Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hi-vis elegant vanntett sykkeljakke med refleks?

Hi-vis elegant vanntett sykkeljakke med refleks? #2685394 18/10/2021 17:47
grkn Offline OP
Biogerontolog
OP Offline
Biogerontolog
Er ute etter en ny jakke til sykkeltransportbruk, til universitet, butikken osv på dag og kveldsstid i all slags vær. Trenger ikke foring.

Vil være synlig om dagen, så knallhvit er bra (når det ikke er alt for mye snø iallefall) og ser mindre grelt ut en fluo gulgrønt. En ren reflektiv jakke er topp om natta forretsen, men er nærmest kamuflasje om dagen.

Showerpass RTX hadde vært topp med refleksbånd på ryggen og armene, men finner ikke large å få kjøpt.

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Orange kan og funke

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Andre alternativer?

Re: Hi-vis elegant vanntett sykkeljakke med refleks? [Re: grkn] #2685401 18/10/2021 19:26
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sjekk Rapha!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hi-vis elegant vanntett sykkeljakke med refleks? [Re: grkn] #2685402 18/10/2021 19:43
grkn Offline OP
Biogerontolog
OP Offline
Biogerontolog
Dessverre utsolgt, men ikke et dårlig tips! De har f.eks en commuter jacket i orange

Re: Hi-vis elegant vanntett sykkeljakke med refleks? [Re: grkn] #2685427 19/10/2021 07:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sepeda som henger mest i landevei og grus delen av forumet vil kunne ramse opp åtte alternativer uten å blunke.
Prøv der kanskje?

LarsB

Re: Hi-vis elegant vanntett sykkeljakke med refleks? [Re: larsb] #2685449 19/10/2021 09:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for tilliten, Lars, men jeg har sett mest på de tynneste og mest tettsittende regnjakkene for landeveissykling - med dertil hørende kompromiss mellom vanntetthet, pusteevne og slitestyrke.

Tenker at trådstarter ser etter noe som er hakket mer solid, mindre tettsittende og kanskje attpåtil med hette, gjerne i retning av Alpers favoritt Gore C5 GTX Active Hooded Jacket, etterfulgt av C5 GTX Trail Hooded Jacket og nå kanskje Endure? Finnes flere alternativer.

[Linket bilde]

Gore opererer altså med tallangivelse av hvor sykkelspesifikk og tettsittende jakkene er, med C7 som råest, C5 som en gyllen middelvei og C3 som praktisk og ledig. Her for enkelhets skyld sammenliknet med Dantes ni sirkler av helvete, hvorav sjette til niende (kjettere, voldsmenn, bedragere og forrædere) som kjent ligger i byen Dis. For bikepacking anbefales det ikke noe dypere enn sirkel fire, som jeg tror tilsvarer C5.

Verdt å merke seg at flere av de kjente merkene bruker forskjellige varianter av Gore Tex i sine regnjakker. Da kan det tidvis lønne seg å heller gå rett til kilden hos Gore.

Ellers tenker jeg at de mer pendler- og turrettede regnjakkene fra f.eks. Endura og Agu er verdt et blikk.

Men egentlig håper jeg at trådstarter vil følge det gode sporet han er inne på, og velge Showers Pass. Har merket meg at disse har fått meget god omtale, bl.a. i Road.cc sin test av Showers Pass Elite 2.1 (5 stjerner og 10/10!). Da kan han være prøvekanin for oss andre ICON_SMILE

Ellers gir jeg selvsagt full støtte til Fluo BANG og reflekser. Knall farger gir synlighet på grå dager, mens reflekser gir synlighet i mørket. Ugh.

Re: Hi-vis elegant vanntett sykkeljakke med refleks? [Re: grkn] #2685465 19/10/2021 11:11
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg visste jeg kunne stole på deg Sepeda ICON_SMILE

Jeg har Gore C5 kjøpt etter å ha lest Alpers test. Det er ikke en jakke jeg kunne brukt i all slags vær.
Det er en regnjakke og jeg ville ikke falt på å bruke den i annet enn regn*. Da er den til gjengjeld bra.

* på sykkel. Jeg kan rusle med den når det er utrygt for regn.

LarsB

Re: Hi-vis elegant vanntett sykkeljakke med refleks? [Re: larsb] #2685466 19/10/2021 11:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: larsb
Jeg har Gore C5 kjøpt etter å ha lest Alpers test. (...) Det er en regnjakke og jeg ville ikke falt på å bruke den i annet enn regn*.

Ja, jeg tok trådstarters ønske om vanntett jakke bokstavelig, desto mer som han spesifikt vurderer Showers Pass ICON_SMILE

Om ønsket er en vannavstøtende allbruks/allværsjakke, eller eventuelt en kombinasjon av pustende jakke og regntrekk, er det en helt annen og større verden, i og utenfor Dantes sirkler ICON_SMILE

Re: Hi-vis elegant vanntett sykkeljakke med refleks? [Re: grkn] #2685478 19/10/2021 12:07
grkn Offline OP
Biogerontolog
OP Offline
Biogerontolog
Tusen takk for bra svar..det er bare det med tilgjengelighet, hadde Showerpass jakka i hvitt vært tilgjengelig i large hadde jeg kjøpt'n tvert. Vanskelig å finne hvite jakker med refleks!

Orange kan og funke, men her er det estetikeren i meg som stusser, har hvit hjelm og alu farget sykkel..:p

Redigert av grkn; 19/10/2021 12:08.
Re: Hi-vis elegant vanntett sykkeljakke med refleks? [Re: Sepeda] #2686333 25/10/2021 23:14
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda

Ellers gir jeg selvsagt full støtte til Fluo BANG og reflekser. Knall farger gir synlighet på grå dager, mens reflekser gir synlighet i mørket. Ugh.

Ikke min drømmejakke, men kan funke til beskrevet bruk. Svenske Sigr igjen der, altså, med strategisk smart plasserte reflekser:
https://sigr.cc/collections/mens-cy...acket-yellow-rain-cycling-jacket-for-men

Gaute

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå