Når jeg ser på andre produsenter, så ser jeg mindre sykkel for pengene, men er det egentlig slik? Ville jo egentlig tenkt at tyske sykler er på lik linje med tyske biler som litt «overpriste» i forhold til blant annet flere amerikanske biler.
Sykkel og bil er to vidt forskjellige bransjer.
Dollar og euro og frakt spiller mye inn
I sykkelbransje har det vært omvendt, USA har hatt historisk sett hatt alt av topend merker, og tyskerne value og en del begrensning i distribusjon; tyskland først, litt europa, deretter USA.
Flere av disse tyske merkene er knapt tilgjengelige i USA...
Legg til Canyon og YT på lista di, med direktesalgsmodell, de åpna for det amerikanske markedet først noen år etter at de starta.
Trek er en av verdens største merker, prises gjerne deretter, ofte i samme liga som Specialized.
Så ja, de merkene du nevner er bedre value. De har ikke samme markedsapparat som de store.
I min bok er det kun Propain som nærmer seg andre merker, sånn image, kvalitet, geo og utviklingsmessig. Cube er bakpå med geo, hvis de ikke endrer seg kjapt... ghost er et "billigmerke" ennå.
Merk: har ikke sykla på noen av dem, men av de tre er det kun Propain som er aktuelt...