Ur-stisyklister fra Distrikts-Norge søkes
|
Re: Ur-stisyklister fra Distrikts-Norge søkes
[Re: Furu]
28/09/2021 18:55
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ca. 1984-85 var jeg på Horten Sykkelsport (NETROH) sammen med min pappa for å kjøpe enhjulssykkel som er 2 meter høy. Den butikken hadde alt mulig innen sykler. Der fikk jeg prøve noe helt nytt, som var en terrengsykkel. "Du kan bare sykle ned trappa der" sa innehaveren. Det var en lang trapp på siden av butikken. Følelsen min var euforisk, så den sitter enda. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117758&filename=20200731_134501_resized_1.jpg) Da tror jeg du var akkurat for tidlig ute til å prøve denne. Med italienske Columbus-rør, Campagnolo Euclid, San Marco-sadel, ITM styre og stem, og franske Wolber felger og dekk... Poenget mitt er at kanskje den gamle innehaveren av butikken kan bidra med noe (...) Han heter så vidt jeg vet Stig Lundsør... Godt poeng, og du finner ham i butikken  ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117760&filename=20200731_134407_resized_1.jpg) Se gjerne tråden Skatten på Skoppum.
|
|
|
29/09/2021 13:40
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Ca. 1984-85 var jeg på Horten Sykkelsport (NETROH) sammen med min pappa for å kjøpe enhjulssykkel som er 2 meter høy. Den butikken hadde alt mulig innen sykler. Der fikk jeg prøve noe helt nytt, som var en terrengsykkel. "Du kan bare sykle ned trappa der" sa innehaveren. Det var en lang trapp på siden av butikken. Følelsen min var euforisk, så den sitter enda. Husker ikke merke, men bare at den var svart og hadde 'feite' dekk og mange gir (18?). Den kostet mere enn en ny moped, så det var helt uaktuelt å kjøpe denne for meg. Jeg måtte holde meg til de ombygde herresyklene mine, som jeg knakk mer enn én felg med. Det var forøvrig er min start på sykling i skogen...
Poenget mitt er at kanskje den gamle innehaveren av butikken kan bidra med noe. Han tok vel ikke inn de syklene helt nede i Horten uten å selge dem. Han heter så vidt jeg vet Stig Lundsør og må vel være en eldre herre nå. Jeg hadde en sort Netroh-terrengsykkel på slutten av 80 eller begynnelsen av 90-tallet med betydelig bredere dekk enn DBS-syklene. Hvis jeg husker rett ble den kjøpt brukt, muligens via Stig. Jeg hadde noen få turer på sti med den, men det ble liksom ikke noe mer.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: geiranders]
29/09/2021 19:46
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Jeg tok med meg en Giant Cold Rock, påmontert en Marzocchi star fork i 1991, de jeg traff på sykkel i skogen trodde jeg var proff syklist. 
#Pedalenkrs
|
|
|
29/09/2021 20:53
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oioioi! Starfork! Jeg forsøker i minst 10 år å finne en slik. De er ikke dyre når de dukker opp, men ikke superlett å finne lenger. Starfork var første demper-inspirasjon, fra Miyatakatalogen. 1991/92.
|
|
|
30/09/2021 11:55
|
ErikR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har ikke holdt på siden tidlig fjortenhudreogknekkebrød. I '89 eller deromkring hadde jeg en kompis der familien hadde kjøpt DBS Kilimanjaro. Jeg hadde Apache og var mest opptatt av easyrider. Vi hadde gått oss bort et par ganger den vinteren på ski, dette var i snøfattige Vestby, og i kveldsmørket bar dette mer preg av ekspedisjon for å finne snøflekker enn skitur. På våren tenkte vi at vi kunne jo teste de der DBS Kilimanjaro'ene ute i samme terreng. Det var gøy, selv om kilovis med blåbærlyng måtte plukkes ut av skjermfester og gir etter hver tur. Mener å huske at vi syklet oss grundig bort flere ganger. Verden ble jo så mye større på sykkel. Tror det var året etter jeg kjøpte Merida Albontec og en kompis kjøpte brukt Haro og dro den med over stokk og stein rundt om kring på sti. Vi var 3 stykker som egentlig var håndballspillere, men syns det var enda mer gøyalt på sti med sykkel. Noe stort miljø var det ikke, men vi holdt på for oss selv mellom håndballtreninger og kamper. i '91 dro vi på fjelltur til Spåtind / Synnfjell i en russebil og syklet opp til toppen av Spåtind 1414 med stiv gaffel, 60 pund i dekkene, pedaler med tåbøyle og fete glis som nesten gikk rundt. Husker vi hadde et intrikat poengsystem for å konkurere om hvem som kom lengst uten fotisett. Sjukt gøyalt og veldig eksotisk innslag i fjellheimen. Det var jo stas at flere fotturister ville ta bilde av oss på toppen :-) Det var først etter jeg startet studier i Oslo i '92 jeg skjønte at det var flere som oss.
Beaten paths are for beaten men
|
|
|
25/10/2021 23:20
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...egentlig helt urelevant for det trådstarter spør om. [...] Tok den med opp til Pellestova på Øyerfjellet, prøvde å sykle opp Nevelfjell, bomba ned igjen derfra, og var hekta på første tur. Drev verken med ski eller brett eller andre fysiske aktiviteter før dette. Bare gøy å høre hva som var andres inngangsport. Sånn retrospektivt: Er "bomba ned igjen" riktig beskrivelse, vil du si? 
Gaute
|
|
|
[Re: Sepeda]
25/10/2021 23:30
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Poenget mitt er at kanskje den gamle innehaveren av butikken kan bidra med noe (...) Han heter så vidt jeg vet Stig Lundsør... Godt poeng, og du finner ham i butikken  Formodentlig faren til Jørn Lundsør, sentral altmuligmann i Horten Sykkelsport AS, bedre kjent som sykkel.no og norsk Giant-distributør, nå del av Ultimate Nordic?
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
26/10/2021 08:08
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Poenget mitt er at kanskje den gamle innehaveren av butikken kan bidra med noe (...) Han heter så vidt jeg vet Stig Lundsør... Godt poeng, og du finner ham i butikken  Formodentlig faren til Jørn Lundsør, sentral altmuligmann i Horten Sykkelsport AS, bedre kjent som sykkel.no og norsk Giant-distributør, nå del av Ultimate Nordic? Også faren til Rune Lundsør - Tidligere snowboard-proff og generell helt i det norske snowboard-miljøet. Når vi først er i gang med digresjoner om Lundsør-familien.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
02/11/2021 14:47
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Også faren til Rune Lundsør - Tidligere snowboard-proff og generell helt i det norske snowboard-miljøet. Når vi først er i gang med digresjoner om Lundsør-familien.
Legger til norgesmester i et par BMX-freestyle-grener for nær 20 år siden. Lenge den aller beste nordmann i vert-rampa på sykkel. Han kjører fortsatt store hopp på DH-sykkel dog. Allsidig kar Rune! Var vel først på en god del triks i sykkelnorge også, men tør ikke ramse opp. Også flerfoldige år på snowboardlandslaget ja! I disse dager er det kanskje voksen-camp på snowboard og julekalenderen i egen snowboardsjappe som er mest akutelt 
Redigert av vids; 02/11/2021 14:50.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
19/11/2021 13:01
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
– og kjøpte min første terrengsykkel sommeren 1991 på en impuls, for å ha noe å gjøre i noen ledige høstmåneder. Tok den med opp til Pellestova på Øyerfjellet, prøvde å sykle opp Nevelfjell, bomba ned igjen derfra, og var hekta på første tur. Nøyaktig samme start som meg, bare at du var ett år tidligere ute enn meg. På lånt Gary Fisher Tassajara siden min egen Hoo-Koo-E-Koo ble levert først en uke eller to senere.
|
|
|
20/11/2021 11:56
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ca. 1984-85 var jeg på Horten Sykkelsport (NETROH) sammen med min pappa for å kjøpe enhjulssykkel som er 2 meter høy. Den butikken hadde alt mulig innen sykler. Der fikk jeg prøve noe helt nytt, som var en terrengsykkel. "Du kan bare sykle ned trappa der" sa innehaveren. Det var en lang trapp på siden av butikken. Følelsen min var euforisk, så den sitter enda. Husker ikke merke, men bare at den var svart og hadde 'feite' dekk og mange gir (18?). Den kostet mere enn en ny moped, så det var helt uaktuelt å kjøpe denne for meg. Jeg måtte holde meg til de ombygde herresyklene mine, som jeg knakk mer enn én felg med. Det var forøvrig er min start på sykling i skogen...
Poenget mitt er at kanskje den gamle innehaveren av butikken kan bidra med noe. Han tok vel ikke inn de syklene helt nede i Horten uten å selge dem. Han heter så vidt jeg vet Stig Lundsør og må vel være en eldre herre nå. Om jeg har fått med meg rett har han i dag et «museum» med gamle sykler og sitter nok med mye kunnskap, særlig knyttet mot trendene i salget og når «terrengsyklene» etablerte seg. I Vestfold området var også sykkel låven og sykkelsalongen butikker som tidlig hadde ganske fete sykler inne. Jeg var ikke gamle gutten når jeg rusla rundt i de butikkene og sikla på myata og azonic gt og plakater med hans rey og Johnny Tomac hos salongen og de frekkeste cannondale utstillingene på låven. Husker jeg fikk prøve en altfor stor killer v og en f800.... Driverne selv var nok ikke veldig engasjert i terrengsykling, men de hadde ansatte som var tidlig engasjert på et rimelig nerdete nivå og i hvert fall lokalt bidro til oppblomstring og interesse. Jeg var ikke med før etter midten av 90, men derfra og utover begynte det å skje ting i området her. Flere fra sykkelklubben begynte å sykle mer sti enn trening og vi som bare hadde dette som hobby fikk kjørt kondisen skikkelig på fellesturer. Husker ikke hva driver av Låven het, lurer på om det var Dag et eller annet... Ole Kristian Karlsen drev sykkelsalongen.
|
|
|
22/11/2021 11:07
|
geiranders
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk for alle gode innspill i tråden! Jeg skriver på en magasinartikkel her, men innser at det bør bli en bok *puh*
Er det noen av dere som sitter på fotografier av norske stisyklister utenom konkurranse fra den tidlige fasen, altså før 1994-95?
Da blir jeg veldig glad for å bli kontaktet på geiranders@gmail.com.
|
|
|
|
|