Video av et av mine største jetfly. 206 cm langt og ca 8,5 kg. Nesten alt er 3D-printet,inkludert viftemotoren. Det flyr på 12S 5000 mAh lipo-batteri (44,4 V nominell spenning) og trekker ca 116 A på full gass:
Det ble fire flyturer med jetflyet og noen turer med andre fly i kveld. Her er Zorglub-flyet. Jeg tror jeg skal male spiralis-pels på den vingetippen som er ulakket (tidligere skade) og 3D-printe en Sprint-figur til cockpit.
Imponert; tar jeg feil hvis jeg sier at du jobber på Kongsberg og har printet ut delene på jobben om kvelden ?
Kan du fortelle litt mer om printeren, materiale, software (creo/SW) og tidsforbruk ?
Jeg jobber ikke på Kongsberg.
Det er helt vanlige printere og flyene er printet ut av PLA. PLA er utrolig sterkt og eneste ulempen med det for modellfly er at det ikke tåler mer enn 50°C, og smelter dermed om det står i direkte sollys hvis de har mørke farger. De store flyene jeg designer krever 300x300 mm printareal men småfly som Herculesen passer på helt vanlige 200x200 mm-printere. Her er et eksempel på et annet fly jeg har designet: https://cults3d.com/en/3d-model/various/el-39-semi-scale-rc-jet-for-120-mm-edf
Jeg tegner i 3D Studio Max. Aner ikke hvor mye tid jeg bruker på det. Jeg kan sitte i dagevis og tegne hvis jeg er gira.
I kveld tok jeg jomfrutur med nytt jetfly. Den første jeg designet for flere år siden. Jeg solgte min i fjor og måtte bygge meg ny. Teh med kamuflasje er den gamle min (prototype nummer tre).
Dynamisk med fingerfølelse. Spinner den opp på relativt lavt turtal mens jeg holder den i hånda. Ved å legge til biter med aluminiumsteip på forskjellige steder føler jeg meg frem til veldig god balanse.
Flystripa er rett ved veien de syklet i Arctic Race Of Norway, på Senja. For å komme meg til flyplassen kjørte jeg samme veien de syklet på, bare motsatt retning, nesten hele veien fra hjemmet mitt i Målselv til stripa på Senja. Jeg ventet til de var ferdige før jeg kjørte ut.
Imponert; tar jeg feil hvis jeg sier at du jobber på Kongsberg og har printet ut delene på jobben om kvelden ?
Kan du fortelle litt mer om printeren, materiale, software (creo/SW) og tidsforbruk ?
.....
Jeg tegner i 3D Studio Max. Aner ikke hvor mye tid jeg bruker på det. Jeg kan sitte i dagevis og tegne hvis jeg er gira.
hvis du har muligheten så vil jeg anbefale at du tester ut annen software som er beregnet på konstruksjon og ikke animasjon, du kan spare mye tid - spesielt på såpass enkel geometri. inventor/SW har student/demo versjoner som er lett tilgjengelige, mulig du kan få tak i noe fra creo også.
.....
hvis du har muligheten så vil jeg anbefale at du tester ut annen software som er beregnet på konstruksjon og ikke animasjon, du kan spare mye tid - spesielt på såpass enkel geometri. inventor/SW har student/demo versjoner som er lett tilgjengelige, mulig du kan få tak i noe fra creo også.
Jeg bruker 3DS Max fordi jeg kan det. Det tar meg måneder å komme opp på samme nivå i noe annet. Det er så stor forskjell i funksjon mellom forskjellige programmer at det ikke er verdt det å bytte for meg.
Jeg lakket vingetippen med spiralis-pels, men det ble egentlig dritstygt. Er ikke verdens beste lakkerer akkurat. 3D-printa også en Sprint-buste til å sette i cockpit, men glasset er ikke klart nok til at han syns godt.
Tor Arne, Jeg har noen gamle fine radiostyrte biler, vertfall 25 til 30 år gamle, og lurer på hva de kan være verdt. Lyst å se de? Kontakt meg på Francisengevik.92@gmail.com. mvh Francis Engevik