Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Andreas83]
04/09/2022 21:12
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Før tråden sklir ut i passiv aggressivitet, navnekalling og diskusjon om hvem som er troll eller bølle, er det interessant å se på uttalelser fra ONS i Stavanger (uheldig forkortelse på Offshore Northern Seas om jeg får være ærlig..). Nadia er energianalytiker i Pareto, ganske frittalende, i tillegg til faglig dyktig, kaller noen av IEA-sjefens uttalelser for tull. Forklaringene i artikkelen. (Beklager for at jeg synder og bruker den nettavisen som kilde, men fant ikke uttalelsene andre steder) Sepeda, du må inkludere alle når du snakker ko-ko sider, både høyre og venstre. I de kommende økonomiske uroligheter vil den radikale høyre- og venstresiden vokse, om de blir neglisjert i liknende grad som før. Dette fordi det er lavtlønnede og lavere klasser som oftest kjenner kostnaden og de negative effektene av elitens valg. Utviklingen er allerede synlig i Europa. I et demokrati er det velgerne som bestemmer utviklingen, og de er ganske misfornøyde nå som luftslott på luftslott går i oppløsning. Gode poenger som vanlig fra deg Andreas83. Apropos frittalende, og kanskje bevis på at skammen rundt olje/gass ikke er like fremtredende så er denne også interessant: " Energikrisen skyldes ikke Ukraina-krigen, men manglende investeringer, sier Equinor-topp Rummelhoff sa under ONS-konferansen i Stavanger (Offshore Northern Seas) at hun mener «retorikk» fra politikere og andre aktører har bidratt til de manglende investeringene, skriver Dagens Næringsliv. – Underinvesteringene er primært drevet av lave priser, under pandemien og før det. Men det er blitt forsterket, på en måte, av retorikk fra politikere, investorer, og andre aktører, sier konserndirektør Irene Rummelhoff i Equinor. Irene Rummelhoff er den av Equinor-toppene som er aller tettest på det europeiske gassmarkedet og hun er klar på hva hun mener: – Det er en stor misforståelse der ute, og det er at energikrisen ble skapt av krigen. Det ble den ikke. Energikrisen var tydelig til stede minst seks-sju måneder før krigen. Og den er resultatet av underinvestering i energi, all slags energi i mange år, og det er nøyaktig hva vi opplever i Norge også, sier Rummelhoff, som er Equinors konserndirektør for markedsføring, midtstrøm og prosessering. https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...ljemotstand-har-bidratt-til-energikrisen
|
|
|
[Re: Duck]
04/09/2022 21:37
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Mats Kirkebirkeland, RÅDGIVER, CIVITA: "Rekordhøye kraftpriser kan gi rekordlave kraftutbytter Statkraft og flere av de store regionale offentlige kraftselskapene må realisere milliardtap på prissikringskontrakter." Tragikomisk at ekspertene ikke bare tok feil av priskonsekvensene, men også må ta milliardtap* på "egen gambling"? *regnskapssmessig https://www.minervanett.no/energi-k...r-kan-gi-rekordlave-kraftutbytter/413101
Redigert av Duck; 04/09/2022 21:54. Rediger grunn: *regnskapssmessig
|
|
|
05/09/2022 06:50
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Mats Kirkebirkeland, RÅDGIVER, CIVITA: "Rekordhøye kraftpriser kan gi rekordlave kraftutbytter Statkraft og flere av de store regionale offentlige kraftselskapene må realisere milliardtap på prissikringskontrakter." Tragikomisk at ekspertene ikke bare tok feil av priskonsekvensene, men også må ta milliardtap* på "egen gambling"? *regnskapssmessig https://www.minervanett.no/energi-k...r-kan-gi-rekordlave-kraftutbytter/413101 Større og desto mer interessant spørsmål er vel om dette er en seier eller et slag i trynet for konspirasjonsteoriene om at dette er gjort med belegg for å fylle statskassa og å ta ut utbytte?
|
|
|
05/09/2022 07:25
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel ingen som sier dette er en konspirasjon for økt utbytte? Hybris og inkompetanse/uvilje derimot.
Det var ikke overraskende at systemts svakheter én gang kom for dagen, men det er overraskende at det tilsynelatende kommer som julekvelden på kjærring på sentrale politikere, tilsynsorganet og byråkrater. Mangelen på forberedelser, vilje og evne er jo det påtakelige.
Redigert av Tagelli; 05/09/2022 07:28.
|
|
|
[Re: Tagelli]
05/09/2022 07:32
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det er vel ingen som sier dette er en konspirasjon for økt utbytte? Hybris og inkompetanse/uvilje derimot.
Det er vel ingen som snakker konspiratorisk som sier det er en konspirasjon?  Og ja du må gjerne slette den signaturen din, jeg så det var bemerket. Desverre så slipper alt gjennom her på TS.
Redigert av JoachimV; 05/09/2022 07:33.
|
|
|
05/09/2022 08:11
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mats Kirkebirkeland, RÅDGIVER, CIVITA: "Rekordhøye kraftpriser kan gi rekordlave kraftutbytter Statkraft og flere av de store regionale offentlige kraftselskapene må realisere milliardtap på prissikringskontrakter." Tragikomisk at ekspertene ikke bare tok feil av priskonsekvensene, men også må ta milliardtap* på "egen gambling"? *regnskapssmessig https://www.minervanett.no/energi-k...r-kan-gi-rekordlave-kraftutbytter/413101 Artikkelen skraper kanskje kun overflaten. Helgens grep i Svergie og Finland med likvidtilførsel i hundremilliardklassen til kraftprodusentene hinter muligens om derivater av ymse sort som truer balansen ikke bare på produsentsiden, men også storbankene i mye større grad enn et skattekrav på noen milliarder. Jeg ser Vedum ikke mener det er nødvendig med støttepakker her, men en evt kollaps i derivater i strøm/energimarkedet kan vel tenkes å treffe oss uansett? Lehman i 2008 var jo nok til å velte hele lasset world wide. Hvor mye av balansen strøm og energi generelt utgjør i regnskapene til de store europeiske bankene har ikke jeg peil på, men at det kan tenkes å utgjøre store nok summer til å skape store problemer er kanskje ikke utenkelig? Norden med de Baltiske landene utgjør ca 1/10 av EUs befolkning og trenger i størrelsesorden ca 300 milliarder i likvider og utgjør ca 1/3 av et svensk statsbudsjett. Mulig dette bare er småpenger i den store sammenhengen og kun er av finansteknisk interesse? For egen del og som naiv forbruker så vil jeg bli overrasket hvis produsentleddet er de som er ute og kjører ( for å si det forsiktig). Greit nok at de tjener mindre enn de kunne ha gjort, slik er det å drive med langsiktige kontrakter, men å havne i en skvis fordi man må kjøpe tilbake strømmen man selv produserer til 10 gangeren eller mer fremstår isf som et system som har gått helt av hengslene og kan vel ikke stemme(?). For en lekmann uten inngående kjennskap til markedet ser ihvertfall jeg for meg at sikring av produksjonsmidlene foregår ved salg av langsiktige kontrakter og ikke tilbakekjøp på feilslåtte prisveddemål. Spekulasjonene/derivatene har jeg sett for meg skal foregå lengre nede hos strømselskapene og blant meglere på børser verden rundt som pakker om og selger videre som "finansielle instrumenter". På den annen side så må det jo være noen i dette systemet som tjener store penger for øyeblikket, men igjen det fremstår jo som merkelig at ikke produsentleddet skal være blant disse, eller som et absolutt minstemål ihvertfall ikke skal være blant taperne. Produksjonsprisen er jo fortsatt like lav og selv langsiktige kontrakter på 30 øre skal jo generere penger i kassen. I tillegg kommer salget på spot.
Redigert av sanouka; 05/09/2022 08:18.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
05/09/2022 08:19
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det minermanettartikkelen sier er vel ikke så mye at egen energi må kjøpes tilbake som at egen energi må betales mye skatt på.
Angående Norden og de baltiske landene så er vel en del (kanskje en veldig stor del) av det gasskostnader for Fortum? Altså da ikke produsentleddet.
Redigert av appelsin2; 05/09/2022 08:19.
|
|
|
05/09/2022 08:53
|
Dan
More than words
|
More than words
(Alternativt kan du be en administrator spørre meg å skru av, slik at jeg får mulighet til en dialog)
Er det viktigere for deg å ha det blinkende symbolet enn at folk leser det du skriver? Å la blinkingen fortsette kan kun tolkes som "føkk alle som lar seg irritere" og dermed et ja. Jeg blir alltid nysgjerrig på hvordan folk tenker som velger å la seg blokkeres for prinsipper som er helt meningsløse.
|
|
|
[Re: Dan]
05/09/2022 09:11
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Å la blinkingen fortsette kan kun tolkes som "føkk alle som lar seg irritere"
Naaa, det er vel å dra det litt langt? Hvorfor lar du deg irritere over en slik bagatell? Fra et norsk dikt: Til Lags aat alle kann ingen gjera; det er no gamalt og vil so vera. Blinkingen irriterer ikke meg, synes den er litt artig, en banebrytende signatur.
|
|
|
[Re: Anomyn]
05/09/2022 09:35
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Naaa, det er vel å dra det litt langt? Hvorfor lar du deg irritere over en slik bagatell? Fra et norsk dikt: Til Lags aat alle kann ingen gjera; det er no gamalt og vil so vera. Blinkingen irriterer ikke meg, synes den er litt artig, en banebrytende signatur. Hvor.interessant trur du det blir å lese på forumet om alle har animasjoner i signatur? Det er en grunn til at alle andre oppegående forum ikke tillater dette. Kun tekst i signatur. Dette kan regnes som en forbigått *bug*.
|
|
|
[Re: Sepeda]
05/09/2022 09:39
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
 Du har lest Richard Kemps kommentar, og dette er det du får ut av det? Jeg tenker at før du omtaler andre innlegg som lavpannede eller infantile, er det fint om du selv demonstrerer et minimum av forståelse av poengene og budskapet i kilder du lenker til. I den grad vi måtte ha et fellesskap her på dette sykkelforumet, synes jeg også det er fint om vi i minst mulig grad fremstår som medløpere for Putin-regimet. Jeg har tjenestegjort/arbeidet/levd i Russland i over ti år, snakker språket, kjenner landet, styresettet og tankegangen, og kjenner selvsagt godt til avhengigheten mellom vest og øst i Europa. Ja, vi er i et skjebnefellesskap. Nettopp derfor er det viktig å evne å forstå hva vi står overfor med Putins regime og hans krigføring. Om folket i Europa reagerer som du, har vi tapt. Å være etterpåklok om energipolitikk er for øvrig en enkel øvelse. Hvorvidt Kemps kommentar handler om å oppfordre til å holde ut eller ei og at det er det du velger å fokusere på er opp til deg. Det som var mitt poeng var at den kan stå som et ok eksempel på et stemningsskifte som har kommet gjennom sommeren. JGS offensive tone om at vi bare må suck it up fordi Ukraina er i samme gata. Det jeg påpeker er den sviktende realismen i dette. Du er uenig og trekker en hel haug av alt fra snørrhoven og belærende tone og assiasjonrekker (nesten) hele veien til Putinist. Problemet for slike som deg er at uavhengig av hva russerne måtte pumpe ut av propaganda så står Europa knedypt i gjørma allerede før vinteren har satt inn og at en flerårig stillingskrig vil være harakiri for Europas anliggende. Mulig du anser DN som en del av det russiske propagandaapparatet. Jeg gjør ikke det og skriften på veggen er jo vanskelig å ikke se. 20 til 30 % reduksjon i industrimarkedet sier egentlig alt om ståa. Ifølge Knutsson har etterspørselen i den europeiske industrien allerede falt med mellom 20 og 30 prosent som en konsekvens av de ekstreme energiprisene. Han sier det vil ta mange år å gjenvinne en form for balanse i gassmarkedet. Dette slår rett inn i industrien og den økonomiske veksten. Men både bedriftene og husholdningene må fortsette å holde etterspørselen nede, ellers risikerer man rett og slett å gå tom for gass når det blir kaldt i vinter, sa Knutsson til DN søndag. https://www.dn.no/marked/gass/olje-...mmels-stiger-over-30-prosent/2-1-1290454
|
|
|
[Re: Dan]
05/09/2022 11:48
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Er det viktigere for deg å ha det blinkende symbolet enn at folk leser det du skriver? Å la blinkingen fortsette kan kun tolkes som "føkk alle som lar seg irritere" og dermed et ja.. Du får tenke på det som et rop om hjelp til hjelp. Jeg blir alltid nysgjerrig på hvordan folk tenker som velger å la seg blokkeres for prinsipper som er helt meningsløse. At jeg har blinkende symbol på alle tråder jeg leser uansett om jeg skriver der eller ikke, føles ikke som meningsløst for meg i det hele tatt.
|
|
|
[Re: sanouka]
05/09/2022 11:51
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Artikkelen skraper kanskje kun overflaten. Helgens grep i Svergie og Finland med likvidtilførsel i hundremilliardklassen til kraftprodusentene hinter muligens om derivater av ymse sort som truer balansen ikke bare på produsentsiden, men også storbankene i mye større grad enn et skattekrav på noen milliarder.
Kraftprodusentene eller kraftleverandørene? Høres jo veldig rart ut om kraftprodusenten har fikla så mye med finans og veddemål at de ikke tjener rått med penger.
|
|
|
05/09/2022 11:57
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Kraftprodusentene eller kraftleverandørene? Høres jo veldig rart ut om kraftprodusenten har fikla så mye med finans og veddemål at de ikke tjener rått med penger.
Det er energiselskaper som har fiklet med gass. Både Fortum og Vattenfall og sikkert mange flere.
|
|
|
05/09/2022 12:00
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
At jeg har blinkende symbol på alle tråder jeg leser uansett om jeg skriver der eller ikke, føles ikke som meningsløst for meg i det hele tatt.
Lite viktig for meg, men dette kan vel lett ordnes om noen gidder å endre denne: https://www.terrengsykkelforumet.no/images/general/ventura/newpm.gif til en ikke blinkende fil. Om du Tageli lager en uten blink så kanskje noen gidder å erstatte filen?
|
|
|
05/09/2022 12:02
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Bare å konvertere til en .jpg elns?
|
|
|
[Re: JoachimV]
05/09/2022 12:05
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Naaa, det er vel å dra det litt langt? Hvorfor lar du deg irritere over en slik bagatell? Fra et norsk dikt: Til Lags aat alle kann ingen gjera; det er no gamalt og vil so vera. Blinkingen irriterer ikke meg, synes den er litt artig, en banebrytende signatur. Hvor.interessant trur du det blir å lese på forumet om alle har animasjoner i signatur? Det er en grunn til at alle andre oppegående forum ikke tillater dette. Kun tekst i signatur. Dette kan regnes som en forbigått *bug*. Sant nok, men det er da også utrolig sløvt av forumets admins at de ikke kan legge to-tre pinner i kors og fikse dette problemet (altså for dem som har blinkende PM-symbol uten at de har PM). Så ufattelig vanskelig kan det rett og slett ikke være. For dem som kjører med adblocker, så er det forøvrig også et tips å legge inn denne filterregelen: ||www.terrengsykkelforumet.no/images/general/ventura/newpm.gif$image
Da slipper man å se den blinkende signaturen til Tagelli. Man slipper forøvrig også å finne ut om man har egne PMs, så dem som plages med problemet kan jo også "fikse" det selv...
|
|
|
[Re: mroek]
05/09/2022 12:09
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
For dem som kjører med adblocker, så er det forøvrig også et tips å legge inn denne filterregelen: ||www.terrengsykkelforumet.no/images/general/ventura/newpm.gif$image
Da slipper man å se den blinkende signaturen til Tagelli. Man slipper forøvrig også å finne ut om man har egne PMs, så dem som plages med problemet kan jo også "fikse" det selv... Nice! Jeg har ingen interesse av PM, så da får jeg jo skrudd av dette for meg. Da kan jeg bare ta en ut av signaturen også :-)
|
|
|
[Re: Ndreas]
05/09/2022 12:20
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Bare å konvertere til en .jpg elns? Da blinker den jo ikke :-)
|
|
|
06/09/2022 12:29
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
|
|
|
06/09/2022 12:38
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fra DN; "Helge Haugane, Equinors direktør for gass og energi, advarer i et intervju med Bloomberg om kollaps i det finansielle, europeiske energimarkedet, dersom myndighetene ikke stiller med 1500 milliarder dollar i likviditet." https://www.dn.no/energi/equinor/en...-likviditet-fra-myndighetene/2-1-1290951
|
|
|
[Re: Ndreas]
06/09/2022 13:04
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Bare å konvertere til en .jpg elns? Nei, serveren leter sannsynligvis etter en .gif, så da må man ha .gif for å slippe å endre koden. Man kunne eventuelt bare fjerne animasjonen fra gifen
|
|
|
06/09/2022 13:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Med litt hell kan Putin om noen år ta over et ferdig sovjetisert Europa  .
|
|
|
06/09/2022 19:48
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Savner den. Savner hva? Signaturen til Flamini, den blinkende, selvfølgelig. Ingen over, ingen ved siden :-) Den var som en blinkende veiviser: Fra kristne fora: " En lykte for vår sjel og et lys for vår sti".
Kan jeg be Flamini om å koble den på igjen? Blinkingen?
Forøvrig vil jeg tillate meg å mene (beklager det, Sepeda) at innleggene fra Flamini bidrar til hevning av kvaliteten her på underforumet "snikk-snakk".
Redigert av Anomyn; 06/09/2022 19:51.
|
|
|
[Re: Tange]
07/09/2022 07:47
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Med litt hell kan Putin om noen år ta over et ferdig sovjetisert Europa  . Ja, nå får han jo hjelp til dette fra bandittkompisene sine i OPEC også. De i Europa som fryser til vinteren får varme seg med tanken om at vi driver med næringsbistand til flere av landene i OPEC, som nå støtter Putin ved å skru ned produksjonen.
|
|
|
07/09/2022 13:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Med litt hell kan Putin om noen år ta over et ferdig sovjetisert Europa  . Ja, nå får han jo hjelp til dette fra bandittkompisene sine i OPEC også. De i Europa som fryser til vinteren får varme seg med tanken om at vi driver med næringsbistand til flere av landene i OPEC, som nå støtter Putin ved å skru ned produksjonen. Heldigvis har vi et stabilt USA, som tross alt er det største PEC-landet. (E=P?)
|
|
|
07/09/2022 14:57
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En god oppsummering av gårsdagens «Debatten»! av Astrid Meland i VG i dag : https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8Jwarw/litt-av-en-debattSpetalens påstått dype innsikt i strømmarkedet fikk seg en bra skudd for baugen da det viste seg at han ikke tar vært fremsynt nok til å sikre legemiddelfirmaet han sitter i styret for, en gunstig strømavtale før prisene gikk til værs. For så å hevde at han ikke hadde noen egeninteresser i denne debatten. Men godt likte av ytterste høyre og Klassekampen er han jo.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
07/09/2022 20:35
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mats Kirkebirkeland, RÅDGIVER, CIVITA: "Rekordhøye kraftpriser kan gi rekordlave kraftutbytter Statkraft og flere av de store regionale offentlige kraftselskapene må realisere milliardtap på prissikringskontrakter." Tragikomisk at ekspertene ikke bare tok feil av priskonsekvensene, men også må ta milliardtap* på "egen gambling"? *regnskapssmessig https://www.minervanett.no/energi-k...r-kan-gi-rekordlave-kraftutbytter/413101 Artikkelen skraper kanskje kun overflaten. Helgens grep i Svergie og Finland med likvidtilførsel i hundremilliardklassen til kraftprodusentene hinter muligens om derivater av ymse sort som truer balansen ikke bare på produsentsiden, men også storbankene i mye større grad enn et skattekrav på noen milliarder. Jeg ser Vedum ikke mener det er nødvendig med støttepakker her, men en evt kollaps i derivater i strøm/energimarkedet kan vel tenkes å treffe oss uansett? Lehman i 2008 var jo nok til å velte hele lasset world wide. Hvor mye av balansen strøm og energi generelt utgjør i regnskapene til de store europeiske bankene har ikke jeg peil på, men at det kan tenkes å utgjøre store nok summer til å skape store problemer er kanskje ikke utenkelig? Norden med de Baltiske landene utgjør ca 1/10 av EUs befolkning og trenger i størrelsesorden ca 300 milliarder i likvider og utgjør ca 1/3 av et svensk statsbudsjett. Mulig dette bare er småpenger i den store sammenhengen og kun er av finansteknisk interesse? For egen del og som naiv forbruker så vil jeg bli overrasket hvis produsentleddet er de som er ute og kjører ( for å si det forsiktig). Greit nok at de tjener mindre enn de kunne ha gjort, slik er det å drive med langsiktige kontrakter, men å havne i en skvis fordi man må kjøpe tilbake strømmen man selv produserer til 10 gangeren eller mer fremstår isf som et system som har gått helt av hengslene og kan vel ikke stemme(?). For en lekmann uten inngående kjennskap til markedet ser ihvertfall jeg for meg at sikring av produksjonsmidlene foregår ved salg av langsiktige kontrakter og ikke tilbakekjøp på feilslåtte prisveddemål. Spekulasjonene/derivatene har jeg sett for meg skal foregå lengre nede hos strømselskapene og blant meglere på børser verden rundt som pakker om og selger videre som "finansielle instrumenter". På den annen side så må det jo være noen i dette systemet som tjener store penger for øyeblikket, men igjen det fremstår jo som merkelig at ikke produsentleddet skal være blant disse, eller som et absolutt minstemål ihvertfall ikke skal være blant taperne. Produksjonsprisen er jo fortsatt like lav og selv langsiktige kontrakter på 30 øre skal jo generere penger i kassen. I tillegg kommer salget på spot. Svarer meg selv. Her ligger der garantert en hund begravet med Lehman Brothers gravert på halsbåndet. Som nevnt i artikkelen jeg linket i tidligere post så var det 300 milliarder opp på bordet ila en kjapp helg og i DN artikkelen fra mandag eller tirsdag så trenger man ytterligere 1500 milliarder i støttepakker for å holde markedet i gang. Her går det fort i svingene og overflaten er såvidt skrapt i. Ny og utfyllende informasjon kommer daglig. Tipper vi har full krise neste uke, kanskje litt lengre. https://e24.no/olje-og-energi/i/15P...nQ9FQVO95kBTM93v-Jy70VRKE_gqqxq7LA7C_AJY
Redigert av sanouka; 07/09/2022 20:36.
|
|
|
07/09/2022 22:08
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Litt for spennende tider kan man vel si. Beløpet som er antydet er 1500 milliarder dollar (!) ref artikkel jeg linket til litt ovenfor. Nesten så man tror det må være skrivefeil... Denne er også illustrerende om hvor fort beløpene må stilles i sikkerhet; https://e24.no/boers-og-finans/i/15...ner-paa-90-minutter-i-kriserammet-markedOppfatter det slik at ekstremsituasjonen medfører at få nye sikringsavtaler inngås pga kravet til sikkerhetstillelse, men det hjelper nok ikke til de som allerede er eksponert i flerårskontrakter...
Redigert av Duck; 08/09/2022 05:45.
|
|
|
08/09/2022 06:55
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Spennende. Jeg trodde ikke norske markedet var sååå eksponert, kanskje bare 30% utenom spot? Men 30% av 115TWh til 5mrd/TWh er jo endel :-). Så man begynner å forstå at presset fra finansakrobater er betydelig og oppleves nok som viktigere enn mer langsiktige saker, som norsk bedriftsdød og ‘midlertidig’ inflasjon. Blir spennende å se hvem som blir dratt til torgs (Lehman Brothers) og hvem som får plaster på såret og trøst (Fannie & Freddie  . Det som jo hadde vært moro hadde vært om vi hadde hatt mulighet for nasjonal kontroll på kraftproduksjon og distribusjon (inkl eksport/import). En kraftleverandørs oppgave er egentlig bare å vedde mot kraftprodusenter og konsumenter, så det er egentlig ikke et nødvendig ledd, men de har jo dratt på seg så stor risiko på egne andres vegne at man jo er redd for "subprime" dominoeffekter (at finansinstitusjoner blir dratt med i dragsuget). Heldigvis ser det ut til at det ikke er den samme tregheten i krafthandelssytemet, slik at finansinstitusjonen har innsyn og maktmidler til å ta beskyttelse/utlegg direkte via sikrede margin calls. Ikke som i sub prime krisen hvor margin call´ene viste seg å være grovt overprisede eiendommer. Men jeg har ikke fått med meg om de sikringene i dette tilfellet er robuste saker, eller om det er finansielle dukketeater denne gangen også.
Redigert av Tagelli; 08/09/2022 09:15.
|
|
|
|
|