Hei!

Jeg kjøpte en billig, gammel og godt - men pent - brukt Specialized Allez (ca. 2005?) i sommer for å se om landeveien var noe for meg (Kort om relevante specs for vinterprosjektet: Tiagra 2x8 gruppe, Sora-shiftere). Jeg likte landeveien, og etter å ha brukt sommeren på å sette i stand vintersykkelen tenkte jeg å bruke vinteren på å overhale landeveissykkelen så den er klar til våren. Noen spm. i den anledning:

1: Overhale eksisterende gruppe eller bytte? Hva er enklest? Pris er egentlig ikke så viktig i denne sammenheng, så det blir et spm. om å holde det originalt vs. oppgradere til 2020-tallet. Er det normalt plass i en gammel ramme til en annen gruppe? Og hvis ikke, er det gode 2x8-alternativer i dag? Og er det lett å få tak i kun drev til kranksettet selv om det er gammelt?
2: Shifterne er ferdige uansett. Finnes det noen gode alternativer dersom jeg overhaler 2x8-gruppa istedenfor å bytte? Gjerne tips til konkrete shiftere.
3: Brukte deler: er det noen vits? F.eks. brukte shiftere?

Flere av spm. her som jeg kan tenke meg til svaret til selv også kanskje, men interessant å høre hva dere som har vært i gamet lenge tenker om dem ICON_SMILE

På forhånd takk for alle svar!