Brakk Canyon Spectral - WTF 2 do?
|
Brakk Canyon Spectral - WTF 2 do?
07/07/2021 15:28
|
RedHare
OP
Fersking
|
OP
Fersking
O store forum, Jeg brakk Spectral-en min for noen uker sida. Det skyldes nok produksjonsfeil, ref bilde. Aluminiums-baktriangelet røyk nær sveisen og som følge av dette, røyk ramma rett av i festet til svingarmen på motsatt side. Dette skjedde i en svært mild, nærmest flat liten kompresjon i terrenget. Som navnet impliserer, så kan jeg ikke skryte på meg å være neste slopestyle eller enduro-konge, så vi snakker ikke om akkurat hardkjør. Det er en 2018-ramme. Canyon sendte meg en melding etter en uke og skrev at jeg kunne få erstattet triangelet som var gått i stykker, men at de ikke hadde matchende farge, kun turkis. Turkis passer fantastisk til eksisterende ramme av gråaktig/beigeaktig grunnfarge med oransje detaljer. Det kommer til å redusere salgsverdien helt enormt. Ikke kunne de lakkere om ramma, ikke kunne de fortelle meg hva slags RAL-fargekode ramma mi nå har, ikke fikk jeg tilbud om å kunne kjøpe et nytt rammesett billig. Jeg må betale for alle omkostningene med å skifte ut den ødelagte rammedelen. Er det noen av dere som har liknende erfaringer med Canyon? Tips til hvor en kan få lakkert til matchende farge og hva det vil koste meg? Er dette forenlig med kjøpsloven? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120509&filename=rammebrudd.jpg) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120510&filename=rammebrudd2.jpg)
|
|
|
Re: Brakk Canyon Spectral - WTF 2 do?
[Re: RedHare]
07/07/2021 16:41
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hvis du får et tap kan du kreve det erstattet. Jeg tror ikke det vil redusere verdien enormt ved å velge et baktriangel i en annen farge. Jeg hadde nok gått for den løsningen.
Redigert av Paulus; 07/07/2021 16:41.
|
|
|
07/07/2021 16:46
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Billakerere kan gjøre det. Det kan sikkert gjøre en eller annen form for fargematching mot resten av ramma også kan jeg tenke meg. Ikke sikkert det blir helt likt,men kanskje nært nok? Dersom det er en farge de har på lager så er det enklest. Kostnad vil jo omfatte sand/glassblåsing, maskering og oppheng, grunning og deretter lakkering. Noen tusenlapper tipper jeg, kanskje 2-4000
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
07/07/2021 21:12
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
2018 sykkel har jo allerede tapt seg mye..kjør på med rar fargematching så får du en fungerende og unik sykkel. Hvis det blir for ille får du finne frem svart sprayboks.
Redigert av kid; 07/07/2021 21:20.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
07/07/2021 21:19
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
Men du burde både få RAL og ev. tilbud på ny ramme synes jeg
|
|
|
08/07/2021 07:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er ikke sikkert de har noen RAL-lakk. Billakkerere kan matche fargen og blande lik farge hvis farge er viktig for deg.
Tror andrehåndsverdien på ramma kan være opptil flere femtilapper. Vurder om du ønsker å bruke tid på dette eller være knallfornøyd med at du får raskt svar og en sykkel du kan sykle på fortest mulig. Eller mener du at det heller er riktig at de sender et baktriangel til produsenten i Taiwan, får det lakkert der, sendt tilbake til Tyskland og så til deg? hvor lang tid tror du det tar? Og hvor mye tror du det koster produsenten?
|
|
|
08/07/2021 09:20
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Huttetu. Jeg har sendt spørsmål om fargekode til både Evil og Transition, og har fått umiddelbart svar. For Transition så ble jeg satt direkte i kontakt med den som hadde designet ramma. Svakt og giddalaust av Canyon.
Erfaringsmessig er det Pantone-systemet som brukes på sånt, og det går utenfor komfortsonen til de billakkforhandlerene jeg har kontaktet. Paintshop i Trondheim ba meg komme innom med ramma, så kunne de nok å ordne noe som passet.
|
|
|
08/07/2021 10:08
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Det er en 2018-ramme. Canyon sendte meg en melding etter en uke og skrev at jeg kunne få erstattet triangelet som var gått i stykker, men at de ikke hadde matchende farge, kun turkis.
Turkis passer fantastisk til eksisterende ramme av gråaktig/beigeaktig grunnfarge med oransje detaljer. Det kommer til å redusere salgsverdien helt enormt.
Ikke kunne de lakkere om ramma, ikke kunne de fortelle meg hva slags RAL-fargekode ramma mi nå har, ikke fikk jeg tilbud om å kunne kjøpe et nytt rammesett billig. Jeg må betale for alle omkostningene med å skifte ut den ødelagte rammedelen.
Er det noen av dere som har liknende erfaringer med Canyon? Tips til hvor en kan få lakkert til matchende farge og hva det vil koste meg? Er dette forenlig med kjøpsloven?
Så vidt jeg vet selger Canyon fra Tyskland, så da er det tysk lovgivning som regulerer dette. På en 2018-ramme vil jeg da anta at du er prisgitt garantibestemmelsene til Canyon og ikke en sterk forbrukerkjøpslov som i Norge. Du kan ikke ta fordelene med å handle rimeligere i Tyskland og så komme med norsk forbrukerkjøpslov, sånn er det dessverre ikke. Jeg tenker at det bare er å ta i mot, enten pusse og lakkere baktrianglet selv, eller bare bare kjøre som den er. En 2018 ramme fra Canyon har ikke allverdens verdi uansett.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
08/07/2021 14:08
|
RedHare
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Så vidt jeg vet selger Canyon fra Tyskland, så da er det tysk lovgivning som regulerer dette. På en 2018-ramme vil jeg da anta at du er prisgitt garantibestemmelsene til Canyon og ikke en sterk forbrukerkjøpslov som i Norge. Du kan ikke ta fordelene med å handle rimeligere i Tyskland og så komme med norsk forbrukerkjøpslov, sånn er det dessverre ikke.
Er det ikke noen på terrengsykkel.no som selv har brukket en Canyon-ramme som kan svare på dette? Har ikke Canyon en fillial i Norge? Hva slags salg gjelder kjøpsloven for, da? Det er jo andre norske nettbutikker som sender fra sine utenlandske lagre, og Canyon har jo norsk nettside? Ingen advokater med synspkt på dette?
|
|
|
08/07/2021 14:21
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Er det ikke noen på terrengsykkel.no som selv har brukket en Canyon-ramme som kan svare på dette? Har ikke Canyon en fillial i Norge? Hva slags salg gjelder kjøpsloven for, da? Det er jo andre norske nettbutikker som sender fra sine utenlandske lagre, og Canyon har jo norsk nettside?
Ingen advokater med synspkt på dette?
Tysk nettbutikk med norsk nettside er noe annet enn norsk nettbutikk med tysk lager. Du har jo en kjøpskontrakt å forholde deg til? Selvsagt mulig å undersøke om denne er gyldig eller ikke, men mener den forteller deg at det er tysk lov som gjelder. Kipt med rammebrudd, men akkurat fargen er det nok stort sett bare du som bryr deg med når det gjelder verdien på en sykkel fra 2018. Spraylakk eller plastidip ordner det ganske billig og ganske bra, eller du kan få det mere profft for mere penger.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
08/07/2021 14:24
|
RedHare
OP
Fersking
|
OP
Fersking
urder om du ønsker å bruke tid på dette eller være knallfornøyd med at du får raskt svar Jeg fikk ikke raskt svar i det hele tatt. Sykkelen brakk dagen før jeg begynte første ferieuka mi, så på mandagen kjøpte jeg en Transition Sentinel fra Holmens turkompani. Bai bai de feriepengene. Utrolig uvant med 29 hjul. Overgangen fra 26 til Spectral-en med 27.5 var ikke like stor. Jeg var dritfornøyd med den, helt fram til jeg måtte deale med Canyon. Syklet opp alt, lett å whip-e rundt. Ikke tung. Den perfekte stimaskin. Har aldri opplevd at en sykkel brekker etter noen år. Jeg har aldri brukket en sykkel før, i det hele tatt. Og jeg har nok ikke blitt mindre smooth etterhvert som tiåra tikker avgårde, leddene har ikke stivna helt ennå. Husker Canyon var bra på service før de hadde kontor i Norge. Da var de rimelige også. Skuffende å se hvordan den utviklinga tydeligvis har vært. Ja, jeg ville gjerne at de skulle lakkert et baktriangel for meg. Da kunne jeg kanskje fått solgt Spectral-en. Hva skal jeg med to sykler? Taper jo enormt på å selge Sentinel-en. Faen... Huttetu. Jeg har sendt spørsmål om fargekode til både Evil og Transition, og har fått umiddelbart svar. For Transition så ble jeg satt direkte i kontakt med den som hadde designet ramma. Svakt og giddalaust av Canyon.
Erfaringsmessig er det Pantone-systemet som brukes på sånt, og det går utenfor komfortsonen til de billakkforhandlerene jeg har kontaktet. Paintshop i Trondheim ba meg komme innom med ramma, så kunne de nok å ordne noe som passet.
Kult! Det hadde jeg aldri hørt om. Synd jeg er lokalisert på the Eastland. Til gjengjeld har jeg nok mindre regn!  Hvis noen har noe tips til billakkerere som dealer med sånt i Oslo og omegn, så tas det imot med takk!!! 
|
|
|
08/07/2021 14:33
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Så vidt jeg vet selger Canyon fra Tyskland, så da er det tysk lovgivning som regulerer dette. På en 2018-ramme vil jeg da anta at du er prisgitt garantibestemmelsene til Canyon og ikke en sterk forbrukerkjøpslov som i Norge. Du kan ikke ta fordelene med å handle rimeligere i Tyskland og så komme med norsk forbrukerkjøpslov, sånn er det dessverre ikke.
Er det ikke noen på terrengsykkel.no som selv har brukket en Canyon-ramme som kan svare på dette? Har ikke Canyon en fillial i Norge? Hva slags salg gjelder kjøpsloven for, da? Det er jo andre norske nettbutikker som sender fra sine utenlandske lagre, og Canyon har jo norsk nettside? Ingen advokater med synspkt på dette? Dette har vært oppe før, derav min kommentar. Når du har kjøpt sykkelen så har du gjort det fra Canyon i Tyskland. Filialen i Norge er et servicesenter og gir ikke deg noen som helst sterkere rettigheter da det ikke er de som har levert. Det er massevis av utenlandske nettbutikker som har norske sider, det betyr ingenting. Har selv kjøpt sykkel fra Tyskland, både Canyon og et annet merke, var ikke ett sekund i tvil om at jeg handlet under annen lovgivning. Så den norske forbrukerkjøpsloven gir deg dessverre ingen hjelp i denne saken, men Canyon har åpenbart en garanti som allikevel gir deg nytt baktriangel om enn i annen farge - det burde du trolig være fornøyd med slik omstendighetene er. Les f.eks det som står her om kjøp fra utenlandske butikker: https://nettvett.no/rettigheter-ved-netthandel/Eller sakset direkte: "Handel over landegrensene Vær klar over at norske forbrukerlover kun gjelder i Norge. Om du vil handle varer fra andre land og får problem, kan du likevel sende klage til Forbrukerrådet sin Europeiske klageordning, Forbruker Europa. Klageordningen gir deg hjelp til å klage om du opplever brudd på forbrukerrettighetene dine i et EU-land eller på Island."
Lars-Erik
|
|
|
08/07/2021 20:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Shit happens. Jeg knakk en Yeti 575 på sykkel-road trip i USA i slutten av juli for ti år siden. Jeg fikk ny bakramme lille julaften, og den var billigere og tyngre (karbon fra før, fikk alu). Dette fra norsk butikk. Shit happens. Kjøpte ny ramme som ikke kom før høsten, og syklet singlespeed hele sensommeren og høsten. Ting skjer, og det skjer på verst tenkelige tidspunkt. Var ikke optimalt å sykle Moab og Fruita på leiesykler, men det gikk. Noen ganger må man godta at hele verden ikke stiller seg nøyaktig etter deg selv.
|
|
|
08/07/2021 20:17
|
Vengeance
Medlem
|
Medlem
Det er ingen grunn til å sutre over dette. Rammer brekker. Det kan skje alle. Fikk nytt fronttriangel i en annen farge fra Transition i en garantisak for et par år siden. Vær glad du får en erstatning for den brukne aluramma di. Har en Sentinel selv, og du blir nok fort venn med den etterhvert 
|
|
|
09/07/2021 04:15
|
Lømo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ta imot ramma du har fått tilbud om og vær glad det løste seg , synes du bør være glad Canyon faktisk har deler tilgjengelig i disse tider. Hvis fargematching er viktig så er det flere som kan scanne lakken på ramma di og lage originalfargen på sprayboks , så kan du matte ned ramma med en matteklut og dusje over et par strøk selv , dette koster ikke mange hundrelappene og bør ikke ta mye over en times tid. Hamar Bilpleie er et eksempel på hvor de fikser sånn lakk.
|
|
|
09/07/2021 05:03
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
Det er en fare for at du ikke vil tilbake til 27,5 også når du får smaken på 29. Sentinel er en god sykkel. Har hatt en i 3 år nå, og det er den sykkelen som jeg har utviklet meg mest på...Og den eneste jeg ikke har hatt en OTB på...
Redigert av kid; 09/07/2021 05:04.
|
|
|
09/07/2021 08:04
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg fikk ikke raskt svar i det hele tatt. Sykkelen brakk dagen før jeg begynte første ferieuka mi, så på mandagen kjøpte jeg en Transition Sentinel fra Holmens turkompani. Bai bai de feriepengene.
Utrolig uvant med 29 hjul. Overgangen fra 26 til Spectral-en med 27.5 var ikke like stor. Jeg var dritfornøyd med den, helt fram til jeg måtte deale med Canyon. Syklet opp alt, lett å whip-e rundt. Ikke tung. Den perfekte stimaskin.
Har aldri opplevd at en sykkel brekker etter noen år. Jeg har aldri brukket en sykkel før, i det hele tatt. Og jeg har nok ikke blitt mindre smooth etterhvert som tiåra tikker avgårde, leddene har ikke stivna helt ennå.
Husker Canyon var bra på service før de hadde kontor i Norge. Da var de rimelige også. Skuffende å se hvordan den utviklinga tydeligvis har vært.
Ja, jeg ville gjerne at de skulle lakkert et baktriangel for meg. Da kunne jeg kanskje fått solgt Spectral-en. Hva skal jeg med to sykler?
Taper jo enormt på å selge Sentinel-en.
Faen...
Noen betraktninger. Grattis, du fant faktisk er erstatningssykkel. Dette er godt gjort i dag. Du har kjøpt en helt annen sykkel enn din gamle Spectral, alt er forskjellig, ikke bare hjulstørrelsen...geometri og tiltenkt bruksområde. Du har nettopp fått kjenne forskjell på sykler, ikke hjulstørrelser ;-) Det betyr ikke at Sentinel er rett for deg, ei heller feil. At ting brekker, ja, shit happens, alt handler om hvordan du blir behandla. Kompis har brudd i en Santa Cruz nå, men kan bruke den, er lovet ny "tidligst november 2021"... det finnes ikke sykler og rammer på lager. At du har fått ny bakramme er genialt, selv om det tok tid. Lakker den, kjøp Rubberspray, hva som helst. Det funker. Canyon har gått opp i pris, de er fremdeles rimelige, alle andre har også gått opp i pris. Siden 2018 har krona svekka seg og FØR covid har vi hatt en prisoppgang på 20-30% på sykler, underveis i covid har vi hatt en prisoppgang, og det er en til på vei... etterspørsel er helt syk, fabrikker av deler er 4-5x forsinka på leveringer enn før covid. Markedet er sprøtt. Canyon er billig fordi de ikke har forhandlernettverk, du har kjøpt billig, fordi de ikke har noe forhandlernettverk. Sånn er det. De er billigere fordi de ikke trenger følge norsk kjøpslov... så kult å være sur etterpå. Skal ha det billig, og i tillegg ha alle fordeler? Funker ikke. Sorry. Sentinel får du solgt igjen, kanskje uten tap... det er sagt 10-15% prisøkning ila høsten. Sentinel er en ettertraktet sykkel, en meget god sykkel. 2 sykler er løsningen på problemet du nettopp har fått, reservesykkel er løsningen på ferieproblemet ditt ;-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Lømo]
09/07/2021 08:05
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ta imot ramma du har fått tilbud om og vær glad det løste seg , synes du bør være glad Canyon faktisk har deler tilgjengelig i disse tider. Hvis fargematching er viktig så er det flere som kan scanne lakken på ramma di og lage originalfargen på sprayboks , så kan du matte ned ramma med en matteklut og dusje over et par strøk selv , dette koster ikke mange hundrelappene og bør ikke ta mye over en times tid. Hamar Bilpleie er et eksempel på hvor de fikser sånn lakk. +1
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: kid]
09/07/2021 11:29
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Og den eneste jeg ikke har hatt en OTB på... Jinx
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
[Re: Lømo]
09/07/2021 14:12
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Ta imot ramma du har fått tilbud om og vær glad det løste seg , synes du bør være glad Canyon faktisk har deler tilgjengelig i disse tider. Hvis fargematching er viktig så er det flere som kan scanne lakken på ramma di og lage originalfargen på sprayboks , så kan du matte ned ramma med en matteklut og dusje over et par strøk selv , dette koster ikke mange hundrelappene og bør ikke ta mye over en times tid. Hamar Bilpleie er et eksempel på hvor de fikser sånn lakk. Enig med dette. Jeg hadde personlig aldri forventet at de skulle ha nøyaktig samme farge til en 3 år gammel sykkel liggende, men der er det tydelig av tråden her at folk er forskjellige.
|
|
|
09/07/2021 18:29
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Nå er alle strenge mot deg RedHare og de har rett. Du er egnetlig kjempeheldig. Du fikk løst garantiproblemet ditt, og ikke minst du har en flott ny sykkel. Jeg mener at et mismatchet baktriangel ikke behøver å bety særlig mye for salgsverdien på en 2018 modell. Men det er fiksbart. Det enkleste er å la det skure og gå. det nest enkleste er å lakke det svart selv. Og det dyreste er å få det gjort profft med full matching.
Nå kan du bruke resten av ferien til å bestemme hvilken sykkel du vil beholde og selge den andre igjen. Som markedet er nå vil du neppe tape særelig mye, om noe på Sentinel elle Canyonen kan gi deg ett lite tilskudd til å dekke utgiftene. Eller den kan stå i garasjen som backup og utlånssykel til svoger eller andre du vil hekte som turkompiser.
Det er alltid surt når noe knekker, og her snakker jeg av lang erfaring. Men du er heldig. Du slapp unna konsekvenser på kroppen og har fått garantien oppfylt.
Lykke til med valget larsB
|
|
|
12/07/2021 19:15
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Kan svinge innom med min erfaring. Jeg brakk baktriangel ved et sammenstøt med en Stein. Canyon ba meg sende bilder, og vi ble enige om at dette var crash og ikke garanti. Fikk crashreplacement ramme (og fikk lov å bytte størrelse) til 15000. Fikk 15000 igjen fra forsikringa, mot egenandel på 3000. Leverte sykkelen i Moss og henta ferdig montert inkl bremseppgradering (gav med et sett magura mt7) noen uker sener.
Helt super service. Men tror canyon Norge er lagt ned. Nå snakker en i allefall med Finland når en skal ha hjelp.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
12/07/2021 22:15
|
JonasØ
Fersking
|
Fersking
Heisann!
Hadde en helt lik sak i fjor sommer! Oppdaget sprekk i baktriangel på min Spectral 2015-modell og meldte inn garantisak med bilder til Canyon(6 års rammegaranti). Kom da til norsk kundeservice i Moss(forstår de er nedlagt nå..) De sendte nytt baktriangel, men det fantes kun med annen farge. Inngikk da en avtale med de, hvor jeg fikk et lakkverksted her i Trondheim til å finne riktig farge og lakkere om. Resultatet ble 10/10. Verkstedet fakturerte direkte til Canyon.
Måtte mase litt på kundeservice for å få det til, men veldig fornøyd med hvordan det løste seg til slutt.
Når det gjelder din sak, mener jeg de lett kan tilby deg samme løsning. Delen har de tydeligvis, organiseringen av lakkering og de-/remontering tar du deg av. De dekker mao. nytt baktriangel og lakkeringskostnad.
Hos meg kostet omlakkering(ink. fargeanalyse) 2.000,- ink. mva.
Jonas
|
|
|
|
|