Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pungterer veldig ofte.

Pungterer veldig ofte. #2673917 01/08/2021 21:10
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Jeg har null punkteringer siste 500 mil. Kompisen min har fire (!) punkteringer på snaue 50 mil. Sykkelen hans er splitter ny fra butikk i år. Jeg har mange ganger syklet alle stedene han har punktert, helt uten problemer. Kun asfalt. Hva er det som foregår? Sykkelen er en Ridley fra XXL. Det er både foran og bak punkteringene har vært, og han sier han har sjekket innsiden av dekk for fragmenter.

Redigert av Elwood; 01/08/2021 21:15.
Re: Pungterer veldig ofte. [Re: Elwood] #2673918 01/08/2021 21:30
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan være aluminiumsspon eller karbonfliser i felgene, ved eikehullene eller ventilhullet for eksempel. Eller det kan være tilfeldigheter. Eller det kan være at han sykler som en full elefant.

Re: Pungterer veldig ofte. [Re: Elwood] #2673929 02/08/2021 06:50
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Hvis det ikke er en slik felgbunn som er uten hull til eikeskruene, kan det være felgbåndet, rimelig å prøve et bytte. Enkleste er vel kanskje bare å kjøpe noe tubeless-tape og dra et par runder, alternativt noe elektrikertape i passende bredde.

Syklet med en kar som fikk 3 punkteringer Trondheim-Oslo, pga. en kombinasjon av høy vekt og dårlig felgbånd.

Create the problem and sell the solution
Re: Pungterer veldig ofte. [Re: Elwood] #2673930 02/08/2021 07:00
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg tror det har litt med puddingen oppå å gjøre også. Har en kompis som til stadighet punkterer på asfalt, grus og terreng. Han er høy og 85 kg og det virker som han forsøker å treffe enhver stein selv om han er erfaren på sykkelen. I tillegg har han de idiotiske orange lettvekts slangene som backup og det blir bare knot. Lurer på om det er 5 stk Cannondale rammer han har fått på garanti.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Pungterer veldig ofte. [Re: Elwood] #2673932 02/08/2021 07:23
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Om det er en type som kjører rett på uansett så finnes det dekk og slanger som tåler mer en andre, samt kan det være mulig justere litt på lufttrykket. Alt dette etter å ha sjekket felgen/dekket grundig først som nevnt over. Når det gjelder punktering foran kan jeg ikke huske sist jeg hadde det bortsett fra når jeg banket ned i et krater da mannen foran kjapt svingte unna.

Punkterer du i dritvær er det ikke alltid like lett å holde dekk/slange rent når du bytter så da kan det komme drit in

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Pungterer veldig ofte. [Re: Elwood] #2673951 02/08/2021 09:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Lite å føye til de utmerkede svarene i tråden. Gode tips om å sjekke dekk, felg, gjerne bytte felgtape og være oppmerksom på lufttrykk og kjørestil.

Men om kompisen din er interessert i å ta seg litt tid for å finne årsaken til punktering, kan han selv få et inntrykk ved å ta en kikk på hullene som har oppstått i slangen.

Jeg skjuler det for ikke å terge dem som måtte mene at det er kompliserende tullball ICON_SMILE

- Er det to hull nær hverandre like ved felgkanten, er det trolig gjennomslagspunktering - også kalt slangebitt eller snakebite. Det skyldes at slangen kommer i klemme mellom felg og dekk. Oppstår gjerne ved lavt lufttrykk på humpete vei/hull eller over fortauskanter. Da bør han velge høyere trykk og eventuelt endre kjørestil.
- Slangebitt kan også skyldes at slange kommer i klemme mellom felg og dekk ved montering. Dette kan lett skje, særlig om man bruker slange i felg og dekk som er designet for slangeløst oppsett, og dekket dermed sitter stramt på felgen.
- En tredje grunn til slangebitt kan være at en sigepunktering over tid har redusert lufttrykket. Årsaken kan med andre ord også være annet hull i slangen, gjerne forårsaket av uhumskheter i dekk eller felg.
- Er det sigepunktering eller større hull i slangen ved dekkets rullebane eller langs sideveggene, skyldes det trolig en klassisk punktering som følge av noe spisst fra veibanen (flint, glass e.l.) som har stukket seg gjennom, eller satt seg i, dekket. Da gjelder det, om mulig, å finne og fjerne den spisse gjenstanden fra dekket.
- Er det oppstått hull i den delen av slangen som ligger mot felgen, bør felg sjekkes og felgtape gjerne byttes.

Om kompisen din ikke røsker slangen av felgen, men fjerner dekket og pumper litt luft i slangen mens den fortsatt ligger i felgen, vil han lettere kunne se hvor punkteringen er i forhold til felgen. Om han attpåtil sprayer slangen forsiktig med lett såpevann, vil det boble der hullet eller hullene er.

Så elefanten i rommet:

Må ikke nevne slangeløst. Må ikke nevne slangeløst. Må ikke nevne slangeløst.

Meeeen... selv om man foretrekker å bruke slange, er en effektiv måte å finne hull som måtte ha oppstått i selve dekket, å poppe det på slangeløst. Har selv overtatt dekk som er blitt brukt med slange, og som var fulle av små og store hull. Tettet kjapt med guffe. Men jeg vet, da har man jo allerede satt dekket opp slangeløst, så da så.

Sitat: Elwood
Sykkelen er en Ridley fra XXL.

At det er en Ridley yes har neppe stort med årsaken til punktering å gjøre, men om vi skal snakke komponenter, er det mer relevant å vite felg, dekk, gjerne slange og gjerne lufttrykk. Eller i det minste modell, så finner forumet selv ut av felg og dekk.

Så vidt jeg vet, kommer Ridleys modeller oftest med Vittoria-dekk. Hos de rimeligere modellene gjerne solide trenings/allbruksdekk satt opp med butyl-slange på Shimano-felger. Oppsettet burde ha rimelig god punkteringsbeskyttelse, om det ikke er utfordringer med felg eller felgtape som skubisan og Duff nevner.

Dekk med mykere, mer ettergivende og/eller tynnere gummi, så vel som slange av annet materiale, kan ha andre egenskaper. Vet ikke om det er noe kompisen din lurer på.

Som allerede nevnt, er det kommet slanger som skal ha høy grad av punkteringsbeskyttelse, som Schwalbe Aerothan. Finnes nå også guffe beregnet for å bruke i slange, som Muc-Off Inner Tube Sealant.

Sitat: hrukin
Punkterer du i dritvær er det ikke alltid like lett å holde dekk/slange rent når du bytter så da kan det komme drit inn

Det har du sikkert rett i ICON_SMILE

[Linket bilde]

Denne artige artikkelen fra CyclingTips handler ikke om akkurat dét, men en beslektet problemstilling: Examining the Myth: Why Are Punctures More Frequent in the Rain?

Re: Pungterer veldig ofte. [Re: Elwood] #2674009 02/08/2021 14:02
ekstraslange Offline
Entusiast
Entusiast
Gå slangeløst.
Jeg punkterte nesten like mye som kompisen din når jeg begynte med bukkestyre i fjor. Med slangeløst har jeg til gode å punktere - pleier jeg å tenke.. men sannheten er at jeg punkterte i en vinflaske eller lignende som var smadret utover veien på starten av en langtur i fjor. Men det var jo bare å holde dekket med punkteringen ned, så tettet guffen igjen hullet.
Jeg er en flis på knappe 65kg, så vekt er ikke grunnen til alle punkteringene. Uvettig kjøring, feil dekktrykk, dårlig leting etter fremmedelementer i dekket, og kanskje en dose uflaks av og til derimot...

Re: Pungterer veldig ofte. [Re: Elwood] #2674018 02/08/2021 15:47
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
som det er sagt tidligere i tråden, prøv å ha ett blikk på veibanen og styr unna grusen.

jeg unngår sykkelstier så langt det går, når jeg sykler i veien så holder jeg høyre hjulspor som stort sett alltid er fritt for stein og grus. det å ligge helt ute på kanten langsmed stripa er å be om bråk

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Pungterer veldig ofte. [Re: Elwood] #2674022 02/08/2021 16:55
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Elwood
Jeg har null punkteringer siste 500 mil. Kompisen min har fire (!) punkteringer på snaue 50 mil. Sykkelen hans er splitter ny fra butikk i år. Jeg har mange ganger syklet alle stedene han har punktert, helt uten problemer. Kun asfalt. Hva er det som foregår? Sykkelen er en Ridley fra XXL. Det er både foran og bak punkteringene har vært, og han sier han har sjekket innsiden av dekk for fragmenter.

Dersom ingen fornuftig årsak knyttet til skade i dekk, og alt er fint inne i felg, dårlige slanger? Egen sykkel ble levert med helt fine Maxxis -slanger som har fungert fint og flott uten problemer. Test av lette Maxxis -slanger viste derimot at det ikke var så lurt. Montering av et par nye slanger viste at en hadde hull/svakhet fra produsent og klarte ikke å holde på luft sammenlignet med den andre. Den fungerte, men lakk mer enn akseptabelt og ble byttet. Etter flere turer så begynte den andre slangen å lekke uten noen ytre påvirkning, og måtte pumpes flere ganger under en tur.

Endte opp med å sette på de originale slangene igjen og problem borte.

Kjører Conti GP 5000 32 mm og sykler en god blanding av asfalt og grus.

Redigert av tmork; 02/08/2021 16:57.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Pungterer veldig ofte. [Re: Elwood] #2674025 02/08/2021 18:22
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Er dekket grundig sjekket etter hver punktering?
Det hender objekter (stein/glass/stift) som forårsaket punkteringen blir sittende i dekket, da varer det ikke så lenge til neste gang.

Re: Pungterer veldig ofte. [Re: Elwood] #2674197 03/08/2021 20:12
B
Bamsemums Offline
Medlem
Medlem
B
Det kan være dekkene hans ikke har punkteringsinnlegg. Hvilke dekk har han? Jeg har ikke punktert på flere år og endel tusen km. Jeg har kun brukt Conti GP4000 og 5000 som har punkteringsinnlegg. Disse dekkene tåler veldig mye.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå