Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 92 av 116 1 2 90 91 92 93 94 115 116

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721294 28/09/2022 08:05
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Men hva gjør de med gassen i rørene nå?
Stenger all tilførsel slik at de tømmer seg selv (hvor lang tid det nå tar...),
eller må de slippe til en viss mengde for å opprettholde det lille trykket de kan i rørledningene?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Kjesk] #2721308 28/09/2022 08:50
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Kjesk
Men hva gjør de med gassen i rørene nå?
Stenger all tilførsel slik at de tømmer seg selv (hvor lang tid det nå tar...),
eller må de slippe til en viss mengde for å opprettholde det lille trykket de kan i rørledningene?

Har forstått det som at det må tømmes. Og at det vil kunne ta en ukes tid. Trykket er allerede utjevnet til det som er på den dybden så da er det vel bare oppdriften igjen som tømmer det.

Det jeg synes var rart var at de måtte vente på at det tømmes for å undersøke. Kan de ikke bare sende ned ubemanna u-fartøy, er det pga eksplosjonsfaren? Utfordringer med moderfartøy?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721309 28/09/2022 08:52
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Her tenker jeg eieren av rørledningene har endel de de vil si. Det ser ikke ut som noen småhull, basert på boblene som kommer opp. Det er nok ikke aktuelt å fortsette å mate inn naturgass for å holde vannet ute.
Hullene er etter det jeg forstår på 100 meters dyp, så det da må man holde minst 10 bars trykk for å holde vannet ute. Jeg tipper man venter til ledningen fylles med vann mellom to topper i terrenget, og så setter man på trykk på begge sider (luft eller naturgass) for å holde "proppen" i stabil posisjon og størrelse.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721317 28/09/2022 09:31
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Tilbake til strømprisene: Er det noen som vet hvor man kan få informasjon over hvilke kraftleverandører som faktisk har fått volumene sine akseptert på spot på nordpool? (Ideelt sett en en tabell som viser kraftleverandør, kraftprodusent, time, område og volum)

Grunnen til at jeg lurer, er hvordan strømprisene gjennom døgnet har vært de siste to dagene. Det er rimelig flate (og selvfølgelig høye) med liten mulighet til å forsinke eller fremskynde forbruket for å få lavere kostnad (eller mer bang for the buck for strømstøtte om du vil).

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2721321 28/09/2022 10:07
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: HeavyDude
Venner i Danmark og på kontinentet rister oppgitt på hodet når jeg forteller at nordmenn er mest opptatt av de høye strømprisene

Sitat: Tagelli
Tilbake til strømprisene

Jau...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Mmar] #2721323 28/09/2022 10:30
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721435 29/09/2022 07:39
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Rundt 5 prosent av husstandene i Norge er i alvorlige økonomiske vanskeligheter, viser en ny rapport. Ytterligere 11 prosent sliter økonomisk.

Nesten alle må tilpasse seg høyere priser, og for noen står valget mellom strømregningen og mat, viser den nye Sifo-rapporten som bygger på to datainnsamlinger i 2022.

Regner med at vi ikke får noen perspektivendringer her fra folk som tvilte på at strømprisene skapte problemer for folk til tross for mer og mer solid data på dette, og forverrede tall pga inflasjon/rente i tillegg.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2721440 29/09/2022 08:00
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Ndreas

Regner med at vi ikke får noen perspektivendringer her fra folk som tvilte på at strømprisene skapte problemer for folk til tross for mer og mer solid data på dette, og forverrede tall pga inflasjon/rente i tillegg.

Er vi der igjen?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721441 29/09/2022 08:05
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
ja vi er det. Fordi jeg syntes du ikke har klart/prøvd å forsvare perspektivet ditt med "alle bør klare 2500kr ekstra i strømregning", når vi snakket om den samlede effekten av både strømpris, inflasjon, renter etc.

Mer data fra samme rapport:
Det siste året har nesten sju av ti husholdninger måttet gjøre tiltak for å få endene til å møtes. En av tolv husstander oppgir at de enten står over måltider, oppsøker matstasjoner eller kontakter Nav for å få hjelp til å betale for mat.

– Dette er utvilsomt en større krise enn den vi så under koronapandemien, sier Sifo-forsker Christian Poppe.

I august 2022 befinner 130 000 husholdninger (5 prosent) seg i alvorlige økonomiske vanskeligheter. Ytterligere 280.000 (11 prosent) sliter økonomisk. Dette er en dobling fra året før.

– Andelen økonomisk trygge hushold har falt fra to tredeler til i underkant av 50 prosent for første gang siden vi begynte å måle økonomisk trygghet, sier Poppe.

Men la oss gjøre det enkelt:
Er du uenig i at den økonomiske situasjonen norske husholdninger har vært i det siste året, og framtidsutsiktene fortsatt er svært dramatisk for svært mange, selv i "rike Norge"?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2721442 29/09/2022 08:12
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel ikke merkverdig at det merkes på privatøkonomien når rentene går opp, matvareprisene øker ( både importert prisøkning og vedtatt prisøkning), høyere strømpriser …

Som i resten av Europa.

Og det kan bli verre, mye verre.

Som i resten av Europa .

Hva mener du er løsningen på dette ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721447 29/09/2022 08:29
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Jeg sitter ikke på noen løsning, det har jeg ikke fagkompetanse til.

Jeg bare påpeker at det var noen, deg inkludert, som var veldig frampå med å bagatellisere dette, og det kan være jeg har gått glipp av det, men jeg har ikke sett noe som ligner på en "der bomma jeg litt" fra noen av dere.

Det er mest det, hvordan man kan droppe sånne virkelighetsfjerne utsagn for så å bare gå videre i diskusjonen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2721450 29/09/2022 08:40
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan det hende det var fordi vi da var i en annen situasjon ? Har det skjedd noe med renter og inflasjon den siste tiden ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2721453 29/09/2022 08:50
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Kan det hende det var fordi vi da var i en annen situasjon ? Har det skjedd noe med renter og inflasjon den siste tiden ?

Det var jo åpenbare konsekvenser av å ha det slik du forfektet at det burde være. Håper du skjønte det da og det ikke kom overraskende på deg?

Hva hadde du tenkt kom til å skje når energiprisene eksploderte da? Hadde du tenkt at bedriftene bare tok kostnadene på egen kappe og prisene ville stå stille? At ikke arbeidstakere som kunne byttet jobb til noen som betalte bedre for å kunne betale strøm og (lenge varslede) rentestigninger?

Vi kunne fint ha dempet dette slaget med tidligere, mer kraftfulle og varige endringer i innlands kraftprising. Men det er såpass mange som tenker sånn som deg at det var umulig, så da sitter vi her og tar krisen på ca aller dårligste vis. Det viser valutatrenden til NOK med all tydlighet.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721459 29/09/2022 09:24
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Her sitter stråmenna løst i dag. Er det abstinenser etter at fokuset har vært på gassledninger i et par dager?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2721460 29/09/2022 09:33
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JoachimV
Her sitter stråmenna løst i dag. Er det abstinenser etter at fokuset har vært på gassledninger i et par dager?

Her sitter viljen til å svare for seg langt inne merker jeg. Fortsatt fornøyd med standpunktene dine og konsekvensene av de?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2721524 29/09/2022 17:55
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det var jo åpenbare konsekvenser av å ha det slik du forfektet at det burde være. Håper du skjønte det da og det ikke kom overraskende på deg?

Hva hadde du tenkt kom til å skje når energiprisene eksploderte da? Hadde du tenkt at bedriftene bare tok kostnadene på egen kappe og prisene ville stå stille? At ikke arbeidstakere som kunne byttet jobb til noen som betalte bedre for å kunne betale strøm og (lenge varslede) rentestigninger?

Vi kunne fint ha dempet dette slaget med tidligere, mer kraftfulle og varige endringer i innlands kraftprising. Men det er såpass mange som tenker sånn som deg at det var umulig, så da sitter vi her og tar krisen på ca aller dårligste vis. Det viser valutatrenden til NOK med all tydlighet.

Nå dristet jeg meg til å etterlyse tall og dokumentasjon på utviklingen frem til et tidspunkt ( ikke nå), hvorvidt det var en dramatisk økning i hjelpebehov eller ikke. Å etterspørre slikt, og bare det å stille spørsmål om det er slik eller slik , faller noen tungt for brystet. Det lever jeg bra med.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2721544 30/09/2022 07:52
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D

Nå dristet jeg meg til å etterlyse tall og dokumentasjon på utviklingen frem til et tidspunkt ( ikke nå), hvorvidt det var en dramatisk økning i hjelpebehov eller ikke. Å etterspørre slikt, og bare det å stille spørsmål om det er slik eller slik , faller noen tungt for brystet. Det lever jeg bra med.

Et lite forsøk på "historieomskriving" og fra din høye hest? Du kom raskt på banen dine tradisjonelle personangrep mot de som antydet hva som var under oppseiling. "Hysterisk" er vel bare et av mange eksempler fra dine innlegg... Minner om at jeg i trådstart bla. skrev:

"Selv er jeg sjeleglad for at jeg bor i et godt isolert hus, med varmepumpe (luft til vann) og ikke minst har vedovn med tilgang til billig ved. Likevel er jeg bekymret for de kommende strømregningene også på andres vegne, og at de tiltakene som politikerne kommer opp med blir en dråpe i havet. Får vi høy inflasjon, renteøkninger, økt fattigdom og rasering av næringsliv....eller vil dette bli bra?"

Trenger ikke lete så lenge i tråden for å finne sitat fra Heavy Dude:

"Og de strømprisene folk hyler seg hese om nå, er ikke den nye normalen : https://e24.no/olje-og-energi/i/66y...wtxJOjYnbv-Of53c4tOeD0I5e2oAPQ5ML-5C9f1U

Mediahysteria slår aldri feil. X antall Debatten program om folk som sitter og fryser med boblejakka på …som et narrativ om at slik er det for nordmenn flest nå. Som blir fulgt opp av journalister i lokale media med artikler om sjokkregningene vi kan forvente oss .

Samtidig som regjeringen har lovet at vi skal bli kompensert for strømutgifter over en gitt kr/kwt.
Dette ordner seg."

Litt pussig også se deg skrive om kokohøyre og kokovenstre uten å se at du til stadighet nettopp er med på å vanskeliggjøre en saklig debatt, og slik sett bare bærer mer ved til polariseringsbålet...

Redigert av Duck; 30/09/2022 07:57.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721686 02/10/2022 08:28
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den prisen vi betaler i NO1 ( så langt i september ) er 95 øre Inkl mva. Det er de færreste som må gå på sosialen for den prisen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2721688 02/10/2022 08:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Menar du oktober och räknar med de första 34 timmarna?

I september fick dere betale mer än 95 öre.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721689 02/10/2022 08:59
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er da null vits i å diskutere dette Heavydude. Det er ingenting ved adferden hans som tyder på at han evner bytte ståsted vha nye vinklinger eller nye opplysninger.
Han beskytter gjerne ståstedet sitt ved å veksle mellom cherrypicking og ignorere at gjennomsnitt/median ikke er alltid er en god representasjon for å belyse en problemstilling.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2721690 02/10/2022 09:03
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks

Det har du selvsagt rett i Fredriks, der var jeg litt for kjapp, og beklager det.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721692 02/10/2022 09:06
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sylte har fått sitt eget nettsted for fake-energi-news. https://energinytt24.no/
Her burde det være nok å ta av for de som ønsker mer villedende retorikk.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2721693 02/10/2022 09:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

Det har du selvsagt rett i Fredriks, der var jeg litt for kjapp, og beklager det.

Må vara noen måte på idiotiskt cheery-picking för att försöka göra en poäng.

Så priset er den lavaste på lenge de första timmarna i oktober på grund av mycket vind i Tyskland och andra länder på en lördag.

Så då bruker du det priset för att si noe om hur många i Norge som kan ha problem med höga ström priser ...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2721707 02/10/2022 17:15
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M
Det hadde hjulpet om gassrør sabotørene hadde hatt utenlandskablene som neste mål... ICON_SMILE

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: mpe] #2721708 02/10/2022 17:18
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: mpe
Det hadde hjulpet om gassrør sabotørene hadde hatt utenlandskablene som neste mål... ICON_SMILE

Tviler jeg på - hvis de prøver seg i Nordsjøen, som er litt lenger unna og muligens litt mere overvåket (? hvem vet; det er uansett hemmeligstemplet), vil de mere sannsynlig konsentrere seg om gassledninger. Hvis den linjen av tankegang stemmer, da; man kan aldri være sikker på dette...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: mpe] #2721709 02/10/2022 17:20
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Hva skulle det hjulpet?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2721711 02/10/2022 18:24
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Hva skulle det hjulpet?

Så hell i uhell kunne vi fått et svar på hvor stor andel av av strømprisen som skyldes innlands knapphet og hvor stor del som skyldes utenlands knapphet, gasspriser og betalingsvilje

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2721723 03/10/2022 05:34
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Hva skulle det hjulpet?

Så hell i uhell kunne vi fått et svar på hvor stor andel av av strømprisen som skyldes innlands knapphet og hvor stor del som skyldes utenlands knapphet, gasspriser og betalingsvilje

Ikke overraskende med innspill på kortsiktige quick fix fra motstanderne av alt som er nytt

Generelle betraktinger på hvorfor det ville være dumt akkurat nå, kombinasjonen av:

a) Spotpris
b) "Tomme" vannmagasin, eksportert gjennom utenlandskabler.
c) Årstiden med vinteren som kommer.

Virker for meg lite gjennomtenkt å kutte utenlandskablene nå men for all del.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2721726 03/10/2022 06:33
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg foreslo ikke å kutte kablene. Jeg bare sa hva vi kunne lære om de ble kuttet.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2721727 03/10/2022 06:38
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Jeg foreslo ikke å kutte kablene. Jeg bare sa hva vi kunne lære om de ble kuttet.

Same same, korrigert:

Virker for meg lite gjennomtenkt å håpe på at utenlandskablene blir kuttet nå men for all del.

Side 92 av 116 1 2 90 91 92 93 94 115 116

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå