sitte med blomsterpottene sine på hodet. Da må andre få bruke caps. Mye innen skikk og bruk er ganske avleggs og kan skrotes.
|
|
|
[Re: Andreas83]
09/05/2022 17:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Feltlue kan f.eks. brukes litt "høy" slik at man får øreklokkene korrekt på.
Gjelder ikke dette alle hodeplagg?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: 123nils]
10/05/2022 06:45
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Fine fruer kan sitte med blomsterpottene sine på hodet. Da må andre få bruke caps. Mye innen skikk og bruk er ganske avleggs og kan skrotes. Alternativ bruk av caps: https://www.tv2.no/a/5810855/
|
|
|
[Re: GeirK]
10/05/2022 07:07
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Gjelder ikke dette alle hodeplagg? Flosshatt? :-)
|
|
|
[Re: Dexter]
10/05/2022 08:50
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Gjelder ikke dette alle hodeplagg? Flosshatt? :-) De har kommet i ny utgave siden sist: FlAsshatt!
|
|
|
10/05/2022 08:52
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
A hat should be taken off when you greet a lady and left off for the rest of your life. P.J. O'Rourke
Sånn.
|
|
|
[Re: Gubbe]
10/05/2022 10:19
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
A hat should be taken off when you greet a lady and left off for the rest of your life. P.J. O'Rourke
Sånn. -Say that to a cowboy... --quote from an anonymous person on the net...
|
|
|
10/05/2022 11:49
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Godt poeng.
Det er jo selvsagt en hel mengde cowboys her.
|
|
|
[Re: Gubbe]
10/05/2022 11:56
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Godt poeng.
Det er jo selvsagt en hel mengde cowboys her. Eh, nei - men vi forlot den begrensningen for noen innlegg siden... Og poenget er jo at hodeplagg for mange ER nettopp "plagg", ikke "pynt" - og dermed er det naturlig for oss å ta av oss på knollen når vi kommer innendørs og ikke trenger den funksjonen på knollen...
|
|
|
10/05/2022 12:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Godt poeng.
Det er jo selvsagt en hel mengde cowboys her. Eh, nei - men vi forlot den begrensningen for noen innlegg siden... Og poenget er jo at hodeplagg for mange ER nettopp "plagg", ikke "pynt" - og dermed er det naturlig for oss å ta av oss på knollen når vi kommer innendørs og ikke trenger den funksjonen på knollen... Och før att det er det før många så ska det vara folkeskikk før alla? Tycker väl det er snarare tvärtom. Poängen er att hodeplagg er noe mer än bara ett "plagg" för många på samma sätt som en massa andra kläder också er det.
|
|
|
[Re: fredriks]
10/05/2022 12:27
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Godt poeng.
Det er jo selvsagt en hel mengde cowboys her. Eh, nei - men vi forlot den begrensningen for noen innlegg siden... Og poenget er jo at hodeplagg for mange ER nettopp "plagg", ikke "pynt" - og dermed er det naturlig for oss å ta av oss på knollen når vi kommer innendørs og ikke trenger den funksjonen på knollen... Och før att det er det før många så ska det vara folkeskikk før alla? Tycker väl det er snarare tvärtom. Poängen er att hodeplagg er noe mer än bara ett "plagg" för många på samma sätt som en massa andra kläder också er det. Strengt tatt diskuterte jeg ikke her "kravet" om å ta av seg på knollen - men siden man spør: Er faktisk mote-sammenhengen så gjennomtrengende at den blir å regne som et religiøst påbud ? Og er det noe vi andre ikke har rett til å kommentere engang ? (Jeg har stort sett ignorert presten i dette; fyren gjorde en eller annen form for tabbe, og det er det; det vi diskuterer, er situasjoner som dette, og fenomenet normer for dagliglivet.)
|
|
|
10/05/2022 12:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Godt poeng.
Det er jo selvsagt en hel mengde cowboys her. Eh, nei - men vi forlot den begrensningen for noen innlegg siden... Og poenget er jo at hodeplagg for mange ER nettopp "plagg", ikke "pynt" - og dermed er det naturlig for oss å ta av oss på knollen når vi kommer innendørs og ikke trenger den funksjonen på knollen... Och før att det er det før många så ska det vara folkeskikk før alla? Tycker väl det er snarare tvärtom. Poängen er att hodeplagg er noe mer än bara ett "plagg" för många på samma sätt som en massa andra kläder också er det. Strengt tatt diskuterte jeg ikke her "kravet" om å ta av seg på knollen - men siden man spør: Er faktisk mote-sammenhengen så gjennomtrengende at den blir å regne som et religiøst påbud ? Og er det noe vi andre ikke har rett til å kommentere engang ? (Jeg har stort sett ignorert presten i dette; fyren gjorde en eller annen form for tabbe, og det er det; det vi diskuterer, er situasjoner som dette, og fenomenet normer for dagliglivet.) Förstår ikke ens vad du vill fram till. Du har rätt att kommentera vad som helst men jag tycker du ser på ting helt bakvendt. Ingen kritiserar dig för att du tar av dig luven når du går in men att huvudplagg brukes till "pynt" påvirker definitivt att en del tycker att man ska få ha dem på sig inne utan att möta kritik.
|
|
|
[Re: fredriks]
10/05/2022 12:50
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Och før att det er det før många så ska det vara folkeskikk før alla?
Tycker väl det er snarare tvärtom. Poängen er att hodeplagg er noe mer än bara ett "plagg" för många på samma sätt som en massa andra kläder också er det.
Strengt tatt diskuterte jeg ikke her "kravet" om å ta av seg på knollen - men siden man spør: Er faktisk mote-sammenhengen så gjennomtrengende at den blir å regne som et religiøst påbud ? Og er det noe vi andre ikke har rett til å kommentere engang ? (Jeg har stort sett ignorert presten i dette; fyren gjorde en eller annen form for tabbe, og det er det; det vi diskuterer, er situasjoner som dette, og fenomenet normer for dagliglivet.) Förstår ikke ens vad du vill fram till. Du har rätt att kommentera vad som helst men jag tycker du ser på ting helt bakvendt. Ingen kritiserar dig för att du tar av dig luven når du går in men att huvudplagg brukes till "pynt" påvirker definitivt att en del tycker att man ska få ha dem på sig inne utan att möta kritik. Totalt uavhengig av kontekst ?
Redigert av Peddal-pedanten; 10/05/2022 12:53.
|
|
|
10/05/2022 13:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet ikke ens vad du menar men för att förtydliga. Jag snakkade i detta fallet ikke om vad man specifikt för göra men att du verkar se ting bakvendt.
|
|
|
|
|