Hjelp, jeg vil bli regnværssyklist!
|
Hjelp, jeg vil bli regnværssyklist!
12/05/2021 13:08
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Om jeg skal få syklet så mye (ute) som jeg ønsker innser jeg at jeg må ta noen grep.
Vil helst gjøre det uten å bruke unødvendig mye penger.
Har syklet noen turer i vår og blitt ubehagelig kald på alle turene. HTFU fungerer, men litt komfort hadde også vært bra. Sånn det blir nå klarer jeg holde det gående en times tid, men noe særlig mer blir fryktelig ubehagelig.
Overkroppen tror jeg at jeg har dekket opp på utstyrsfronten, men blir fort for kald likevel. Har helt vanntett jakke, litt vanntett jakke, vanlige trøye ermer,, en endura windchill, diverse ull og fancy spatz undertrøye i tillegg til vanlig undertrøye. Ble kald i dag med 8 grader, styrtregn og vind, litt vanntett jakke og ellers vanlig sommerbekledning + ermer under. Innbiller metg at for eksempel kort ulltrøye, ermer+windchill kunne blitt bra. Brukte noen stygge pendlerhansker som fungerte bra.
Underkroppen: Har bare castelli "vinterbukse" som vel uansett blir for varm (?) og vanlgi bib+leggbeskyttere, diverse sokker og giro landeveissko og et skotrekk fra sørensen. Det er her hovedproblemet dukker opp. Det er mulig jeg eventuelt også kunne ha brukt en varmere bib og at det vill ehjulpet noe?
Er det noe annet man kan gjøre enn å kjøpe verdens dyreste skotrekk og ekstrasko? Gorillatape rundt skotrekk? Hva med neoprensokker?
Tar i mot alle gode ninjatriks.
|
|
|
Re: Hjelp, jeg vil bli regnværssyklist!
[Re: larsdx]
12/05/2021 13:17
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det aller varmeste tipset jeg kan komme med er heldekkende skjermer. Utenom det så er min bekledning i styrtregn, vind og +8°C noe høst/lett vinterbukse på bena og tynn ull under regnjakke på overkropp. Evt. tynn ull, gabba og regnvest. På bena bruker jeg ullsokker og vanlige neopren skotrekk. Mye mulig jeg hadde gjort om oppsettet om jeg syklet langt, men er sjeldent ute mer enn 4-5 timer når det regner.
|
|
|
12/05/2021 13:49
|
Øyvindzen
Entusiast
|
Entusiast
Enig med aug11x. Helskjermer har forlenget sesongen i begge ender for min del. Jo lengre skjermer, desto bedre.
|
|
|
12/05/2021 13:51
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gir opp å holde meg tørr nedentil i flere timer med regn.
Min oppskrift som følger: Ull baselayer, langermet sykkeltrøye, ullvanter under goretex hansker inkl et ekstra par varmere hansker i backup, armvarmere utenpå trøya for å kunne regulere litt ekstra, en regnjakke fra Rapha som er høy og tett i halsen jeg digger, en avklippet buff i halsen og det samme på hodet under sykkel lue. Nedentil gir jeg opp å holde meg tørr. Vanlig sykkelshorts og kne eller benvarmere, ullsokker og jeg har et par terrengsko som er tette i front og holder varmen bedre enn landeveissko (Giro VR90) samt skotrekk. Bevilger meg rammeveske med litt ekstra godsaker, kokosjokolade, Lion, et par brødskiver, og ørlite plass til klær. Saft i flaskene. Er jeg varm på overkroppen, hender og føtter går resten av seg selv.
Er det enda kaldere har jeg varmere hansker, en langermet sykkeltrøye i ull og evt en Gore-høstbukse som ikke er 100% vanntett men holder vinden unna foran samt Japanther sko.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
12/05/2021 14:18
|
LCU
Medlem
|
Medlem
skjermer, kan ikke få sagt det mange nok ganger! Den billigste og beste oppgraderingen man kan gjøre. Man blir fortsatt våt, men man slipper den konstante tilførselen av nytt (kaldt) sølevann unnenfra.
Er det drittvær bruker jeg Grussykkelen som er rigget med skjermer og SPD-pedaler, da kan jeg bruke vinterskoene om det skulle være skikkelig HTFU vær. Og siden jeg har standarisert på 11 delt og 12mm through axle på syklene i huset kan jeg enkelt sette på og bruke hjulsett tilpasset valgt underlag. Alt for å senke terskelen for å komme seg ut.
Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
|
|
|
12/05/2021 15:10
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjører alltid langermet ulltrøye under i skikkelig regnvær fra 0 til opp mot 10-15 grader. Er det veldig varmt (type midt-på-sommeren) blir det en undertrøye som puster godt. Jakke er gore c7 (tror jeg, skikkelig vanntett). Ved kaldt vær bruker jeg vanntette gore-tex vinter/høstsko og mansjetter over åpningen mellom legg og sko for å ikke få (så mye) vann nedi f.eks https://www.gripgrab.com/collections/shoe-covers/products/cyclingaiter. Varmt vær er det vanlige sko med ullsokker og vanntette skotrekk (northwave fra xxl) - ikke neopren da ikke holder en tørr spesielt lenge etter min erfaring. Bukse er castelli nanoflex om det er kaldt, evt. bib og vanntett baggy-shorts utenpå om det regner veldig mye (ja, baggy på landevei). Da holder man seg nokså tørr på pungen, noe jeg alltid ser på som en fordel ;-) Ellers er det jo alltid sånn at har man tettet igjen godt nok fra utsiden, blir man fuktig av svette fra innsiden i stedet. Sånn er det bare. Og derav (nesten) alltid ull under, ikke sykkeltrøye. Ellers veldig enig om skjermer!
Redigert av knuthaug; 12/05/2021 15:11.
|
|
|
12/05/2021 16:20
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Forutenom skjermer og egnede klær som er nevnt, ville jeg vurdert å investere i:
- Mobilspyler, her brukes Kärcher OC3. Kjapt inn etter tur og fylle på varmtvann, sykkel og sko ferdig spylt av på 2-5 min. Skikkelig vask tas med en øl i sola en annen dag. - Sko til dårlig vær, Fizik Artica R5 her. Raske å ta på, enkle å tørke/spyle av, avhengig av sokker funker de for meg i -2 til +12 grader ish. Du blir kanskje våt til slutt via leggen uavhengig av sko, men dette er mye mindre styrete og holder deg tørr lenger enn skotrekk. - Squirt lube, nye Ufo drip eller lignende "voks på flaske" som er enkel å ta på og holder drivverket renere enn vanlig olje. Da trenger du ikke styre med degreaser etter hver tur heller, hvis du bryr deg om denslags.
Disse tingene har gjort det ørlite mer praktisk for meg å komme seg ut i dårlig vær. Det meste handler egentlig om å minimere styr i forkant og etterkant, særlig siden turene i dårlig vær også ofte blir kortere.
Redigert av BZE; 12/05/2021 16:22.
|
|
|
[Re: BZE]
12/05/2021 21:51
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Takk for tips om mobilspyler. Jeg har vært fordomsfull mot disse, men det virker åpenlyst slik du beskriver det. Har jo (kald) utekrane med slange, men den er jo kald. Heller ikke frysesikker, så den kranen stenges tilførselen til vinterstid uansett. Innendørs varmvannskrane på vaskerom er derimot lett tilgjengelig. Skal sjekkes ut til neste sørvestlandsvinter.
KT
Redigert av ktodnem; 12/05/2021 21:52. Rediger grunn: Skrivefeil! Leggetid!
|
|
|
12/05/2021 22:47
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg har frostsikre utekraner men ser ikke helt gevinsten ved å vaske på vinteren, tar sykkelen inn på vaskerommet så den får tørke og smører kjedet ved behov.
En tørr sykkel ruster ikke.
|
|
|
[Re: Syklist1]
13/05/2021 05:03
|
Dropout
Fersking
|
Fersking
En tørr sykkel ruster ikke. Selv ikke når sykkelen er nedsaltet? Jeg orker ikke å vaske ofte på vinteren, tar bare sykkelen inn og lar den lufttørke, dynker kjedet i WD40. Rustent stål her og der klarer jeg ikke å unngå. Hadde nok vært bedre med vask for å få vekk saltet.
|
|
|
13/05/2021 08:41
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for tips!
Oppsummerer litt for min egen del:
* Jeg er av typen som alltid blir for varm og synes dere har på dere voldsomt med klær. Samtidig må jeg ta innover meg at jeg fryser på landeveien når det regner.
* Høres digg ut med vinterlandeveisko, men har blåst altfor mye penger på sykkelstasj siste månedene. Er ikke så keen på å bytte pedaler for hver tur og har ikke annen sykkel stående klar med asfaltdekk. Kan sykle med cx-dekk, men det gjør litt vondt i viljen. Kanksje jeg må gå noen runder med meg selv?
* Det høres ut som jeg skal prøve med en helt vanntett jakke neste gang. Og bare ull under. Eneste er at jeg får et lommeproblem da, men en veldig tynn vest mellom ull og jakke går vel greit. Evt. kan jeg strappe på en bikepackingtoptubebag.
* På lørdag er det meldt ni grader og regn. Ville dere virkelig syklet med "vinterbukse" ala castelli da? Den er mer vår / høst om vi tenker norske fo rhold.
* Ingen har svart på om det er et lurt ninja-triks å tape glippe mellom fottrekk og ben med gorilla tape? Jeg kan leve med at det ødelegger tøyet på sikt, hvert fall på løse ben.
* Jeg er egentlig prinsipiell motstand av skjermer som jeg synes er nørd, men kan vurdere noe clip-on om det er veldig enkelt å få av / på. Har ikke skjermfeste på noen av krøllstyresyklene tror jeg. Her tar jeg mot anbefalinger, eventuelt om noen har noe å selge billig, send pm.
* Mobilspyler etc. har jeg.
|
|
|
13/05/2021 08:52
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Et par ordentlige neopren skotrekk og hansker er et must. For min del er det alfa og omega å holde føtter og hender varme. Det er viktig å hindre vind i å komme til føtter og hender. Det er også viktig med et mellomlag på overkroppen. Gjerne ei nettingtrøye. Da får du ikke det kalde ytterlaget rett på kroppen. Underkroppen blir kald hvis du sykler for rolig, så du må nok finne deg i korte, harde turer
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
13/05/2021 08:52
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ni grader betyr knevarmere, kort ull-baselayer, ullsokker, kort sykkeltrøye + armvarmere, vanlig sykkelshorts og regnjakke hos meg. Har noen helt tette Gore hansker som bare er et «skall». Har med en buff og ull-vanter i backup.
Men vanskelig å si noe presist, hva man tåler eller liker mht temperatur er individuelt.
Stor forskjell om jeg skal på bakkedrag med klubben i to timer eller rolig langtur i 5 timer. Null problem med helt tett jakke på langtur men håpløst varmt i korte intense økter, da blir jeg heller helt våt.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
13/05/2021 09:10
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Følger denne tråden med interesse. Jeg (som deg larsdx?) kommer fra terrengsyklingen og trodde jeg hadde stålkontroll på påkledning. På landevei i skuldersesongene så bommer jeg fortsatt halvparten av gangene, senest i går kveld. Jeg har kommet til at jeg ihvertfall ikke kan basere meg på at jeg klarer å kle meg perfekt fra start til mål. Jeg må ha med noe ekstra, være seg regnjakke eller vindvest og en buff eller tre for så å skifte litt underveis. Mulig dette skyldes feil utstyr i garderoben.
- Stefan
|
|
|
13/05/2021 09:34
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er litt uklart for meg hvor du fryser. Kald på føttene iallfall? Men blir du kald på beina og overkroppen? Henda?
Jeg er også av typen som blir varm og svett, så viktig å ikke bli for svett for det blir kaldt etterhvert. I plussgrader bruker jeg ikke ull på landeveien, for dårlig svettetransport.
Bruker alltid ulike undertrøyer, fra tynneste Castelli med korte ermer til noe tykkere Outwet med lange ermer. Deretter langermet landeveistrøye, lommer må man alltid ha. Regnjakke hvis plaskregn, ellers Perfetto eller Perfetto light. Hvis vanlig «tykk» Perfetto/Gabba i rundt ti grader, så har jeg tynneste kortermede undertrøye (samme som jeg har under i +20) og en langermet som er omtrent som vanlig trøye i tykkelse.
Vinterbukse altfor varmt, også Assos habutighhts bruker jeg først ved null grader. Fra 2-12 så er jeg veldig fornøyd med Castelli LW-bukse. Eller Sportful 2nd skin benvarmere. Når vått enten nanoflex eller Endura regnbukse som er ganske smal ved skikkelig regn.
Føttene når ordentlig vått: ullsokker, brødpose eller frysepose, sko, eventuelt enda en brødpose, neoprentrekk.
|
|
|
13/05/2021 10:26
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
* Jeg er egentlig prinsipiell motstand av skjermer som jeg synes er nørd, men kan vurdere noe clip-on om det er veldig enkelt å få av / på. Har ikke skjermfeste på noen av krøllstyresyklene tror jeg. Her tar jeg mot anbefalinger, eventuelt om noen har noe å selge billig, send pm.
Ass-saver er jo enkelt. Veldig DIY-vennlig også...
|
|
|
[Re: anonym22]
13/05/2021 12:54
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er litt uklart for meg hvor du fryser. Kald på føttene iallfall? Men blir du kald på beina og overkroppen? Henda?
Jeg er også av typen som blir varm og svett, så viktig å ikke bli for svett for det blir kaldt etterhvert. I plussgrader bruker jeg ikke ull på landeveien, for dårlig svettetransport.
Uklart for meg også, egentlig. Men det er mer enn bare føttene. Hendene er OK med stygge pendlerhansker og har lette slalomhansker i backup.
|
|
|
[Re: ELO73]
13/05/2021 12:55
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bodde tre år i Kristiansund - det er verken regn eller vind her på østlandet sammenlignet med der oppe, men det er kanskje litt overkill å flytte for en periode bare for å herde seg 
|
|
|
14/05/2021 11:04
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er også varm av meg, og deler din skepsis til å betale unødvendig mye.
Til 0-12 grader i regn bruker jeg ofte følgende: Overkropp: Hvis jeg skal holde meg i bevegelse: Brynje innerst på overkroppen. Hvis jeg vet det blir noen 5-10 min stopp: Ulltrøye innerst. Ytterst har jeg som oftest Perfettoen - av og til med vest utenpå. Trives bedre med denne enn med helt tette regnjakker. Bib: Pearl Izumi amfib lang. Overraskende vannavstøtende, og holder på varmen selv når vått og kaldt. Føtter: Ullsokker. Landeveissko med rimelig vanntett skotrekk. Tar på fett rundt cleatsen. Bruker også av og til GripGrabs gaitler. Men tar alltid som utgangspunkt at føttene blir våte i regnvær. Hansker: Castelli Neopren hansker. (Har også med noen ekstra hansker)
Sykkelen: Jeg var lenge skeptisk til skjermer, men gikk i fjor til innkjøp av SKS Raceblade Pro XL. Våt blir du fortsatt, men du unngår å sprute opp en kontinuerlig elv på føtter/rygg fra første minutt på turen. Kjøpte de fordi de tar 1 min å feste på/av.
|
|
|
[Re: simson]
14/05/2021 11:32
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hmm. Amfib er en av markedets varmeste bukser, perfekt i minus 5. Hvis du kan bruke den i vårvær må du være frysepinn  Sikker på at du ikke har Amfib Lite?
|
|
|
[Re: anonym22]
14/05/2021 11:50
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Hmm. Amfib er en av markedets varmeste bukser, perfekt i minus 5. Hvis du kan bruke den i vårvær må du være frysepinn  Sikker på at du ikke har Amfib Lite? (Måtte ned og titte nærmere) Jo. Amfib Lite it is. Ikke en gang fått med meg at det er to ulike produkter - brukte Lite gjennom det meste av vinteren, og det funket fint (riktignok ikke tatt 3-timers turer).
|
|
|
12/06/2021 19:52
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Oppsummere kort: Ble to-tre turer i regnvær før finværet kom. Prøvde være bevisst på å komme meg ut når det regnet. Bestilte et nytt neoprentrek fra White / XXL, det hjalp. Merker meg at det er særdeles mer behagelig å sykle i regn på grus enn på landevei. For litt kortere turer tror jeg dette blir modus operandi. Men jeg ønsker fortsatt egentlig å kunne sykle en vanlig langtur på 3-5 timer på landevei uten at regn er noen hindring.
|
|
|
|
|