Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Flytting til østlandet

Re: Flytting til østlandet [Re: Tange] #2705266 22/04/2022 13:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Tange
Sitat: Sepeda
Sitat: baronKanon
Sitat: EmilZipp
Majorstua
Majorstuen

Nettopp.

Emil, da!

Det er som i Bergen: Eneste ord som ender på -a er villa.

Og Sepada da...............

ICON_SMILE

Sepeda.

Men det er jo ikke et norsk ord!

Som sagt - artig tråd for en innflytter som meg. Trådstarter får tilgi det hele.

'

Ingenting er som å spille en låt om Oslo
i Oslo
Om du er glad i denne byen
så putt én finger i været
nå!

God helg, folkens!

Re: Flytting til østlandet [Re: Jacobsen] #2705410 24/04/2022 20:30
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har flytta noen ganger frem og tilbake og vil gi følgende tips: Prioriter det som det er mest av, nemlig hverdag og jobb. Å pendle buss/tog hver dag frem og tilbake i 30 min + transport til og fra hjem/kontor er ikke veldig kult i lengden. Det. Er. Hver. Dag.

Et annet viktig tips er å kjøpe i et vekstområde dersom dere tenker å flytte på dere igjen. Noen områder er "garantert" prisvekst, mens andre områder som kan ligge overraskende nære har lav prisutvikling. Det er helt sprøtt å tenke på, men boligkarusellen er potensielt en rå inntektskilde. På kun fire-fem år er det mulig å gjøre stor gevinst.

I was just riding along...
Re: Flytting til østlandet [Re: JB.] #2705444 25/04/2022 07:52
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: JB.
Jeg har flytta noen ganger frem og tilbake og vil gi følgende tips: Prioriter det som det er mest av, nemlig hverdag og jobb. Å pendle buss/tog hver dag frem og tilbake i 30 min + transport til og fra hjem/kontor er ikke veldig kult i lengden. Det. Er. Hver. Dag.

Et annet viktig tips er å kjøpe i et vekstområde dersom dere tenker å flytte på dere igjen. Noen områder er "garantert" prisvekst, mens andre områder som kan ligge overraskende nære har lav prisutvikling. Det er helt sprøtt å tenke på, men boligkarusellen er potensielt en rå inntektskilde. På kun fire-fem år er det mulig å gjøre stor gevinst.

Enig. Gå gjerne opp ruta i morgenrushet, og ta tiden/kjenn hvor fullt det er. Skulle ønske jeg hadde gjort det før vårt siste kjøp. Jeg trodde vi bodde høvelig sentralt, men brukte effektivt 50 min. til/fra jobb - halvparten på smekkfulle baner.

Tenk også over øst/vest-skillet i Oslo. Det er reelt og merkbart imho - særlig i forstedene. På marginen, kjenner du deg mest hjemme blant vestkant- eller østkantfolk? Eller er du beyond sånt og skal bo på Torsov som alle andre som er beyond sånt?

Det samme gjelder mikrobeliggenhet internt i nabolag/bydeler. Få meter kan i verste/beste fall ha stor innvirkning på priser, praktiske avstander, barnehage/skole/oppvekstmiljø osv.

Re: Flytting til østlandet [Re: Lunix] #2705499 25/04/2022 11:28
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Lunix

Skal jeg til byen uten bil tar jeg trikken. Den bytter automagisk navn til T-bane når den nærmer seg Bjørnsletta. Sånn er det bare.

Det er ikke T-bane vest for Majorstuen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Flytting til østlandet [Re: mob] #2705640 26/04/2022 12:19
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mob

Enig. Gå gjerne opp ruta i morgenrushet, og ta tiden/kjenn hvor fullt det er. Skulle ønske jeg hadde gjort det før vårt siste kjøp. Jeg trodde vi bodde høvelig sentralt, men brukte effektivt 50 min. til/fra jobb - halvparten på smekkfulle baner.

Tenk også over øst/vest-skillet i Oslo. Det er reelt og merkbart imho - særlig i forstedene. På marginen, kjenner du deg mest hjemme blant vestkant- eller østkantfolk? Eller er du beyond sånt og skal bo på Torsov som alle andre som er beyond sånt?

Det samme gjelder mikrobeliggenhet internt i nabolag/bydeler. Få meter kan i verste/beste fall ha stor innvirkning på priser, praktiske avstander, barnehage/skole/oppvekstmiljø osv.

Skolegrenser er et merkelig dyr som særlig i Osloområdet har store utslag i pris. Prisforskjeller som ellers ikke kan forklares innenfor høyre og venstre side av en gate, kan skyldes ene og alene skolegrensene.

Ellers veldig enig - den reisen som i mange tilfeller MÅ tas hver dag, hver vei, er nok totalt sett verre for tidsbruk og livskvalitet enn å måtte kjøre til et sted for å trene. Samtidig så er dørstokkmila en ekkel greie som kan torpedere formen. Men folk er jo forskjellige, og noen liker jo å bruke en halvtime-times reise på å lese bok eller høre på musikk.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Flytting til østlandet [Re: Jacobsen] #2705656 26/04/2022 13:45
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Godt poeng med å kjenne etter hva man ønsker av øst/vest. Det er absolutt forskjell på Årvoll og Korsvoll, selv om mye er likt. Begge er gode utgangspunkt for sykling.

Jeg må få legge til at det er viktig å også vektlegge mulighetene for sosialt liv og trening i valg av bolig. Personlig er det veldig viktig, men jeg jobber slik at reisevei ikke er noe problem. Jeg ser imidlertid mange undervurdere tiden det innebærer å pendle inn til sentrum eller Lysaker etc. Selv om toget eller bussen tar 25 min så går man ikke rett ut av døra si og inn på toget og deretter rett inn på kontoret. Ikke til forkleinelse for Rælingen eller Asker, men det tar tid å komme seg innover, altså.

Jeg har ikke fått med meg hvilken fase i livet TS er i, og hvorfor de skal flytte. Det har ganske mye å si for bosituasjonen om de har barn eller tenker å få barn, eller om det bare er de to for de kommende årene.

Ellers kan det jo legges til at det er en grunn til at det ikke er like kostbart en del steder nordover langs RV4 eller E6 mot Lillestrøm, og det er selvsagt fordi det ikke er like ettertraktet, av ulike grunner.

Til slutt: Stiene er der folk er. Å flytte ut av byen og bort fra folka, betyr samtidig å flytte vekk fra et tett stinettverk. Det fikk jeg erfare da jeg flyttet fra Tåsen til Lommedalen/Bærums Verk.

I was just riding along...
Re: Flytting til østlandet [Re: JB.] #2705668 26/04/2022 16:27
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
....men kvaliteten på stiene da mann! ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Flytting til østlandet [Re: Jacobsen] #2705723 27/04/2022 09:29
S
Saxen Offline
Fersking
Fersking
S
Ser det er nevnt allerede, men vil slå et slag for nabolaget mitt jeg også ICON_SMILE
Nordre Follo, mer spesifikt området Tårnåsen / Sofiemyr. Godt tilrettelagt for pendling inn til Oslo (både tog, ekspressbusser i rushen og ellers buss hvert 10. minutt inn til sentrum), ca 35 minutter med vanlig buss til sentrum
Prismessig er det mulig å få både 3-roms / 4-roms leiligheter og rekkehus innenfor prisklassen du nevner, er dere bare to kan man få langt rimeligere leiligheter med 1 - 2 soverom.
Og stiene i Grønliåsen / Østmarka tilgjengelig rett utenfor døra ICON_SMILE

Re: Flytting til østlandet [Re: Saxen] #2705724 27/04/2022 09:48
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Saxen
Ser det er nevnt allerede, men vil slå et slag for nabolaget mitt jeg også ICON_SMILE
Nordre Follo, mer spesifikt området Tårnåsen / Sofiemyr. Godt tilrettelagt for pendling inn til Oslo (både tog, ekspressbusser i rushen og ellers buss hvert 10. minutt inn til sentrum), ca 35 minutter med vanlig buss til sentrum
Prismessig er det mulig å få både 3-roms / 4-roms leiligheter og rekkehus innenfor prisklassen du nevner, er dere bare to kan man få langt rimeligere leiligheter med 1 - 2 soverom.
Og stiene i Grønliåsen / Østmarka tilgjengelig rett utenfor døra ICON_SMILE

+1.

Og holde deg unna Bærum. ;-)

Re: Flytting til østlandet [Re: Anders A-R] #2705732 27/04/2022 10:28
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R

Stiene i Bærum er stort sett best når det går nedover.

Re: Flytting til østlandet [Re: larsdx] #2705734 27/04/2022 10:35
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Sitat: larsdx

Er ikke alle stier stort sett det ICON_WINK

btm
Re: Flytting til østlandet [Re: btm] #2705743 27/04/2022 11:33
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: btm

Er ikke alle stier stort sett det ICON_WINK

Kanskje, men det jeg har syklet i Bærum bortover og oppover er myyyye knot. Østmarka, Sørmarka og Romerike er noe helt annet. Men nedkjøringene er bra! Mulig det finnes mer flyt i retning Vestmarka, aldri prøvd.

Re: Flytting til østlandet [Re: Jacobsen] #2705755 27/04/2022 12:29
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det finnes plenty flytsti som er mer bortover-orientert, men det ligger jo litt i sakens natur at mer høydemeter nedover nødvendigvis gir en noe mer plagsom reise opp. Men vi er vel ikke akkurat interessert i parkett-sykling heller.

Vestmarka har flere nydelige partier som går fra slakt nedover til enda mer nedover etterhvert. Ellers så finnes det noen helt fenomenale bortoverflytstier lenger nord i Krokskogen.

Re: Flytting til østlandet [Re: Anders A-R] #2705767 27/04/2022 13:07
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi er vel ikke akkurat interessert i parkett-sykling heller.

Det kan være feil, men mine inntrykk etter å ha spanet på NOTS-turene i Bærum er at det sykles betydelig mer parkett (grus) oppover enn på en typisk tirsdagsklubbrunde i Østmarka.

Redigert av larsdx; 27/04/2022 13:07.
Re: Flytting til østlandet [Re: Jacobsen] #2705768 27/04/2022 13:23
mrBruce Offline
Medlem
Medlem
Slår et slag for Oslo øst. Har bodd på Mortensrud i ca 20 år, og er fornøyd med det. Det er få ting som slår å ha Østmarka som bakgård. Brukes hele året - sykkel, ski, jogg, gåtur ... you name it. Poden har lært å like skogen gjennom speider'n og overnattingsturer "ett steinkast" hjemmefra.

I sommerhalvåret starter jeg gjerne turen med en artig liten DH ned Leirskallen. Da blir antall meter på parkett redusert til et absolutt minimum.

sykles betydelig mer parkett (grus) oppover enn på en typisk tirsdagsklubbrunde i Østmarka

ICON_SMILE Tirsdagsklubbene i Østmarka er 95-99% sti, avhengig av hvem som leder an.

Østmarka nord-syd er kremflytstier.
Østmarka øst-vest er knot ut av en annen verden - det er her grusandelen kommer inn.

- Øyvind.
Lapskaussykling i Østmarka. NOTS medlem
Re: Flytting til østlandet [Re: larsdx] #2705932 28/04/2022 14:15
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi er vel ikke akkurat interessert i parkett-sykling heller.

Det kan være feil, men mine inntrykk etter å ha spanet på NOTS-turene i Bærum er at det sykles betydelig mer parkett (grus) oppover enn på en typisk tirsdagsklubbrunde i Østmarka.

Bare for å presisere så mente jeg at vi snakker om stisykling og nødvendigvis er det noe knot.

Vet ikke hvilke turer du har sett på, men et par av de som gir desidert best nedkjøringer tar vi ofte raskeste/enkleste transport opp for å rekke å klemme den inn på en kveldstur. Jeg sykler stort sett til oppmøtested og det gir jo gjerne noen km transport på ugunstig underlag.

Redigert av Anders A-R; 28/04/2022 14:18.

Re: Flytting til østlandet [Re: Anders A-R] #2706070 30/04/2022 07:53
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vet ikke hvilke turer du har sett på, men et par av de som gir desidert best nedkjøringer tar vi ofte raskeste/enkleste transport opp for å rekke å klemme den inn på en kveldstur. Jeg sykler stort sett til oppmøtested og det gir jo gjerne noen km transport på ugunstig underlag.

Synes poengene mine står seg bra. Det jeg ser at du / dere sykler på disse turene samsvarer med mine egne opplevelser i Bærumsmarka med utgangspunkt fra Steinshøgda, Rykkinn, Lommedalen og Fossum. Det er masse bra, men for å komme til de kule nedkjøringene må man enten sykle grus eller å ta seg gjennom terreng som er et knepp mer knot enn det du finner for eksempel i Østmarka og Sørmarka.

Når det er sagt så er nok nedkjøringene i Bærum et knepp artigere enn mye av det jeg sykler til vanlig. Og laps med grus opp og sti ned er jo mye mer tilgjengelig enn der jeg bor.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå