Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Seletøy til Thule Chariot som pulk

Seletøy til Thule Chariot som pulk #2694191 07/01/2022 10:56
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har en Thule Chariot Sport 2 som jeg har skisettet til, men jeg hører rykter om at det finnes et bedre seletøy man kan kjøpe til? Jeg har bare én tur med det, og jeg kan ikke si at jeg ble så glad i rykkene i hoftene, så om det finnes løsninger som gir en smoothere følelse når man går mottas de med takk.

Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694193 07/01/2022 11:02
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Noen har koblet på fjellpulkens ekspedisjonssele, som er veldig god, men jeg er usikker på hvor mye modding det ev. innebærer
https://www.terrengsykkelforumet.no...Board=20&main=254187&type=thread

Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694195 07/01/2022 11:17
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sist jeg "måtte" ha en tursekk, kjøpte jeg Fjellpulken Xpack.
Den fungerer som integrert trekksele.

Finfint når man har barna i pulken og trenger mer stæsj enn det pulken har rom for.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694197 07/01/2022 11:20
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det ser kanskje ut som det har del Fjellpulkensela jeg må ha, ja. Noen som vet om det er mye knot med montering?

Takk for tips om sekken, men siden jeg har dobbelvogn og i pappapermen bare ser for meg å taue på den ene ungen har jeg nok bagasjeplass nok 😉

Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694237 07/01/2022 13:37
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Thule selen er jo bare en enkelt belte og det som mangler er noe over skuldrene som holder selen på plass og som lar deg skyve til mer med overkroppen. Jeg var helt ødelagt i hoftene med Thule sitt belte... I tillegg til Fjellpulken sine seler så har du Acapulka og Magasinet hadde noen modeller. Acapulka er vel først og fremst dyrere ICON_SMILE Når en ser på veil pris for fjellpulken sine seler så ville jeg vurdert å se på Finn og en komplett fjellpulken. Vi gjorde det og brukte aldri skiene på Charioten igjen... Ungen kunne sove i timesvis nedi den fjellpulken. Gjør du en god deal på Finn så selger du til samme pris når du er ferdig. Det er vel og merke vanskeligere nå... Jeg kjøpte mine (ja flere) på sommeren ICON_SMILE #gnier.

Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694251 07/01/2022 14:40
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
En sele som går over skuldrene vil vel bare fordele belastningen bedre og ikke gjøre så mye med rykkingen? Dragene til fjellpulken har jo fjærer ved innfestingen til selen som gjør at du får litt mindre feedback fra det som henger back. Vil tro man kan mekke til for å bruke fjellpulken drag på en chariot, men da er det kanskje bedre å finne en rimelig komplett pulk, som erikskon sier.

Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694260 07/01/2022 15:23
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Du skal være skikkelig heldig hvis du finner en ganske ny fjellpulk til en billig penge.
Men de taper seg ingenting i verdi.
Vi hadde vår i 6 år og solgte den for litt mer enn vi ga for den.

Redigert av Plankepetter; 07/01/2022 15:24.
Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694400 08/01/2022 19:34
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Du skal ha veldig tung pulk før ekspedisjonssele har noe for seg. Man trenger ikke legge seg framover og trekke med vekt på skuldrene med småbarn som vekt...

Har Fjellpulken, med skisett, og jeg bruker standard sele hvor jeg har tatt av skulderstroppene. Og så har jeg en liten sekk med drikkeblære i. Enklere å klipse av hoftebeltet på småstopp enn å hekte av selve draget.
Man trekker jo bare med hofta. Mange blir litt lurt av skulderstroppene og har hoftebeltet alt for høyt. Det er et hoftebelte, ikke lungebelte... bare se på 71 Grader Nord, f.eks. eller reklamebildene til Hushovds vogn. Mye feil bruk av sele.

Skal sies at jeg også har trukket ganske så tunge doble varepulker koblet sammen. Da hadde jeg skulderstroppene hektet på igjen, men man trekker jo mest med hofta likevel når det ikke er bratt.

Men vil tro det er fjæringen i draget til Fjellpulken som gjør den store forskjellen og ikke selen.

Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694462 09/01/2022 19:28
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er ingen skiekspert, men har hatt to permisjoner med thule-vogn som pulk. Har du prøvd skøyteski? Med bare ett barn fungerer det ganske bra. Ingen rykking i frasparket.

Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694470 09/01/2022 20:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Har för mig att jag tyckte diagonal och padling fungerade ok, dubbeldans kanske fungerade men var så pass tyngt att det blev mest padling. Staking fungerar ikke bra. Det var med fjellpulken.

Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694488 10/01/2022 07:20
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Er i samme situasjon og har Thule Chariot med skisett.
Problemet med selen og staget til Thule er at staget er skrudd(med bolt og mutter) fast i hoftebeltet.
Fjellpulken har ring på beltet og klips på staget. Dermed sitter ikke stagene dønn fast i selen.
Det som er blitt nevnt tidligere er at at noen (mener det var Kriss) hadde festet thulestaget i en Fjellpulken expedition sele.
Nøyaktig hvordan det ble gjort ble ikke nevnt, da man må få festet klipsene på staget til Thule på en måte som er trygg.
Metall mot metall som gnager på hverandre kan fort bli en skummel kombinasjon og føre til materialbrudd.

Hvis noen har en DIY så legg gjerne ut.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694490 10/01/2022 07:41
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg har både Fjellpulken og Chariot med skisett. Sistnevnte fulgte med vogna da vi kjøpte den brukt, av en relativt merittert norsk terrengsyklist som også har gode resultater i supermosjononistkategorien med ski på beina. Han hadde anskaffet Chariot vogna fordi med den kunne han skøyte. Det fikk han ikke til med Fjellpulken.
Jeg kan ikke skøyte så kan ikke si noe om det, men har gått vanlig klassisk (om man kan kalle det det) med begge pulkene/dragene.
På begge to så må jeg tilpasse teknikken noe for å unngå for mye rykking og jeg tror helt ærlig at om jeg hadde mekket det fjærbelastede draget fra fjellpulken over på chariot så hadde det gjort minimal forskjell for meg.
Jeg bruker aldri skuld-reimene på fjellpulken men ser at det kan være fordelaktig med skulderreimer på dobbel thule/chariot da man faktisk har noe vekt på draget der som man ikke har på Fjellpulken.

- Stefan
Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2694553 10/01/2022 12:31
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg trekker ikke barnepulk lenger, men tidvis er transportpulken pakket for vintertur med telt og sovepose. Mitt pulkdrag har ingen fjær til å ta opp rykk og napp, men det er løst ved å bruke strikk mellom dragfestet og selefestet. Jeg bruker en helt ordinær bagasjestrikk dobbelt, eller tredobbelt alt etter vekt i pulken.
Å Redusere / slippe de smårykkene gjennom hele dagen er utrolig digg.

Jeg bruker fjellpulkens standardsele og nesten alltid med skulderreimene. Om du ikke trekker så mye med dem, hjelper de til å holde selen der selen skal være. Spesielt nyttig i oppoverbakker og jo brattere bakken er, jo mer fyller de sin funksjon.

Denne selen har også skrittstropper. På en tur for noen år siden falt jeg i en utforkjøring. Jeg ploget, falt forover og x antall kilo pulk dyttet selen fra hoften til bryst. Den ene dragpinnen traff ribbein rett nedenfor armhulen og det var greit at det stoppet der. Etter den episoden klipses skrittstroppen på i utforkjøringer hvor jeg mener det kan være hensiktsmessig.

Re: Seletøy til Thule Chariot som pulk [Re: rasmusic] #2736252 19/06/2023 10:26
Sti-Kristian Offline
Fersking
Fersking
Jeg har hatt kanonbra erfaring med å bruke Fjellpulken sin ekspedisjonssele på Charioten i vinter. Det krever litt mekking for å feste det, men jeg syntes det er mye mer behagelig. Har gått med selen ganske høyt og kun festet bryststroppen slik at hofta har blitt "fri". Jeg har nesten bare skøytet, men opplever at teknikken ikke blir så gæli med denne selen. Har hamret ned noen erfaringer fra en veldig aktiv perm med vogna her hvis det er til hjelp: https://fysiskfostring.com/2023/05/31/test-thule-chariot-sport-2/

Bakker er bedre oppover!

Moderator  support