Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lage Pour-over kaffe med presskanne?

Lage Pour-over kaffe med presskanne? #2699343 17/02/2022 19:01
RedHare Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Det er mange som drikker kaffe i Norge, det er mange som drikker kaffe og sykler, og det er mange på snikksnakk-forumet som kan sinnsykt mye.

Så jeg lurer.

Hva er egentlig forskjellen på dryppkaffe/pour-over og presskanne-kaffe som etter pressing helles over vanlig kaffefilter før drikking?

I Moccamasteren min ser jeg det på slutten av brygginga danner seg en liten vannstand i filteret, selv når jeg har malt bønnene grovt. Det betyr at moccamaster-pour over er en blanding av væske som har rent igjennom den malte kaffen raskt, og væske som har hatt lengre kontakt med kaffen, akkurat som i en presskanne?

Kan en få en kaffekopp som er akkurat like god som den beste pour-overen du kan lage, ved å benytte seg av presskanne, med kort tid før stempelet presses ned, og så helle igjennom et filter?

Er det noen fysisk forskjell på hva som skjer, det er vel bare varme på vannet og kontakttid med den varme væsken det er snakk om i tillegg til malingsgrad?

Re: Lage Pour-over kaffe med presskanne? [Re: RedHare] #2699350 17/02/2022 19:59
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Det er vel bare å prøve hva du liker best?

Den eventuelle fysiske forskjellen vil være som du sier at vann har hatt lengre og kortere tid i kontakt med kaffen.
Altså det er sikkert forskjell på å brygge en mengde kaffe 5 min med 1 l , eller 2.5 min med 0.5 l etter hverandre.

Re: Lage Pour-over kaffe med presskanne? [Re: RedHare] #2699354 17/02/2022 20:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det er to forskjellige måter å brygge på, gjort rett får du meget godt resultat på begge.

"The crucial difference between a percolation and an immersion is simple: a percolation extracts coffee with clean water, and an immersion extracts coffee with water that is gradually becoming more and more concentrated, because water sits in with the coffee grounds for the whole brew."

Søk opp James Hoffman på youtube, han har laget sin "anbefalte" presskannemetode som jeg synes er meget bra.
Største problemet med ren presskanne er at det er vanskelig å få den helt "ren", men det går, krever bare tålmodighet.

Men ekstremt mange variabler på begge/alle metoder...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Lage Pour-over kaffe med presskanne? [Re: RedHare] #2699425 18/02/2022 14:18
T
TorbjornJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
En ting du ikke nevner som som er en av de største forskjellene: papirfilter.
Papirfilteret fjerner mange av de minste partiklene og oljene fra kaffen. Så en kaffes om har blitt filtrert vil alltid smake annerledes.
Det å fjerne oljen har en positiv effekt for de som drikker mye kaffe: https://www.nrk.no/norge/helsedirektoratet-advarer-mot-ufiltrert-kaffe-1.13805458

Så spørsmålet om man kan få like god presskanne som pour-over blir litt feil, for de vil bli forskjellig men begge kan bli nydelig.

Moderator  support