Tesla Model 3 - potensielt rustproblem
|
Tesla Model 3 - potensielt rustproblem
14/12/2021 14:28
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei, vi har en to år gammel TM3 som er på service nå. Veldig fornøyd med bilen, men et av punktene til service var at lakken under kanalen på bilen, rett bak hjulene, i praksis er slitt bort og lakken spriker, så om jeg prøvde så kunne jeg skrelle vekk lakken rundt dette såret. Er vel galvanisering under lakken også, men regner med også denne vil bli slitt bort med den sandblåsinga som foregår bak hjula.
Tesla sendte for øvrig ut skvettlapper ca. et år etter at vi kjøpte bilen, kom i posten helt uten videre, men dette var så knot at jeg ikke har gjort noe med det. Skjønner jo nå hvorfor dette ble sendt ut, og jeg har også lært at disse bilene etterhvert er levert med skvettlapper som standard. Bilen er aldri tilbakekalt, men jeg ser nå at jeg har fått mail om at jeg kan bestille time og betale for montering av disse skvettlappene. Dette har gått meg hus forbi, men det er altså uansett noe jeg måtte fikse selv eller betale for å få ettermontert.
Tesla avviser denne saken på service, og sier garantien ikke dekker "steinsprut". Jeg kaller ikke dette steinsprut, dette er en designfeil der bilen kontinuerlig blir sandblåst fra dekkene. Bilen er kjøpt i Norge og er selvsagt ment for bruk under norske forhold. Jeg spør dem videre hvordan jeg kunne unngått at dette skjer ved normal bruk. Ikke svar.
Har jeg en sak?
sv
|
|
|
Re: Tesla Model 3 - potensielt rustproblem
[Re: svegar]
14/12/2021 14:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hei, vi har en to år gammel TM3 som er på service nå. Veldig fornøyd med bilen, men et av punktene til service var at lakken under kanalen på bilen, rett bak hjulene, i praksis er slitt bort og lakken spriker, så om jeg prøvde så kunne jeg skrelle vekk lakken rundt dette såret. Er vel galvanisering under lakken også, men regner med også denne vil bli slitt bort med den sandblåsinga som foregår bak hjula.
Tesla sendte for øvrig ut skvettlapper ca. et år etter at vi kjøpte bilen, kom i posten helt uten videre, men dette var så knot at jeg ikke har gjort noe med det. Skjønner jo nå hvorfor dette ble sendt ut, og jeg har også lært at disse bilene etterhvert er levert med skvettlapper som standard. Bilen er aldri tilbakekalt, men jeg ser nå at jeg har fått mail om at jeg kan bestille time og betale for montering av disse skvettlappene. Dette har gått meg hus forbi, men det er altså uansett noe jeg måtte fikse selv eller betale for å få ettermontert.
Tesla avviser denne saken på service, og sier garantien ikke dekker "steinsprut". Jeg kaller ikke dette steinsprut, dette er en designfeil der bilen kontinuerlig blir sandblåst fra dekkene. Bilen er kjøpt i Norge og er selvsagt ment for bruk under norske forhold. Jeg spør dem videre hvordan jeg kunne unngått at dette skjer ved normal bruk. Ikke svar.
Har jeg en sak?
sv
Ja - de skal kunne forklare hva du har gjort feil og sannsynliggjøre at det er feil bruk som er årsak til skaden.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/12/2021 14:38
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Det GeirK sier. Samtidig må du sannsynliggjøre at feilen du har er en mangel etter loven. Det burde være mulig å ta en diskusjon med tesla og få løst saken. Hvis ikke bør du få en uttalelse fra en uavhengig tredjepart og eventuelt ta saken til forliksrådet.
|
|
|
14/12/2021 15:05
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Er du NAF medlem kan det lønne seg å høre med dem også.
LarsB
|
|
|
14/12/2021 15:23
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Var jo snakk om noe gruppesøksmål men tror Tesla vant..
|
|
|
[Re: GeirK]
14/12/2021 15:33
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Har jeg en sak?
sv
Ja - de skal kunne forklare hva du har gjort feil og sannsynliggjøre at det er feil bruk som er årsak til skaden. Dette er litt upresist. Det er strengt tatt kjøper som har denne bevisbyrden på en to år gammel bil. Om Tesla ikke er imøtekommende så kan det jo være klokt å få et annet verksted til å vurdere "skaden", for eksempel NAF.
Redigert av kjasmas; 14/12/2021 15:34.
|
|
|
[Re: ML1]
15/12/2021 08:45
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Var jo snakk om noe gruppesøksmål men tror Tesla vant.. Finner ikke noe på dette, du har ikke en link til noe relevant info? sv
|
|
|
[Re: kjasmas]
15/12/2021 08:47
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ja - de skal kunne forklare hva du har gjort feil og sannsynliggjøre at det er feil bruk som er årsak til skaden. Dette er litt upresist. Det er strengt tatt kjøper som har denne bevisbyrden på en to år gammel bil. Om Tesla ikke er imøtekommende så kan det jo være klokt å få et annet verksted til å vurdere "skaden", for eksempel NAF. OK, da prøver jeg dette. Bilen står imidlertid fortsatt hos Tesla, de svarer ikke på min protest, men jeg har lånebil og kan forsåvidt leve med dette i noen dager. sv
|
|
|
15/12/2021 08:51
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hvor på bilen er dette? Er det synlig?
|
|
|
15/12/2021 09:12
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal jo ikke være besserwisser, men akkurat det med steinsprut, lakk og Tesla var vel godt kjent allerede når første bil var på norske veier? Er vel ikke bare Tesla som har problemer med at lakk slites av stein og smuss der bak hjulene eller? https://www.elbilgrossisten.no/prod...yozWspP42uOkwJR01oC0mWO5rqIaAqA-EALw_wcB
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Panda]
15/12/2021 11:16
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hvor på bilen er dette? Er det synlig? Man må legge seg ned for å se det. Har ikke bilen her nå så får ikke tatt bilder, men fant et bilde på nett som viser samme fenomen, dette er dog verre enn mitt problem så langt. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121446&filename=D6dzOV-UcAALJ2d.jpg) Ingen rust så langt, men det er jo bare et spørsmål om tid. sv
Redigert av svegar; 15/12/2021 11:17.
|
|
|
15/12/2021 11:58
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Skal vi se.. Tesla har anerkjent utfordringen med sandblåst lakkskade og sendt deg skvettlapper i posten. De har du puttet i en skuff, muligens uten å ha reflektert noe over det. De har også prøvd å kommunisere med deg for å få deg til å avtale en tid hvor Tesla monterer disse skvettlappene for deg. De mailene har du ignorert. Muligens har du ikke kobblet de med skvettlappene du har liggendes i skuffen.Alt dette har Tesla gjort før du tydligvis selv har sett at det muligens kan bli et problem. Jeg vil tro du ikke har en sak.
|
|
|
[Re: jan erik]
15/12/2021 12:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skal vi se.. Tesla har anerkjent utfordringen med sandblåst lakkskade og sendt deg skvettlapper i posten. De har du puttet i en skuff, muligens uten å ha reflektert noe over det. De har også prøvd å kommunisere med deg for å få deg til å avtale en tid hvor Tesla monterer disse skvettlappene for deg. De mailene har du ignorert. Muligens har du ikke kobblet de med skvettlappene du har liggendes i skuffen.Alt dette har Tesla gjort før du tydligvis selv har sett at det muligens kan bli et problem. Jeg vil tro du ikke har en sak. Da mener jeg at Tesla må informere om viktigheten av å montere disse.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
15/12/2021 12:07
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Skal vi se.. Tesla har anerkjent utfordringen med sandblåst lakkskade og sendt deg skvettlapper i posten. De har du puttet i en skuff, muligens uten å ha reflektert noe over det. De har også prøvd å kommunisere med deg for å få deg til å avtale en tid hvor Tesla monterer disse skvettlappene for deg. De mailene har du ignorert. Muligens har du ikke kobblet de med skvettlappene du har liggendes i skuffen.Alt dette har Tesla gjort før du tydligvis selv har sett at det muligens kan bli et problem. Jeg vil tro du ikke har en sak. Da mener jeg at Tesla må informere om viktigheten av å montere disse. Det mener jeg de har prøvd å gjøre,all den tid de har tatt bryderiet med å sende ting hjem til deg samt prøvd å kommunisere pr mail
Redigert av jan erik; 15/12/2021 12:10.
|
|
|
[Re: jan erik]
15/12/2021 12:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det kommer an på ordlyden i mailen etter min mening.
|
|
|
15/12/2021 12:51
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Ingen bedrift tar seg bryet/kostnad med å sende ut ekstradeler uten at det er viktig, hva snakker du om?
Og alle bedriftsmail følger en (grundig pr-arbeidet) relativt nøktern (og ansvarsoverførende/fraskrivende) tone, noe annet er det vanskelig å forvente.
|
|
|
[Re: Ndreas]
15/12/2021 13:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og alle bedriftsmail følger en (grundig pr-arbeidet) relativt nøktern (og ansvarsoverførende/fraskrivende) tone, noe annet er det vanskelig å forvente.
Vet du hva som stod i denne?
|
|
|
15/12/2021 13:23
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Nei, men med mindre det sto noe HELT idiotisk ala "vi sender med noen skvettlapper, men ikke bruk de, og vi kaller inn til time for å montere de, men ikke møt opp" så tror jeg at å anta at mottaker bør ta dette på alvor, er ganske trygt.
Hvor ofte skjer det at du mottar ekstrautstyr uten å be om det fra leverandører av utstyr til deg?
|
|
|
15/12/2021 13:55
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Nei, men med mindre det sto noe HELT idiotisk ala "vi sender med noen skvettlapper, men ikke bruk de, og vi kaller inn til time for å montere de, men ikke møt opp" så tror jeg at å anta at mottaker bør ta dette på alvor, er ganske trygt.
Hvor ofte skjer det at du mottar ekstrautstyr uten å be om det fra leverandører av utstyr til deg? Helt uenig. Hadde jeg kjøpt en ny bil, og deretter fått tilsendt skvettlapper samt informasjon om at jeg kunne kontakte de for å betale for å få de montert, så hadde jeg tenkt at det var et markedsføringsstunt. De sender meg noen billige deler og tjener penger på at jeg betaler 1500 kroner i arbeid. Mener at det er mer nærliggende å tro enn at de har designet bilen sånn at den lakken blir sandblåst hvis jeg ikke ettermonterer skvettlapper.
|
|
|
[Re: Dexter]
15/12/2021 13:58
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mener at det er mer nærliggende å tro enn at de har designet bilen sånn at den lakken blir sandblåst hvis jeg ikke ettermonterer skvettlapper.
ja det er helt naturlig å tro at det var det leverandøren planla da de designet produktet.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
15/12/2021 14:09
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hvis det er en nødvendig modifikasjon på bilen for at den skal funke, bør de ikke kalle inn disse bilene og gjøre modifikasjonen? Helt enig i at jeg kunne ha tatt mer initiativ selv, men er det mitt ansvar? Her er mailen: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121447&filename=262812343_336720734574341_7857361044591734789_n.jpg) sv
Redigert av svegar; 15/12/2021 14:10.
|
|
|
[Re: Dexter]
15/12/2021 14:28
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Hvor ofte skjer det at du mottar ekstrautstyr uten å be om det fra leverandører av utstyr til deg? Helt uenig. Hadde jeg kjøpt en ny bil, og deretter fått tilsendt skvettlapper samt informasjon om at jeg kunne kontakte de for å betale for å få de montert, så hadde jeg tenkt at det var et markedsføringsstunt. De sender meg noen billige deler og tjener penger på at jeg betaler 1500 kroner i arbeid. Mener at det er mer nærliggende å tro enn at de har designet bilen sånn at den lakken blir sandblåst hvis jeg ikke ettermonterer skvettlapper. Jeg vil vil vel egentlig påstå at alle biler som ikke har skvettlapper risikerer å sandblåse både kanaler og paneler i kastesonen til dekkene. Kan dog se ut som om tm3 har mer problemer(mer utsatt tynn lakk) enn mange andre. Dette er jo et større problem her hvor vi strør salter og bruker vinterdekk..
|
|
|
15/12/2021 14:40
|
Menkromsen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En annen sak jeg synes det er verdt å kommentere; Uansett hva det blir til i forhold til om Tesla tar kostnaden med utbedring/lakkering så bør du absolutt UNNGÅ å montere Tesla sine originale skvettlapper. Det er en kjent sak at disse samler mye stein, grus og dritt bak selve skvettlappen som gnisser og samler fukt som ligger mot karosseriet/skjørtet. Over tid så vil dette nok føre til rust... Du finner x-antall forskjellige "produsenter" som selger skvettlapper til Model 3 som fungerer bedre -men disse har en kant som ligger mot karosseriet som igjen vil skade lakken over tid. Vinyl-beskyttelse/foliering kan nok til en viss grad hindre dette, men sikkert er det ikke! Det finnes dog en produsent som har laget noen skvettlapper som har utmerket funksjon og som ikke har noen av disse problemene. EV mudflaps. Laget av en kar i Quebec i Canada som bla. driver med antirust på Teslaer. Sjekk ut deres offisielle nettside: https://evmudflaps.com/Kan kjøpes på begood.no. Noe dyre, men det er de verdt for å unngå problemer på akkurat dette området i all uoverskuelig fremtid :-) Har selv montert disse nå i høst (kun foran riktignok) på min bil som jeg mottok i desember 2020. Det var MYE grus/småstein og dritt bak de originale! De ser meget bra ut i mine øyne da de er mindre synlige når du ser bilen fra siden. Funksjonen er svært god! Anbefales. Video som viser hvordan de monteres: https://www.youtube.com/watch?v=VLwsR8IPtVk(Sjekk også de andre videoene til samme fyr for mere nyttig informasjon rundt problematikken)
|
|
|
15/12/2021 14:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvor ofte skjer det at du mottar ekstrautstyr uten å be om det fra leverandører av utstyr til deg? Stråmann. Det er fremdeles ikke innlysende at det er viktig at disse monteres og at garantien ikke gjelder dersom du lar være.
|
|
|
15/12/2021 17:31
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hvor på bilen er dette? Er det synlig? Man må legge seg ned for å se det. Har ikke bilen her nå så får ikke tatt bilder, men fant et bilde på nett som viser samme fenomen, dette er dog verre enn mitt problem så langt. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121446&filename=D6dzOV-UcAALJ2d.jpg) Ingen rust så langt, men det er jo bare et spørsmål om tid. sv det der vil ruste og bli dyrt, det må utbedres hvis du skal ha bilen en stund. enten så setter du bort jobben til ett lakkeringsverksted og får foliert området etterpå + monterer skvettlapper, fyll eventuelle gap med silikon. eller så gjør du samme jobben selv med skikkelig grunning og 2K lakk. tror det vil koste deg 3-400kroner og resultatet kan bli veldig bra. bruk 10x og så har du prisen hos ett lakkeringsverksted
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
16/12/2021 08:01
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Igjen: Det er har vært kommunisert siden Jesu tid at Tesla har tynn lakk og bør beskyttes med skvettlapper. MAn må ha aktivt unngått å søke informasjon om bilen dersom man ikke har fått det med seg før man kjøpte.
Skvettlapper (ikke de originale) og en liten runde med rammebeskyttelse under disse på kantene, så unngår man problematikken.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
16/12/2021 08:27
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Hvis det er en nødvendig modifikasjon på bilen for at den skal funke, bør de ikke kalle inn disse bilene og gjøre modifikasjonen?
Dette er ganske taktisk av Tesla, slik jeg ser det: Hadde det vært snakk om en sikkerhetsgreie, eksempelvis brannfare eller annen fare for liv og helse, så ville de nok kalt inn bilen til utbedring. For eksempel på en Audi jeg hadde fikk jeg rekommandert brev fra Møller om utbedring av en brannfarlig greie, og skulle få gavekort hvis jeg utførte det. I dette tilfellet var nok Audi mer bekymret for søksmål ifb. skader som kunne oppstå, enn kostnaden ved utbedring. Min bil var utenfor garantitid. Min nåværende BMW fikk også innkalling for å utbedre innfestning av isofix, utenfor garantitid. Eksempel på konsekvenser dette kunne fått for Audi/BMW: https://apnews.com/article/382da6a8cbf9856ac117ede2ca8eee39 For Tesla er dette en ting som i hovedsak er et problem i Norge(og andre land med skikkelig vinter), hvis de starter innkalling av bilene, så innrømmer de at dette er et problem med design, og tar dermed et større ansvar for rustrelaterte problem med sine biler globalt. De velger istedenfor å si at dette er et tilleggsutstyr de leverer til eier av bilen som en goodwill, og eier kan velge å benytte seg av det, for å redusere sjansen for rustproblem hvis man kjører i miljø som er ekstra krevende.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
16/12/2021 08:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det største markedet deres er jo USA og i deler av det landet er vinterforholdene vel så tøffe som i Norge
|
|
|
[Re: oyvinsr]
16/12/2021 08:58
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det er en nødvendig modifikasjon på bilen for at den skal funke, bør de ikke kalle inn disse bilene og gjøre modifikasjonen?
Dette er ganske taktisk av Tesla, slik jeg ser det: Hadde det vært snakk om en sikkerhetsgreie, eksempelvis brannfare eller annen fare for liv og helse, så ville de nok kalt inn bilen til utbedring. For eksempel på en Audi jeg hadde fikk jeg rekommandert brev fra Møller om utbedring av en brannfarlig greie, og skulle få gavekort hvis jeg utførte det. I dette tilfellet var nok Audi mer bekymret for søksmål ifb. skader som kunne oppstå, enn kostnaden ved utbedring. Min bil var utenfor garantitid. Min nåværende BMW fikk også innkalling for å utbedre innfestning av isofix, utenfor garantitid. Eksempel på konsekvenser dette kunne fått for Audi/BMW: https://apnews.com/article/382da6a8cbf9856ac117ede2ca8eee39 For Tesla er dette en ting som i hovedsak er et problem i Norge(og andre land med skikkelig vinter), hvis de starter innkalling av bilene, så innrømmer de at dette er et problem med design, og tar dermed et større ansvar for rustrelaterte problem med sine biler globalt. De velger istedenfor å si at dette er et tilleggsutstyr de leverer til eier av bilen som en goodwill, og eier kan velge å benytte seg av det, for å redusere sjansen for rustproblem hvis man kjører i miljø som er ekstra krevende. Fair point, det pluss screenshottet av mailen der man måtte betale for montering vil jeg si var litt for mild varsel. Man bør ikke måtte google bilen sin for problemer (selv om det er lurt) for å beskytte seg mot sånt.
|
|
|
|
|