Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp!
|
Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp!
15/11/2021 10:23
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Sliter seriøst med å fatte en beslutning for hva jeg skal gå for her når jeg skal bli byboer med ca 5-6km pendlervei på godt salta Trondheimsføre. Prøver å liste ut de mentale fordelene og ulempene jeg ser for meg under. Hva ville folk gått for? Er åpen for å bruke endel penger på det jeg skal bruke hver dag, men når syklene nærmer seg god stisykkelbudsjett er det kanskje litt i meste laget.
Belte/navgir (Enviolo på de fleste jeg har sett og testet): + Lite behov for vedlikehold i form av smøring + Lite behov for dusjing av bæsjbrunt drivverk + Lydløst + Lite behov for å bytte deler + Gir som forhåpentligvis holder seg pent justert i årevis - Deler jeg ikke kan så mye med, så mekking må kanskje settes bort - Dyrere når noe først må byttes? - Dyrere sykkel (~10-30k forskjell på de variantene jeg har sett)
Kjede/derailleur: + Deler jeg kan å skru på, trivielt å bytte drivverk innimellom + Vesentlig rimeligere alternativ, som kanskje gjør at man tør sette fra seg sykkel? (Men nå begynner det å bli endel utvalg av trygg parkering i skap i byen da, og en elsykkel til 30k er vel også ganske så utsatt) - Bæsjebrun sykkel deler av vinteråret (kanskje påvirkbart ved kjedevalg, men har ikke testet de såkalte rustbestandige kjedene) - Høyere krav til spylefasiliteter (noe jeg forsåvidt får da, iom at det skal være sykkelspyleanlegg i nye kåken) - Høyere forbruk av deler, på sikt kan man kanskje si at 1500 til nytt drivverk en gang i sesongen vil spise opp prisforskjellen?
Redigert av perbl; 15/11/2021 10:26.
Per B.
|
|
|
Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp!
[Re: perbl]
15/11/2021 11:00
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
jeg ville satset på en sykkel med kjede.
med tanke på rust så ville jeg kjøpt ett "rustfritt" kjede med en gang og en kartong med CRC 5-56 vær gavmild med CRC 5-56 etter hver tur på utsatte deler så er mye gjort, en tur innom bensinstasjonen av og til for en kjapp spyling blir heller aldri feil
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
15/11/2021 11:11
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
ville hatt navgir og kjede om jeg skulle optimalisert vintersyklinga. Ikke plaga med salt her men skjønner ikke at beltedrift løser så veldig mye ift hvor mye dyrere det er med spesialramme osv. Et kjede som går i singelspeedmodus varer jo sinnsykt lenge og man kan bruke billig bredt kjede.
|
|
|
[Re: Flamini]
15/11/2021 11:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
med tanke på rust så ville jeg kjøpt ett "rustfritt" kjede med en gang og en kartong med CRC 5-56 vær gavmild med CRC 5-56 etter hver tur på utsatte deler så er mye gjort, en tur innom bensinstasjonen av og til for en kjapp spyling blir heller aldri feil 5-56 og drivverk er å be om stort forbruk av deler. 5-56 er penetrerende og fettløsende, og smører IKKE, i tillegg til at det renner bort i løpet av få km. KMC EPT og voks holder i massevis, og du har mye bedre levetid på drivverk gjennom vinteren. Før brukte jeg minst to kjeder i løpet av en vintersesong (3km pendlig og MYE salt på veien). Nå holder kjedet hele vinteren. Perbl: det er enklere å gjøre selve vedlikeholdsjobben med kjede og utenpåliggende drivverk, men du har større intervaller med belte. Så lenge du har CDX-belte fra Gates, er mye gjort. Tais hadde CDN-belte på sin vanlige pendler med Alfine 8, og det røyk rett av her en dag - byttet til CDX, og nå er det fint (CDN er heller ikke laget for eldrift). Overhaling av Enviolo krever spesialolje med tilsetninger, og muligens det også krever en del spesialverktøy. Alfine 8 har holdt seg veldig godt her i gården, til tross for bare fettsmøring. Rohloff og andre høyytelsesvarianter er i oljebad, og du må bytte olje en gang iblant akkurat som på bil - tappe ut, fylle på renseolje, tappe ut renseolje og fylle på med smøreolje. Etter at jeg gikk over til KMC EPT, så er det kassetten som får litt fregner og bremsene som er det største problemet. Varmvokser kjedet gjerne på begynnelsen av vintersesongen med parafinvoks, og avhengig av latskap gjennom sesongen fyller jeg enten på med våtolje eller ny omgang i kjelen. Det anbefales da å koke ut gammel voks og rense i white-spirit og isopropanol før du vokser på nytt for at de ikke skal være for mye møkk på systemet før omvoksing. EPT er designet for å tåle 600 timer saltspray. I hverdagen har jeg en flaske vann i sideveska for å spyle bremsene rene ved destinasjon, ellers lite spyling av sykkel.
|
|
|
15/11/2021 11:36
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
med tanke på rust så ville jeg kjøpt ett "rustfritt" kjede med en gang og en kartong med CRC 5-56 vær gavmild med CRC 5-56 etter hver tur på utsatte deler så er mye gjort, en tur innom bensinstasjonen av og til for en kjapp spyling blir heller aldri feil 5-56 eller WD40 brukes aldri til annet enn utspyling av gammelt fett og rengjøring hos meg. Kjede vil bli vedlikeholdt med en eller annen voksvariant, har alternert litt mellom RnR, Squirt og Smoove på sykler utfra hva drivverk har vært blitt satt opp med fra start, men nye kjeder blir som regel satt inn med Smoove nå.
Redigert av perbl; 15/11/2021 11:40.
Per B.
|
|
|
[Re: baronKanon]
15/11/2021 11:37
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
med tanke på rust så ville jeg kjøpt ett "rustfritt" kjede med en gang og en kartong med CRC 5-56 vær gavmild med CRC 5-56 etter hver tur på utsatte deler så er mye gjort, en tur innom bensinstasjonen av og til for en kjapp spyling blir heller aldri feil 5-56 og drivverk er å be om stort forbruk av deler. 5-56 er penetrerende og fettløsende, og smører IKKE, i tillegg til at det renner bort i løpet av få km. KMC EPT og voks holder i massevis, og du har mye bedre levetid på drivverk gjennom vinteren. Før brukte jeg minst to kjeder i løpet av en vintersesong (3km pendlig og MYE salt på veien). Nå holder kjedet hele vinteren. Perbl: det er enklere å gjøre selve vedlikeholdsjobben med kjede og utenpåliggende drivverk, men du har større intervaller med belte. Så lenge du har CDX-belte fra Gates, er mye gjort. Tais hadde CDN-belte på sin vanlige pendler med Alfine 8, og det røyk rett av her en dag - byttet til CDX, og nå er det fint (CDN er heller ikke laget for eldrift). Overhaling av Enviolo krever spesialolje med tilsetninger, og muligens det også krever en del spesialverktøy. Alfine 8 har holdt seg veldig godt her i gården, til tross for bare fettsmøring. Rohloff og andre høyytelsesvarianter er i oljebad, og du må bytte olje en gang iblant akkurat som på bil - tappe ut, fylle på renseolje, tappe ut renseolje og fylle på med smøreolje. Etter at jeg gikk over til KMC EPT, så er det kassetten som får litt fregner og bremsene som er det største problemet. Varmvokser kjedet gjerne på begynnelsen av vintersesongen med parafinvoks, og avhengig av latskap gjennom sesongen fyller jeg enten på med våtolje eller ny omgang i kjelen. Det anbefales da å koke ut gammel voks og rense i white-spirit og isopropanol før du vokser på nytt for at de ikke skal være for mye møkk på systemet før omvoksing. EPT er designet for å tåle 600 timer saltspray. I hverdagen har jeg en flaske vann i sideveska for å spyle bremsene rene ved destinasjon, ellers lite spyling av sykkel. Takk for innspill, må innrømme min tidligere avgjørelse om å gå for belte er litt mer usikker nå. Ser bla Evo har et par av de dyrere R&M-syklene på tilbud, ironisk nok er akkurat den beltevarianten jeg har mest lyst på den eneste som ikke selges med avslag :-/ Men de blir ganske dyre med kjede og da https://evoelsykler.no/produkt/riese-muller-charger3-gt-touring/ Men med tilbudsprisen her er det ca 10000 opp til belte, det er jo litt penger det og.
Redigert av perbl; 15/11/2021 11:38.
Per B.
|
|
|
15/11/2021 15:36
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
nå har vel ikke jeg skrevet noe om at crc 5-556 skal brukes som smøremiddel
|
|
|
15/11/2021 16:55
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Men hvor er det jeg skal sprute så mye av det hen? For å rengjøre kjede? Ser nå i såfall for meg du vasker ut det meste av fett inne i leddene.
Kan kun komme på jeg har brukt den type kjemi for å rengjøre feks nav eller lager for gammelt fett og drit når jeg skal sprute inn nytt.
Redigert av perbl; 15/11/2021 16:57.
Per B.
|
|
|
15/11/2021 19:12
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Takk for innspill, må innrømme min tidligere avgjørelse om å gå for belte er litt mer usikker nå.
Når du først vuderer belte så ikke glem å se på Rohloff Speedhub med Gates belte. Virker som tyskere velger det fremfor Enviolo for tiden(etter å ha lest metervis med forumtråder), i hvertfall for el-sykler.
|
|
|
[Re: Labbetuss]
15/11/2021 20:38
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Takk for innspill, må innrømme min tidligere avgjørelse om å gå for belte er litt mer usikker nå.
Når du først vuderer belte så ikke glem å se på Rohloff Speedhub med Gates belte. Virker som tyskere velger det fremfor Enviolo for tiden(etter å ha lest metervis med forumtråder), i hvertfall for el-sykler. Mja, men føler prisene man da kommer opp i hvertfall er for drøye… Selv om Rohloff sikkert er et par hakk bedre, plusser det vel fort 10-20k på prisen av de beltesyklene jeg har sett på.
Redigert av perbl; 15/11/2021 20:39.
Per B.
|
|
|
15/11/2021 21:20
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Men hvor er det jeg skal sprute så mye av det hen? For å rengjøre kjede? Ser nå i såfall for meg du vasker ut det meste av fett inne i leddene.
Kan kun komme på jeg har brukt den type kjemi for å rengjøre feks nav eller lager for gammelt fett og drit når jeg skal sprute inn nytt. du kan bruke crc 5-56 på alt som kan ruste, gir, wire, skruer og kjede. men kjede må smøres med olje etterpå. evn kan du bruke silikonspray. bare pass på at du ikke sprayer på bremseklosser eller bremsebane, bør vel være litt forsiktig rundt kranklageret også
|
|
|
16/11/2021 10:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Eneste grunn til at jeg ikke har belte nå, er at det ikke har vært tilgjengelig til en pris jeg kan spise. Det er kun pris som er avgjørende for meg der altså.
|
|
|
16/11/2021 11:46
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg er superfornøyd med Gates-belte på min single-speed elektriske vidunder som veier 13,2 kg. Kostet ca. 30k i 2019 og fungerer helt fint på mine 9 km t/r til jobb. Ingen motstand i motor når den er av så da er det bare å velge om vil sykle med eller uten hjelp, og går man tom for strøm er det helt udramatisk.
Skal sies at jeg har liten høydeforskjell på reisen.
Lars-Erik
|
|
|
17/11/2021 08:33
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Huff, blir ikke så mye klokere av lovord her heller :-)
SS blir nok ikke aktuelt for meg, da jeg har endel høydeforskjell på det som blir ny hverdagstur (skal jo sies jeg syklet Moholtbakkene to ganger om dagen da jeg var student, men blitt mer bedagelig nå).
Per B.
|
|
|
17/11/2021 13:04
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
6 år med Alfine8 og Shimano e-steps, ca 7000 km helårssykling. Har skiftet kjede og drev en gang. Sykkel ikke blitt vasket ila vinter, og kjede har jeg vært dårlig på å smøre. Kan sterkt anbefale dette, kombinert med heldekkende skjermer og deksel over kjede har du en sykkel der det eneste du trenger å skifte er bremseklosser.
Big wheels keep on turning
|
|
|
17/11/2021 14:00
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Har tittet på RM Multicharger, og for kr 4 000 frister det med belte, spesielt med tanke hvor skjødesløst jeg behandler hverdagssykkelen min. Det eneste som heller meg mot kjede er at det ene verktøyet til Enviolo, BK-ADPT-TOOL, er ganske kostbart, men har egentlig akseptert at hvis det blir noe krøll med navgiret leveres den til forhandler. Rohloff-utgaven frister, men kr 18 000 ekstra for Rohloff, elektronisk girvelger, oppgradert display og bedre lys er stivt. RM-merket er ganske dyrt i seg selv, og jeg ønsker helst 750w batteriet når det kommer, da blir det for stivt for mitt bruk. Selger på Evo anbefalte meg forresten kjede, men sa også at det er en smakssak.
RM Charger3 GT Vario er utsolgt, og når jeg forhørte meg om priser på Multicharger fikk jeg beskjed om at det sannsynligvis kom en prisøkning. Prisene på neste batch får de kanskje snart, greit å forhøre seg. På tilbud er det kr 100 unna å være kr 10 000 i forskjell, da hadde jeg slitt med å rettferdiggjøre belte. Hvis prisøkningen kommer, blir det enda vanskeligere. I tillegg kommer servicekostnaden en eller annen gang i tiden. Ifølge spesifikasjonene sparer du 1kg i vekt også, uten belte.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
18/11/2021 11:47
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Ja, det er jo egentlig ganske høye veilpriser (tilbud og forsåvidt) på de kjededrevne variantene. Mener de hadde en Charger3 i rette variant da jeg var innom i Trondheim sist, men godt mulig den og er borte nå. Hadde den gått for litt lavere pris som de andre alternativene hadde jeg nok handlet den der og da. Et annet alternativ jeg har sett på er Nicolai XD3 https://sykkelsentralen.no/produkt/hnf-nicolai-xd3-belt/ , den virket også ganske bra. Men litt kjipere display, og mangler muligheten til å lett montere frontbærer som jeg liker på RM. Men nå er det jo begrensa hva jeg trenger i et display da… Den har en demper jeg i større grad har trua på kan serves og fikses sjøl da.
Per B.
|
|
|
18/11/2021 17:32
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Det kommer vel litt an på hvor pendleruten er i Trondheim.
De mest trafikkerte veiene holder det jo med piggdekk og skjerm, siden det som regel er kun fuktig veibanen, og lite annet. Andre ruter skulle jeg gjerne hatt fatbike, siden det blir så sporete at det går dobbelt så fort å gå! Så har du jo perioder hvor sykkelveier ikke brøytes, eller det er blidholke på sykkelveiene, men veldig fine piggdekkforhold med delvis bart i veibanen.
Det ville nok vært snakk om dedikert pendler/vinterdoning med 38c+ piggdekk, heldekkende skjermer, et rimelig 9/10-delt drivverk, og flate terrengpedaler. Klippedaler vil jeg ikke anbefale hvis det er sjanse for blindholke, eller sporete forhold! Drivverket er ikke mulig å 'redde' helt uansett.
En sesong med å vaske sykkel hver kveld med varm/lunket vann, og lagre sykkel i bod som holdt 12-15 grader var ikke nok. Kjedet hadde polkadotter av rust, og det var andre tegn til slitasje når våren og tørre forhold endelig kom. Hadde det vært den eneste doningen så ville jeg tenkt på et dedikert 'vinter-drivverk', som ble byttet ut når sesongen var over, og så måtte jeg nok byttet vinterkjedet i allefall hver andre sesong, hvis ikke hver sesong.
(Hadde det ikke vært for bakkene, og det faktum at ved sporete forhold så går det i veldig lette gir, så hadde det blitt beltedrev.)
|
|
|
[Re: olip]
18/11/2021 18:46
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Det kommer vel litt an på hvor pendleruten er i Trondheim.
De mest trafikkerte veiene holder det jo med piggdekk og skjerm, siden det som regel er kun fuktig veibanen, og lite annet. Andre ruter skulle jeg gjerne hatt fatbike, siden det blir så sporete at det går dobbelt så fort å gå! Så har du jo perioder hvor sykkelveier ikke brøytes, eller det er blidholke på sykkelveiene, men veldig fine piggdekkforhold med delvis bart i veibanen.
Det ville nok vært snakk om dedikert pendler/vinterdoning med 38c+ piggdekk, heldekkende skjermer, et rimelig 9/10-delt drivverk, og flate terrengpedaler. Klippedaler vil jeg ikke anbefale hvis det er sjanse for blindholke, eller sporete forhold! Drivverket er ikke mulig å 'redde' helt uansett.
En sesong med å vaske sykkel hver kveld med varm/lunket vann, og lagre sykkel i bod som holdt 12-15 grader var ikke nok. Kjedet hadde polkadotter av rust, og det var andre tegn til slitasje når våren og tørre forhold endelig kom. Hadde det vært den eneste doningen så ville jeg tenkt på et dedikert 'vinter-drivverk', som ble byttet ut når sesongen var over, og så måtte jeg nok byttet vinterkjedet i allefall hver andre sesong, hvis ikke hver sesong.
(Hadde det ikke vært for bakkene, og det faktum at ved sporete forhold så går det i veldig lette gir, så hadde det blitt beltedrev.) Pendleruta blir Øya-Strindalia. Men skjønner ikke helt hva bakker har med valg av drivverk å gjøre? Jeg har nå testet Gates-utstyrt beltesykkel opp bratteste Steinberget, det gikk nå lett som ingenting. Og så umulig å ta seg fram er det nå ikke de fleste steder, jeg har jo farta byen rundt i over ti år som billøs med uelektrisk longtail, men når jeg nå skal bo litt lengre unna byen enn tidligere, var det en passende anledning til å elektrifisere, og longtailen ble solgt i vår.
Per B.
|
|
|
21/11/2021 20:29
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Tern GSD R14 1000 har belter og maksvekt på 200kg, belter tåler endel vekt/motstand.
Kiox har fordelen med at den kan fungere som "nøkkel" til motoren, slik at man ikke får startet den uten displayet. I tillegg til at den kan kobles til mobilen. Det negative er vel at en gang glemmer du å ta av displayet, og så er det noen som stjeler det. I det daglige er vel det viktigste at du ser hvor mye batteri som er igjen. Siden du har såpass kort pendlevei blir sykkelen som en liten elscooter du kan kjøre i turbo frem og tilbake, alt ettersom hvor mye du vil energi du vil bruke og hvor ofte du vil lade.
Frontbærer er veldig praktisk om du tenker å bruke den til telttur etc.
|
|
|
22/11/2021 08:33
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Tern GSD R14 1000 har belter og maksvekt på 200kg, belter tåler endel vekt/motstand.
Kiox har fordelen med at den kan fungere som "nøkkel" til motoren, slik at man ikke får startet den uten displayet. I tillegg til at den kan kobles til mobilen. Det negative er vel at en gang glemmer du å ta av displayet, og så er det noen som stjeler det. I det daglige er vel det viktigste at du ser hvor mye batteri som er igjen. Siden du har såpass kort pendlevei blir sykkelen som en liten elscooter du kan kjøre i turbo frem og tilbake, alt ettersom hvor mye du vil energi du vil bruke og hvor ofte du vil lade.
Frontbærer er veldig praktisk om du tenker å bruke den til telttur etc. Den er tøff, men litt for dyr for mitt mentale maksbudsjett. Synes det er ille nok at jeg begynner å nærme meg 60000-grensa. Dessuten ser det ut til at Evo er utsolgt for den i år. Jeg er også litt usikker på om jeg trenger så transportsykkel-sk pendlesykkel lengre. Den ene R&M-modellen jeg har sett på har også Kiox, var ikke klar over at det også var noen sånne fordeler med det displayet.
Redigert av perbl; 22/11/2021 08:34.
Per B.
|
|
|
22/11/2021 11:56
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Belte/navgir: ... Kjede/derailleur:
Mulig det ikke er vanlig i salg på elsykler, men en tredje variant er Kjede/Navgir. Det er endel bikepackere som foretrekker kjededrift på interne girsystemer (rohloff/pinion osv) for tilgjengelighet/enkelhet/kost.
|
|
|
22/11/2021 13:53
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Som sagt så har jeg Alfine8 med kjede, og med elektronisk giring. Funker fint, har til og med mulighet for automatgir. Har rundet 6000km, uten vedlikehold på nav. Skiftet kjede og drev en gang, og nærmer seg nytt skifte nå grunnet kjedelengde.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
22/11/2021 15:44
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Som sagt så har jeg Alfine8 med kjede, og med elektronisk giring. Funker fint, har til og med mulighet for automatgir. Har rundet 6000km, uten vedlikehold på nav. Skiftet kjede og drev en gang, og nærmer seg nytt skifte nå grunnet kjedelengde. Grunnen til at jeg ikke har sett så mye på den komboen, er at det er ganske få sykler som frister og er tilgjengelige lokalt som har det. Når det gjelder El er jeg litt gira på å ha et lokalt verksted å forholde meg til, hvis ikke kunne jeg lett funnet på å sende avgårde ei bestilling på feks en av modellene til Canyon.
Redigert av perbl; 22/11/2021 15:45.
Per B.
|
|
|
22/11/2021 16:05
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Den er tøff, men litt for dyr for mitt mentale maksbudsjett. Synes det er ille nok at jeg begynner å nærme meg 60000-grensa. Dessuten ser det ut til at Evo er utsolgt for den i år. Jeg er også litt usikker på om jeg trenger så transportsykkel-sk pendlesykkel lengre.
Den ene R&M-modellen jeg har sett på har også Kiox, var ikke klar over at det også var noen sånne fordeler med det displayet.
Jeg nevnte den kun fordi den har høy maksvekt og belte. Charger3 dekker behovet ditt bedre, så lenge du ikke skal frakte en annen person. Evo Sykler har en video hvor de presenterer displayene, her. Passer du til XL/53 har EvoSykler RM Supercharger2 GT Rohloff på tilbud, da får du Rohloff, belte og 1000Wh(2x500Wh) batteri med 20% rabatt(bryter enda grensen din med kr 7 200). "Kun" Intuvia display. Det står den kun har 75nm og ikke 85nm, noe som er litt rart siden den har Bosch Performance CX 250 W (Gen4). Kanskje det er en skrivefeil. Egentlig er det vel å foretrekke et 625Wh batteri i det daglige, men med 2x500Wh kan du bruke et batteri i det daglige og alltid ha et fulladet liggende klart, evnt. leve livet med begge batteriene i og leve fullTurbo-livsstilen. Løsningen med dual batteri på Supercharger er ganske kul, ikke en utenpåliggende kloss som på mange andre sykler, men plass til batteri2 i overrøret. Vet ikke om de har den inne, men Trondheim Elsykkel(Evo sykler i logoen, og Evo har to på lager i L53 i hver farge) har RM Charger3 Vario til kr 55 100. Vet ikke helt hva forskjellen mellom Ikke-GT og GT utgaven er, utenom forskjellig gaffel og forbrems. Som sagt så har jeg Alfine8 med kjede, og med elektronisk giring. Funker fint, har til og med mulighet for automatgir. Har rundet 6000km, uten vedlikehold på nav. Skiftet kjede og drev en gang, og nærmer seg nytt skifte nå grunnet kjedelengde. Du beskriver det vedlikeholdet jeg drømmer om på en hverdagssykkel!
|
|
|
22/11/2021 18:04
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
GT har 650b-hjul og plass til større dekk, samt grovere gaffel hvertfall, ikke helt satt meg inn i om ramma også er annerledes.
Per B.
|
|
|
25/11/2021 18:46
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Crap, sende en epost og hørte om Trondheimssjappa kan ha noe å gå på for hhv Supercharger og Charger3 GT vario nå, så får vi se om det blir noe på meg.
Frister litt med elsykkel til pendlinga fra bøgda her jeg bor en stund i Oppdal og, jeg bor jo langs en GSV som går helt til sentrum, så 7km til bortekontoret jeg jobber ca halve uka på burde være perfekt for innkjøring av elsykkel.
Redigert av perbl; 25/11/2021 18:46.
Per B.
|
|
|
26/11/2021 09:43
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Hmf, ser ut til at jeg evt må kjøre til Oslo for å plukke opp den Rohloff-varianten. Spekulere spekulere…
Per B.
|
|
|
26/11/2021 12:57
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hvilken av syklene er det du må hente i Oslo og hadde de litt ekstra å gå på? Hvis det er Superchargern jeg linket til, sjekket du ut det med 75nm?
Såfremt begge stedene er Evo bør det gå ganske greit mtp. service, selv om 6-7 timer x2 i bil er litt ork hvis de ikke kan sende den. Bosch gir 5års garanti på motor/batteri(iallefall det jeg ble fortalt) da er det viktig å ha et sted å forholde seg til.
|
|
|
26/11/2021 14:01
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er den Superchargeren med Rohloff som er i Oslo ja. Har ikke spurt om serviceordning hvis jeg kjører ned og henter en der, men regner nå med det burde gå greit.
Det at det står 75Nm, er nok fordi Supercharger2 såvidt jeg vet ble lansert i fjor, og det var opprinnelig 75Nm i disse motorene. 85Nm kom såvidt jeg vet i den fjerdegenerasjons CX-motoren gjennom en firmwareoppdatering for ei stund siden.
Nå ser det ut til at jeg kanskje går for den ordinære Charger 3 GT som står i Trondheim, driver og mailer litt om jeg kan få med litt tilbehør nå.
De er litt adskilte butikker selv om Trondheimsbutikken er et underbruk av Oslosjappa, så de hadde ikke mulighet til å gi meg såpass rabatt på Superchargeren.
Jeg har bare en liten mistanke om at to batteri kanskje er litt unødig leamikk i hverdagen der ett enkelt 625Wh-batteri burde holde i massevis. Folk jeg kjenner som har mishandla Enviolo i saltslaps i barteby i årevis virker nå å være veldig fornøyde med det, så jeg tror kanskje ikke driftssikerhet er så stort argument for å sprenge budsjettet enda mer, selv om Rohloff selvsagt er tøft, og den elgiringa er jo ganske fancy.
Redigert av perbl; 26/11/2021 14:03.
Per B.
|
|
|
|
|