Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lykt kopla til sykkelbatteri

Lykt kopla til sykkelbatteri #2680188 10/09/2021 08:17
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hepp

Hausten er her og mørket er på veg. Lyktene mine er gamle, typ 1. gen dx/magicshine-lykter. Batteriene er toast.

Sidan eg aldri har likt veldig godt eksterne batteri og sykkelen er utstyrt med masse batteri, framstår det mest fornuftig å kople lykt til dette. (Bosch gen.4 cx).

Har hatt masse billige kinalykter (både til sykkel og anna bruk)siste 10 åra, og sjølv om ein del av dei gir masse lys vs pris, er programvare ofte ikkje veldig god og feilraten gjerne høg. Ser primært etter lykt frå eit respektabelt merke denne gongen.

*Kva lykt velger eg for bruk på sti i skogen?

* På styret, for kopling til sykkelbatteri
* på hjelmen, internt batteri, (evnt eksternt hjelmmontert)

* Har StVZO-klassifisering nokon som helt positiv verdi for bruk i skogen?
* Viss nei, har det negativ verdi?

* MÅ eg opne opp i programvaren på motor for lyktbruk?

Redigert av Arnebv; 10/09/2021 08:22.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: Arnebv] #2680324 11/09/2021 08:21
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Arnebv
Hepp

* MÅ eg opne opp i programvaren på motor for lyktbruk?

Ja, jeg måtte innom forhandler for å få aktivisert lykta.

Kjøpte denne: https://bikeshop.no/lupine/115845/lupine-sl-x-bosch-frontlys-1800-l-31-8-mm-stvzo
Fornøyd med den, men har aldri hatt annen lykt så sammenligningsgrunnlaget er meget tynt.

Forøvrig denne bak som også lyser greit. Også den koblet direkte på motoren.
https://www.sykkelkomponenter.no/products/supernova-e3-12v-baklys-for-setepinne

Redigert av Tulling; 11/09/2021 08:26. Rediger grunn: La inn baklys.

Jepp
Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: Arnebv] #2680386 11/09/2021 15:44
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ja du må nok innom forhandler å få aktivert lyset. Evt kan du bare montere alt og så ser du om lysknappen fungerer. Blir det ikke lys så må du inn til forhandler. Lyset skal vist være aktivert fra fabrikk på noen modeller så du kan være heldig. I tillegg må du kanskje ha Bosch plugger for å koble til lyset i motorhuset. Jeg måtte ha dette på vår Bosch Performance fra 2016. Mulig de har endret på nyere modeller så sjekk dette i spec til motoren. Til info så måtte jeg ha 2 forskjellige plugger. Bosch har vært så smarte å lage en egen type plugg for + polen og en litt annen for - polen. Utrolig klønete, de kunne fint hatt vanlige skrufester!

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: svene] #2680422 12/09/2021 00:31
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Tulling

Kjøpte denne: https://bikeshop.no/lupine/115845/lupine-sl-x-bosch-frontlys-1800-l-31-8-mm-stvzo
Fornøyd med den, men har aldri hatt annen lykt så sammenligningsgrunnlaget er meget tynt.

Nøgd med den til stibruk, eller nøgd til grus/asfalt?

Sitat: svene
. I tillegg må du kanskje ha Bosch plugger for å koble til lyset i motorhuset. Jeg måtte ha dette på vår Bosch Performance fra 2016.

Ser ut som ein i alle tilfeller kjøper lykt, og så kabel med plugg som passer den motoren ein har. Hadde vore hakket artigare med standard dupont-kontakter, så kunne laga det sjølv, men då er det jo også mogleg å gjer feil..

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: Arnebv] #2680461 12/09/2021 08:41
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T

Begge deler. Det er en sensor på den som gjør at langlyset bare virker når det er helt mørkt. Er det gatelys virker bare nærlyset. Grei ordning.
Som nevnt har jeg ingen relevante lykter å sammenligne med.

På min Scott med Bosch gen 4 var det lagt opp kabel på forhånd som var plugget i, men software var ikke aktivisert.

Jepp
Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: Arnebv] #2680511 12/09/2021 16:21
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

Sitat: svene
. I tillegg må du kanskje ha Bosch plugger for å koble til lyset i motorhuset. Jeg måtte ha dette på vår Bosch Performance fra 2016.

Ser ut som ein i alle tilfeller kjøper lykt, og så kabel med plugg som passer den motoren ein har. Hadde vore hakket artigare med standard dupont-kontakter, så kunne laga det sjølv, men då er det jo også mogleg å gjer feil..

Den Lupine lykta er jo i "landeveis"serien deres. Ville IKKE valgt den til stisykling. For svak i forhold til lumens og vil tro (uten å ha lest detaljer) at lyskjeglen ikke er spesielt bra i skauen, annet enn til grussykling

Det fremstår helt klart kjekt med lykt koblet til sykkelbatteri, men når du kjøper lykt nå så tenkt at den trolig blir med deg lenger enn det sykkelen gjør ICON_SMILE
Lupine og Exposure (fra Sykkelkomponenter) er de jeg har mest erfaring med utover magicshine.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: Arnebv] #2680518 12/09/2021 17:46
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg kjører kraftig lys på styret i tillegg til en magicshine på hjelmen. Hjelmlys er viktig for å få lyst ned i groper og i områder som styrelyset ikke treffer.

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: hbakken] #2680521 12/09/2021 17:58
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: hbakken

Den Lupine lykta er jo i "landeveis"serien deres. Ville IKKE valgt den til stisykling. For svak i forhold til lumens og vil tro (uten å ha lest detaljer) at lyskjeglen ikke er spesielt bra i skauen, annet enn til grussykling

Jeg skal ikke si at du tar feil, men både hos Lupine selv og hos bikeshop står det at den gir maksimal sikt i krevende stipartier. Challenging trials som det står her: https://www.lupine.de/products/e-bike-lights/sl-x/sl-x-(25km-h)
Det ville ikke vært naturlig å skrive et om det er ei landeveislykt.

Jepp
Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: Arnebv] #2680581 13/09/2021 08:02
chalshus Offline
More than words
More than words
Sverre bruker denne på sin hardtail. På langlysmodus er den helt super til stisykling. Ja, det finnes jo kraftigere lykter der ute, men denne holder sier han. Det finnes jo kraftigere lykter. Skal du sykle veldig aktivt kan en hodelykt i tillegg gjøre susen. Det at du slipper å lade er jo den store forskjellen. Den trekker kun 18watt på max med Bosch.

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: chalshus] #2680592 13/09/2021 08:49
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Akkurat. Mulig jeg dømte lykta litt fort, basert på min oppfatning av tiltenkt bruk og lumens.
Personlig hadde ikke jeg vurdert den pga lumens. Må ha mer på styret når man er gammel og har dårlig nattsyn ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: Arnebv] #2680720 13/09/2021 13:50
hansib Offline
Ivrig
Ivrig
Om man har usb-uttak på sykkelen, så kan man også bruke det til å drive en lykt. Har selv mekket dette til ved å bruke en ZY12PDN-dings for å få rett spenning ut fra en usb-c som kan gi litt mer watt enn en vanlig usb (5w?). Dessuten så kan man, med litt DIY få de aller fleste lykter til å gå på samme batterier. Da de som regel går på 7.2-8,4v. Som bare er 2 Litium-batterier i serie. Jeg har selv byttet alle lyktene og batteriene mine til XT30-kontakter. Da kan jeg bruke billige magicshine-batterier sammen med grisedyre Lupine-lykter osv..

På Canyon sine elsykler er det "lykte-koblingen" som er koblet til usb. Så for å slå på usb, må du inn innstillinger å slå på "lykt"..

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: hbakken] #2680759 13/09/2021 17:39
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Det fremstår helt klart kjekt med lykt koblet til sykkelbatteri, men når du kjøper lykt nå så tenkt at den trolig blir med deg lenger enn det sykkelen gjør ICON_SMILE
Lupine og Exposure (fra Sykkelkomponenter) er de jeg har mest erfaring med utover magicshine.

Jeg skal ikke si at du tar feil,

Sitat: parafrasering
Du tar feil

Sitat: chalshus
Sverre bruker denne på sin hardtail. På langlysmodus er den helt super til stisykling. Ja, det finnes jo kraftigere lykter der ute, men denne holder sier han. Det finnes jo kraftigere lykter. Skal du sykle veldig aktivt kan en hodelykt i tillegg gjøre susen. Det at du slipper å lade er jo den store forskjellen. Den trekker kun 18watt på max med Bosch.

Akkurat. Mulig jeg dømte lykta litt fort, basert på min oppfatning av tiltenkt bruk og lumens.
Personlig hadde ikke jeg vurdert den pga lumens. Må ha mer på styret når man er gammel og har dårlig nattsyn ICON_SMILE

Takk for diskusjonen ICON_SMILE

I ein ideell verd skulle eg ønske eg kunne kople lykter eg alleiere har til motoren, men det går vel heller dårleg når lyktene eg har er max 8V-ish og motor gir 12V ut til lys (?)

Det er ingen situasjon eg kan tenke meg der eg treng noko som er godkjent for vegbruk i Tyskland og eg ønskar meg mest mogleg lys for pengane, helst med få lysmodi. Å putte eksternt batteri på ein sykkel som allerie har uhørt digert batteri er berre teit. ICON_WINK

Det meste eg har funne av lys til elsykkel er tilpassa (eller tysklandsgodkjent) for bruk på veg. Desse framstår som noko kostbare per lumen; dei vert levert utan batteripakke, men kostar ca det same som andre lyktepakker med meir lys, inkludert batteri. Føles ut som ein betaler for kjekke funksjonar til veg, som eg absolutt ikkje har bruk for..

Eg kunne godt tenkt meg noko tilsvarande Lupine Alpha, men utan batteriet, og på 12V. Halvparten mengde lumens av denne er også heilt sikkert nok.
Finnes det, eller må eg dra til Kina, igjen...?

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: Arnebv] #2680761 13/09/2021 17:49
hansib Offline
Ivrig
Ivrig
Med en spenningsregulator går alt ann..

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: hansib] #2680770 13/09/2021 18:18
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: hansib
Med en spenningsregulator går alt ann..

Verkar skummelt, sjølv om det sikkert ikkje er det ICON_LAUGH

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: Arnebv] #2680771 13/09/2021 18:19
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ja hadde vært deilig med en Alpha koblet rett på batteriet til sykkelen! Jeg må bruke sånt dustete batteri jeg fester på overrøret ICON_WINK

#NBNL -

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: Arnebv] #2680795 13/09/2021 20:15
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg har Alpha og føler at så kraftig lykt trenger man ikke. Til det er kjølefinnene ALT for små. Skjønner ikke hvorfor de lagde finnene mye større på en sykkelspesifikk lykt. (Ja, man kan sikkert ha den på hjelmen, men da holder Wilma/Betty).

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: chalshus] #2680813 13/09/2021 21:36
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: chalshus
Jeg har Alpha og føler at så kraftig lykt trenger man ikke. Til det er kjølefinnene ALT for små. Skjønner ikke hvorfor de lagde finnene mye større på en sykkelspesifikk lykt. (Ja, man kan sikkert ha den på hjelmen, men da holder Wilma/Betty).

Dette skjønte eg ikkje heilt, chalshus. Trenger ein ikkje så kraftig lykt fordi kjølefinnene er for små, eller er kjøleribbene for små for styret, men passeleg for hjelm, eller, eller?
...

Re: Lykt kopla til sykkelbatteri [Re: chalshus] #2680964 14/09/2021 11:13
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Alpha har for dårlig kjøling ja. Må være både kaldt og god hastighet for at fullt kan utnyttes.
Jeg har stilt den opp slik at den lyser som Betty på maks. Da dimmer den ikke ned så raskt.
Gjorde "sofatest" av Alpha og Betty. Begge dimmer jo ned når det blir for varmt, mens Alpha klarer å holde litt lenger enn Betty (da på ca 5000/5500 lumens)
Glad jeg ikke kjøpte Alpha ny til fullpris, da ville jeg vært skuffa....

#NBNL -

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå