Lite å føye til de utmerkede svarene i tråden. Gode tips om å sjekke dekk, felg, gjerne bytte felgtape og være oppmerksom på lufttrykk og kjørestil.
Men om kompisen din er interessert i å ta seg litt tid for å finne årsaken til punktering, kan han selv få et inntrykk ved å ta en kikk på hullene som har oppstått i slangen.
Jeg skjuler det for ikke å terge dem som måtte mene at det er kompliserende tullball

- Er det to hull nær hverandre like ved felgkanten, er det trolig gjennomslagspunktering - også kalt slangebitt eller snakebite. Det skyldes at slangen kommer i klemme mellom felg og dekk. Oppstår gjerne ved lavt lufttrykk på humpete vei/hull eller over fortauskanter. Da bør han velge høyere trykk og eventuelt endre kjørestil.
- Slangebitt kan også skyldes at slange kommer i klemme mellom felg og dekk ved montering. Dette kan lett skje, særlig om man bruker slange i felg og dekk som er designet for slangeløst oppsett, og dekket dermed sitter stramt på felgen.
- En tredje grunn til slangebitt kan være at en sigepunktering over tid har redusert lufttrykket. Årsaken kan med andre ord også være annet hull i slangen, gjerne forårsaket av uhumskheter i dekk eller felg.
- Er det sigepunktering eller større hull i slangen ved dekkets rullebane eller langs sideveggene, skyldes det trolig en klassisk punktering som følge av noe spisst fra veibanen (flint, glass e.l.) som har stukket seg gjennom, eller satt seg i, dekket. Da gjelder det, om mulig, å finne og fjerne den spisse gjenstanden fra dekket.
- Er det oppstått hull i den delen av slangen som ligger mot felgen, bør felg sjekkes og felgtape gjerne byttes.
Om kompisen din ikke røsker slangen av felgen, men fjerner dekket og pumper litt luft i slangen mens den fortsatt ligger i felgen, vil han lettere kunne se hvor punkteringen er i forhold til felgen. Om han attpåtil sprayer slangen forsiktig med lett såpevann, vil det boble der hullet eller hullene er.
Så elefanten i rommet:
Må ikke nevne slangeløst. Må ikke nevne slangeløst. Må ikke nevne slangeløst.
Meeeen... selv om man foretrekker å bruke slange, er en effektiv måte å finne hull som måtte ha oppstått i selve dekket, å poppe det på slangeløst. Har selv overtatt dekk som er blitt brukt med slange, og som var fulle av små og store hull. Tettet kjapt med guffe. Men jeg vet, da har man jo allerede satt dekket opp slangeløst, så da så.
Sykkelen er en Ridley fra XXL.
At det er en Ridley

har neppe stort med årsaken til punktering å gjøre, men om vi skal snakke komponenter, er det mer relevant å vite felg, dekk, gjerne slange og gjerne lufttrykk. Eller i det minste modell, så finner forumet selv ut av felg og dekk.
Så vidt jeg vet, kommer Ridleys modeller oftest med Vittoria-dekk. Hos de rimeligere modellene gjerne solide trenings/allbruksdekk satt opp med butyl-slange på Shimano-felger. Oppsettet burde ha rimelig god punkteringsbeskyttelse, om det ikke er utfordringer med felg eller felgtape som skubisan og Duff nevner.
Dekk med mykere, mer ettergivende og/eller tynnere gummi, så vel som slange av annet materiale, kan ha andre egenskaper. Vet ikke om det er noe kompisen din lurer på.
Som allerede nevnt, er det kommet slanger som skal ha høy grad av punkteringsbeskyttelse, som
Schwalbe Aerothan. Finnes nå også guffe beregnet for å bruke i slange, som
Muc-Off Inner Tube Sealant.
Punkterer du i dritvær er det ikke alltid like lett å holde dekk/slange rent når du bytter så da kan det komme drit inn
Det har du sikkert rett i

![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120670&filename=Rain.jpg)
Denne artige artikkelen fra CyclingTips handler ikke om akkurat dét, men en beslektet problemstilling:
Examining the Myth: Why Are Punctures More Frequent in the Rain?