Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefal meg et overvåkningskamera

Anbefal meg et overvåkningskamera #2668902 17/06/2021 12:06
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei!
Vurderer å skaffe et overvåkningskamera for å ha inne på hytta. Ideelt sett ønsker jeg noe med bevegelsessensor som gir varsel på app/tlf når den registrere bevegelse inne i hytta og starter opptak. Det hadde vært en fordel om man kunne finne noe der man ikke må forplikte seg til løpende abonnementskostnader, men jeg vet ikke om det finnes. Har sett litt på Arlo-kamera bl.a., men slik jeg oppfatter det trenger man da å kjøpe både kamera og en sentral/hyb for å få løsningen til å fungere? Har en mobil ruter som skal være klargjort for Arlo, men har nå fått vanlig bredbånd på hytta så tenkte å ikke ha mobil ruter stående i tillegg, hvis det var mulig å unngå.

Alternativt kan det være aktuelt med et kamera uten bevegelsessensor som man kan koble seg på, men da mest for å se uteområdet inntil hytta for å ha oversikt over vær og snøforhold etc.

Har dere noen anbefalinger å komme med?

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2668943 17/06/2021 14:48
bjorn Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har to stk. Arlo Q på hytta og de fungerer rimelig bra, men har ingen erfaring med andre modeller/merker og dermed nada sammenligningsgrunnlag. Du trenger ingen sentral eller hub for denne modellen, ei heller abonnement.

Bjørn
Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2668955 17/06/2021 16:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvis du vil legge litt penger i det, så kan du kjøpe Ubiquiti Unifi Protect-opplegg, der du har helt lokalt økosystem, men muligheter for å koble deg på via internett ved behov. Har Ubiquiti nettverk hjemme, og det funker.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2668997 18/06/2021 07:12
C
Canopy Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
C
Sjekk ut Wyze. Billige og bra kameraer, samt god app. Reagerer på bevegelser, detekterer personer, biler, lyder, røykvarsler osv. Jeg betaler 15 dollar i året per kamera for å få full funksjonalitet. https://services.wyze.com/detail/camplus . Kameraene kjøpes enklest på Amazon.

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2669036 18/06/2021 08:50
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har Netatmo inne og ute, og er fornøyd med det. Ingen abonnement, men koster litt i innkjøp.

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Canopy] #2669047 18/06/2021 09:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Canopy
Sjekk ut Wyze. Billige og bra kameraer, samt god app. Reagerer på bevegelser, detekterer personer, biler, lyder, røykvarsler osv. Jeg betaler 15 dollar i året per kamera for å få full funksjonalitet. https://services.wyze.com/detail/camplus . Kameraene kjøpes enklest på Amazon.

Wyze er jo ikke noe annet enn et Xiaomi-kamera med litt annen firmware. Synes det er viktig med lokal RTSP-strøm, så jeg kan hente ut på hjemmeautomasjonssystemet. Har Xiaomi-utgaven av dette kameraet med hacket firmware (visstnok blokkert på nyere kameraer), og det funker ok. Ikke mer. Litt for dårlig Wifi-rekkevidde.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2669057 18/06/2021 10:29
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Aqara G2H er en helt grei billigløsning. Hvis du er i Apple-systemet støtter det også HomeKit Secure Video, men kan også brukes med bare Aqara app, men da med de mulige personvernutfordringene et kinesisk produkt medfører.

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2669118 18/06/2021 19:14
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Du kan også se på Eufy sine kameraer. De har bla batteri som varer i mange mnd. Noen trenger hub og andre treger ikke det. Jeg har to ringeklokker fra dem. Super happy med de.
Du trenger ikke abonnement.

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2669131 18/06/2021 21:07
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Kjøpt fra en produsent som tilbyr oppdateringer. Slike kamera har vært populære enheter for hackere å overta i stor skala. Du merker ikke så mye til problemet, men hvorfor stille utstyret sitt til rådighet for kriminelle.

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2669144 19/06/2021 07:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det aller viktigste mot hackere er å ha systemet lokalt. Dvs ikke la kameraene koble seg på nett. Du kan bruke flere forskjellige NVR-software, bl.a. Integrert på Synology eller andre freeware-saker. Eller f.eks. Unifi Protect, som er et økosystem som er tett integrert.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2669163 19/06/2021 11:06
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har Xiaomi-kamera.. Hva skal kriminelle med live-feed fra blåbærlyngen?

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: kjerts] #2669181 19/06/2021 15:53
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: kjerts
Jeg har Xiaomi-kamera.. Hva skal kriminelle med live-feed fra blåbærlyngen?
Ingenting. De innlemmes i botnet og brukes feks til DDoS.

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Thomas-] #2669187 19/06/2021 17:20
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Thomas-

Hva betyr det på norsk?

- Stefan
Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Stefan77] #2669194 19/06/2021 19:16
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Stefan77
Sitat: Thomas-

Hva betyr det på norsk?

https://snl.no/tjenestenekt

Målrettet angrep kan lamme store tjenester.
f.eks. Nets, Visa, AWS (som en haug med tjenester benytter seg av)
Fra gammelt av har du jo Mafiaboy angrepet som påvirket børsen,
og angrepet som lammet Hong Kong.

Av nyere tid så har vi jo Mirai som går etter utstyr fra D-Link, Netgear, og forskjellige IoT enheter.
Og her ligger bekymringen fra Thomas-.

Såkalte IoT enheter, være det en røykvarsler, en vaskemaskin, et kjøleskap, et kamera, eller hva annet duppeditter som er koblet til internett så kan de alle være utsatte hvis de ikke blir oppdaterte.
De fleste tenker jo ikke over dette, men kun over hvor 'lettvint' et kjøleskap som sier fra hva du mangler vil være.
Disse enhetene blir alltid designet etter hvilke funksjoner de ønsker, sikkerhet er ofte ikke tenkt på, og i beste tilfelle kun innført i ettertid.

Sårbarheter for alle nettilkoblete enheter vil oppstå, og bedre er det ikke når alle skal ha en egen 'skyløsning'.
Blir disse sårbarhetene ikke fikset (med flere IoT enheter kan dette kun skje manuelt, og du må mulig skru opp enheten for å få tilgang!) blir de sårbare, og de vil havne i et botnet før eller senere. Når de først er medlem er det vanskelig å melde seg ut, og de vil kunne bli benyttet av klienter til eierne av botnetet når det er behov.
Disse klientene kan være alt fra unger som vil lamme noens minecraft-server, til en større klient som vil ta ned deler av infrastrukturen i et land.

Pga dette er det en fordel å se på historikken til produsenten av produktene som blir anskaffet.
Et kickstart prosjekt kan ha designere som virkelig tar dette på alvor, men det kan jo også være snakk om døgnfluer,
og hva gjør du hvis produsenten slutter med oppdateringer?
Enheten din kan jo ikke benyttes trygt over inernett lengre!

(Satt på spissen så blir det som å benytte Win XP, med Internet Explorer 6, for å besøke nettbanken!)

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2669211 19/06/2021 22:32
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Hvis man kjøper et Wyze/Xiaomi-kamera som er støttet av denne firmwaren:

https://github.com/EliasKotlyar/Xiaomi-Dafang-Hacks

...så er man nok rimelig trygg med tanke på botnet-greier, vil jeg mene. Men man går jo også glipp av produsentenes helintegrerte skyløsninger, så man bør jo helst ha litt peiling selv. For oss som har det, er det gull.

Sånn ellers tror jeg strengt tatt at risikoen ikke er så veldig stor med Xiaomi eller Wyze, begge er rimelig seriøse.

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2681988 21/09/2021 11:37
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Var innom lokal el-sjappe i helga og der hadde de satt ned et utvalg Arlo-kamera med 50% så jeg tok med meg et Arlo Pro 3 for å tese sammen med Netgear Nighthawk M1 mobile ruteren jeg har. Men, naturligvis gikk ikke dette så enkelt som jeg skulle ønske. Jeg må legge til kameraet i Netgear sin app, noe som går helt fint da det er et eget menyvalg i Netgear-appen for Arlo og jeg får den opp i lista over tilkobla enheter. Så skal jeg inn i Arlo sin app og legge til M1-ruteren som en base for så å legge inn kamera, iht. instruksene i Netgear sin app. Men, her klarer jeg ikke å legge til hverken ruter som hub eller kamera direkte. Noen som har gjort dette? Ser noen på nett lurer på om Arlo (som etter hva jeg forstår stammer fra Netgear) har sluttet å støtte Netgear, men andre ser ut til å få det til fint. Har forsøkt å kontakte både Netgear og Arlo uten stort hell.

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2681992 21/09/2021 12:02
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
D-link er billige, og har fungert fjellstøtt på hytta i flere år. Står i vinduskarmen midt i solsteiken på sommeren, og det kan bli -25 på vinteren. Ingen abonnementskostnader, og appen fungerer helt greit.

Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: Larsemannen] #2682686 27/09/2021 17:00
front biker Offline
Besatt
Besatt
Jeg har falt for Tapo, kjøpes hos Kjell & Company. På samme app har jeg kamera hjemme (for bikkja mest), kamera ute og inne på hytta, pluss dlere utelys på hytta (pærer som styres via app). Og ikke minst så styrer jeg varmeovner hjemme og på hytta - kun av/på, men har stilt inn termostat på ønsket temperatur.

Veldig enkelt å installere og styre. Kameraene inne kan styres, og alle har alarmfunksjon. Får lyd i mobil om noen beveger seg foran kamera.

Og så er det billig. Kameraene rundt 500 kr stykk om jeg huser rett. Og kontaktene (for varme av/på); 4-pakke for 400 kr.

Utstyret forutsetter at wifi ruller og går. Men det har man vel både hjemme og på hytta nå til dags.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Anbefal meg et overvåkningskamera [Re: mroek] #2682687 27/09/2021 17:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: mroek
Hvis man kjøper et Wyze/Xiaomi-kamera som er støttet av denne firmwaren:

https://github.com/EliasKotlyar/Xiaomi-Dafang-Hacks

...så er man nok rimelig trygg med tanke på botnet-greier, vil jeg mene. Men man går jo også glipp av produsentenes helintegrerte skyløsninger, så man bør jo helst ha litt peiling selv. For oss som har det, er det gull.

Sånn ellers tror jeg strengt tatt at risikoen ikke er så veldig stor med Xiaomi eller Wyze, begge er rimelig seriøse.

Dessverre er det veldig vanskelig å finne kameraer man kan bruke denne firmwaren på nå. De har gått ut av produksjon, og nyere har vel firmware som blokket tredjepart .

Redigert av baronKanon; 27/09/2021 17:04.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå