Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips landeveistur fra Oslo-øst

Tips landeveistur fra Oslo-øst #2660836 26/04/2021 20:56
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Hei!

Har dere noen rutetips til landeveisturer med utgangspunkt fra Østensjøvannet? Gjerne med link til Strava-tur/rute.

Til nå har jeg notert ned til Nesodden, svartskogrunden, drøbak, sørover til Ås, Son og Enebakk rundt.

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2660843 26/04/2021 22:47
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Hvilke distanser ønsker du? Siden du har med Nesodden og Enebakk rundt, så er du ihvertfall interessert i ting som nærmer seg 100 km antar jeg. I så fall har du masse muligheter. Du kan eksempelvis sjekke ut løypetraseen til Follorittet. Det er ett ritt på ca 80km i Rundsløyfe fra Ski Næringspark, så med tur/retur Østensjø blir det vel ca 120km vil jeg gjette. Sjekk løypetraseen til Oslo-Mysen. Den er episk bra vil jeg si, med masse muligheter for å gjøre egne justeringer. Om du følger den ned til det sørligste punktet, og tar RV120 (Elvestad) opp igjen, blir det ca 100 km +/- avhengig av hvor mange av gruspartiene du tar, eller om du bare kjører asfalten rundt de. Men utforsk gjerne den østlige biten av ruta (om Solbergfoss kraftstasjon) også, og ta toget hjem fra Mysen (da kan det også bli en ca 100km tur). Alternativt, sykle den ruta via Solbergfoss til Askim, spis lunch og sykle hjem (ca 100 km).

Østensjø - Son - Østensjø - Ca 100 km.

Vansjø rundt - Ca 170 km, om jeg husker rett, og gitt valg av rute (der er et mange alternativer for å gjøre ting lengre).

Så lenge du kommer deg sørover i Follo, er det jo en million småveier, og alle er nesten perfekte å sykle på. Det er helt utrolig hvor mye penger som legges ned i flott asfalt i den regionen der, sett i forhold til hvor få biler som kjører der. Man skulle nesten tro staten sponset landeveisykling der nede ICON_LAUGH

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2660876 27/04/2021 07:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: bigp85
Hei!

Har dere noen rutetips til landeveisturer med utgangspunkt fra Østensjøvannet? Gjerne med link til Strava-tur/rute.

Til nå har jeg notert ned til Nesodden, svartskogrunden, drøbak, sørover til Ås, Son og Enebakk rundt.

Oslo er ikke større enn at alle turer vestover fra Oslo også er lett tilgjengelig fra Oslo øst. I så fall er det fint utover og rundt Hurumlandet, selv om strekningen til Holmen ikke er verdens flotteste.
https://www.landevei.no/sykkelturer/sykkeltur-til-hurum

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2660909 27/04/2021 09:39
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hvordan er det å sykle traseen til Enebakk Rundt, dvs vestsiden av Øyeren på en vanlig søndag? Trafikk, ok veier, etc?

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2660910 27/04/2021 09:44
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
I tillegg til overnevnte kan man fint også sykle traseen til Nordmarka Rundt fra Østensjø. Enten med (som rittet) eller mot klokka. Det er litt "drit" at du må innom sentrum uansett, og strekkene du delere med bilene på Sollihødga + Rv4 kan være litt ekle dersom det er mye trafikk. Det er uansett ikke lange strekk innpå hovedårene. NR kan også tøyes til Maura for litt flere bakker, og enda mer landlig tur: https://www.strava.com/activities/2411730179

Ellers kjørte jeg bil på noen småveier rundt Jessheim her om dagen, og det så jo virkelig fint ut for sykling! Ikke kjent i området så tips til ruter settes pris på.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: simson] #2660922 27/04/2021 10:25
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: simson
Hvordan er det å sykle traseen til Enebakk Rundt, dvs vestsiden av Øyeren på en vanlig søndag? Trafikk, ok veier, etc?

Det går greit. Jeg syklet strekket en ettermiddag for ett par uker siden. En del byggarbeider oppe ved Rælingen, men kun ett kort stykke (kan sykles rundt), og det er mye bred g/s som kan benyttes om man ønsker. Dette er dog en ganske "godt" trafikkert vei, og ikke alle bilister i rushtiden er like happy dersom du velger å "dele veien" fremfor å holde deg på g/s. En del av trafikken på denne veien er forøvrig tungtransport. Jeg kjenner en del som ikke sykler det strekket på grunn av trafikken, og det kan jeg til dels forstå (for det finnes mange bedre alternativer). Men om du allikevel ønsker å sykle der ute, så er i det minste asfalten fin.

De fleste gangene jeg har syklet der ute har det vært rett fra jobb, så altså i rushtid. Men jeg erindrer å ha syklet en søndag formiddag tilbake i 2016, og etter hva jeg kan huske var trafikken ikke noe problem da. Men jeg sykler den ikke ofte nok til å ha noe godt statistisk grunnlag.

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: simson] #2660936 27/04/2021 11:37
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg synes det er litt dritt som regel. Mye tungtrafikk og litt døll trasé. Eneste er hvis du absolutt vil ha en så flat sløyfe som mulig. Ellers ville jeg alltid valgt Follo. Men jeg er biased siden jeg bor på Lambern, det er raskt ned til både Klemetsrud og Hvervenbukta.

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2660948 27/04/2021 12:19
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vestsiden av Øyeren på søndag morgen er riktig fint synes jeg. Hvis du er ute mellom 08 og 09 så er det ikke noe trafikk og sola står perfekt på himmelen. Det er også ofte en tendens til at det er medvind på dette strekket ICON_SMILE
For en enda finere variant tar du av mot Lyseren ved Kirkebygda og fortsetter til Solbergfoss og tar den gamle jernbanelinja til Askim. Retur på småveier forbi Spydeberg, Svenneby, Mjær og Ytre Enebakk.
Den ruta fikk jeg jaggu lyst til å sykle nå på søndag ICON_LAUGH

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: vviz] #2660972 27/04/2021 13:27
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: vviz
Hvilke distanser ønsker du? Siden du har med Nesodden og Enebakk rundt, så er du ihvertfall interessert i ting som nærmer seg 100 km antar jeg. I så fall har du masse muligheter. Du kan eksempelvis sjekke ut løypetraseen til Follorittet. Det er ett ritt på ca 80km i Rundsløyfe fra Ski Næringspark, så med tur/retur Østensjø blir det vel ca 120km vil jeg gjette. Sjekk løypetraseen til Oslo-Mysen. Den er episk bra vil jeg si, med masse muligheter for å gjøre egne justeringer. Om du følger den ned til det sørligste punktet, og tar RV120 (Elvestad) opp igjen, blir det ca 100 km +/- avhengig av hvor mange av gruspartiene du tar, eller om du bare kjører asfalten rundt de. Men utforsk gjerne den østlige biten av ruta (om Solbergfoss kraftstasjon) også, og ta toget hjem fra Mysen (da kan det også bli en ca 100km tur). Alternativt, sykle den ruta via Solbergfoss til Askim, spis lunch og sykle hjem (ca 100 km).

Østensjø - Son - Østensjø - Ca 100 km.

Vansjø rundt - Ca 170 km, om jeg husker rett, og gitt valg av rute (der er et mange alternativer for å gjøre ting lengre).

Så lenge du kommer deg sørover i Follo, er det jo en million småveier, og alle er nesten perfekte å sykle på. Det er helt utrolig hvor mye penger som legges ned i flott asfalt i den regionen der, sett i forhold til hvor få biler som kjører der. Man skulle nesten tro staten sponset landeveisykling der nede ICON_LAUGH

Jeg glemte å skrive distanse men alt i fra 50-100 km.

Gjerne landeveisruter hvor det er lite trafikk hvor man kan bare nyyyte turen.

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: vetleg] #2660973 27/04/2021 13:30
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: vetleg
Jeg synes det er litt dritt som regel. Mye tungtrafikk og litt døll trasé. Eneste er hvis du absolutt vil ha en så flat sløyfe som mulig. Ellers ville jeg alltid valgt Follo. Men jeg er biased siden jeg bor på Lambern, det er raskt ned til både Klemetsrud og Hvervenbukta.

Hva er beste vei ned til Hvervenbukta fra Østensjø?Er Ekebergveien > Ljabruveien den beste?

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: runermm] #2660974 27/04/2021 13:31
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: runermm
Vestsiden av Øyeren på søndag morgen er riktig fint synes jeg. Hvis du er ute mellom 08 og 09 så er det ikke noe trafikk og sola står perfekt på himmelen. Det er også ofte en tendens til at det er medvind på dette strekket ICON_SMILE
For en enda finere variant tar du av mot Lyseren ved Kirkebygda og fortsetter til Solbergfoss og tar den gamle jernbanelinja til Askim. Retur på småveier forbi Spydeberg, Svenneby, Mjær og Ytre Enebakk.

URL til Strava-rute? ICON_SMILE

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2660977 27/04/2021 13:53
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2660981 27/04/2021 14:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Hva er beste vei ned til Hvervenbukta fra Østensjø?Er Ekebergveien > Ljabruveien den beste?

Tja, hvordan måler man "best" i denne sammenheng? Personlig "tror" jeg nok jeg hadde foretrukket å sykle østsiden av E6 (gangveien forbi Byggmax/Power/Skeidar) ned til Skullerud. Der kan du ta Nordstrandveien opp til Sæter, og fra Sæterkrysset sykler du Ekebergveien til Ljabruveien og videre til Herregårdsveien, så er du fremme. Så finnes det en og annen snarvei gjennom ett og annet byggefelt, og over en og annen plen osv, dersom du virkelig skal optimalisere ruta ICON_WINK

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2661026 27/04/2021 20:53
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Follo er knall. Runermm har tidl. delt mange fine spor i området. Hvis du tåler litt blandevei, er det fint gjennom marka til Mariholtet og så tilbake gjennom banlieu-ene ved E6 (mye fin gang/sykkelvei). Mer grus: Rett frem ved Mariholtet og ut ved Losby, videre mot Løkenhavna og så asfalt tilbake. Alterntivt tvers over Alna og rett opp i marka ved Skillebekk (grus) eller videre nordover langs RV4 til Gjelleråsen (asfalt). Herfra finnes mange muligheter. En vri er opp Rauerskauveien ved Nittedal kirke (POI langs ruta: Bente Skaris Fischer-fabrikk) og ned ved Glømni sport og videre på g/s mm. tilbake.

Redigert av mob; 27/04/2021 21:07.
Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2661031 27/04/2021 21:57
mahnoos Offline
Fersking
Fersking
God kveld!
Til Hvervenbukta foretrekker jeg ned i Skullerudumpa, opp til Sæter, rett fram og inn Åsdalveien (forbi Nordstrand skole) og følg den rundt og ned Ingiers vei og ned Herregårdsveien. Tar 22min fra Oppsal til Hvervenbukta.

Jeg pælmer ut noen ruter, kanskje noen faller i smak!
https://www.strava.com/activities/5159695543
https://www.strava.com/activities/3622984157
https://www.strava.com/activities/3587290360
https://www.strava.com/activities/2416507079
https://www.strava.com/activities/2361141456 (Follorittet, som nevnt over)

Og det fine med å sykle sørover i Follo er jo de endeløse mulighetene for å gjøre ruta kortere/lengre alt ettersom du tar høyre eller venstre i neste kryss. Uendelig med muligheter!

Redigert av mahnoos; 27/04/2021 21:59.
Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: mob] #2661041 28/04/2021 05:50
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: mob
Follo er knall. Runermm har tidl. delt mange fine spor i området. Hvis du tåler litt blandevei, er det fint gjennom marka til Mariholtet og så tilbake gjennom banlieu-ene ved E6 (mye fin gang/sykkelvei). Mer grus: Rett frem ved Mariholtet og ut ved Losby, videre mot Løkenhavna og så asfalt tilbake. Alterntivt tvers over Alna og rett opp i marka ved Skillebekk (grus) eller videre nordover langs RV4 til Gjelleråsen (asfalt). Herfra finnes mange muligheter. En vri er opp Rauerskauveien ved Nittedal kirke (POI langs ruta: Bente Skaris Fischer-fabrikk) og ned ved Glømni sport og videre på g/s mm. tilbake.

Sørlihavna, ikke Løkenhavna, så man treffer riktig på kartet. :-)

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: knuthaug] #2661042 28/04/2021 06:08
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Selvsagt, takk skal du ha ICON_SMILE

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: runermm] #2661047 28/04/2021 06:43
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: runermm

Hvordan er den gamle jerbanelinja fra Solbergfoss til Askim? Grei på 25mm?

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2661084 28/04/2021 09:27
frosken Offline
Fersking
Fersking
Det er en del fine veier fra nordøst i Oslo også, utover mot Jessheim, Gardermoen, Årnes og Maura for å nevne noe. Litt kjipt at veien forbi Ask er steng for tiden, av naturlige årsaker. Men man kommer seg fint nordover på fine veier via Kløfta også.

Legger ved et lite utklipp av mitt heatmap fra fjoråret sykling i dette området.

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: mob] #2661086 28/04/2021 09:32
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: mob

URL til Strava-rute ?

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: frosken] #2661088 28/04/2021 09:33
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: frosken
Det er en del fine veier fra nordøst i Oslo også, utover mot Jessheim, Gardermoen, Årnes og Maura for å nevne noe. Litt kjipt at veien forbi Ask er steng for tiden, av naturlige årsaker. Men man kommer seg fint nordover på fine veier via Kløfta også.

Legger ved et lite utklipp av mitt heatmap fra fjoråret sykling i dette området.

Mange takk! Jeg skulle til og spørre om noen forslag i området der. Jeg har ikke syklet mye der men de gangene jeg har kjørt bil til Frogner og Lørenfallet har jeg tenkt at dette så ut som noen fine sykkelveier.

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2661223 28/04/2021 21:15
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En kanontur er å sykle til Loftet gårdskafe i Eidsvoll. Usedvanlig hyggelig serveringssted midt ute på jordet.
Ta f.eks Glomma vest og over Gardermoen og Ask tilbake. https://www.strava.com/activities/3982091281

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: ohjelm] #2661408 29/04/2021 18:34
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: ohjelm
Rv4 kan være litt ekle dersom det er mye trafikk.

Sollihøgda og opp fra Jevnaker fram til man kan ta FV4 ja...
Men RV4 er helt uproblematisk. Hele veien er det enten parallell vei eller god g/s vei. Eneste unntak er 2,5 km mellom Stryken og avkjørselen til Fugleåsen. Men her får man lett 40 km/t snitt.

Re: Tips landeveistur fra Oslo-øst [Re: bigp85] #2661409 29/04/2021 18:38
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: frosken

Mange takk! Jeg skulle til og spørre om noen forslag i området der. Jeg har ikke syklet mye der men de gangene jeg har kjørt bil til Frogner og Lørenfallet har jeg tenkt at dette så ut som noen fine sykkelveier.

Har syklet en del på Romerike de siste par ukene. Mange fine områder og mange muligheter for å lage seg diverse runder og sløyfer. Tips er å sjekke Google Streetview i planleggingen, for det er veldig godt kartlagt der.
Østsiden av Glomma fra Fetsund er også å anbefale.

Moderator  support, Valentino