Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Campingliv - hvilken bil

Campingliv - hvilken bil #2679410 06/09/2021 10:15
ELO73 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
For å utvide rekkevidden på helgeturer og andre ekspedisjoner har kjæresten min kjøpt seg campingvogn, nærmere bestemt en Tabbert 320.
Ingen av oss har noe særlig campingerfaring og jeg har i utgangspunktet alltid vært litt skeptisk til å slepe rundt på et hus, men må si at disse små vognene som er kuttet ned til minimum av hva man trenger er ganske kule....(dessuten ser jeg jo for meg mulighetene til å oppsøke noen sykkelruter som jeg så langt for det meste har lest om i Landevei :-D)

Vel, så til saken; når vi reiser på tur sammen bruker vi min bil, men hun ønsker selv å ha en bil til å trekke på denne vognen.
Hennes (ganske så gavmilde) mor har tilbudt seg å finansiere denne bilen siden det er veldig kjekt for henne å ha en bil når hun er på besøk fra Bergen, men det stiller noen krav til både budsjett og egenskaper - kommer tilbake til dette.
Kan ellers nevne at kjæresten har en gammel Fiat500 EL som skal beholdes til daglige gjøremål.

Vel, så til saken - jeg er konfrontert med følgende spørsmål - "hva er den beste bilen jeg kan kjøpe som:"
- Må være liten (golf-ish)
- Har automat
- Orker trekke en vogn på 600kg
- Budsjett på ~150K¨

Jeg for min del hater jo å bytte bil (3 biler siste 20 år) så er egentlig lite egnet til å besvare dette, men tenker vel med det budsjettet at en litt "seig" turbodiesel er vegen å gå. På den annen side er dette med hybrid kommet opp. Fordelen med disse er jo at de ser ut til å ha brukbart med krefter samt at iom hun bor innenfor ring 3 er det større sannsynlighet for at hun får lov til å bruke den/gir det bedre samvittighet.
Jeg har jo litt grunnleggende angst for hybrider da det er mer som kan gå i stykker og at dette er ganske relevant gitt det beskjedne budsjettet.

Vel, for å oppsummere litt her - hva sier forumet til:
- Er hybrid-hestekrefter det samme som diesel-hestekrefter og er det ok å trekke en liten campingvogn med (ja, en hestekraft/kW er det samme uansett, men tror dere skjønner hva jeg mener)
- Er min frykt for hybrid avlegs
- Har dere konkrete tips til biler?

Takk

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679418 06/09/2021 10:35
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Et konkret tips: Mazda 3 2.2D Automat. Masse dreiemoment, som er mye viktigere enn hk når man skal dra noe. Særdeles god å kjøre, og lite feil.

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: DeepFu] #2679427 06/09/2021 10:55
ELO73 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: DeepFu
Et konkret tips: Mazda 3 2.2D Automat. Masse dreiemoment, som er mye viktigere enn hk når man skal dra noe. Særdeles god å kjøre, og lite feil.

Ah, 2,2L diesel - det er liksom den hesten (eller dreiemomentet) jeg ville satt penga på ja. Fikk nesten lyst på selv. Takk :-)

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679429 06/09/2021 10:56
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg har ihvertfall dårlige erfaringer med Toyota sine hybrider som kan være aktuelle i den prisklassen. Lite dreimoment og mye høyt turtall selv uten campingvogn.

Her har du en Golf hybrid, litt over budsjett men den kan gjøre jobben både som miljøvennlig bybil og for å trekke lett campingvogn.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=229902453

Du trenger ikke masse motor for å trekke ei så lett vogn noen uker i året. Men det kan jo godt hende dere finner ut at campinglivet er toppers og ønsker å bytte til ei litt større vogn etterhvert. Så ha dette med i vurderingen, Golfen jeg linket til over kan trekke 1500 kg.

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679448 06/09/2021 11:44
ELO73 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hmm, om jeg tolker denne figuren riktig ser jo dreiemomentet på golfen ut til å være tilgjengelig over et ganske bredt register

[Linket bilde]

Redigert av ELO73; 06/09/2021 11:44.
Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679469 06/09/2021 13:22
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: ELO73
Hmm, om jeg tolker denne figuren riktig ser jo dreiemomentet på golfen ut til å være tilgjengelig over et ganske bredt register

Ja, og denne stemmer også med mine erfaringer når jeg har hatt denne som leiebil noen ganger. Drar fint og ryddig, men blir selvsagt betydelig latere når batteriet er tomt. Det skjer fort med hyppige maksimale gasspådrag, strøm-kreftene vil sansynligvis vare lengre med fornuftig kjøring med lett vogn.

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679492 06/09/2021 15:52
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Er ikke skoda octavia diesel kåret til årets bil flere år på rad av campingvognforeninger rundt om i europa? For 150k burde du få en ganske kurant bil.

