Cannondale Topstone carbon hjulsett
|
Cannondale Topstone carbon hjulsett
21/06/2021 20:14
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nettopp oppgradert fra White GX til Topstone Carbon 5. Nå var White'n veldig bang for the bucks og ga meg mye sykkelglede i tillegg til de var billig nok til brukes til jobbsykkel (nå tar nok HT min over den rollen). Førsteinntrykket av Topstonen er veldig bra. Men dæven meg tungt hjulsett. WTB ST I23, ca 2200 gr i følge verdensnettet, ikke veid selv. Da er det ikke rart den veier nesten 10 kg.
Så jeg jeg er på kikk etter et nytt lettere hjulsett. Tenker ikke high end, men noe lettere alu. Utfordringen er selvsagt at bakhjulet på re-dishes som det fint kalles på fagspråket. Elsker Cannondale, men de legger noen feller for oss fan-boys noen ganger. Sykkelkomponenter har HUNT hjulsett som tilfredstiller vekt/pris kravet mitt, men de re-disher ikke/har ikke hjuloppretter i "stallen" ?
Så mine spm er da 1. Har noen erfaring med å kjøpe nytt hjulsett til Topstone Carbon og hvordan gjorde dere det ? 2. Unnas selger jo mange hjulsett, tenkt å sende de en mail også men noen som har erfaring med de og re-dishing av hjulsett ? evt andre slike norske butikker ? 3. Klar over det skal være "lett" å re-dishe hjulsettet, men det som er lett for deg er sannsynlig ikke lett for meg. Noen som vet noen som gjør dette på Østlandet hvis jeg kjøper et "ikke" re-dishet hjulsett annen plass ? 4. Evt noen som har kjøpt fra de utenlandske hjulfirmane, feks Hunt eller noen av kinesiske og fått bakhjulet "re-dishet" fra fabrikk/firma ? Finner ikke noe info om dette iallefall. 5. Indre bredde felg. WTB er jo 23 mm indre bredde som ganske bredt. Det Hunt hjulsettet jeg så på har 19 mm, men også et annet har 20 mm. Hva vil dette si i praktisk når en bruker dekk på rundt 40 mm, ikke snakk om bredere, kan vurdere smalere. Tips på andre alu hjulsett i sjangeren 1600 gr og nok bredde til graveldekk (og som tåler passe hardkjør på grus) ?
|
|
|
Re: Cannondale Topstone carbon hjulsett
[Re: Oddefa]
21/06/2021 21:39
|
Sam3
Fersking
|
Fersking
23C hjul er mye bedre valg til 40mm dekk enn 19C. Men om WTB ST 123 er beste valg innen 23C hjul er et annet spørsmål....
Redigert av Sam3; 21/06/2021 21:39.
|
|
|
21/06/2021 23:01
|
arada
Fersking
|
Fersking
Gratulerer med ny sykkel 😁 har ikke lang erfaring men kan dele litt på noen punkter.
1.På min topstone carbon har jeg zipp303s og er veldig fornøyd. Kjøpte hos Sørensen Sykkel. De dishet for meg, og ville ha sykkelen inne mens de gjorde det, for å være sikker på at det ble perfekt. Veldig fornøyd med service der. 2. De nye Supreme hjulene fra Unaas ser sykt bra ut da. Ellers er vel Wide modellen deres populær til grus tror jeg og koster det samme som zipp303s. Unaas har også en del alu hjul de selger rimelig via Finn.no profilen sin, og de tilbyr å dishe de om (har spurt og vurderte kjøpe der selv) 4. Mener de selger selvbygde Hunt hjul på Anton sport i Bogstadveien om jeg husker riktig. De er flinke på Cannondale der. 5. Egentlig ikke så peil men når det gjelder dekk er jeg fornøyd med 32 mm Maxxis Re-fuse til å kjøre fort på blandevei. De 37mm WTB Riddler some står på de fleste topstone likte jeg dårlig. Ellers mye bra info i div tråder her om hjulbredde og hjulvalg.
|
|
|
[Re: Sam3]
22/06/2021 04:44
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
23C hjul er mye bedre valg til 40mm dekk enn 19C. Men om WTB ST 123 er beste valg innen 23C hjul er et annet spørsmål.... Takk for svar, WTB har jo ST I23 light, som veier ca 300 gr mindre, men da like bred og det er vel det hjulsettet som sitter på Topstone carbon 4 og dyreste alu topstone (men da ikke som redishet). Men skal jeg først invistere 5000 kr + så føler jeg at vekttapet bør være store.
|
|
|
[Re: arada]
22/06/2021 04:54
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Gratulerer med ny sykkel 😁 har ikke lang erfaring men kan dele litt på noen punkter.
1.På min topstone carbon har jeg zipp303s og er veldig fornøyd. Kjøpte hos Sørensen Sykkel. De dishet for meg, og ville ha sykkelen inne mens de gjorde det, for å være sikker på at det ble perfekt. Veldig fornøyd med service der. 2. De nye Supreme hjulene fra Unaas ser sykt bra ut da. Ellers er vel Wide modellen deres populær til grus tror jeg og koster det samme som zipp303s. Unaas har også en del alu hjul de selger rimelig via Finn.no profilen sin, og de tilbyr å dishe de om (har spurt og vurderte kjøpe der selv) 4. Mener de selger selvbygde Hunt hjul på Anton sport i Bogstadveien om jeg husker riktig. De er flinke på Cannondale der. 5. Egentlig ikke så peil men når det gjelder dekk er jeg fornøyd med 32 mm Maxxis Re-fuse til å kjøre fort på blandevei. De 37mm WTB Riddler some står på de fleste topstone likte jeg dårlig. Ellers mye bra info i div tråder her om hjulbredde og hjulvalg. Takk for god informasjon. Anton sport var også godt tips, og skal snakke mer med butikk jeg kjøpte sykkelen i. Har også tenkt å sende mail til Unnas, så skal gjøre det. Når det gjelder dekk så byttet butikk ut Riddler dekkene med Maxxis Rambler foran og Receptor bak, begge 40 mm. De har jeg godt inntrykk av og passer bra til det jeg vil som er mest mulig grus og av til røff grus og litt sti, og asfalt er veien i mellom. Har Supersix også, hvor det ene hjulsettet blir satt opp med pro one 30 mm og funker godt for kjappe blandeveisøkter hvor også fin grus er under hjula.
|
|
|
22/06/2021 06:59
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Godt du er tilbake som lydig CD Disippel :-) Grattis !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
23/06/2021 05:32
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Godt du er tilbake som lydig CD Disippel :-) Grattis ! Takk Emil, har siklet litt på denne siden jeg så den i butikken på senvinteren, salg av den gamle super sixen og white gx gjorde at det ikke var så mye av feriepengene jeg måtte legg inn så da kunne jeg rettferdigjøre kjøpet økonomisk også, ikke bare emosjonelt he he. Har et veldig godt førstreinntrykk, men bør vel få ned vekten til noe nær sub 9 iallefall. Og hjulsett er der hvor det er lettest. Tok vel 150 gr bare med å bytte sete (til et som ikke er überlett så det orginale veier vel nær 300 gr) og var sikker på at jeg skulle spare 150 til med å bytte til en lettere setepinne som jeg hadde, men den hadde jeg klart å kappe for kort tidligere. Irriterende for kan ikke sykle med setepinne til 300 gr på en slik sykkel, så må ut jakte litt igjen da etter noe passe billig og lett.
|
|
|
23/06/2021 08:40
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er gutten sin det ! !
Jeg hadde en Topstone Alu med flare styre. Hadde jeg mistet det styret på trammen ville skiferflisene blitt knust, tungt som F, ble byttet i et smalt carbonstyre jeg hadde liggende. Flare ser jeg ikke nytten av slik jeg bruker sykkelen med unntak av at det gir litt mer plass til styreveske. Jeg byttet også setepinnen som veide et tonn mot en Cannondale Save pinne, utrolig fornøyd med "flex følelsen". Tok med meg disse over på SuperX'n. Gjetter på at dine komponenter er lettere enn hva jeg hadde men ta en kikk på styret også og velg en pinne med flex, helt genialt for stive gamle gubber.
God sommer på ny doning ! ! ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|