Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Firmabilbeskatning

Firmabilbeskatning #2689930 29/11/2021 09:14
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det har blitt helt stille ang det å øke avgift på elektrisk firmabil fra 60% til 100%. Jeg er i prosessen med intervjuer på en jobb hvor jeg potensielt kan få firmabil. Har derfor gjort noen tanker rundt dette. Men jeg ser det at dersom fossil og elektrisk bil skattes likt så er det ingen fordeler igjen for min del å ha elektrisk. Jeg vil få dekt bilholdet 100%, mao alt av drivstoff og andre utgifter. En el-bil er enn så lenge en mindre praktisk bil enn en fossilbil. Dette må jo være det minst klimavennlige forslaget som er kommet på bordet på ei stund. Jeg skjønner jo selvfølgelig at jeg bør gå for el mtp miljøet, men jeg tviler på at flertallet blir å gjøre det hvis det koster det samme å ha el som å ha fossil. Det er ikke å stikke under en stol at å ha en bil med 800-1000km rekkevidde som du "lader" på noen få minutter så og si hvor som helst i hele landet er mer praktisk enn en bil med 500km rekkevidde som må lades i 40-60 minutter...

/rant

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Firmabilbeskatning [Re: H.Iversen] #2689931 29/11/2021 09:17
olechr Offline
More than words
More than words
Så fort evnt SV blir enig om budsjett så får man vel vite det. Blir det beskattet likt er det som du sier få fordeler med å velge el. Er vel kanskje ikke så lett å få igjen hva det koster med hjemmelading av firma heller. Sånn sett er det nesten bare ulemper.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Firmabilbeskatning [Re: H.Iversen] #2689935 29/11/2021 09:40
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
"Vanlige folk" har kanskje ikke firmabil...

Forslaget gjør det faktisk ikke lønnsomt å velge elbil som firmabil, om man ikke alltid lader på arbeidsplassen.

Re: Firmabilbeskatning [Re: H.Iversen] #2689939 29/11/2021 10:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Man kan jo tenke liiiitt lenger enn med lommeboka, da.. Vi bruker bil så lite at bruken "ikke merkes" på lommeboka, men likevel er el valgt av miljøhensyn.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Firmabilbeskatning [Re: baronKanon] #2689942 29/11/2021 10:15
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: joje

Forslaget gjør det faktisk ikke lønnsomt å velge elbil som firmabil, om man ikke alltid lader på arbeidsplassen.
Spørs hva man definerer som vanlige folk da. Det er mange selgere av ymse slag som har firmabil som jeg vil tro velger bort el med disse nye reglene. Vil tro det ikke er alle av disse som er enormt høylønnte?

Sitat: baronKanon
Man kan jo tenke liiiitt lenger enn med lommeboka, da.. Vi bruker bil så lite at bruken "ikke merkes" på lommeboka, men likevel er el valgt av miljøhensyn.
"Man" burde jo ta sykkel i stedet for bil, men i realiteten funker det ikke slik. "Man" må gis insentiver for å velge det miljøvennlige alternativet ellers blir det ikke gjort. De aller fleste er seg selv nærmest dessverre.

For min del har vi to biler. En liten Zoe som brukes til alt utenom pendlinga og jobbkjøringa mi. Der har jeg foreløpig et gammelt dieseldrog og avstandene her nord er lange samt det er langt mellom ladere. Ofte er laderne i ustand og visstnok...da er terskelen for den inconvenience det er å ha el som min del mye høyere

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Firmabilbeskatning [Re: H.Iversen] #2689945 29/11/2021 10:44
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Sitat: H.Iversen

Spørs hva man definerer som vanlige folk da. Det er mange selgere av ymse slag som har firmabil som jeg vil tro velger bort el med disse nye reglene. Vil tro det ikke er alle av disse som er enormt høylønnte?

Sitat: baronKanon
"Man" burde jo ta sykkel i stedet for bil, men i realiteten funker det ikke slik. "Man" må gis insentiver for å velge det miljøvennlige alternativet ellers blir det ikke gjort. De aller fleste er seg selv nærmest dessverre.

For min del har vi to biler. En liten Zoe som brukes til alt utenom pendlinga og jobbkjøringa mi. Der har jeg foreløpig et gammelt dieseldrog og avstandene her nord er lange samt det er langt mellom ladere. Ofte er laderne i ustand og visstnok...da er terskelen for den inconvenience det er å ha el som min del mye høyere

Nei, de fleste jeg kjenner tar ukentlig og daglige valg som er mer kostbare og mer tungvinne i hverdagen fordi det er mer miljøvennlig.

For meg så høres det rart. Du FÅR en firmabil. Vil du ha elektrisk eller fossil? Kjempelett valg. Velg elektrisk.

Du ikke bryr deg nok om miljøet til å velge elektrisk. Greit, men ikke tillegg andre samme mening. De fleste tenker litt lenger.

Re: Firmabilbeskatning [Re: ijustpop] #2689948 29/11/2021 11:09
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: ijustpop

Nei, de fleste jeg kjenner tar ukentlig og daglige valg som er mer kostbare og mer tungvinne i hverdagen fordi det er mer miljøvennlig.

For meg så høres det rart. Du FÅR en firmabil. Vil du ha elektrisk eller fossil? Kjempelett valg. Velg elektrisk.

Du ikke bryr deg nok om miljøet til å velge elektrisk. Greit, men ikke tillegg andre samme mening. De fleste tenker litt lenger.

"De fleste du kjenner" er ikke nødvendigvis det samme som "folk flest"...

Jeg har ikke tatt noen avgjørelse verken den ene eller andre veien, men jeg tror jeg blir å velge elektrisk da jeg tipper det blir bedre økonmisk på lang sikt uansett. Man får og mer bil for pengene på el-bil.

Men som miljøpolitikk så synes jeg beskatning av elbil på lik linje med fossilbil er dumt. Uten å 100% vite svaret så regner jeg med det er mange som velger bort el om kostnaden for de personling blir lik eller større om de går for el kontra fossil.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Firmabilbeskatning [Re: H.Iversen] #2689949 29/11/2021 11:13
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg er selv elbileier og ville neppe kjøpt noe annet enn elbil i dag, men det er ikke av hensyn til miljøet. Jeg har ikke hørt om et eneste menneske som kjøper elbil pga miljøet. Elbil er enkelt og behagelig og jeg har svært få driftsutgifter.

Re: Firmabilbeskatning [Re: joje] #2689950 29/11/2021 11:23
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg er selv elbileier og ville neppe kjøpt noe annet enn elbil i dag, men det er ikke av hensyn til miljøet. Jeg har ikke hørt om et eneste menneske som kjøper elbil pga miljøet. Elbil er enkelt og behagelig og jeg har svært få driftsutgifter.

Enig. Tipper salgstall på el hadde vært relativt mye lavere om de hadde hatt samme avgifter som fossil. For min del er det et økonomisk regnestykke som gjør at jeg velger el. Jeg er ganske så miljøvennlig (sykler mest, og kjøper lite ting), men er ikke så fanatiker at jeg hadde bladd opp 1 mill+ for en Tesla eller tilsvarende.

Re: Firmabilbeskatning [Re: aug11x] #2689953 29/11/2021 11:50
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Sitat: aug11x

Enig. Tipper salgstall på el hadde vært relativt mye lavere om de hadde hatt samme avgifter som fossil. For min del er det et økonomisk regnestykke som gjør at jeg velger el. Jeg er ganske så miljøvennlig (sykler mest, og kjøper lite ting), men er ikke så fanatiker at jeg hadde bladd opp 1 mill+ for en Tesla eller tilsvarende.

I denne tråden var det snakk om å velge miljøvennlig når det ikke kostet vedkommende noe.
Noe annet å betale 500K mer for et tilsvarende elektrisk alternativ. Vanskeligere å velge miljøvennlig da.

En stor andel av Norges befolkning bryr seg om kommende generasjoner og tar miljøvennlige valg uten at det koster staten millioner og milliarder i incentiver.

Re: Firmabilbeskatning [Re: H.Iversen] #2689954 29/11/2021 11:50
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Greit å tenke litt fremover når det gjelder lommeboka også.
Ser det som sannsynlig at firmabilbeskatning vil endres noe fremover. Da med fordel for EL fremfor fossilt, selv om det ikke skjer akkurat nå.
Kan være kjedelig å ha 2 år igjen på en leasingavtale om de går helt bananas med fossilskatt.

-------------------------------
NOTS
Re: Firmabilbeskatning [Re: ijustpop] #2689957 29/11/2021 12:06
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ijustpop

Tror jeg ikke kjenner noen som gjør noe av betydning pga at det er miljøvennlig.

Kjenner mange som reiser kollektivt, men det er fordi det er rimeligere og mer praktisk. Hadde det vært raskere og billigere med bil så hadde de heller kjørt selv.

Alle kildesorterer søppel, men det er vi i stor grad påtvunget fra kommunen.

De som ikke flyr privat gjør det pga økonomi eller andre ferieønsker.

"Alle" kjøper elbil, men er primært motivert av fordeler.

Re: Firmabilbeskatning [Re: H.Iversen] #2689966 29/11/2021 13:47
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Skal ikke komme med noe innspill rundt miljø, diesel vs el osv her. Men nevner kjapt for trådstarter at verdien på hjemmelader og installasjon skal fordelsbeskattes dersom jobben betaler på lik linje med all annen inntekt. Strømmen til ladingen får du dekket uten skatt enten ved å ha spesifisert forbruk på regningen (vet blant annet at Hafslund har egen elbil-funksjon i app) eller ved å vise økning i strømregning over en lengre periode som viser sånn ca hvor mye økt forbruk du får ved å lade firmabil hjemme. Så potensielt litt mer styr med elbil enn med diesel som firmabil.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Firmabilbeskatning [Re: Dexter] #2690022 30/11/2021 07:22
Panda Offline
Besatt
Besatt

Tror jeg ikke kjenner noen som gjør noe av betydning pga at det er miljøvennlig.

Kjenner mange som reiser kollektivt, men det er fordi det er rimeligere og mer praktisk. Hadde det vært raskere og billigere med bil så hadde de heller kjørt selv.

Alle kildesorterer søppel, men det er vi i stor grad påtvunget fra kommunen.

De som ikke flyr privat gjør det pga økonomi eller andre ferieønsker.

"Alle" kjøper elbil, men er primært motivert av fordeler.

Enig. I starten kjøpte "alle" i Oslo vest elbil for å komme raskere på jobb (kjøre i kollektivfeltet på E18), ikke pga. miljøet.
Min neste bil (i 2022) blir en bensinbil.

Re: Firmabilbeskatning [Re: H.Iversen] #2690027 30/11/2021 08:18
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Er "alle" den fyren dere ser i speilet?
Rimelig sikker på at "alle" ikke passer på alle, heldigvis. Ikke engang på "alle" på Oslo Vest.

On topic: Hvis man har tilgang til lading på jobb kan det være unødvendig med lader hjemme. Funker jo bare hvis bilen ikke brukes hele dagen.
For min del var det pandemihjemmekontor som gjorde at jeg måtte ha lader hjemme. Før det holdt det greit med lading på jobb.

Redigert av Lunix; 30/11/2021 08:21.

-------------------------------
NOTS

Moderator  support