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679497 06/09/2021 16:31
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Bør vel få en VAG med 2liter diesel og garanti innenfor budsjettet.

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679552 07/09/2021 07:28
ELO73 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei igjen, utgangpunktet mitt var også en ~2L dieselmotor til denne jobben, men innlegget til kolli gjorde at litt av hybrid-angsten forsvant.
Virker som golfen har et dreiemoment/effekt over et bredt register som gjør kjøringen mer behagelig.

Det som egentlig gjenstår av motargumenter da er jo dette med vedlikehold av drivlinjer, men en kan jo argumentere for at el-drivlinjen krever minimalt med vedlikehold (har noen års erfaring med en Leaf som egentlig bare trengte nye vindusviskere + bremser etter noen år og det er innafor).

Et annet argument for hybrid ut over grønnvasking av eget transportbehov er at iom hun er bosatt innenfor ring 3 er det jo en risiko for at hun faktisk ikke får lov til å bruke en dieselbil....eller?

Vel, pt ligger det an til at det blir en Golf eHybrid.

Takk for hjelpen :-)

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679609 07/09/2021 10:19
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Vel, det er heldigvis ikke jeg som skal dra en ferielastet bil + campingvogn med en 1.4L. Ville tenkt meg godt om, og aller helst fått prøvd det. Og feil på hybridsystemet kan fort bli VELDIG dyrt.

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679636 07/09/2021 11:52
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Generelt sett er vel en hybrid med liten bensinmotor mer eller mindre håpløst om man skal kjøre langt og dra en "murkloss" etter seg (brannfakkel ;o)

Liten bensin motor som blir belastet med 2 sykler på taket og campingvgn på hengefestet lukter høyt forbruk, hybrid eller ei.
Vi hadde Skoda Octavia 1,2TSI som gikk fint på 0,5l/mila til vanlig og nærma seg literen på mila med 2 sykler på taket og motorvei fart.

Har selv en V60 dieselhybrid med 163hk dieselmotor og 232hk totaleffekt som er fin trekkvogn, men da må du over 150'
Den går fint på rundt 0,45 mår den går på diesel og har under 0,4 i snitt forbruk totalt på de vel 70.000km den har gått så langt.

Et annet problem med hybriden er at du kan få trøbbel med å trekke vogn pga tillatt hengervekt på bil og hva du har lov å trekke i forhold til førerkort.
Noen av hybridene tillater heller ikke hengerfeste.

Stemmer for en dieselbil med automat, gjerne en med litt vekt i.
Selv om vogna er lett så er det veldig ubehagelig med for "lett" trekkbil

AG

40+ and still climbing......
Re: Campingliv - hvilken bil [Re: Gullars] #2679655 07/09/2021 12:33
ELO73 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Gullars
Generelt sett er vel en hybrid med liten bensinmotor mer eller mindre håpløst om man skal kjøre langt og dra en "murkloss" etter seg (brannfakkel ;o)

Er vel ikke akkurat en murkloss - egenvekt 600kg.

Et annet problem med hybriden er at du kan få trøbbel med å trekke vogn pga tillatt hengervekt på bil og hva du har lov å trekke i forhold til førerkort. Noen av hybridene tillater heller ikke hengerfeste.

Sjekket ut. Aktuell bil har hengerfeste og tillater hengervekt til 1500kg. SVV-appen er "grønn" på denne kombinasjonen med relativt brukbar margin.

Noe campingvogn ut over denne størrelsen er uansett helt uaktuelt....

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679670 07/09/2021 12:59
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Murkloss henviser mer til form enn vekt, selv om 600kg er anselig vekt å trekke etter en bil som ikke veier så mye mer enn det dobbelte.
Denne vogna vel relativt aerodynamisk utformet så det er bedre enn en skaphenger for eks.

Trekker henger ganske jevnlig, til hytta og rundt om kring
Sjeldent spesielt tungt da jeg ikke kan trekke mer en 1180kg med dagens bil pga førekort krav.

Kjører Volvo V90 D4 4x4 diesel som både er lang, ganske tung og har passelig med motor (190hk) samt nevnte V60 D5 Twin Engine.

Det er enorm forskjell på å trekke henger med en stor bil med litt vekt og akselavstand, i forhold til en liten og relativt lett.
Den delen går mest på hvor sliten man blir av å kjøre med noe som konstant trekker og dytter i bilen over lengre tid.

Når det gjelder motor så er det 2 aspekter i mitt hode og det er økonomi og kjørbarhet.

En liten motor må jobbe dertil hardere når den skal flytte ekstra vekt og luftmotstand og dermed går jo forbruket opp.
En Golf GTE som er en ganske sprek bil uten last på taket og campingvogn på kroken med sine 150hk kan fort bli litt "astmatisk" om den skal trekke rundt på 600kg ekstra vekt + luftmotstand.

Hovedårsaken til at bensinhybrider selges er jo at man pga avgiftsreglene og lite annet.
Det hjelper lite å ha 245hk/400NM i teoretisk effekt når det bare varer 40-50km og du skal kjøre 200km eller mer.

Da har du 150hk bensinmotor og kanskje 250Nm resten av turen og det er hverken sprekt eller økonomisk.

Tror fortsatt at du blir mest fornøyd med en dieselbil med rundt 150hk/400Nm hele tiden som trekkbil.

AG

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679677 07/09/2021 13:16
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så er spørsmålet: Hvor ofte blir du å trekke vogn og hvor ofte kjøres bilen uten vogn? Blir vogna trukket en uke eller to i året så kan man vel leve med et høyere forbruk de ukene hvis det er lavere resten av året. Totalregnskapet i form av både penger og miljømessig footprint er vel det mest interessante.

Jeg har innsett at når jeg skal kjøpe bil så kjøper jeg en for hverdagen, ikke ferien. Kan leve med noe som er litt upraktisk noen uker i stedet for å ha overkill resten av året. Da tenker jeg både pris, miljø, verditap osv osv.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679690 07/09/2021 13:35
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Viktig poeng med bil som er optimal i hverdagen i forhold til de få dagene du skal på tur, men blir ulempen for stor så er det ikke sikkert man gidder å dra på tur - denne analogien kan enkelt overføres til sykkel ;o)

En pent brukt dieselbil med automat og kanskje 4 hjulstrekk trenger ikke slå så veldig feil ut hverken på økonomi eller miljø om man kjøper rett.
I dette tilfellet så finnes det jo en liten el. bil til de daglige tingene ref. Fiat 500 EL

Dieselhybriden er perfekt i så henseende - nok krefter, vekt og plass på tur og kjører rent og pent og billig i det daglige.
Bare synd at det finnes så få av de.

At en bensinhybrid er så mye bedre kommer litt an på øyet som ser og hva man måler på.

AG

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: Gullars] #2679761 07/09/2021 22:17
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Murkloss henviser mer til form enn vekt, selv om 600kg er anselig vekt å trekke etter en bil som ikke veier så mye mer enn det dobbelte.
Denne vogna vel relativt aerodynamisk utformet så det er bedre enn en skaphenger for eks.

Trekker henger ganske jevnlig, til hytta og rundt om kring
Sjeldent spesielt tungt da jeg ikke kan trekke mer en 1180kg med dagens bil pga førekort krav.

Kjører Volvo V90 D4 4x4 diesel som både er lang, ganske tung og har passelig med motor (190hk) samt nevnte V60 D5 Twin Engine.

Det er enorm forskjell på å trekke henger med en stor bil med litt vekt og akselavstand, i forhold til en liten og relativt lett.
Den delen går mest på hvor sliten man blir av å kjøre med noe som konstant trekker og dytter i bilen over lengre tid.

Når det gjelder motor så er det 2 aspekter i mitt hode og det er økonomi og kjørbarhet.

En liten motor må jobbe dertil hardere når den skal flytte ekstra vekt og luftmotstand og dermed går jo forbruket opp.
En Golf GTE som er en ganske sprek bil uten last på taket og campingvogn på kroken med sine 150hk kan fort bli litt "astmatisk" om den skal trekke rundt på 600kg ekstra vekt + luftmotstand.

Hovedårsaken til at bensinhybrider selges er jo at man pga avgiftsreglene og lite annet.
Det hjelper lite å ha 245hk/400NM i teoretisk effekt når det bare varer 40-50km og du skal kjøre 200km eller mer.

Da har du 150hk bensinmotor og kanskje 250Nm resten av turen og det er hverken sprekt eller økonomisk.

Tror fortsatt at du blir mest fornøyd med en dieselbil med rundt 150hk/400Nm hele tiden som trekkbil.

AG

En bensinbil med turbo har et brukbart turtallsregister i motsetning til dieselbilen med tragisk kort turtallsregister (traktordrivstoff) så for alt annet enn drivstofforbruk så er sikkert bensinbilen jevngod med den mer momentsterke dieselbilen.

Kjører forøvrig VAG diesel (2018, Euro6, 2.0 150hk), fint at forrige eier tok et stort verditap (langt høyere verditap på den i prosent enn Tesla’en jeg byttet fra), fin til å dra opp båten med krok,1800 kg i vognkortet og quattro men ingen godfølelse ved semi-useriøs kjøring.

Redigert av Syklist1; 07/09/2021 22:18.

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679770 08/09/2021 06:45
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
En moderne bil må være eksepsjonelt dårlig for ikke å kunne fungere som trekkvogn for en liten campingvogn i maks 80km/t.

De aller fleste moderne biler er laget for å kjøre timesvis på motorveier med fartsgrense på 130 km/t høyere uten problemer. Det medfører minst like mye last på motor som en lett campingvogn i lav fart. Tipper alt med fornuftig girkasse og litt mer enn 100hk bør fungere aldeles utmerket. Motoreffekt bør derfor være relativt underordnet med mindre det er noe man har veldig lyst på fordi det er gøy eller man opplever det som behagelig. Du kommer ikke fortere fram til målet med 190hk istedenfor 140hk når fartsgrensen uansett er 80 og det er ferietrafikk.

Mitt råd er derfor bare å unngå drittbiler. Ellers så kan det være det samme slik at du kan velge det deres hjerte måtte begjære.

Ut på tur!

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679807 08/09/2021 09:07
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Kanskje jeg bare er en gammel surpomp som liker biler med litt motor og størrelse ;o)

Det meste funker nok, men åpningsinnlegget hadde både ønsker og begrensninger.

AG

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: Gullars] #2679814 08/09/2021 09:23
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Kanskje jeg bare er en gammel surpomp som liker biler med litt motor og størrelse ;o)

Det meste funker nok, men åpningsinnlegget hadde både ønsker og begrensninger.

AG

Det er jo helt legitimt! Fellesnevneren for mange på forumet her er jo en _viss_ utstyrsglede, og vi gleder oss ofte over mer enn godt sykkelutstyr. :-)

Ellers så er jo forslaget ditt om å titte litt på akselavstanden ikke så dumt da det gir mer stabil bil.

Kan selvfølgelig legge til at bakhjulstrekk eller firehjulstrekk også er bedre enn forhjulstrekk når en bil fylles opp med bagasje og last, men det vet jo alle... :-)

Selv har vi en BMW 1-serie (F20) som vi er veldig godt fornøyd med. Null trøbbel og finnes i et bredt spekter med så mye motor hjerte måtte begjære. Versjonene med mindre motor har over halvparten av vekten på bakakslingen så framdrift på vinteren er ikke noe problem. Bedre enn typisk forhjulsdrevne elbiler eller hybrider ihvertfall. De har ofte svært lite gunstig vektfordelig(Hei, Passat GTE med ferielastet bagasjerom!).

Selv om to store Enduro-sykler passer fint med nedklappede seter så er minuset selvfølgelig at den ikke har voldsomt mye innvendig plass for bagasje og den er noe mindre enn en Golf 7 f.eks. I praksis har det lite å si.

Ut på tur!

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679821 08/09/2021 09:37
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Jeg ser ikke helt gevinsten med hybrid på en «campingbil» når daglig kjøring gjøres med en annen bil. Det hjelper jo lite å drasse rundt på masse batterier på langtur, det er jo korte turer hybrid er bra på

Re: Campingliv - hvilken bil [Re: ELO73] #2679835 08/09/2021 10:58
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
I dagens miljøfokus så har bensinhybriden blitt litt "hypet" pga avgiftsbelønningen som blir den til del pga forbruk og lokal forurensing.
Dersom bilen brukes marginalt i det daglige er det i mitt hode ingen vits med hybrid, iallefall ikke bensinhybrid.

Det "morsomme" oppi det hele er at jeg "får" ny firmabil i Desember 22 som er en bensinhybrid så jeg får erfaring innen kort tid.
Bilen er en Volvo XC60 T6 Recharge med 340hk kombinert effekt, fin bil å dra henger med og godt komfort og fremkommelighet.

Jeg er låst til å kjøre Volvo og Volvo faser ut dieselbiler og ligger litt etter på el biler, så dermed er T6 recharge det eneste motoralternativet vi kan bestille som dekker behovet.

Mitt kjøremønster tilsier ca. 25km pendling hver vei på arbeidsdager +jobbkjøring + fritidskjøring på rundt 200-250km hver vei i helgene.
Totalt 30-40.000 i året.

V90en som jeg kjører i dag ligger på rundt 0,7l/mila og de fleste av mine kollegaer som kjører T6 og T8 Recharge ligger rundt 0,8 - 0,9 i snitt forbruk.

Om man ser bort fra lokalforurensning som i stor grad løses av partikkelfilter og ad blue tilsetning på nye dieselbiler biler så står man tilbake med CO2 utslipp som i stor grad er konstant og følger forbruket og dermed vil min nye bil slippe ut mer CO2 enn den jeg kjører i dag, men er allikevel billigere i innkjøp.

Forstå det den som kan, jeg skjønner ikke helt logikken, men har ganske god kontroll på teknikken.

AG

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå