Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Caps inne, fy fy

Caps inne, fy fy #2706625 06/05/2022 06:50
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Kirken i uvær etter prest utagerte mot konfirmant fordi han hadde på seg caps i kirken.

https://www.nrk.no/innlandet/biskop...m-prest-og-konfirmant-i-hamar-1.15956499

Hadde samme problem jeg på skolen med noen av kammeratene til ungene, lærer blir forbanna fordi barna har caps på i klasserommet.

Hva er det med dette? Er det så farlig?
Hettegenser kan jeg skjønne, da det kan være vanskelig å høre hva som blir sagt inni hetten der.

Jeg tenker det har med gamle vaner å gjøre, i gamler dager gikk de fleste menn og gutter med hatt, den hang man alltid fra seg når man gikk inn.
Men tidene skifter, ingen går med hatt lenger, noen enkelte har på seg en baseball caps og da ser lærer og andre autoriteter rødt automatisk fordi det har de lært.

Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706628 06/05/2022 07:35
HNK Offline
Besatt
Besatt
Kall meg gjerne gammaldags eller konservativt oppdratt, men for min del synes jeg capsen skal av når man er inne. Hodeplagg i det hele tatt, egentlig (dette er ikke ment som en invitasjon til en debatt om religiøse hodeplagg, bare for å ha sagt det).

Gikk selv på en videregående skole hvor rektor stod ute på trappen om morgenen og sendte hjem elever han mente ikke oppfylte skolens kleskode - som for eksempel hull i buksene osv. Man gir et langt bedre inntrykk, og viser en større grad av respekt for rommets hensikt og rommets leder (prest, underviser, foreleser, møteleder osv.). At dette har sine røtter i tidligere tiders folkeskikk og tradisjon, synes jeg egentlig er fint. For meg har dette en verdi, og noe vi praktiserer med egne barn hjemme også. De kan gå med caps inne, men må ta den av til middagen f.eks.

Har et par tilfeller på jobb også, hvor enkelte ansatte deltar i møter med caps og lue. Jeg syns det blir rart.

Men jeg tror ikke noe mindre om disse personene selv om de bruker hodeplagg på steder det ikke er (historisk sett) meningen at de skal det. Og kanskje det er her det går et slags skille mellom nå og før.
Tidligere ble man sendt ut eller ikke snakket eller sett ned på dersom man hadde på seg lua inne. Nå er nok det ganske annerledes og det er en trend i tiden at man skal få gjøre litt som man vil.
Så av alle ting kirken kan henge seg opp i om dagen, er kanskje ikke en caps det som bør tiltrekke seg for mye oppmerksomhet, men artig problemstilling og diskutere

Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706630 06/05/2022 07:46
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Hvem er mest tulling, den som ber noen om å ta av capsen eller den som nekter å ta den av?

Re: Caps inne, fy fy [Re: HNK] #2706636 06/05/2022 08:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: HNK
Kall meg gjerne gammaldags eller konservativt oppdratt, men for min del synes jeg capsen skal av når man er inne. Hodeplagg i det hele tatt, egentlig (dette er ikke ment som en invitasjon til en debatt om religiøse hodeplagg, bare for å ha sagt det).

Har et par tilfeller på jobb også, hvor enkelte ansatte deltar i møter med caps og lue. Jeg syns det blir rart.

Synes dette er rart - caps hindrer ikke læring eller årvåkenhet. Ei heller forstyrrer den andre. Den bør ikke forstyrre læreren heller. Dette skrives mens jeg sitter i VG-huset med lue på, forresten. Det er mange capser forøvrig i redaksjonslokalene her - også under møter.

Tenker at skoleverket har vesentlig viktigere ting å bry seg om enn at elever ønsker å skjule en uregjerlig hårmanke under en lue eller caps. Hvorfor er akkurat caps problematisk? Lue over ørene kan kanskje være en utfordring i disse airpods-tider, men caps som ikke dekker ørene plager da ingen, eller? Hvorfor finne på (ekstra) grunner til å skape dårlig stemning mellom lærer og elev? Hvis en lærer hadde gått med en helt nøytral caps på skolen hadde barna lært mindre?

På barnas skole har de caps-dag hver fredag.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706643 06/05/2022 09:17
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Det er mye ved Kirken/kristendommen jeg er motstander av, men å ikke ta av seg lue/hatt/caps i kirken oppfatter jeg som respektløst.

Re: Caps inne, fy fy [Re: sykkeloyvind] #2706644 06/05/2022 09:18
HNK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind

Synes dette er rart - caps hindrer ikke læring eller årvåkenhet. Ei heller forstyrrer den andre. Den bør ikke forstyrre læreren heller. Dette skrives mens jeg sitter i VG-huset med lue på, forresten. Det er mange capser forøvrig i redaksjonslokalene her - også under møter.

Tenker at skoleverket har vesentlig viktigere ting å bry seg om enn at elever ønsker å skjule en uregjerlig hårmanke under en lue eller caps. Hvorfor er akkurat caps problematisk? Lue over ørene kan kanskje være en utfordring i disse airpods-tider, men caps som ikke dekker ørene plager da ingen, eller? Hvorfor finne på (ekstra) grunner til å skape dårlig stemning mellom lærer og elev? Hvis en lærer hadde gått med en helt nøytral caps på skolen hadde barna lært mindre?

Jeg sier hva jeg mener, så er heldigvis landet vårt innrettet slik at andre fint kan mene noe annet.
Er helt enig at skoleverket, og kirken for den saks skyld, heller bør bruke energi på å fokusere på andre og mer nyttige saker.

Trådstarter viser til en sak der konfirmant og prest har begynt å slåss pga caps på inne. Det er å dra det alt for langt! Kirken er nok i en situasjon der det å gjøre alt de kan for å IKKE tekkes "kidsa", neppe gir grobunn for økt medlemsmasse eller øker antallet fylte stoler på kirkekaffen.
Går myyyyye med caps selv, men det er absolutt steder og anledninger der jeg mener folkeskikken tilsier at man tar den av.
Aksept/ikke aksept av caps og luebruk inne og i møter, vil også i stor grad avhenge av typen miljø man møter i. Styremøtet i Schibsted er kanskje ikke stedet, mens en redaksjon med fokus på sosiale medier blir noe annet.

Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706646 06/05/2022 09:26
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jødene må ha på hodeplagg i kirka? De tror på samme gud som presten i kirka, så her er det 50% sjanse for at en hel del troende går på en teologisk smell og ikke kommer til himmelen.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Caps inne, fy fy [Re: HNK] #2706652 06/05/2022 10:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Jeg sier hva jeg mener, så er heldigvis landet vårt innrettet slik at andre fint kan mene noe annet.
Er helt enig at skoleverket, og kirken for den saks skyld, heller bør bruke energi på å fokusere på andre og mer nyttige saker.

Trådstarter viser til en sak der konfirmant og prest har begynt å slåss pga caps på inne. Det er å dra det alt for langt! Kirken er nok i en situasjon der det å gjøre alt de kan for å IKKE tekkes "kidsa", neppe gir grobunn for økt medlemsmasse eller øker antallet fylte stoler på kirkekaffen.
Går myyyyye med caps selv, men det er absolutt steder og anledninger der jeg mener folkeskikken tilsier at man tar den av.
Aksept/ikke aksept av caps og luebruk inne og i møter, vil også i stor grad avhenge av typen miljø man møter i. Styremøtet i Schibsted er kanskje ikke stedet, mens en redaksjon med fokus på sosiale medier blir noe annet.

Ja, meningen din er verken rar eller problematisk, synes jeg. At skole og komfirmasjonsledere gidder å hisse seg opp over capsbruk er det jeg synes er rart, eller kanskje bare unødvendig.
Jeg ville heller ikke hatt på caps/lue i kirken under en gudstjeneste/dåp/konfirmasjonen og jeg er verken døpt eller konfirmert i kirken. Men det er kanskje bedre å prøve og lære opp hvorfor det er upassende enn å tvinge barn og unge til å ta av et hodeplagg med vikarierende argumentasjon.

Tenker mange unge vil kunne akseptere et argument om respekt for kirke, lærer osv og tradisjon. Samtidig kan det hende at eleven føler seg dum/stygg/uflidd osv uten hodeplagg.

Øyvind Aas
Re: Caps inne, fy fy [Re: sykkeloyvind] #2706656 06/05/2022 10:58
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tenker mange unge vil kunne akseptere et argument om respekt for kirke, lærer osv og tradisjon. Samtidig kan det hende at eleven føler seg dum/stygg/uflidd osv uten hodeplagg.

Her var det vel en ungdom som selv mer eller mindre frivillig har valgt kristelig konfirmasjon. Skal de slippe den teite kappa i konfirmasjonen om de føler seg dust i den?

Re: Caps inne, fy fy [Re: Knirkekne] #2706662 06/05/2022 11:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne
Jødene må ha på hodeplagg i kirka? De tror på samme gud som presten i kirka, så her er det 50% sjanse for at en hel del troende går på en teologisk smell og ikke kommer til himmelen.

I følge kristendommen og skal egentlig kvinner også ha på hodeplagg i kirken - i følge Paulus, men det kutter de ut. Selv de som er mot homofili fordi Paulus skriver det i et brev velger bort dette, som står i et annet brev.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706664 06/05/2022 11:18
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Leste saken og gjør meg noen tanker.

Presten her har bomma. Han har forsøkt seg på oppdragelsesmetoder som fungerte for 20 år siden, og nå er han fucked.

Han har ikke fått med seg at barn og unge har fått et vern mot _all form for krenkelser_, også krenkelser som i mange øyemed normale folk vil kalle oppdragelse. Dette er en ny endring som kom med §9a i opplæringsloven som sier at elevens subjektive følelse av å bli krenka er grunn nok til å si at krenkelsen har funnet sted.

Lue-ikke lue har ingenting å si. Jeg kan godt bruke skyggelue inne, unntatt på HV-øvelse, i kirka, møte med sjefen.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Caps inne, fy fy [Re: Jomar Henriksen] #2706665 06/05/2022 11:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Jomar Henriksen

Lue-ikke lue har ingenting å si. Jeg kan godt bruke skyggelue inne, unntatt på HV-øvelse, i kirka, møte med sjefen.

Jeg føler for å ta av min når jeg spiser, men bryr meg ikke om hva andre gjør.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Caps inne, fy fy [Re: Jomar Henriksen] #2706666 06/05/2022 11:27
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Leste saken og gjør meg noen tanker.

Presten her har bomma. Han har forsøkt seg på oppdragelsesmetoder som fungerte for 20 år siden, og nå er han fucked.

Han har ikke fått med seg at barn og unge har fått et vern mot _all form for krenkelser_, også krenkelser som i mange øyemed normale folk vil kalle oppdragelse. Dette er en ny endring som kom med §9a i opplæringsloven som sier at elevens subjektive følelse av å bli krenka er grunn nok til å si at krenkelsen har funnet sted.

Det han sa

'...once more, and more intensity!'
Re: Caps inne, fy fy [Re: sykkeloyvind] #2706667 06/05/2022 11:29
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Samtidig kan det hende at eleven føler seg dum/stygg/uflidd osv uten hodeplagg.

Hvis dette stemmer har du her avdekket et større samfunnsproblem som er viktigere å gjøre noe med enn huva av eller på i kirka.

Re: Caps inne, fy fy [Re: Paulus] #2706676 06/05/2022 12:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Paulus

Hvis dette stemmer har du her avdekket et større samfunnsproblem som er viktigere å gjøre noe med enn huva av eller på i kirka.

Såklart er det et ønske om at ingen føler seg teit på håret. Jeg går personlig såpass sjelden til frisør at det er perioder der jeg ikke føler meg helt vel uten hodeplagg. Kan se for meg at ungdommer kan ha det på samme måte.

Øyvind Aas
Re: Caps inne, fy fy [Re: Jomar Henriksen] #2706684 06/05/2022 13:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
(...)

Hvorfor akkurat ikke på de tidspunktene?

LarsB

Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706687 06/05/2022 13:38
chalshus Offline
More than words
More than words
Hvorfor ikke bare respektere at slik er det og ta av hodeplagget?

Men at presten skulle drive med håndspåleggelse var litt voldsomt.

Re: Caps inne, fy fy [Re: chalshus] #2706689 06/05/2022 13:48
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: chalshus
Hvorfor ikke bare respektere at slik er det og ta av hodeplagget?

Det ville ha bevist modenhet og folkeskikk, så det er selvfølgelig umulig. Bare tanken...

Sitat: chalshus
Men at presten skulle drive med håndspåleggelse var litt voldsomt.

Ja - men jeg vil da også i tilfelle vite litt nærmere om hvem som gjorde hva, og når... Den modne og rasjonelle ungdommen kan jo ikke ha funnet på å ville motsette seg forvisning...

Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706699 06/05/2022 17:25
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Av å til er det folkeskikk å høre når voksne prater til deg selv om det føles unaturlig.Krenke kortet sitter for løst.

Re: Caps inne, fy fy [Re: Paulus] #2706701 06/05/2022 17:38
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Paulus

Er mange ungdommer som av og til har dårlig hår dag og da bruker de hodeplagg.
Nå må de istedet utstille seg selv fordi læreren lever i 1950.

Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706704 06/05/2022 18:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Men der lærerne ikke godkjenner hodeplagg inne: godtar de folk sol går i joggebukse blant folk? Det er virkelig styggedom.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706705 06/05/2022 18:18
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg går ikke i kirken. Men når jeg er innom en for å se tar jeg av meg capsen. I respekt for andres sted.
Det er frivillig å konfirmere seg/ gå i kirken og hvis man ikke vil følge de normer som gjelder kan man lett avstå. Eller ta debatten utenom.
Men klart, presten feilet i sine metoder.

Klart en uting generelt med hodeplagg inne, men ikke en kjepphest jeg vil ri så hardt. Unntatt ved måltider. Fint å kunne se øynene til folk og ikke bremmen.

Re: Caps inne, fy fy [Re: eirikbk] #2706714 06/05/2022 19:36
J
JoPro Offline
Medlem
Medlem
J
Sitat: eirikbk

Det er frivillig å konfirmere seg/ gå i kirken og hvis man ikke vil følge de normer som gjelder kan man lett avstå. Eller ta debatten utenom.

Veldig mange unge føler seg presset av foreldre til å velge kristelig konfirmasjon, til tross for at det er et teoretisk fritt valg, og dermed er det nok en del som ikke tar seg bryet med å vise respekt mot typisk folkeskikk forbundet med religion rett og slett fordi de ikke er interesserte i det religiøse.

Jeg ble selv presset mot kristelig konfirmasjon av foreldrene mine, men til tross for at jeg ikke har tro på det som står i Bibelen, måtte man jo vise en viss respekt.

Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706738 07/05/2022 08:35
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
HVA ER SÅ GALT MED CAPS ? MÅ JEG UNLOCK NÅR JEG ER INNE ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706739 07/05/2022 08:36
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Spør Egon Holstad om å bruke cap innendørs i all offentlighet.

Re: Caps inne, fy fy [Re: larsb] #2706745 07/05/2022 10:34
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb
(...)

Hvorfor akkurat ikke på de tidspunktene?

LarsB

På HV-øvelse fordi uniformreglene er ganske klare, i kirka på grunn av respekt for tradisjon og i møte med sjefen siden hu er gammal og litt konservativ & og jeg ikke vil bli oppfatta som en tulling.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Caps inne, fy fy [Re: JoPro] #2706823 08/05/2022 17:39
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: JoPro
Sitat: eirikbk

Veldig mange unge føler seg presset av foreldre til å velge kristelig konfirmasjon, til tross for at det er et teoretisk fritt valg, og dermed er det nok en del som ikke tar seg bryet med å vise respekt mot typisk folkeskikk forbundet med religion rett og slett fordi de ikke er interesserte i det religiøse.

Jeg ble selv presset mot kristelig konfirmasjon av foreldrene mine, men til tross for at jeg ikke har tro på det som står i Bibelen, måtte man jo vise en viss respekt.

Det er sant det. Og veldig problematisk.
Nå tenkte jeg naturligvis på de som gjør det uten tvang, fordi "alle gjør det". Litt som at folk som ellers aldri går i kirken eller utøver en kristen tro velger å gifte seg i kirken...
Selv valgte jeg kristen konfirmasjon, men det var jo bare fordi mine foreldre mente borgerlig var noe tull, så det stod mellom kristen eller ingenting. 14 år gamle meg ville naturligvis velge som alle andre. Og få gaver. Ville valgt annerledes i dag naturligvis, men det ble i alle fall bryllup i humanetisk regi. Og ingen av mine barn er døpt. Konfirmasjon skal de få velge fritt. Bare de tar av capsen!

Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706827 08/05/2022 19:06
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
grunnleggende folkeskikk tilsier at man tar av seg lua/hatten/capsen når man går inn i ett hus,
samme med hettegenser - man vipper ned/av hetta.
unntakene gjelder kriminelle og narkomane

hvis ungdommen nekter å følge beskjed fra huseier/lærer/instruktør/prest så får de ta følgene og forlate stedet

Redigert av Flamini; 08/05/2022 19:08.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Caps inne, fy fy [Re: sykkeloyvind] #2706830 08/05/2022 20:18
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=HNK]

Her tar du nok grundig feil. Et viktig moment i læring er kommunikasjon. Et annet moment er at lærer må til enhver tid følge med på hvordan hver elev har det. Det begrenser seg ikke til muntlig dialog, men også til ansiktsuttrykk og øyne. Man er nødt til å se hele fjeset for å få en riktig dialog og inntrykk. I en klasse på 30 elever, og man ofte har kort til å gjøre vurderinger av personer og episoder, så er dette til et klart hinder. (Dette blir en annen setting enn et redaksjonsmøte. Det er flere, og lærer står ofte, mens elever sitter).

En del av skolens rolle er også allmenndannelse, og det inneholder det også dannelse. Skolen er også en jobbsituasjonssimulering, og man skal lære seg hvordan man fremstår og fremtrer.

Det at du mener skolen har viktigere ting å fokusere på er jeg totalt uenig i. Helt fra barnehagen burde barn og unge lære seg til å fremstå skikkelig, ha med det de skal, respektere autoriteter, møte i tide, fokusere i timen og så videre. Det bør være det viktigste fokuset til skolen. Først når de har fått dette på plass (alt etter alder) kan de få faglig læring. De burde ansvarliggjøres for handlingene, og bryter de dem så skal de få faktiske konsekvenser. I dag ansvarliggjøres elever som spebarn gjennom tretten års skolegang. Fraser som blir brukt for å forsvare slikt er "Elever skal føle seg trygge" og "det er deres måte å uttrykke seg på" (for eksempel hvis de tømmer et brannslukningsapparat i gangen). At de ikke får ansvarsfølelse og en norm de må følge, så ser vi konsekvensene av dette i dag. Mer vold i skolen, lite robuste elever (snowflakes), høyt fravær, og så videre.

Alt dette skyldes selvfølgelig ikke en caps, men det er en liten del av et stort bilde. Elever skal selvfølgelig få uttrykke seg som individer, men de må også innrette seg, som alle andre mennesker i dette samfunnet. Jeg er sikker på at folkene i Terrengsykkel ikke er spesielt glade for folk som kommer for sent (og når personen først dukker opp, skal highfive halvparten av de som allerede er der), spiller på telefonen, ikke følger med, prater med en annen om noe helt annet, maser om de ikke er ferdig snart, lukter vondt (i dag har mange elever tatt over den rollen flere lærere hadde i gamle dager), begynner å spise, sover, tror man er morsom, spør hvorfor man jobber der, osv. osv. på redaksjonsmøter. Dette er fremtidens arbeidstakere. De formes av alle rundt dem, og de viktigste er nær familie og skole (men også venner).

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Caps inne, fy fy [Re: Panda] #2706834 08/05/2022 20:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Bryr mig ikke alls hvis noen har på sig cap eller luve innendörs. Ser ikke alls problemet med hvis noen vill ha det. Hur länge ska ideer om vad som er folkeskikk vara kvar bland endel i samfundet?

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå