Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bedre hos Unaas - ?

Bedre hos Unaas - ? #2688587 13/11/2021 18:49
H
Hi-Po Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Unaas har jo blitt en del diskutert her på forumet, og det har helt klart vært mye negativt.
Men etter å ha kjøpt to sykler, en fulldemper og en hardtail, over de to siste årene så har jeg lyst til å formidle litt positiv omtale om Unaas.

For ordens skyld, jeg har ingen tilknytning til Unaas ut over å ha kjøpt de to syklene - men som kunde har jeg fått pratet litt med både Espen og Emil, og fått et klart inntrykk av at de er meget klar over kritikken og ønsker å forbedre seg på mange områder.

I våres kjøpte jeg en Orbea Alma M30 med litt oppgraderinger - superfornøyd med sykkelen, og det er den sykkelen jeg har brukt desidert mest i år. Vel inntil september, da det plutselig dukket opp en irriterende knirkelyd. Jeg gikk over sykkelen selv så grundig jeg kunne, men intet av det jeg sjekket/gjorde hjalp, og jeg endte opp med å mistenke kranklageret.

Som de fleste av oss synes jeg ikke det er noe trivelig å måtte reklamere, men det er jo en relativt kostbar sykkel, og den knirkingen var ikke noe jeg kunne akseptere.
Så sist lørdag tok jeg turen innom Unaas - de har jo flyttet og fått seg nye store og fine lokaler - og forklarte dem problemet. Sykkelen ble satt igjen og torsdag ettermiddag fikk jeg en SMS om at sykkelen var klar til å hentes.

Innom i dag, spurte hva de hadde gjort og fikk beskjed om at kranklageret hadde blitt byttet og for sikkerhets skyld hadde de også smurt opp styrelageret. I tillegg var hele sykkelen rengjort grundig, til og med dekkene så ut som nye.

Syklet hjem - og alt var på stell, lykken er en knirkefri sykkel!

Så hvorfor skrive om noe så trivielt som en reklamasjonssak som ble fikset? Vel, det er noe som heter at evig eies kun et dårlig rykte - men jeg synes litt ros er fortjent når man som kunde kjenner seg bra og riktig behandlet - og jeg har en genuin tro på at de ønsker fremstå og være mye bedre enn manges tidligere erfaringer kan tilsi.
Vi trenger "små" og personlige sykkelforhandlere og ikke bare de store kjedene.

Smestad
Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688588 13/11/2021 19:05
O
oantonsen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
O
Jeg opplever også en knirkelyd fra kranken på min Alma 2021. Fikk du noen indikasjoner på at dette var et kjent "problem"?

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688591 13/11/2021 19:17
H
Hi-Po Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Nei det fikk jeg ikke, men det er pressfit lager på disse syklene - ihvertfall de med karbonramme - og det virker som det ikke er helt uvanlig at pressfit lagre kan utvikle knirkelyder.

Smestad
Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688595 13/11/2021 20:59
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Knirk fra pressfit kommer som regel av dårlige toleranser på målene i krankhuset. Ta gjerne en titt på hva Hambini synes om Orbeas innsats på dette området.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688600 13/11/2021 22:07
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Det er jo flere som er fornøyde med dem, og som regel så har de til felles at de fysisk kan ganske lett stikke innom butikken.
Når fysiske besøk ikke er mulig; det er da problemene virkelig begynner å oppstå.

Jeg har selv vurdert flere modeller fra Orbea, men uten en 'lokal' forhandler så har jeg måtte skrotet de modellene, og heller sett etter noe annet.
(Det var snakk om flere måneder med meldinger fram og tilbake med U* når jeg først vurderte Orbea før jeg endelig fikk bekreftet at dette ikke ville la seg gjøre.)

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688612 14/11/2021 09:41
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olip
Det er jo flere som er fornøyde med dem, og som regel så har de til felles at de fysisk kan ganske lett stikke innom butikken.
Når fysiske besøk ikke er mulig; det er da problemene virkelig begynner å oppstå.

Jeg har selv vurdert flere modeller fra Orbea, men uten en 'lokal' forhandler så har jeg måtte skrotet de modellene, og heller sett etter noe annet.
(Det var snakk om flere måneder med meldinger fram og tilbake med U* når jeg først vurderte Orbea før jeg endelig fikk bekreftet at dette ikke ville la seg gjøre.)

Lurer på om butikken på sin side, etter flere måneder med meldinger frem og tilbake, også konkluderte at dette ikke ville la seg gjøre...
Noen kunder har det bedre i hverdagen, om de kan dra til XXL på hjørnet, så de kan møte et menneske.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688614 14/11/2021 10:00
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Unaas satser stort med Orbea som også har gode garantiordninger. De har også gode mekanikere på plass, så vi får håpe at dette blir bra. Ingen tvil om at de har en shady historikk, og det ligger vel også en konkurs bak i kjølvannet.

Håper at de har lært, at de også får god støtte fra Orbea og at dette blir en suksess. Jeg har ikke oppfattet noen negative vibber rundt Orbea-forhandlerskapet deres, men en god del rundt det de har drevet med før hvor det åpenbart har vært rom for stor forbedring. Håper de nå har lært fra dette og at det som må være Norges største sykkelbutikk vil lykkes både med fornøyde kunder og også rent økonomisk.

Lars-Erik
Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688615 14/11/2021 10:21
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette med shady historikk er jeg av oppfatningen av at handler mest om hearsay.
Alle har hørt om det og og papegøyene gjentar det samme igjen og igjen.
Konkursen javel. Ingen andre sykkelbutikker i Norge har vel gått konkurs............. ?????????? ehhh.
Og hva beviser egentlig dette?
Det fins faktisk kunder som kaster bort butikkens tid med emailer i mange måneder, før de kjøper sykkel på nettet heller.
Små aktører går konkurs, og store kjeder sliter også. Hørt om XXL sin interne arbeidskultur, og bevegelse i aksjemarkedet siste 2 år?
Hørt om verkstedsfyren som drev et verksted med masse lojale kunder, men som ikke leverte årsregnskap?
Jeg ser ikke at Unaas er noe verre enn de fleste andre.
Forøvrig kjenner jeg dem ikke og har kun handlet der én gang, et verktøy til 100 kr.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688618 14/11/2021 11:02
O
oantonsen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
O
Sitat: Hi-Po
Nei det fikk jeg ikke, men det er pressfit lager på disse syklene - ihvertfall de med karbonramme - og det virker som det ikke er helt uvanlig at pressfit lagre kan utvikle knirkelyder.

Takk for svar. Er snakk om karbon, ja. Jeg får sende de en forespørsel og høre hva de sier.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688622 14/11/2021 12:20
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde også en reklamasjonssak på min Orbea Orca. Det gikk helt tipp topp uten problemer. Var bare en liten del jeg måtte bytte.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688632 14/11/2021 17:12
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Shady historikk dreier seg ikke om hearsay. Dette er helt reelle problemer enkelte kunder har fått i møte med butikken. Butikken har hatt et stykke å gå for å si det sånn ...

Når det er sagt er det en stund siden disse eksemplene jeg kjenner til på hårreisende kundebehandling skjedde. Det kan godt hende at alt er hunky dory og at butikken leverer gode kundeopplevelser på løpende bånd om dagen. Jeg kjenner flere som er fornøyd med sin Orbea og tilhørende kundebehandling enn det motsatte.

Nå er det et par år til neste gang jeg skal kjøpe stisykkel, men om det ikke dukker opp nye problemer i butikken vil jeg definitivt vurdere Orbea, for prispunkt, delepakker og geometri leverer.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688633 14/11/2021 17:31
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
At det har vært ymse med Unaas er hevet over tvil.

På den annen side må de vel nå både ha lært en lekse og satt opp et helt annet apparat. Den nye butikken deres er jo ellevill. Det holder det ikke med lidenskap, disiplin og hardt arbeid må til for å få den enorme sjappa der til å gå rundt.

Det er gode tider for sykkel, men også hard konkurranse. Bikeshop kommer nå til Oslo, Sørensen gønner på og har en bunnsolid eier i milliardæren og filantropen Anders Opsahl. Sykkelkomponenter.no har fått lynhurtig distribusjon, men det har jaggu Bikester. I tillegg har xxl tatt inn Cube og er faktisk ofte billigst på slitedeler. Nye Intersport vil også være med på leken og til slutt popper det opp entusiastbutikker som Flytsti.

Håper alle legger igjen masse nye reklamekroner i Landevei så vi får godbladet tilbake!

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: mtbmaniac] #2688640 14/11/2021 20:28
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: mtbmaniac
Lurer på om butikken på sin side, etter flere måneder med meldinger frem og tilbake, også konkluderte at dette ikke ville la seg gjøre...
Noen kunder har det bedre i hverdagen, om de kan dra til XXL på hjørnet, så de kan møte et menneske.

...
Det fins faktisk kunder som kaster bort butikkens tid med emailer i mange måneder, før de kjøper sykkel på nettet heller.
...

Når de ber om ikke å ringe dem, og når svartid på epost kan være fem uker så går det fort flere måneder!
Mine spørsmål var om de hadde model x eller y inne, om de eventuelt kunne skaffe model z i min størrelse.

Jeg var innstilt på Orbea, men deres dårlige korrespondanse var så mangelfull, og sen, at det ente med at en hel sesong gikk uten ny sykkel...
Code
Eks. Uke en. Jeg spør om de har x eller y inne i min størrelse.
Uke to. De sier de skal sjekke om de har inne.
Uke fire. Jeg sender ny melding om de fant ut noe.
Uke fem. De sier de skal sjekke igjen.
Uke syv. Jeg sender ny melding.
Uke ti. De sier de ikke hadde x inne, og ikke vil få for neste sesong, men sier ingenting om y.
Uke ti. Jeg spør eksplisitt om model y.
Uke tolv. De sier de ikke har model y inne i rett størrelse.
Uke tolv. Jeg spør om de forventer model y inn, og når model z (ny for sesongen) kommer.
Uke sytten. De svarer at de ikke forventer y i min størrelse inn.
... osv

Over telefon ville de kunne brukt fem minutter på alle mine spørsmål, men de ville heller spolere hele sesongen min.
Med god respons per epost ville det vært sent to fra meg, og to fra dem i løpet av tre dager!
Så hvem kastet egentlig bort hvem sin tid her?

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688643 14/11/2021 20:59
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
jeg har akkurat samme opplevelse med tre norske distributører.
dette er ikke noe ved Unaas, det er sykkelbransjen som ikke har sykler å levere.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688646 14/11/2021 21:35
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Poenget her var _kommunikasjonen_ mellom kunde og butikk, ikke lagerbeholdning.

Hvis de ikke hadde noe å selge ville det vært enkelt å formidle, men lite som tyder på at de lykkes med å fortelle det raskt og presist.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688654 15/11/2021 06:56
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
LBS/entusiastsjapper er risikosport.

Det er min erfaring etter fire ulike garanti-reklamesjonssaker det siste halvåret.

** LBS1: Forhandler av egenproduserte hjul. Hjullagrene går etter en kvart sommersesong på hjulsett til 14.000 kr. Det kan skje, men bør ikke skje. Totalt avvisende til erstatning eller prisavslag på nye lager. Krever hjulene tilsendt for å vurdere garanti (bor i annen del av landet). Sporadisk kommunikasjon, tidvis treg. Bestiller til slutt nytt sett til ca 650 kr, LBS sender feil dimensjon som ikke kan brukes. Deler av sommerferien spolert.

** LBS2: Importør av poppis stisykkelmerke. Bruker over en måned på å utbedre en enkel reklamasjon. Bruker bl.a. syv dager på å hente forsendelsen fra meg og fem dager på å levere den på posten etter utbedring. Totalt avvisende til å tilby låneprodukt, slik jeg hadde krav på. Høstsesongen spolert.

** Polar: Byttet til ny og bedre modell mot mellomlegg da min tre år gamle pulsklokke streiket. Tok under ei uke til jeg hadde klokka.

** Garmin: Byttet til ny og bedre modell mot mellomlegg da min fem år gamle computer streiket. Tok litt over ei uke til jeg hadde dingsen.

Min erfaring er at entusiastsjappene er entusiastiske så lenge kunden tar regninga. Man har ingen garanti for at ordinær forbrukerlovgivning og gjengs kundebehandling følges. I tillegg har de som regel sårbar økonomi. Man har ingen garanti for at de er der i morgen. Da jeg bestilte ny sykkel i høst, ble dette avgjørende for min del. Jeg hadde lyst på ny sykkel fra merket som LBS2 importerer, men droppet det pga. runden over.

Redigert av mob; 15/11/2021 07:14.
Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: runermm] #2688662 15/11/2021 07:47
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: runermm

Hvis de ikke hadde noe å selge ville det vært enkelt å formidle, men lite som tyder på at de lykkes med å fortelle det raskt og presist.

Akkurat det samme problemet er det altså i hele sykkelbransjen for tiden.

"Vi har ikke det inne" var altså beskjeden kunden fikk, svaret var tydelig.

Dette fremstår ikke som annet enn at man er ute etter å "avsløre" gale ting ved Unaas.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: mtbmaniac] #2688665 15/11/2021 07:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

"Vi har ikke det inne" var altså beskjeden kunden fikk.

Nei, det var det ikke hvis man leser vad kunden skriver.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: mtbmaniac] #2688673 15/11/2021 08:44
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: runermm

Akkurat det samme problemet er det altså i hele sykkelbransjen for tiden.

"Vi har ikke det inne" var altså beskjeden kunden fikk, svaret var tydelig.

Dette fremstår ikke som annet enn at man er ute etter å "avsløre" gale ting ved Unaas.

Nå tror jeg du skal lese det du svarer på litt grundigere.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: Hi-Po] #2688675 15/11/2021 08:54
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Butikken sa at de ikke har den inne.

1. vi skal sjekke. sjekke er ikke sjekke i baklomma, det er å sjekke med leverandør.

2. det er deretter sagt tydelig at man ikke har mulighet for å få tak i den.

Re: Bedre hos Unaas - ? [Re: mtbmaniac] #2688681 15/11/2021 09:29
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Butikken sa at de ikke har den inne.

1. vi skal sjekke. sjekke er ikke sjekke i baklomma, det er å sjekke med leverandør.

2. det er deretter sagt tydelig at man ikke har mulighet for å få tak i den.

Du gir en ganske velvillig tolkning av hva butikken har sagt og ment på 1.
Når det gjelder 2. er det for så vidt rett at de sa det "deretter", problemet er at det tar ti uker...

Eks. Uke en. Jeg spør om de har x eller y inne i min størrelse.
Uke to. De sier de skal sjekke om de har inne.
Uke fire. Jeg sender ny melding om de fant ut noe.
Uke fem. De sier de skal sjekke igjen.
Uke syv. Jeg sender ny melding.
Uke ti. De sier de ikke hadde x inne,

Nå skal det også sies at jeg har vært innom og handlet i butikken på Ensjø et par ganger, og møtt et stort, rent og lyst lokale, hyggelig og rask betjening, og god service. Men det sier lite om hva andre har opplevd.

Redigert av Herit; 15/11/2021 09:31.

Moderator  support