Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utveksling Nordmarka vs landevei

Utveksling Nordmarka vs landevei #2700919 08/03/2022 13:00
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 10
E
eugenefirestone Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 10
Hei
Er i prosess med å bygge meg en altmuligsykkel i form av en Standert Pfadfinder med campa Ekar.
Bakgrunnen for bygget var å lage en pendler som også kan fungere som reserve-landeveissykkel og samtidig fungere på grus. Ønsket også og se om det var mulig å lage 1X med tilsvarende spenn og hopp mellom gir som jeg har på landeveisyklene fra før.

Etter mange vurderinger og store excelark med utvekslinger har jeg bestilt krank med 42t Klinge og en 9-36 kassett. Dette er nesten overlappende med landeveisyklene jeg har nå med 53-39 krank med 11-32 kassett og 50-34 krank med 11-28 kassett.

Så til spørsmålet mitt. Hvordan vil dette fungere i Nordmarka? Må man ha lettere gir? Jeg er småbarnsfar og har ikke noe særlig tid til helgeturer for øyeblikket, men tenker det kunne vært kult å sykle til kikkut istedenfor Nesodden hvis muligheten byr seg.

Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2700921 08/03/2022 13:25
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: eugenefirestone


Så til spørsmålet mitt. Hvordan vil dette fungere i Nordmarka? Må man ha lettere gir? Jeg er småbarnsfar og har ikke noe særlig tid til helgeturer for øyeblikket, men tenker det kunne vært kult å sykle til kikkut istedenfor Nesodden hvis muligheten byr seg.


Jeg vil tenke at du ikke har lett nok gir til ikke å slite uforholdsmessig mye i bakkene i Nordmarka med tyngre klatregir enn 1/1. 42/36 som letteste gir utelukker i hvert fall rolig sone 1 og sone 2-puls i de lengste og bratteste bakkene. Jeg ville i hvert fall valgt 9-42-kassetten med 42-klinge på kranken.

Jeg har 50/34 og 11-32 på vintersykkelen. Jeg synes denne har for tunge gir til å nyte Nordmarka ordentlig også på barmark.

På altmuligsykkelen til sommerbruk har jeg 46/33-krank og 10-36 på gruskassetten og 10-33 på landeveishjulet. Dette fungerer til alt fra lagtempokjøring til rolige grusturer, men noen grusbakker blir litt gnagete selv med 33/36 som letteste gir.

Husk at store grusdekk øker den effektive utvekslingen med ca 0,5 % også.

Redigert av sykkeloyvind; 08/03/2022 13:57.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2700924 08/03/2022 13:39
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Jeg sykler asfalt og grus både på Nesodden og i Nordmarka, innimellom lange dagsetapper med lengre bakker inkl oppakking. Jeg liker å spinne på lette gir og ofrer toppfarten på grus for å slippe tunge tråkk i mange bratte kneiker på grus. Om jeg kun skal en liten sving innom grus benytter jeg landeveissykkel.

Mine oppsett på asfalt er 50/34 - 11/28 og 52/36 - 11/30 som fungerer brillefint.

På grus har jeg hyper-lett 40 - 11/46 fra SRAM. Jeg har også fundert på EKAR på grussykkel og ville valgt 38 eller max 40 - 9/42 (9-10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42). Jeg har ikke samme behov for tette steg på kassetten på grus slik jeg liker det på landeveien.

Uansett, det er veldig individuelt hva man liker og de fleste jeg sykler med har ikke så lett utveksling som meg.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2700925 08/03/2022 13:40
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
Som altmuligsykkel = ok
Som ren grussykkel ville jeg nok ønsket meg kassetten med 42T bak.

Ring 4 via Kikut vil nok gå helt fint, men er andre sløyfer som er noe verre. Vil selvfølgelig avhenge av ønsket intensitet og formen din (FTP/kg).

Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2700932 08/03/2022 14:12
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 10
E
eugenefirestone Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 10
Takk for svar!
Alternativet er å kjøpe en 9-42 eventuelt 10-44 kassett til skogsbruk.og bytte over. Veldig usikker på om jeg vil gå på kompromiss med korte hopp i hverdagen.

@yolo Men ville du hatt 42t bak på altmuligsykkelen?

Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2700935 08/03/2022 14:25
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: eugenefirestone
Takk for svar!
Alternativet er å kjøpe en 9-42 eventuelt 10-44 kassett til skogsbruk.og bytte over. Veldig usikker på om jeg vil gå på kompromiss med korte hopp i hverdagen.

@yolo Men ville du hatt 42t bak på altmuligsykkelen?



Et triks er å ha to hjulsett. Ett til asfaltbruk og -dekk, og et til grusbruk. Da kan du ha 9-36 kassett på det ene hjulsettet og 10-44 på det andre.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2700942 08/03/2022 17:24
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 10
E
eugenefirestone Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 10
Det er klart, men er ikke interessert i å bygge et hjulsett til akkurat nå. Får ta en vurdering på om det er kult å gå for 9-42 og få en litt mer allsidig sykkel eller om det ødelegger primæroppgaven.

Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2701003 09/03/2022 09:13
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: eugenefirestone
Det er klart, men er ikke interessert i å bygge et hjulsett til akkurat nå.

Går vel helt fint med et kurant standard-hjulsett? Trenger ikke å bygge noe custom-greier. Men skjønner det likevel. Å bytte kassett tar uansett ikke mange minuttene, om mer enn ett. Du slipper nok unna med lik kjedelengde på kassettene hvis du velger en 9-42 og en 10-44


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2701051 09/03/2022 13:44
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 10
E
eugenefirestone Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 10
Joda kunne hatt et standard hjulsett, selv om det ikke er så gøy ICON_SMILE

Ja også usikker på kjedelengde. Hvis det ikke går å bytte fra 9-36 til 42t eller 44t så er det jo ikke så interessant. Da står det mellom å gå rett på 42t som bør duge til alt. Eller prøve på 36t og se om det funker.

Hvorfor godtar man større hopp mellom gir på grus? Er det ikke så nøye med hastighetsjustering på grunn av hopp sol på asfalten. Vi har jo også mye større sprang nå enn tidligere på asfalt forsåvidt.

Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2701179 10/03/2022 12:27
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: eugenefirestone
Er det ikke så nøye med hastighetsjustering på grunn av hopp sol på asfalten. Vi har jo også mye større sprang nå enn tidligere på asfalt forsåvidt.


Forskjellene føles større når man ligger å banker i 40 km/t - da er det mer kritisk med kort avstand mellom girene.
Vi har ikke så mye større sprang på landeveissykler nå en tidligere. Da 11-21 og 11-23 kassetter var normalt var kassettene 9-delt. Nå er de 11 eller 12-delt og dermed er det ikke så mye større avstand mellom de 9 tyngste girene nå enn før. Gir 10, 11 og 12 kommer for det meste i tillegg.
11-25 var regntet som standardkassett på 10-delt. På 11-delt er 11-28 normalen og 11-32 mer klatreorientert. På 12-delt kan man gjerne unne seg 11-32 som normalkassett på Shimano. Srams 12-delte kassetter har gjerne noe større spenn. Red-kassettene kommer i 10-26, 10-28 og 10-33. Med Force får du 10-36 i tillegg. Også Xplr-kassett på 10-44.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2705312 23/04/2022 06:26
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 10
E
eugenefirestone Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 10
Endte opp med å beholde 9-36 kassetten. Har ikke prøvd i skogen enda, men den fungerer helt magisk bra på landevei. Har samme utveksling som landeveisyklene mine og små fine steg. Akkurat nå føler jeg at 2x. Sin tid er forbi. Vi får se over tid, men er svært fornøyd med hvordan det kom ut.

Tenkte å legge ut et bilde, men det får jeg ikke til direkte fra iPhone. Må man laste opp bilder til pc og inn hit? Eller finnes det smidigere måter?

Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2705321 23/04/2022 08:06
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Spennende, fortell oss hva du synes når du har startet bak Rikshospitalet, igjennom skogen, videre på vestsiden av Sognsvann, kneika opp til Ullevålseter og fortsetter 10 mil med mye øst-vest sykling i Nordmarka. For meg ville det blitt unødvendig seigt.

Det får jo an å kun kjøpe et bakhjul med 9-42 kassett til de bratteste dagene. De lengste bakkene i marka er gjerne ikke så bratte men alle de korte knekkerne suger krefter.

Lykke til !


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2705326 23/04/2022 09:03
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Gode poenger fra Øyvind, Yolo og Emil.

Selv har jeg et håpløst foreldet oppsett for dinosaurer på det som i praksis er min blandeveissykkel, nærmere bestemt 52/36 og 11-32.

(Ja, jeg vet at det er ingen grunn til å velge bort kompaktkrank 50/34 for all slags sykling, eller superkompakt for grussykling, så la oss legge den ballen død umiddelbart. Jeg har bare tilfeldigvis semi-kompakt. Det er ikke poenget. Poenget er heller ikke 2x versus 1x.)

Poenget er noen likhetstrekk med din valgte utveksling.

Mitt oppsett med 36:32 gir et lite hakk lettere utveksling (1,13) enn ditt på 42:36 (1,17). Neppe umiddelbart merkbart, men dekkbredde kan være med på å gi en viss differanse. Jeg er på 30-32 mm. Om du er på bredere dekk, er det med på å trekke opp, slik Øyvind påpeker.

Trives godt med oppsettet for variert sykling både på landevei og i Marka - der er jeg mest i Nordmarka, Krokskogen, Bærumsmarka og Romeriksåsen - og ellers rundt omkring i inn- og utland.

Men som de andre påpeker - man betaler en pris for det landeveisrettede oppsettet.

I ruten som Emil nevner, er den bratteste kneiken opp mot Ullevålseter et godt eksempel på steder der ditt oppsett vil kunne oppleves som tungt. Et annet eksempel er siste kneiken på ruten videre mot Frognerseter, der man kan måtte gi tapt om man mister fremdriften.

Turkamerater med lettere utveksling - og gjerne knaster på dekkene - vil ha bedre egnet våpen, og vil kunne forsere slike partier både raskere og med mindre anstrengelse.

På lange og raske grusturer med seige og bratte bakker og kneiker, vil også lettere utveksling gi redusert belastning. Emil er blant dem som har imponerende lange og høydemeterfylte eventyr, og jeg har ingen problemer med å se fordelene med lettere utveksling her.

Det samme gjelder om man er lastet for tung bikepacking eller trekker vogn - da kan man åpenbart med fordel velge lettere utveksling uansett underlag.

***

Kort sagt tror jeg at du kan trives godt med valgt oppsett for både landevei og Marka - les: blandevei - om du kan leve med at det ikke er optimalt for de bratteste eller seigeste partiene. Det blir en avveining mellom optimale løsninger på og utenfor asfalten, inkludert om du liker litt utfordringer og slit.

Verdt å huske: De mest populære velostradaene i Nordmarka, som er vedlikeholdt for skogsdriftsmaskiner og biler, eventuelt inkludert boller og brus på populære Kikutstua, kan på noenlunde tørre dager i sommerhalvåret forseres på enhver landeveissykkel. Det er ingenting å tenke på - bare å kaste seg ut i det.

Og la oss ta et sekund og minnes at for noen år siden var mange av oss på krossutveksling 46/36 og 11-28, og hadde stor moro på varierte veier og avstikkere på sti i Marka - da slit var regnet som en naturlig del av opplevelsen uten tanke på hva som måtte være optimalt ICON_SMILE


***

Om man holder seg til n+1, kan man selvsagt optimalisere to forskjellige sykler for henholdsvis landevei og Marka, slik mange gjør. Eller fem, slik Emil gjør. Okei, da, fire ICON_SMILE

Eller man kan ha to hjulsett, som Øyvind foreslår.

Det er bare jeg som har tvangstanker om étt oppsett. Og kanskje du!

***

Gratulerer forresten med überkul Standert-ramme og velkommen i Campagnolo-klubben! Det er både gleder og sorger med å være i sistnevnte klubb, men jeg synes det er verdt det ICON_SMILE

Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2705399 24/04/2022 18:46
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Altså jeg har kost meg veldig i Nordmarka med landeveissykkel, 25 mm dekk med slanger og 50/34 - 11/28 riktignok på tørt føre og uten sti/trillestier :-)

Bare å komme seg ut på grus og teste oppsettet !!!

(obs de fire er fem Sepeda + en stisykkel og fatbike men stallen skal trimmes)


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2705513 25/04/2022 12:24
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
Litt sidespor.

Jeg merker at min Rondo Ruut AL 1 2020, med 42T foran og 11-42T bak, gjør det vrient å holde behagelig puls når det blir langt og bratt. FSA 1x kranken som er på sykkel er BCD 120, så utvalget av drev er ikke så stort, men jeg ser at FSA lager to 40T drev som skal passe. Bakgiret har ikke mulighet for større kassett, ifølge nettsiden til SRAM.

Vil det å gå fra 42T foran med ratio: 42/42=1 til 40T foran med ratio: 40/42=0.952 gi noen merkbar forskjell i bakkene?

Vil det å bytte ut WTB Nano 700x40c til noen smalere dekk med mindre mønster utgjøre noen forskjell oppover?

(Kunne løst mye ved å kjøpe drømmesykkelen 3T Exploro Race som Bikeshop har inne i min størrelse og med 15% rabatt nå, men da bryter jeg regelen min om at jeg må ha slitt i stykker noe før jeg skal kjøpe nytt.)


Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2705533 25/04/2022 14:26
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Andreas, jeg har SRAM Force med 11-46 kassett, selv om SRAM sier at max er 42 på longcage. Det ville jeg tenkt er en mulighet å undersøke om spiller på din. Det fungerer brillefint uten noe som helst problem.

Men kjøp heller den 3T'n :-) og slit i stykker en dressbukse ved krype i hagen.

Redigert av EmilZipp; 25/04/2022 14:39.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: EmilZipp] #2705540 25/04/2022 15:24
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
Takk for tips angående kassetten. Ruuten har SunRace CSMS7 11-42 11-speed, og Bikester har 11-46 utgaven på tilbud til kr 649. 42:46=0.913, så det er en solid bedring. Greit med 2 kassetter for meg som ikke driver med innesykling; en til vårformen hvor alt er vondt og en til høsten når beina har litt futt.

FSA 40T drevet er tydligvis umulig å få tak i også. Hvis ingen kommer med en ropende advarsel ender det med at jeg bestiller ny kassett ikveld.

Det blir nok en 3T innen noen år, må bare slite ut Ruuten først.


Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2705548 25/04/2022 16:23
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Kanskje du bør sjekke, kan hende det er en ørliten forskjell avhengig av girøre eller hva vet jeg.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2706895 09/05/2022 10:16
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
11-46 kassett passet bra med Apex 1. Var kun litt justering på B-skruen som måtte til.

Har nå hatt et par turer med kassetten og det gikk merkbart lettere (og raskere) opp bakkene fra Sørkedalen(Sakariasveien), Dødaren/Fortjernsbakken og div. andre bakker. Dekkbytte fra WTB Nano 700x40c til Continental Terra Speed Protection 700x40c hjalp sikkert også litt.

Takk for tips Emil.


Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Utveksling Nordmarka vs landevei [Re: eugenefirestone] #2706908 09/05/2022 10:53
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
TippTopp Andreas :-)


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå