Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Zwift or die

Re: Zwift or die [Re: Oddefa] #2688109 08/11/2021 15:58
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Ja, og det er nok fornuftig. Trainerroad med Adaptive Training er framleis sentrert rundt ein FTP, men med den progresjonen eg nemner får du i praksis mykje den same mekanismen. For eksempel kan ei VO2max-økt på level 1 vere 30-sekunds intervall på 110 %, medan level 10 kan vere 2-minutts på 130 %.

Men Trainerroad har ingen avansert testprotokoll som forsøker å identifisere dei riktige nivåa up-front. Kanskje dei kjem med noko slikt etterkvart.

Tor Hovland
Re: Zwift or die [Re: Oddefa] #2688145 09/11/2021 07:58
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Regner med de kopierer Xert der også etter hvert, ja ICON_SMILE

Xert fungerer veldig bra for meg som ikke følger en rigorøs plan, men har en polarisert tilnærming med mest rolig og noen harde økter (ZRL, intervaller eller inspirert sykling utendørs, f.eks.).

Kapasiteten din modelleres på en lignende måte som i 4DP ved hjelp av tre parametre - peak og treshold power, samt "high intensity energy" som vel er et slags tidsintegral av intensitet over terskel.

Re: Zwift or die [Re: Oddefa] #2688152 09/11/2021 08:44
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Testprotokollen for fastsettelse av 4DP er vel ikke spesielt avansert, men den er ganske tøff å gjennomføre. For å ikke lage seg for mange mentale sperrer på å ta den, funker det greit å bare tenke på den som en treningsøkt. Men litt avhengig av erfaring, kan det kreve litt tilvenning å gjennomføre den med riktig disponering.

Kategoriene som man har aller mest bruk for (FTP og VO2max) kan også anslås ved en ramp test, men protokollen for gjennomføring av testen gir deg også anslag på terskelpuls (LTHR). Egen erfaring tilsier at tallene blir noe høyere ved ramp test enn 4DP, men det kan være annerledes for andre ryttertyper.

Har enda ikke gått inn for å sette meg inn i TRs Adaptive Training, men ettersom den også vil være FTP-basert ser jeg for meg at den likevel er mindre presis enn 4DP, selv om den sikkert tar et steg opp fra statiske FTP-baserte økter.

I tillegg får man jo yoga og styrkeøkter, samt løpe og svømmeøkter om man er interessert i det, så for meg er SYSTM en komplett treningsplattform. Faktisk et program for mental styrke også.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Zwift or die [Re: Oddefa] #2688162 09/11/2021 09:33
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Skal ikke være for negativ til 4DP trening.
Har Xert med mer og kjenner godt til hvordan det virker.
Vil allikevel påstå at det blir vel "avansert" i forhold til hvordan trening kan bygges opp ellers.

Holder det ikke med periodiseringsplan da? Hvor base er base og build er build etc.
Har man ikke kontinuitet i arbeidet kan FTP og 4DP være det det er. Kun tall.

Setter opp treningsplan i Training Peaks. Øktenes innhold bestemmes i hele planen. Står det Vo2 max på en økt skal det graves så man kommer i sonen.
At 4DP skal fortelle meg 120 eller 150% av FTP er likegyldig skulle jeg mene.
12-15 min i Z5+ gjør jobben uansett den.

Eller bare kjør ZRL ritt. Da får man Z5+ uansett..
Som igjen kommer til det viktigste. Trening skal være moro.

For mange er Zwift ritt morsommere enn å kjøre etter en graf på TR, TP, Zwift, m.fl.

Re: Zwift or die [Re: Oddefa] #2688175 09/11/2021 11:07
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Kjenner ikke til Xert, men fra hva jeg leser ser det ikke ut til å være helt det samme. Men ja, oppbyggingen av øktene blir jo mer avanserte enn gang-et-tall med FTP, men man trenger jo ikke kjenne til detaljene i det bakenforliggende dersom man får øktene servert? Gjennomføringen er jo Test & Play.

Kontinuitet er jo alfa og omega, uansett hvilken treningsfilosofi man følger. Men treningsplanene i SYSTM følger ikke den tradisjonelle base-build-specialty oppbyggingen, så det slipper man å tenke på (hvorfor kan man lese her om man er interessert)

Hvis din VO2max er 130% av FTP er det er jo ikke likegyldig om treningen foregår på 120% eller 150% av FTP, for det første vil jo dragtiden ved disse belastningene måtte være vesentlig forskjellig, og for det andre vil det jo gi helt ulik treningsrespons samt påvirke hva slags økter som er mest hensiktsmessig de påfølgende dagene.

Re: Zwift or die [Re: Magnoos] #2688182 09/11/2021 12:03
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Magnoos
Kjenner ikke til Xert, men fra hva jeg leser ser det ikke ut til å være helt det samme. Men ja, oppbyggingen av øktene blir jo mer avanserte enn gang-et-tall med FTP, men man trenger jo ikke kjenne til detaljene i det bakenforliggende dersom man får øktene servert? Gjennomføringen er jo Test & Play.

Kontinuitet er jo alfa og omega, uansett hvilken treningsfilosofi man følger. Men treningsplanene i SYSTM følger ikke den tradisjonelle base-build-specialty oppbyggingen, så det slipper man å tenke på (hvorfor kan man lese her om man er interessert)

Hvis din VO2max er 130% av FTP er det er jo ikke likegyldig om treningen foregår på 120% eller 150% av FTP, for det første vil jo dragtiden ved disse belastningene måtte være vesentlig forskjellig, og for det andre vil det jo gi helt ulik treningsrespons samt påvirke hva slags økter som er mest hensiktsmessig de påfølgende dagene.

Støtter det du sier Magnoos. Har nok en mening dette.
Men resultatet i Mai på det ene eller det andre oppsettet.
Det jeg er ute etter å kunne få noen gode vurderinger rundt.

Vil Vo2 max være 79 med FTP trening og 80 med 4DP? Tror man resultatene vil være såpass omfattende når man summerer i mai?
Det "nye" du viser til nå medfører en annen måte å trene på. Men vil den andre måten gjøre store utslag på sluttresultatet...?

Re: Zwift or die [Re: Oddefa] #2688184 09/11/2021 12:19
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Vel, med kontinuitet i treningsarbeidet og en god plan er det ikke sikkert at resultatet i mai blir så fryktelig forskjellig for de aller fleste. Men en del vil jo nødvendigvis trene på for lav intensitet, og således ikke oppnå den kapasiteten de faktisk kunne fått. For andre vil det innebære trening på for høy intensitet, som er verre siden man da risikerer å gå på en overbelastningssmell og må gå en lenger periode på lav belastning eller uten trening i det hele tatt.

Poenget med 4DP er at man alltid skal ha riktig belastning innen alle intensitetsnivåer, noe man ikke nødvendigvis får med kun FTP som utgangspunkt. I tillegg ligger jo feilmarginen i hvordan man har kommet frem til FTP, som vil kunne være relativt stor avhengig av hvordan den er beregnet (2 x 8 min test, 20 min test, 60 min test, ramp test, etc), noe man unngår når hvert intensitetsnivå er beregnet uavhengig av FTP.

Re: Zwift or die [Re: Magnoos] #2688185 09/11/2021 12:24
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Flere og flere begynner å gå god for 4DP.
Er vel frykten for å ikke kunne kjøre Zwift ritt lenger, som holder "en venn" tilbake fra dette....

Re: Zwift or die [Re: Oddefa] #2688188 09/11/2021 12:40
T
Torrdal Online
Entusiast
Entusiast
T
Vanskelig å skulle kombinere leverandør av treningsplaner, det være seg Trainerroad, Zwift eller hva annet, og det å kjøre ritt på Zwift synes jeg. Med to ritt i uka på Zwift er jo de to hardøktene i uka unnagjort. Med en polarisert 80/20-plan, hvor mye planlegging av trening er det egentlig å gjøre da? Progressiv belastning i 3 uker er jo ikke så vanskelig å legge opp til

Re: Zwift or die [Re: Torrdal] #2688193 09/11/2021 13:00
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Torrdal
Vanskelig å skulle kombinere leverandør av treningsplaner, det være seg Trainerroad, Zwift eller hva annet, og det å kjøre ritt på Zwift synes jeg. Med to ritt i uka på Zwift er jo de to hardøktene i uka unnagjort. Med en polarisert 80/20-plan, hvor mye planlegging av trening er det egentlig å gjøre da? Progressiv belastning i 3 uker er jo ikke så vanskelig å legge opp til

Godt sagt.

Kjørte 2 Zwift ritt i uka forrige sesong fra Oktober til Februar. Gikk over til 3 ritt Februar-Mai. (Tirsdag-Torsdag-Lørdag).
Polarisert belastning 3+1.
Hadde formtopp midt i Juni som var i hht planen.

Om man hadde hatt bedre wattverdier i Juni med 4DP eller generelt annen tilnærming til trening får man aldri svar på.. Hadde det gøy om ikke annet.

Re: Zwift or die [Re: Oddefa] #2688203 09/11/2021 14:00
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Gøy er jo et viktig aspekt for motivasjon, og ser jo at aktiv rittkjøring på Zwift ikke nødvendigvis lar seg direkte integrere med ferdigsnekrede treningsopplegg, så det er jo helt klart en utfordring for alle slike treningsplattformer.

Det viktigste når alt kommer til stykket er jo at man har et program man trives med og blir motivert av, og som med alt annet er det jo ulike veier til målet ICON_SMILE

Husker forsåvidt at det var gøy med Z-ritt når jeg tenker tilbake, selv om det var over et år siden siste. Zwift Academy road race til mt. ventoux, over én time med 331 W i snitt er jo en god og svett økt det.

Re: Zwift or die [Re: Oddefa] #2688213 09/11/2021 14:56
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
331 i snitt opp Mt. Ventoux viser balls. Godt jobbet.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå