Hei!
Har en gammel Specialized HRXC Comp (2009), 19" ramme, 26" hjul. Jeg har syklet i filler drivverket de siste to vintrene på pendling, og har bestemt meg for å pusse den opp på egen hånd for å lære mer om sykkelskruing, før jeg tar for meg sommersykkelen til vinteren
Jeg trenger først og fremst tips og anbefalinger til både for- og bakskifter(arm/deraillieur? vet ikke hva som er riktig ord), krank, kassett og veivlager, som er delene som er mest ihjelkjørt.
Jeg har byttet til hydraulisk skivebrems i 2019 på verksted, så det er kombinert bremse- og girskifter. Bør jeg da gå for krank- og kassett på 8 x 3, siden det er det som satt opprinnelig og passer med skifterne, eller heller bytte skiftere og gå for en mer moderne 9x3-løsning, eller noe annet? Syns utvekslingen på 8x3 (11-32/22-32-42) var fin for mitt bruk, men åpen for forslag:p
Tips til en rimelig og bra dempegaffel hadde også vært fint!
Dette er deler som i utgangspunktet kommer til å bli kjørt hardt gjennom vinteren, og jeg har ikke mulighet til å vaske daglig. Kanskje et par ganger i mnd. Derfor er det bedre med budsjett-deler som heller kan byttes oftere, enn svindyre komponenter som trenger omsorg.
Dersom spørsmålene er for generelle tar jeg gjerne imot tips til videre lesing (enkel/kortfattet - mange unger i hus) eller andre kilder til kunnskap.
Tusen takk!