Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

4iiii Precision - feilmelding ved kalibrering

4iiii Precision - feilmelding ved kalibrering #2691711 14/12/2021 11:31
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Hei,

Jeg har en 4iiii Precision (Shimano 105/venstre arm) wattmåler som har begynt å gi meg litt utfordringer.

Den fulgte med sykkel jeg kjøpte brukt juni 2020.
Sykkelen er en 2019-modell, antar wattmåleren er det samme.
Selger klarte aldri å finne original-kvitteringen - så reklamasjon er ikke umiddelbart mulig.

Hadde siste tur på landeveien i slutningen av oktober, da varslet den at batteriet var lavt - men ga målinger helt som ventet.
Nå har jeg startet rulle-sesongen og byttet batteri i forkant av første rulleøkt.
Nå rapporterer måleren verdier som er nesten dobbelt så høy som det som er reelt/det som rapporteres av rullen (Elite Direto XR) hvor de rapporterte det samme, +/- noen få watt i fjor vinter.

Ved forsøk på kalibrering får jeg kalibreringsfeil både med 4iiii sin egen app og når jeg kalibrerer med Edge 530'en min.
Med 530'en får jeg kalibreringsfeil 20.

Jeg har tatt en runde på det store internett, og kan se jeg ikke er eneste med lignende problemer.
Har forsøkt meg med det jeg finner av forslag der ("nullstille" ved å snu batteriet feil vei og installere i 5+ sek, kontrollere kontaktpolene i selve måleren, oppdatere firmware i selve måleren) - uten hell.

Noen som har andre cowboytricks?

Re: 4iiii Precision - feilmelding ved kalibrering [Re: MagnusWJ] #2691715 14/12/2021 12:15
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Alle cowboyser sender melding til support.
Men først leser de i manualen.
20 Error Crank movement
detected Keep your bike steady

7.2 Power output
is double the
expected value on
Bluetooth Smart
display unit
Enable third-party compatibility mode using the 4iiii App
(see Section 5.3)

https://www2020.4iiii.com/data/manual-precision-pro.pdf

LarsB

Redigert av larsb; 14/12/2021 12:19.
Re: 4iiii Precision - feilmelding ved kalibrering [Re: larsb] #2691744 14/12/2021 14:02
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
[quote=larsb]Alle cowboyser sender melding til support.
Men først leser de i manualen.
[quote]

Innrømmet - jeg er ofte typen som stoler mer på hva som dukker opp på Google enn å begynne å bla i manualer.
Trodde du hadde løsningen her, men det ser ut til, at dette bare gjelder for wattmålere med tosidig måling - jeg har i hvert fall ikke den muligheten i appen.

Re: 4iiii Precision - feilmelding ved kalibrering [Re: MagnusWJ] #2691761 14/12/2021 15:08
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Problemet med elektronikk som wattmålere etc er at når man har prøvd det åpenbare som å bytte batteri/oppdatere firmware osv så er det lite menigmann får gjort, da er reklamasjon neste steg. Også er det jo tross alt en del produsenter som har god support.

Re: 4iiii Precision - feilmelding ved kalibrering [Re: DBrodshaug] #2691762 14/12/2021 15:15
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: DBrodshaug
Problemet med elektronikk som wattmålere etc er at når man har prøvd det åpenbare som å bytte batteri/oppdatere firmware osv så er det lite menigmann får gjort, da er reklamasjon neste steg. Også er det jo tross alt en del produsenter som har god support.

Yepp, frykter dessverre det går den veien.. Har som nevnt dessverre ikke kvittering, da blir reklamasjon vanskelig/fort dyrt og kanskje ikke verdt det.

Re: 4iiii Precision - feilmelding ved kalibrering [Re: MagnusWJ] #2691796 14/12/2021 22:00
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Begynn med å kontakte 4iiii og ta det derifra. Forrige eier må vel ha kjøpt wattmåleren i en nettbutikk, så da må det jo være mulig å oppdrive en kvittering/ordrebekreftelse..

Re: 4iiii Precision - feilmelding ved kalibrering [Re: DBrodshaug] #2691805 15/12/2021 06:52
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: DBrodshaug
Begynn med å kontakte 4iiii og ta det derifra. Forrige eier må vel ha kjøpt wattmåleren i en nettbutikk, så da må det jo være mulig å oppdrive en kvittering/ordrebekreftelse..

Har kontaktet Bikeshop, der den mest sannsynlig er kjøpt gjennom. De har gjort en skikkelig innsats for å finne kvittering/ordrebekreftelse - men jeg har kjøpt den av en tidligere NTG-student, som da jeg kjøpte den, ikke klarte å fremskaffe kvittering fra utstyrsansvarlig, og siden jeg ikke har navn på utstyrsansvarlig har ikke Bikeshop klart å finne fram ordren.
Jeg purret selger med ujevne mellomrom fra jeg kjøpte den i juni 2020 fram til februar i år uten hell og mest av alt div. unskyldninger.
Da jeg forsøkte å ringe han i går var nummeret ikke lenger i bruk.
Derfor begynner sannsynligheten for å finne kvittering/ordrebekreftelse å bli liten dessverre.

Re: 4iiii Precision - feilmelding ved kalibrering [Re: MagnusWJ] #2693299 03/01/2022 09:46
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Får følge opp litt her, i tilfelle andre står i tilsvarende situasjon og kommer innom her!
Fikk tak i selger, fikk ordrenummer (wattmåleren viste seg å være kjøpt direkte hos 4iiii i 2017) og har hatt en dialog med 4iiii.
De har ingen umiddelbar forklaring (som de innrømmer - resultater fra googling tilsier at jeg ikke akkurat er første som opplever noe tilsvarende).
Har fått tilbudt en out of warranty-replacement til halv pris siden de 3 års garanti har utløpt, og siden de uansett bare dekker første eier.

Moderator  support