Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja!

Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! #2696528 24/01/2022 11:11
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Mens jeg satt her og vurderte om jeg skal skaffe inn en "all-road" som erstatning for mine to nåværende sykler, så kom jeg over denne italienske skjønnheten på Bikeshop:

https://bikeshop.no/cinelli/041zrbgx560/cinelli-zydeco-grussykkel-chasing-after-rainbows-str-l

Må si den ser helt fantastisk ut, men mulig det er litt "acquired taste"...

Uansett: er det noen eksperter som kan si noe vettugt om denne (ja, Sepeda, jeg ser på deg!)...? Jeg har en Votec nå, som jeg ikke kan klage så mye på, annet enn at den ikke har klaring til så mye mer enn 35 mm. Opp mot 40 hadde gjort seg hvis jeg skal fortsette med egen sykkel til Marka. Det har visst denne Cinellien da. Ellers er jeg solgt på at den er italiensk og at den har todelt Shimano. Selv om jeg setter pris på 1-delt Sram, så kan jeg savne litt flere valg girmessig, spesielt på asfalten til og fra skauen.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: ganskefort] #2696531 24/01/2022 11:19
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Kul! Løp og kjøp.

Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: sun flyer] #2696532 24/01/2022 11:25
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: sun flyer
Kul! Løp og kjøp.

Liker konsise råd!!!

(Fristelsen er STOR! Eller molto grande, burde jeg kanskje si!)

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: ganskefort] #2696603 24/01/2022 17:22
T
Tungebein Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hvilket år kan du få den levert?

Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: Tungebein] #2696607 24/01/2022 17:52
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Tungebein
Hvilket år kan du få den levert?

Godt spørsmål! Det ymtes fra forhandler om at de kan være på vei inn i løpet av våren.

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: ganskefort] #2696608 24/01/2022 17:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sun flyer
Kul! Løp og kjøp.

+1

[Linket bilde]

Så lekker!

Både profil og farger fører tankene hen til klassisk sykkelkross, og Zydeco kom da også til verden som en krossykkel.

Men siden den gang har Zinellli altså gjort den lengre, slakkere og lavere, les: mer stabil, og utstyrt den med siste standarder og de fleste festepunkter man kan ønske seg.

[Linket bilde]

Om du på Bike Insights sammenlikner Votec VRX (i hvitt) med Zydeco (i svart), vil du se at Cinelli likevel har videreført noen trekk som tydelig viser den klassiske opprinnelsen.

Kjedestagene er lange - 440 mm - noe som gir dekklaring og stabilitet i massevis, foruten å redusere fare for hæloverlapp med sidevesker, som den faktisk har fester for. Jeg har samme kjedestagslengde på min vinter- og langturssykkel Kinesis Tripster AT. Det er behagelig, men du får gjerne ikke den helt samme responsen i tråkket som med kortere kjedestag.

Jeg kjenner meg altså godt igjen i det Russ Roca sier om kjedestagslengde her:

En annen forskjell som avspeiler det klassiske opphavet, er tilnærmet horisontalt overrør. Det ser helt riktig ut, men gir på Zydeco både lavere front og lengre seterør.

Den lavere fronten kan enkelt kompenseres med styreoppsett som du måtte foretrekke, men lengre seterør betyr kortere setepinne, som igjen betyr redusert vibrasjonsdemping.

En solid aluminiumsramme bygget for å tåle tung bikepacking, uten senkede setestag, med høyt møtepunkt mellom overrør og setestag og forholdsvis kort setepinne, tilsier at den muligens kan føles en smule hard. Igjen har jeg akkurat det samme på min Tripster, og har kompensert med fleksende setepinne. Den solide dimensjonen på setepinne på Zydeco - 31,6 mm - kan dessverre i seg selv redusere vibrasjonsdemping, men det er rimelig bredt utvalg pinner.

La meg understreke at ingenting av det ovennevnte er grunn til å velge bort sykkelen! Jeg skriver det kun for å vise noen forskjeller mellom denne og en sykkel du allerede har.

Slep/trail ligger nær VRX, så styreresponsen vil trolig være rimelig lik.

Alt tyder på at med Zydeco får du en stabil og pålitelig følgesvenn - med klassisk profil og rålekker, fargesprakende lakk som viser opphavet som krossykkel.

Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: ganskefort] #2696627 24/01/2022 20:40
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg syns fremdeles Cinelli'en ser fantastisk kul ut. Ser poenget til Sepeda angående setepinnen. Da kan jo ALAN være et alternativ med mer moderne overrør som gir lengre setepinne. Har en kompis som bygde sykkel av denne rammen. Den ble ekstremt lekkert. Alu, men "handmade in Italy".[Linket bilde]

Kanskje Cinelli'en har kulere farger likevel?

Redigert av sun flyer; 24/01/2022 20:41.
Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: ganskefort] #2696937 26/01/2022 11:02
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tusen takk for innspill Sepeda! Som vanlig veldig informativt og noe å tenke på. Det med rett topp-rør hadde jeg ikke tenkt på så klart, men det er noe å ta i betraktning. Å sitte veldig aggressivt i skauen er jeg ikke så interessert i.

Men, som sun flyer hinter til, så er fargene veldig fine! Og den er italiensk... Skal i hvert fall dra og se på Bikeshop, tenker jeg, hvis de får den inn og det er mulig med en titt.

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: ganskefort] #2696951 26/01/2022 11:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: ganskefort
Å sitte veldig aggressivt i skauen er jeg ikke så interessert i.

Jeg ville tenkt mer på lengde på kjedestag og setepinne, som ikke kan endres på samme måte som du kan endre styreoppsett. Sittestilling finner du nok ut av, det er bare et spørsmål om tilpasning ICON_SMILE

Og la meg igjen understreke at jeg kun ville vise noen forskjeller mellom en sykkel du har og en sykkel du vurderer, ikke fraråde deg å anskaffe denne skjønnheten!

Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: ganskefort] #2697032 27/01/2022 08:34
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Er ikke så bekymret for det med respons, er uansett i ferd med å bli gammel og treg. Det blir stadig mer turfart og mindre treningsfart, spesielt i Marka. Det med komfort er allikevel et viktig punkt. Der skårer Votec veldig bra, synes jeg.

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: ganskefort] #2697171 28/01/2022 08:08
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: ganskefort
Er ikke så bekymret for det med respons, er uansett i ferd med å bli gammel og treg. Det blir stadig mer turfart og mindre treningsfart, spesielt i Marka. Det med komfort er allikevel et viktig punkt. Der skårer Votec veldig bra, synes jeg.
Ikke undervurder det med kjedestagslengde. Selv for meg som ikke sykler spesielt fort fikk jeg en emmen traktorfølelse på den sykkelen jeg har hatt med 440mm.
Lysten til å leke ble liksom dempet.
Det har ikke noe å gjøre med hverken alder eller treghet - lek er gøy uansett!

Men, se på de fargene og mønsteret da mann! Dette er lekent ICON_LAUGH
Tydlig inspirasjon fra Mondrian sitt klassiske design, men ikke en kopi.

(...selv om det for meg som brukte mengder hårgele på åttitallet gir litt Loreal Studio Line vibber... ICON_WINK )

Stig

Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: ganskefort] #2698248 07/02/2022 07:51
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Lekker denne! Hadde lyst på denne selv jeg...Men den var finere for et par år siden. Da UTEN gul farge....

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Cinelli Zydeco: italiensk, fine farger og ja! [Re: kid] #2699006 14/02/2022 09:24
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: kid
Lekker denne! Hadde lyst på denne selv jeg...Men den var finere for et par år siden. Da UTEN gul farge....

Ja, meget lekker! Så får vi se om det er noe å ta inn eller om det blir å fortsette på en litt dølt utseende tysker...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå