Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle til Hellesøy?

Sykle til Hellesøy? #2664141 17/05/2021 02:18
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Altså i Øygarden, utenfor Bergen. Det er jo et nydelig område, og jeg kunne tenkt meg å sykle ut til Hellesøy fra Bergen. Det en del trafikk der, ganske rask trafikk faktisk, og veiene er ikke de bredeste. Kommer gleden med turen til å bli ødelagt av en hale med sinte bilister som ikke kommer forbi, eller som dundrer forbi i skummel fart på smale veier?

Jeg regner jo med at noen her inne har syklet denne ruten, eller i det minste tenkt på det. Hva kom dere fram til?

Edit: Jeg tenker selvfølgelig på der det ikke finnes gang/sykkelvei.

Redigert av Elwood; 17/05/2021 02:40.
Re: Sykle til Hellesøy? [Re: Elwood] #2664143 17/05/2021 05:19
M
Majoren Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det skumleste partiet er nok over Sotrabroen. Der er det smalt, vindutsatt og mye trafikk. Man kan unngå hovedveien noen steder, noe som anbefales.
Har syklet til Hellesøy noen ganger og syns egentlig det går ganske greit. Er utrolig flott helt ytterst på Hellesøy.

Redigert av Majoren; 17/05/2021 05:21.
Re: Sykle til Hellesøy? [Re: Elwood] #2664187 17/05/2021 14:27
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Bare å kjøre på. Det er mange syklister der. Bilistene er vant med endel sykler.

Re: Sykle til Hellesøy? [Re: Elwood] #2664201 17/05/2021 17:43
L
LAE Offline
Fersking
Fersking
L
Det er en fin tur. Men ja, det er noen stykker hvor det kan være litt trafikk. Og over Sotrabroen er det ikke noe trivelig igrunn.
Men det er mange alternative veier utenom hovedveien frem til Ågotnes (etter ågotnes er det ganske lite trafikk generelt..synes jeg).
Regner med du finner veien ut av Bergen og til broen. Rett etter broen kan du ta av første til venstre og sykle om brattoholmen og bildøy. Da unngår du trafikkert hovedvei mot straume. Etter dette er det opp kolltveitbakken (tror jeg det heter). Etter bakken og kolltveit må du ut på hovedveien igjen. Med mindre du ønsker å sykle et lite stykke sør, til Fjell, for å så sykle nordover mot ågotnes via fjell-møvik. Her er det flott lite trafikkert landevei.
Men som sagt, etter ågotnes er det ikke så mange andre veier enn hovedveien. Men min erfaring er at det blir mindre og mindre trafikk for hver km etter ågotnes.
Sjekk vindforholdene før du tar turen. Lite å gjemme seg bak hvis det er sterk nordavind(på vei ut) eller sønnavind (på vei hjem).

Re: Sykle til Hellesøy? [Re: Elwood] #2664241 17/05/2021 22:51
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Herlig, da satser jeg på tur neste gang vind, vær og tid klaffer!

Re: Sykle til Hellesøy? [Re: Elwood] #2664314 18/05/2021 11:51
B
Bjørn Møller Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Bor i Bergen kommune, og har jobbet på Sotra i flere år. Syklet til og fra jobb (over Sotrabroen, naturlig nok) daglig. Ja, det er trafikk over broen, men aldri opplevd farlige situasjoner. Tror det er et slags trafikk-paradoks: Jo mer trafikk, jo mer hensyn må bilister ta. Så er det endel trafikk fra Straume/Kolltveit til Ågotnes, men fra Ågotnes og utover avtar det betraktelig. Er endel partier med sykkelsti du kan ligge på, ellers er det stort sett gode veiforhold (ikke spesielt trangt). Det gjelder forsåvidt helt ut til Tjeldstø. Forøvrig er jeg helt enig i at det er veldig fint å sykle i Øygarden.

PS. Kan anbefale å sykle sørover i gamle Sund kommune, mot Klokkarvik. Ikke like utsatt for vind, kanskje litt mindre trafikk, og flott utsikt sørover mot Sunnhordland, Hardanger og Folgefonna når du kommer til Klokkarvik.

Re: Sykle til Hellesøy? [Re: Elwood] #2665257 25/05/2021 02:11
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Dette gikk jo strålende! Etter Ågotnes ble det bare finere og finere, og selv om jeg har vært mye i Øygarden var det en helt ny opplevelse å sykle der.

Jeg kan jo dele min erfaring om noen skulle lure på denne turen i fremtiden. Jeg syklet via Godvik, over broen, via Arefjord og videre over Kolltveit. Det var sykkelvei/fortau alle plasser man kunne trenge det, men jeg irriterte meg grønn over at jeg måtte gjette hvilken side av veien sykkelveien fortsatte. Den var i ganske kjip stand en del plasser, men man kommer seg fint frem. Hadde jeg vært litt tøffere i trynet hadde jeg definitivt syklet i bilveien, da dette hadde gått ganske mye fortere. Jeg var litt usikker på Sotrabroen, og med godt merkbar nordavind fikk jeg selvfølgelig sidevind på vei over, da var det litt ubehagelig når biler skulle passere samtidig som motgående trafikk. Vi ble altså tre i bredden, men det gikk helt fint å sykle over, og jeg skal definitivt utforske flere sykkelmuligheter på Sotra!

Re: Sykle til Hellesøy? [Re: Elwood] #2665320 25/05/2021 11:41
B
Bjørn Møller Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Over Sotrabroen får du stort sett ikke annet enn sidevind, enten fra nord eller sør. Forøvrig "konkurrerte" jeg med en kompis som også pendlet over Sotrabroen om hvem som hadde syklet over broen med sterkest målt vindstyrke. Min PR er 22-24 m/s, en vinterdag på vei hjem fra jobb. Da blåste vinden fra sør, og sykkelen ble dradd over i motsatt kjørefelt, noe som førte til at motgående trafikk stanset opp. Jeg var ikke lite redd, men når jeg først var kommet ut på broen var det ikke et alternativ å stanse opp eller å snu.

Det største mysteriet med Sotrabroen er at den/de som planla og bygget den, ikke tenkte på at folk skulle gå, jogge eller sykle over, og følgelig ikke designet annet enn et veldig smalt fortau på hver side hvor man nærmest må balansere for å ikke komme ut i veibanen. Hva tenkte de på den gangen?

Re: Sykle til Hellesøy? [Re: Bjørn Møller] #2665333 25/05/2021 12:50
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Bjørn Møller

Det største mysteriet med Sotrabroen er at den/de som planla og bygget den, ikke tenkte på at folk skulle gå, jogge eller sykle over, og følgelig ikke designet annet enn et veldig smalt fortau på hver side hvor man nærmest må balansere for å ikke komme ut i veibanen. Hva tenkte de på den gangen?

Sikkert samme geniene som designet Karmsundbroen, de ble bygget på den tiden hvor man forventet at ALLE skulle ha bil

// Too many roads, too little time
Re: Sykle til Hellesøy? [Re: Elwood] #2665396 26/05/2021 00:24
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Fortauene på broen er komisk dårlig. Er de bare ment som "nødfortau" om noen skulle få motorstopp eller hva er greien? Det går jo an å gå over, men noen herlig opplevelse er det nok ikke. Det skal visst bli mye bedre når den nye broen er ferdig, men det er fortsatt en del år (2026) til den er forventet ferdig. Forventet. Så får vi se hva tiden bringer.

Re: Sykle til Hellesøy? [Re: Elwood] #2665412 26/05/2021 06:59
B
Bjørn Møller Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Godt spørsmål. Sannsynligvis er det en slags "nødutgang" ved motorhavari e.l., for fortauet er vel ikke mer enn ca. 75 cm bredt på hver side av veien. Hvis det var broens bredde som var problemet, kunne man jo bare bygget et fortau på ene siden som var dobbelt så bredt, og faktisk passert med en barnevogn eller en sykkel.

Ja, blir bedre med ny bro, selvsagt. Men det blir fortsatt en veldig værutsatt strekning, uansett hvor bred gang- og sykkelvei de bygger. Skal bli spennende å se om flere vil sykle til/fra jobb over den nye broen.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå