Til de av dere som setter sin ære i å passere fotgjengere og annet fantepakk som pensjonister, hundeluftere og barnefamilier i størst mulig fart og med minst mulig margin på fortau, gang- og sykkelstier, grusveier og stier i skogen: det er overraskende nok ikke lov.
det er heller ikke ok å rope "hold høyre for faen" eller komme med voldsom plystring.
de fleste sykler kan utstyres med ringeklokker, ikke veier de mye, ikke koster de mye og de er greie å bruke dersom du av forskjellige grunner ikke ønsker å montere en ringe klokke, så gi beskjed med en vennlig stemme "jeg kommer forbi på din venstre side"
at du bremser ned og passerer i gangfart bør være en selvfølge.
I prinsippet enig. Men det er rart hvordan et pling fra en ringeklokke kan forandre en gjeng trygge, forutsigbare fotgjengere til noe som minner om en hønseflokk på speed.
Hvis de ikke er av den sorten som foretrekker å gå med støydempede høretelefoner, da...
Hadde en litt uheldig opplevelse med fotgjenger på grusvei i marka i fjor. Kjørte ikke fort (kanskje 15 km/t), og var på trygg avstand til paret jeg kjørte forbi, men de hørte meg meg ikke (sånn man gjerne hører syklister komme på knitrende grus), og kvinnen skvatt så jævlig at hun fysisk ramla sammen. Jeg stoppet, snakket med dem, la meg langflat i beklagelsen mens mannen i paret ga meg huden full. Egentlig var der ikke stygt kjørt, men det framkom i utskjellinga at hun som ramla sammen slet litt med diverse + at begge hadde litt svak hørsel.
Det kunne jeg selvsagt ikke vite, men etter denne hendelsen er jeg alltid i tilnærmet marsjfart når jeg sykler forbi folk.
Har jo ikke lyst til å skremme på noen hjerteinfarkt heller.
I prinsippet enig. Men det er rart hvordan et pling fra en ringeklokke kan forandre en gjeng trygge, forutsigbare fotgjengere til noe som minner om en hønseflokk på speed.
Dette! Drømmer om å ha gopro på pendlinga. Det ville blitt en fin komedie i klassisk Benny Hill-ånd.
Finner at det er fullstendig splittede meninger. Noen blir provoserte av et pling. Andre blir provoserte av at man triller forbi med god avstand i 1-2 km/t høyere hastighet uten pling.
Selv prøver jeg etter beste evne å ikke skape bry for andre, om det er til fots eller til hjuls.
Hvordan er egentlig reglene for bruk av klokke i forhold til flyte på bil? Har egentlig tenkt at det knapt er lov å bruke klokken som at det ikke er lov å drive å fløyte med bil.
Hadde en litt uheldig opplevelse med fotgjenger på grusvei i marka i fjor. Kjørte ikke fort (kanskje 15 km/t), og var på trygg avstand til paret jeg kjørte forbi, men de hørte meg meg ikke (sånn man gjerne hører syklister komme på knitrende grus), og kvinnen skvatt så jævlig at hun fysisk ramla sammen. Jeg stoppet, snakket med dem, la meg langflat i beklagelsen mens mannen i paret ga meg huden full. Egentlig var der ikke stygt kjørt, men det framkom i utskjellinga at hun som ramla sammen slet litt med diverse + at begge hadde litt svak hørsel.
Det kunne jeg selvsagt ikke vite, men etter denne hendelsen er jeg alltid i tilnærmet marsjfart når jeg sykler forbi folk.
Hva mente de du burde gjort som et alternativ?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Fotgjengere og annet fantepakk
[Re: GeirK]
#268710330/10/202119:10
Stoppe, gå av sykkelen og trille forbi . Det mente i alle fall en eldre dame jeg møtte på en sti som ikke ville slippe meg forbi etter uttalige "hei unnskyld, kan jeg snike meg forbi her?". Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om jeg hadde hatt en ringeklokke som jeg hadde brukt.
[Re: GeirK]
#268710630/10/202119:35
De mente jeg burde brukt bjelle. På det tidspunktet hadde jeg ikke det. I dette tilfellet ville de trolig ikke hørt den uansett, dog.
Egentlig er ikke dette noen stor problemstilling, da folk vanligvis hører syklister komme på grusvei, og utenfor marka foretrekker jeg veibanen.
Jeg bruker ofte bjelle og syns det er spesielt moro å se to stk som går side om side bytte plass når jeg plinger. Det ender som oftes med i et smil fra alle. Andre ganger virker det på meg som at folk har bestemt seg på forhånd at all varsling bakfra skal reageres med overdreven forskrekkelse og sjokk.
Har egentelig aldri problemer med dette. Og, ja jeg bor ikke i en storby, så de av dere som gjør dette møter nok veldig mye mere fotgjengere enn meg. Og, pakk. Det tror jeg nok veldig veldig få møter på. Men, når jeg møter folk, så sier jeg pling, pling på en hyggelig tone. Og sier hei og takk når jeg passerer de. Møter jeg motgående fotgjengere så viser jeg tydelig at jeg har sett de, og sier hyggelig hei. Det lønner seg å oppføre seg skikkelig. Del veien betyr ikke at vi syklister alene skal ha det trygt. Alle skal ta hensyn til hverandre. Møter jeg hest, stopper jeg helt opp. Aldri i verden om jeg vil ha en hest over meg.
Triks når man møter hest (spesielt når man sykler forbi bakfra): Snakk, så hesten skjønner at du er et menneske (i tillegg til kraftig nedsatt hastighet, selvsagt, og kontakt med eventuell rytter).
Triks når man møter hest (spesielt når man sykler forbi bakfra): Snakk, så hesten skjønner at du er et menneske (i tillegg til kraftig nedsatt hastighet, selvsagt, og kontakt med eventuell rytter).
Absolutt, bakenifra så venter jeg med å foreta meg noe før jeg oppnår kontakt med rytter/kusk. Avventer beskjed fra hen før jeg foretar meg manøver.
En artig opplevelse vedr hest: var ute på fellesjogg med 5-6 kollegaer. En av de hadde et seriøst antrekk - type neongult med tigermønster. På turen møter vi to hester, og trekker godt til siden og går. Hestene flippa helt, selv om vi pratet med rytterne. Etter en del frem og tilbake roet de seg først når mannen i vepsekostymet trakk godt ut på et jorde. Husker ikke hvordan vi kom frem til å prøve det, men det funka...
Har alltid syntes hester er rare og uberegnelige. Mange av de er dritredde for vår lille gårdshund, selv om hun ikke er interessert i de i det hele tatt, og holder seg ute i grøfta med snyteskaftet i bakken (i bånd).
Redigert av knutspeed; 31/10/202110:15. Rediger grunn: kløning
[Re: NjuK]
#268714131/10/202111:03
Absolutt, bakenifra så venter jeg med å foreta meg noe før jeg oppnår kontakt med rytter/kusk. Avventer beskjed fra hen før jeg foretar meg manøver.
Ja, samme her. Avventer kommunikasjon med rytter(e). Så rolig forbi og "ha en fin dag videre"". Alltid gått bra, men har stor respekt for konsekvensene hvis hest skulle få en reaksjon. Mht fotgjengere så sykler jeg Cannondale og de har innbygd knirking så de fleste blir obs på meg naturlig. Men også et lite kremt, eller "heisann, kommer forbi på høyre side....for faen" (nei da). Noen ganger må en lese ut i fra gangen, har de musikk i øret, hvis de går midt i veien, vil de velge høyre eller venstre hvis de skvetter. Regel nr 1 er vel å sykle så sakte at du kan håndtere den gåendes bevegelesmønster. Men blir også overrasket over at de som går på gang/sykkelveier blir overrasket over at noen kommer syklende bakfra.
Jeg møter masse hest i Vestmarka, både med og uten rytter, og er kanskje vant til dem. Bruker naturligvis sunn fornuft så jeg ikke skremmer, men synes det er hyggelig å møte hest.
Jeg er derimot litt redd kuer, og har ofte snudd i møte med dem.
Synes de virker aggressive når de står og myser bort på deg, helt stille og tilsynelatende klare til å angripe med mord i blikket. Antar alltid at kuer har dårligere erfaring med mennesker enn hest, og at de fort kan generalisere og bruke andre syklisters tankeløse atferd mot meg.
Nå sklir det kanskje litt ut, men tips for å bli kvitt kuskrekk mottas med takk, for det er ikke alltid det er praktisk å snu.
Kan ikke hjelpe med kuskrekk desto mer som vi har hatt flere angrep i Nordmarka denne sesongen, men vil tipse om kuvettreglene:
Om man følger reglene, betyr det at man må være forberedt på å vente til flokken som sperrer veien har beveget seg videre. Det er en grei påminnelse til oss alle om at områder som Nordmarka ikke er en rundbane for å sette KOM på Strava, men levende lokalmiljøer med gårds- og skogsdrift.
Men hvem er jeg til å snakke? Var dum nok til å ta en snarvei gjennom et vidstrakt, inngjerdet område utenfor San Lorenzo de El Escorial på en liten rundtur fra Madrid. Like etter at bildet var tatt, innså jeg at området var sperret av fordi det var beitemark for digre, svarte, spanske okser. Titalls. Hundrevis? Aldri har jeg syklet så forsiktig og lydløst. Aldri har jeg vært så glad for å komme meg frem til reisemålet.
På tur vestover fra Washington mot svartbjørnland, fikk jeg anbefalt av lokale å anskaffe Timber Bell. Den gir en vennlig bjelleklang som varsler både dyr og mennesker uten å skremme. Fungerer overraskende godt, som forklart her av Russ Roca. I skumringen langs Ohio Canal Towpath Trail, var det en opplevelse å se hvithalehjort kikke mot meg, lytte og sprette av sted.
Lengre vest og nord mot grizzly-land er beredskap = bjørnespray. Det vet sikkert Alpers alt om fra hans tur gjennom USA på tvers.
I tettbygd strøk, i parker og på landevei synes jeg et passelig støyende baknav er gull verdt. Da hører andre gående, joggende og syklende at man er der, uten jeg må ty til bjelle og utløse hønseflokk på speed, som Viggo så treffende skriver.
Med en forkjærlighet for Fluo BANG, merker jeg meg også knutspeeds historie om hester og syklister i neongult med tigermønster
Ellers er jeg helt enig med Flaminis poeng i første innlegg.
Anekdote:
En kamerat og jeg rullet nylig gjennom det grove partiet av Greveveien ned mot Movatn stasjon nord for Maridalsvannet i Oslo. Det er et populært turområde, så vi tok det rolig. Plutselig hørte vi iltre tilrop og før vi visste ordet av det, var vi midt i en skokk av gravel-syklister på brede knastedekk, i vill fart, med albuene i været. Før vi fikk ropt "ta det for h***** rolig!", var de forsvunnet rundt en sving. Rundt den svingen fant vi en vettskremt mor som tviholdt på barna sine. Hun hadde måtte kjøre barnevognen rett inn i villnisset for å unngå bli nedkjørt. Vi unnskyldte på vegne av våre medsyklister, og så til at alt var i orden før vi kom oss videre. Men uansett hva du sier i en slik situasjon, har du mistet støtte til ferdsel på sykkel i turområder og utmark fra en mor, hennes familie og sikkert mange de måtte kjenne. For ikke å snakke om at barna vil være redde for syklister.
Dette er forresten så sykkelrelatert at tråden strengt tatt ikke hører hjemme på snikksnakk Kanskje flytter en vennlig moderator den,
Jeg møter masse hest i Vestmarka, både med og uten rytter, og er kanskje vant til dem. Bruker naturligvis sunn fornuft så jeg ikke skremmer, men synes det er hyggelig å møte hest.
Jeg er derimot litt redd kuer, og har ofte snudd i møte med dem.
Synes de virker aggressive når de står og myser bort på deg, helt stille og tilsynelatende klare til å angripe med mord i blikket. Antar alltid at kuer har dårligere erfaring med mennesker enn hest, og at de fort kan generalisere og bruke andre syklisters tankeløse atferd mot meg.
Nå sklir det kanskje litt ut, men tips for å bli kvitt kuskrekk mottas med takk, for det er ikke alltid det er praktisk å snu.
En kompis og jeg fikk en gang en sauemor løpende mot oss på tur. Skummel nok det også. Så, ja ku, helt enig. Mer skummelt enn hest. Har også møtt elg, da stoppa jeg opp med en gang jeg så elgen.
En kamerat og jeg rullet nylig gjennom det grove partiet av Greveveien ned mot Movatn stasjon nord for Maridalsvannet i Oslo.
Ved Snippen og omegn, herunder Greveveien sørover, skal man også være obs på rømte personer fra en institusjon som ligger i området. Vi snakker om pasienter med 4:1 bemanning som er alt fra voldelige til de som sitter nakne i veien og smører seg inn i avføring. Så hvis man møter noen som ser "rare" ut her, eller ser politibiler, bør man være på vakt!
Syklet forbi en rekke med hester og folk som var ute på terapiriding, kremta og hostet litt , fikk oppmerksomheten slik. Men så sa hun ene lederen; du får synge neste gang. Måtte svare at jeg trodde poenget var å ikke skremme hestene. Ble litt god latter av det. Er alltid forsiktig i møte med folk og dyr enten jeg kommer imot eller bak. Ekstra oppmerksom på hunder i langt band.
Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS Trond
Med de gamle felgbremsene pleide jeg å dra inn hendlene litt og slippe dem nesten samtidig ut igjen - ble en klakk-klakk-lyd som funket fint til å få folk til å snu seg uten å bli skvetne.
Hvordan er egentlig reglene for bruk av klokke i forhold til flyte på bil? Har egentlig tenkt at det knapt er lov å bruke klokken som at det ikke er lov å drive å fløyte med bil.
Du har lov til å sykle på fortauet på begge sider av veien, og i begge retninger. Fortau og gangveier er først og fremst for fotgjengere. Derfor må du sykle sakte og holde god avstand til dem som går. Noen ganger kan det være nødvendig å gå av sykkelen og trille den.
For å si ifra at du kommer med sykkel, kan du varsle fotgjengerne ved å ringe med en liten klokke som du har på sykkelstyret. Den heter en ringeklokke
Du kan ikke kjøpe lykke men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Her må jeg arrestere deg! Dette var ikke syklister - det var idioter. Således trenger vi heller ikke være tro mot ordet til GaryF. Slik folk bør få utdelt pisk med slange.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Tråden ble startet etter at hunden min nær ble kjørt ned mens han satt og bombet i grøftekanten. Terrengsyklist med svart Castelli sykkelbukse/trøye som ikke logget turen på Strava kom dundrende bakfra, ned i grøfta og opp langs støyskjermen for å unngå hunden. Dette er ett gjenntagende problem at syklister i alle former kommer bakfra i stor fart uten å bremse ned eller gi signal. Unntaket var en hyggelig landeveissyklist fra Asker CK som stoppet opp i sommer og ga meg beskjed om at nå måtte jeg passe meg, ta med hunden og gå ned i grøfta, for resten av treningsgruppa kom etter ham. De var en gruppe på 15-20 stykker som kjørte bakkedrag jeg skulle jo visst bedre enn å lufte hunden der på tirsdager.
...jeg skulle jo visst bedre enn å lufte hunden der på tirsdager.
Hehe. Vårt dyr tilhører kategorien varierende ekstremt uberegnelig ved bombing. Har skjedd flere ganger midt i en fot/potgjengerovergang, så jeg har stått der og fikla med å prøve å åpne pose i feil ende (Murphys lov) mens bilkøen hoper seg opp i begge retninger og bikkja kjører max-intervaller i båndet som et helikopter. Stas.
Men, som hundeeier er jeg også veldig oppmerksom når jeg møter hund når jeg sykler. Antar at samtlige dyr kan ha samme øyeblikk med skrullete oppførsel som min egen, så det tryggeste er å passere utenfor båndets radius. Faktisk enklere å forholde seg til enn to fotgjengere jeg tar igjen på gangsti.
Hakke Strava'n deres og registrere alle PR og KOM som E-bike Ride??
Oooohhh du er en ond, ond mann. Jeg støtter dette forslaget.
Men når du er inne på det....
Sitat: Sepeda
Helle guffe på dem?
Hvilken guffe er egentlig best verst til slike problembarn? Jeg heller litt mot Peaty's (som uansett er dritt i bruk) og inneholder "nedbrytbare" glitterpartikler. Den er også ganske lilla i farge, så fargematch med øvrige klær går rett vest.
Redigert av Anders A-R; 02/11/202113:44.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"