Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Akilles

Akilles #2690383 03/12/2021 09:26
Jomar Henriksen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
God morgen, godtfolk

Noen som vil dele sin akilleshistorie? Gjerne med forløp, syn på smerter og veien ut av skaden.

Ja, går til fysio.

Takk.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Akilles [Re: Jomar Henriksen] #2690391 03/12/2021 09:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Jomar Henriksen
God morgen, godtfolk

Noen som vil dele sin akilleshistorie? Gjerne med forløp, syn på smerter og veien ut av skaden.

Ja, går til fysio.

Takk.

Jeg har hatt flere runder med akillesbetennelse. Neste alltid har de kommet som resultat av ikke-ideele sko, eller opprettholdt pga dette.
Det som har hjulpet for meg er skobytte, hvile og alternativ trening. Jeg får vondt i akilles av løping - enten for langt med gode sko, eller generelt med mindre gode sko. Jeg har tidligere fått akillesproblemer av vintersykkelsko, samt får også problemer av å gå med Converse og andre fritidssko som sitter stramt rundt ankelen.

Tåhev, ising ++ er andre ting jeg har vært innom.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Akilles [Re: Jomar Henriksen] #2690394 03/12/2021 10:01
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Har slitt litt med akilles ifbm. ski og vårsykling.
F.eks i fjor hvor det plutselig ble knall skiføre der jeg gikk fra sykling 4-5 dager i uka til rett på ski 4-5 ganger i uka. Da ble det betente akilleser. Da er det hvile som gjelder for meg.
Tidligere har jeg også slitt med betent akilles på våren når jeg ikke har vært så flink med å ha på tjukke sokker/skotrekk (blir litt lurt av sola der altså), slik at jeg blir kald og deretter får betente akilleser.

Jeg har kun hvilt litt, har ikke brukt noe behandling, så har det gått over.

Re: Akilles [Re: Jomar Henriksen] #2690402 03/12/2021 10:29
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Fikk akillesproblemer våren for 2018 etter løping, årsak var kombinasjon av bytte sko til noen med lavere dropp og for mye trening på kort tid. Roet ned og ble litt bedre men ble litt for ivrig igjen i løpet av sommeren. Samme høst ble jeg etter min mening feilbehandlet av Rosenborgklinikken der behander satte meg på treningsprogram med mye hopp og sprett og fikk akkilles kronisk betent. Prøvde også trykkbølgebehandling uten at dette hjalp, men tror kanskje at jeg samtidlig hadde hopping på programmet gjorde at akilles aldri fikk fred til å helbrede seg. Så Googlet jeg for mye, og prøvde opptrening med tåhev og svært høy belasning,. Denne medførte kronisk stivhet i begge leggmusklene også, selv mangfoldige timer med manuellterapaut klarte ikke å klemme ut denne. Først nå begynner leggmusklemen å bli OK, akilles er bedre men tviler desverre på at jeg kan løpe igjen. Håper jeg kan gå på ski, i fjor vinter var dette ikke uproblematisik. Sykling går heldigvis bra ICON_SMILE

Skitkade. Ta det rolig tidlig før det setter seg som kronisk lidelse.

Re: Akilles [Re: Jomar Henriksen] #2690405 03/12/2021 11:00
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Akillesruptur høsten 2016. Operart, og gikk med skinne i 8 uker. Opptreningen gikk gjennom fysio, og var veldig nøye med å gjøre alt han satte opp. Selv om akilles føltes fin, pushet jeg ikke mer enn hva programmet tilsa. P.d.d har jeg en fint fungerende akilles, litt tykk og stiv, men ingen plager. Så morales i historien er. HØR PÅ FYSIO.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Akilles [Re: Jomar Henriksen] #2690417 03/12/2021 12:11
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har slitt med dette siden sommeren 2018. Det begynte med litt murring i juni/juli samme år, sikkert pga av for lav drop (Altra sko) og det som alltid er min bane, overivrighet og det engelsktalende litt flåsete kaller too much too soon syndrom.

Tidligere har jeg holdt dette i sjakk med en slik håndrulle man herjer over leggmuskulaturen, og det funket (mer eller mindre) denne gang også, kombinert med en liten joggepause på en uke.

Men så var det ferietid, og jeg var litt uheldig og tråkket på en stein, samtidig som jeg ble tatt av en bølge som knakk meg forover på en lite flatterende måte. Fikk smerter fremme med tærne, samt bak på hælen og akillesen.
Hevelsen fremme ga seg fort, men hælen og akillessenen verket lenge. Etter litt for lang tid, gikk jeg til physio som ga meg en hælsåle for å avlaste trykket på området.
Videre ble det eksperimentert med trykkluft, uten hell, samt tunge tåhev på flat mark. Her var det viktig at jeg ikke skulle ikke strekke den for mye.
I tillegg til massasje av leggmuskulatur.
Jeg har gått til innkjøp av mye rart for å få gjort dette. Bla en Z-Roller (bortkastede penger), en ryggmassasjepute til 350 kroner (denne masserte mye bedre enn nevnte roller) samt til slutt en rimelig massasjepistol, som nok har gitt meg den beste effekten både her og andre steder med småvondt.

Etter en stund fikk jeg beskjed om at jeg kunne begynne å løpe igjen når smerten, fra en skala fra 1-10, var på nivå 4 eller lavere.
Dette hjalp egentlig mer enn noe annet, fordi det ga meg tryggheten til å belaste området, selv om det gjorde litt vondt og jeg kunne begynne med en gradvis opptrening. Mest i form av jogging på 1-3 km annenhver dag, etterfulgt av en 5-10 minutts gåtur og lett stretching av leggen.

Jeg er fremdeles ikke 100%, men god nok til å jogge 3-5 ganger i uken. Hælen minner meg på daglig at den ikke har glemt meg, men smerte lenger oppe i akillesen er borte
Jeg bruker fremdeles hælsåle i alle sko til alle formål, og trener tåhev for å forebygge og styrke. Jeg har også slitt med smerter fremme på legg, samt plantar faskitt, som ofte har sitt utspring på samme område.

Videre er det verdt å nevne at mine plager nok er en kombinasjon av akilles og en lettere variant av Haglunds hæl, og jeg går derfor med litt løsere snøring på den aktuelle fot.

Re: Akilles [Re: Jomar Henriksen] #2690421 03/12/2021 13:01
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
for en del år siden gjorde jeg ett seriøst forsøk på å komme i god form i løpet av vinteren og løp mye og hardt, hvilket medførte betennelse i knær og akillesen. knærne ble bra med en gang jeg reduserte belastningen men betennelsen i akillesfestet i hælen ble ikke bra. tre runder med kortison ga bare midliertidig bedring
så gjorde jeg en av mine få virkelig gode innvesteringer og kjøpte en stor kulehodevibrator hos elkjøp, brukte den i to uker og har vært bra siden

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Akilles [Re: Jomar Henriksen] #2690422 03/12/2021 13:03
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
for en del år siden gjorde jeg ett seriøst forsøk på å komme i god form i løpet av vinteren og løp mye og hardt, hvilket medførte betennelse i knær og akillesen. knærne ble bra med en gang jeg reduserte belastningen men betennelsen i akillesfestet i hælen ble ikke bra. tre runder med kortison ga bare midliertidig bedring. Har spist alle mulige typer piller, brukt kremer, strukket og kjølt akillesen, kjøpt nye sko og såler. ingenting hjalp.

så gjorde jeg en av mine få virkelig gode innvesteringer og kjøpte en stor kulehodevibrator hos elkjøp, brukte den i to uker og har vært bra siden

Re: Akilles [Re: Flamini] #2690430 03/12/2021 13:37
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Flamini

En sånn? https://www.elkjop.no/product/styling-og-velvare/massasje/U18569/youcare-mini-massasjeapparat-u18569

Re: Akilles [Re: edorF] #2690511 04/12/2021 14:03
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: edorF

En sånn? https://www.elkjop.no/product/styling-og-velvare/massasje/U18569/youcare-mini-massasjeapparat-u18569

Sitat: edorF

etter mye leting der jeg fant alt annet enn det jeg lette etter så er vel dette
https://www.elkjop.no/product/styli...nfrarodt-tappende-massasjeapparat-mg-100
det nærmeste jeg fant, prøv den, den har til og med infrarødt lys. mulig at pistol variantene er fine også

Re: Akilles [Re: Flamini] #2690597 06/12/2021 07:25
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E

etter mye leting der jeg fant alt annet enn det jeg lette etter så er vel dette
https://www.elkjop.no/product/styli...nfrarodt-tappende-massasjeapparat-mg-100
det nærmeste jeg fant, prøv den, den har til og med infrarødt lys. mulig at pistol variantene er fine også

Takk for tipset. Sikkert et godt produkt, men litt mer enn hva jeg tror jeg gidder å investere bare for å eksperimentere. Men fant denne på netonnet, og den er kanskje litt nærmere den modellen du har selv?

https://www.netonnet.no/art/hjem-fr...er-mg-55-tapping-massager/1002072.11353/

Re: Akilles [Re: Jomar Henriksen] #2691212 10/12/2021 08:10
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
den vibratoren til netonnet burde gjøre jobben,
bare husk på å bruke krem når du bruker den eller blir du sår

Moderator  support