Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spm. til budsjett-vintersykkel-bygg

Spm. til budsjett-vintersykkel-bygg #2678047 28/08/2021 08:54
S
SwagChamp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei!

Har en gammel Specialized HRXC Comp (2009), 19" ramme, 26" hjul. Jeg har syklet i filler drivverket de siste to vintrene på pendling, og har bestemt meg for å pusse den opp på egen hånd for å lære mer om sykkelskruing, før jeg tar for meg sommersykkelen til vinteren ICON_TONGUE

Jeg trenger først og fremst tips og anbefalinger til både for- og bakskifter(arm/deraillieur? vet ikke hva som er riktig ord), krank, kassett og veivlager, som er delene som er mest ihjelkjørt.

Jeg har byttet til hydraulisk skivebrems i 2019 på verksted, så det er kombinert bremse- og girskifter. Bør jeg da gå for krank- og kassett på 8 x 3, siden det er det som satt opprinnelig og passer med skifterne, eller heller bytte skiftere og gå for en mer moderne 9x3-løsning, eller noe annet? Syns utvekslingen på 8x3 (11-32/22-32-42) var fin for mitt bruk, men åpen for forslag:p

Tips til en rimelig og bra dempegaffel hadde også vært fint!

Dette er deler som i utgangspunktet kommer til å bli kjørt hardt gjennom vinteren, og jeg har ikke mulighet til å vaske daglig. Kanskje et par ganger i mnd. Derfor er det bedre med budsjett-deler som heller kan byttes oftere, enn svindyre komponenter som trenger omsorg.

Dersom spørsmålene er for generelle tar jeg gjerne imot tips til videre lesing (enkel/kortfattet - mange unger i hus) eller andre kilder til kunnskap.

Tusen takk!

Re: Spm. til budsjett-vintersykkel-bygg [Re: SwagChamp] #2678062 28/08/2021 14:44
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg har hatt et lignende ‘prosjekt’ for noen år siden. Gammel 26-tommer med 3x8 LX gir med dual-hendler og en sliten manitou skareb dempergaffel fra 2003-04ish.
Vinteren og saltet tok knekken på alt og spesielt demper, drivverk og fremre gir var ødelagt etter et par vintere.

Jeg gjorde følgende, men merk at drivverket mitt måtte skiftes uansett:
(1) Kastet gaffelen og kjøpte billig brukt stiv gaffel.
(2) Kastet fremre gir og gikk over til ett drev fremme (1x)
(3) Hadde 9-delt kassett/kjede liggende så kjøpte et 9-delt deore bakre gir. Dette har ikke clutch, men har enda ikke mistet kjede på normal jobbsykling.
(4) Kastet de slitne fremre drevene og kjøpte et nytt tykk-tynt tannet fremre drev fra Kina/eBay til godt under momsgrensa.
(5) Har beholdt dual-hendlene som bremsehendler til LX skivebremsene som fortsatt er i bruk. Dette ser ikke bra ut, men funker greit.
(6) Kjøpt ny brukt 9-delt gir hendel.på styret.
(7) 9-delt 11-32 kassett gir litt begrensninger på utveksling med bare et drev foran, men der har jeg rett og slett drevet opp ift det jeg har mest bruk for og valgt bort de letteste girene.

Re: Spm. til budsjett-vintersykkel-bygg [Re: jos] #2678123 29/08/2021 11:51
S
SwagChamp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for raskt og godt svar!
Sitat: jos
Dette har ikke clutch, men har enda ikke mistet kjede på normal jobbsykling.

Nybegynnerspørsmål: Hva betyr clutch i sykkelforstand?

Og generelt: Shimanodeler fra hylla på Biltema, er det god nok kvalitet? Jeg ser de har mye av de delene jeg på papiret er ute etter, men er det bra nok?

Re: Spm. til budsjett-vintersykkel-bygg [Re: SwagChamp] #2678126 29/08/2021 12:29
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Clutch er en mekanisme/funksjon i bakgiret som holder kjedet stramt/strammere Dette har blitt introdusert med 1-drevs oppsettene. Sammen med krankdrev med tykke/tynne tenner (såkalt narrow-wide) sørger clutchen for at kjedet ikke hopper av selv på 1-drevs oppsett i rufsete terreng.

Jeg vil tro og mene at shimano er shimano uansett om det er kjøpt på Biltema eller andre steder og generelt sett holder det bra kvalitet.

Re: Spm. til budsjett-vintersykkel-bygg [Re: jos] #2678364 31/08/2021 05:56
S
SwagChamp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S

Takk for svar!

Re: Spm. til budsjett-vintersykkel-bygg [Re: SwagChamp] #2678373 31/08/2021 06:37
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Ikke glem at skjermer er essensielt for å holde drivverket så rent som mulig. Så store og lange skjermer som plassen tillater, spesielt foran for å hindre sprut på drev og kjede, men også bak for å lede spruten ned forbi krankområdet. Det betyr natt og dag for drivverkets levetid og smørebehov.

Re: Spm. til budsjett-vintersykkel-bygg [Re: Pennypacker] #2678376 31/08/2021 06:41
S
SwagChamp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Pennypacker
Ikke glem at skjermer er essensielt for å holde drivverket så rent som mulig. Så store og lange skjermer som plassen tillater, spesielt foran for å hindre sprut på drev og kjede, men også bak for å lede spruten ned forbi krankområdet. Det betyr natt og dag for drivverkets levetid og smørebehov.

Godt tips, tusen takk! Skal kjøpes inn ICON_SMILE Tips til bra skjermer? 26 "

Re: Spm. til budsjett-vintersykkel-bygg [Re: SwagChamp] #2678387 31/08/2021 07:52
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: SwagChamp

SKS Bluemels er supert, gjerne med en skvettlapp på framskjermen. Det sparer både kranklageret og skoene for mye saltsørpe.

Redigert av DesmoSkier; 31/08/2021 07:52.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Spm. til budsjett-vintersykkel-bygg [Re: DesmoSkier] #2678406 31/08/2021 09:21
S
SwagChamp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: DesmoSkier
Sitat: SwagChamp

SKS Bluemels er supert, gjerne med en skvettlapp på framskjermen. Det sparer både kranklageret og skoene for mye saltsørpe.

Takk ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå