Jeg har sjekket med Bikeshop når den er å få tak i, og de svarte at dette er et 2022-produkt og at settet er forventet leveringsklart cirka i september.
Er egentlig ikke noe nytt dette. Man kan kjøpe delene løst, det har man kunnet lenge, men nå har de rydda opp og laga det litt enklere for folk ved å tilby et kit :-)
Har et 370 liggende som skal bygges opp som reservebakhjul med dette kit'et.
Er egentlig ikke noe nytt dette. Man kan kjøpe delene løst, det har man kunnet lenge, men nå har de rydda opp og laga det litt enklere for folk ved å tilby et kit :-)
Har et 370 liggende som skal bygges opp som reservebakhjul med dette kit'et.
Har vært en "kjent" DYI-løsning lenge, men nå er det altså "godkjent" Har vurdert ZTTO-kit fra Aliexpress til dette selv. De lager DT240S-"klone" som ikke ser så ille ut.
Har vært en "kjent" DYI-løsning lenge, men nå er det altså "godkjent" Har vurdert ZTTO-kit fra Aliexpress til dette selv. De lager DT240S-"klone" som ikke ser så ille ut.
DT sin løsning er blitt DT sin etter at de kjøpte Hügi. Syntace gjorde noe tilsvarend, men de brukte (i hvert fall først) 4 bitte små fjærer istedenfor én stor for å forspenne tannringene.
Er dette egentlig verdt det? Delene kjøpt løst er jo minst 1500 kr for ratchet-ringer og nytt boss, et par hundrelapper i spacer etc. og 1400 kr totalt i verktøy...
Jeg er litt forvirret. Er det slik å forstå at DT370 ikke tåler bruk på terrengsykkel?
Om man må bruke masse penger på å få dette navet brukbart, slik dette fremstilles som, så er dette utbedring av mangel og ikke noe å rope hurra for sånn uten videre. Jeg hadde snudd meg på selger om frihjulet hadde gått i stykker innenfor eksempelvis 200 timer på sti om man ikke har stått med høytrykk rett på navet ved vask... Det er derfor vi har forbrukerkjøpsloven for å beskytte oss. Jeg er personlig skikkelig lei komponenter som ikke holder til bruken de er forespeilet.
Har selv et DT350 nav som fungerer strålende, men har periodevis erfaringer med nav som ikke tåler bruken de er markedsført som.
Supermann: selvfølgelig er det reklamasjonssak når et DT 370 ryker, men det er et resultat av billigere konstruksjon. Man betaler jo mer for noe som tåler mer. DT370 er forhatt av mekanikere, fordi det er mye feil på dem. Er vel bedre å fikse opp navet enn å bytte ofte, selv om det er reklamasjon?
Synes det er utrolig mye fokus på at alt som selges skal tåle atomkrig, uansett hvor billig det er, og hvis ikke, er det reklamasjon. Hva med å ta ansvar og forstå at man får det man betaler for?
Jeg er litt forvirret. Er det slik å forstå at DT370 ikke tåler bruk på terrengsykkel?
Om man må bruke masse penger på å få dette navet brukbart, slik dette fremstilles som, så er dette utbedring av mangel og ikke noe å rope hurra for sånn uten videre. Jeg hadde snudd meg på selger om frihjulet hadde gått i stykker innenfor eksempelvis 200 timer på sti om man ikke har stått med høytrykk rett på navet ved vask... Det er derfor vi har forbrukerkjøpsloven for å beskytte oss. Jeg er personlig skikkelig lei komponenter som ikke holder til bruken de er forespeilet.
Har selv et DT350 nav som fungerer strålende, men har periodevis erfaringer med nav som ikke tåler bruken de er markedsført som.
Se heller på det som en mulighet å oppgradere noe uten å trenge bygge nytt hjul...
Supermann: selvfølgelig er det reklamasjonssak når et DT 370 ryker, men det er et resultat av billigere konstruksjon. Man betaler jo mer for noe som tåler mer. DT370 er forhatt av mekanikere, fordi det er mye feil på dem. Er vel bedre å fikse opp navet enn å bytte ofte, selv om det er reklamasjon?
Synes det er utrolig mye fokus på at alt som selges skal tåle atomkrig, uansett hvor billig det er, og hvis ikke, er det reklamasjon. Hva med å ta ansvar og forstå at man får det man betaler for?
Vel, om noen selger papir, markedsført som papir, og det oppfører seg som papir så er saken grei.
Vi snakker her om et nav som blir utstyrt på enduro sykler i størrelse XL. Da må det holde bruken som slikt material innbyr til. At ting går i stykker ved krasj er klart, men at nav gir opp uten videre har jeg liten forståelse for. Navene holde jo i mange tilfeller kortere enn kjeder eller demperservice-intervaller. Det er ikke greit.
Jeg forventer ikke at alt utstyr skal tåle all uvøren bruk, men vi kan ikke akseptere komponenter som ikke holder det de markedsføres til. For meg så virker det som DT her prøver seg på en liten frekk en ved å selge inn en oppdatering istedenfor å innrømme at navene deres ikke holder til bruken de markedsføres som. Det er uten tvil en mangel. Hvis ikke så må de opplyse om at disse navene ikke er egnet for bruk tilsvarende resten av komponentpakken på en moderne terrengsykkel.
Historisk har terrengsyklister ofte kjempet med dårlig holdbarhet når nyvinninger har blitt solgt inn: Dempegafler før årtusenskifte, fulldempede rammer som knirker og knekker, gir som ristet istykker, Reverb, Crank Brothersr osv.
Disse tingene er saga blott fordi bransjen har tatt ansvar og fordi forbrukerne ikke lenger aksepterer dårlige produkter. At dyre nav(DT Swiss 370 er ikke billig! Shimano MT400 er billig) solgt til alle slags terrengsykler fra DT Swiss i 2021 ikke skal holde er etter min mening uholdbart.
DT Swiss kunne fint laget et holdbart nav med prisen til 370 som er holdbart, hvis de ville. Kanskje det ville blitt noe tyngre og hatt færre inngrepspunkter, men det tror jeg de fleste ville akseptert.
Se heller på det som en mulighet å oppgradere noe uten å trenge bygge nytt hjul...
Ja, det er vel snakk om å redde skrot fra boden her for mange.
Ja, det er vel snakk om å redde skrot fra boden her for mange.
Og istedenfor å fikse noe til tilsvarende, så kan man oppgradere.
Vel, om noen selger papir, markedsført som papir, og det oppfører seg som papir så er saken grei.
Vi snakker her om et nav som blir utstyrt på enduro sykler i størrelse XL. Da må det holde bruken som slikt material innbyr til. At ting går i stykker ved krasj er klart, men at nav gir opp uten videre har jeg liten forståelse for. Navene holde jo i mange tilfeller kortere enn kjeder eller demperservice-intervaller. Det er ikke greit.
Jeg forventer ikke at alt utstyr skal tåle all uvøren bruk, men vi kan ikke akseptere komponenter som ikke holder det de markedsføres til. For meg så virker det som DT her prøver seg på en liten frekk en ved å selge inn en oppdatering istedenfor å innrømme at navene deres ikke holder til bruken de markedsføres som. Det er uten tvil en mangel. Hvis ikke så må de opplyse om at disse navene ikke er egnet for bruk tilsvarende resten av komponentpakken på en moderne terrengsykkel.
Historisk har terrengsyklister ofte kjempet med dårlig holdbarhet når nyvinninger har blitt solgt inn: Dempegafler før årtusenskifte, fulldempede rammer som knirker og knekker, gir som ristet istykker, Reverb, Crank Brothersr osv.
Disse tingene er saga blott fordi bransjen har tatt ansvar og fordi forbrukerne ikke lenger aksepterer dårlige produkter. At dyre nav(DT Swiss 370 er ikke billig! Shimano MT400 er billig) solgt til alle slags terrengsykler fra DT Swiss i 2021 ikke skal holde er etter min mening uholdbart.
DT Swiss kunne fint laget et holdbart nav med prisen til 370 som er holdbart, hvis de ville. Kanskje det ville blitt noe tyngre og hatt færre inngrepspunkter, men det tror jeg de fleste ville akseptert.
Ikke uenig. Min forrige sykkel kosta tett på 60k veil og kommer med det jeg mener er billige nav. Det går ikke i stykker, i hvertfall ikke hos meg, men var jo kjapt sted for oppgradering
At dette kit'et da ville gitt meg mulighet til å oppgradere for en høvelig penge(lokalt verksted tar ikke mange kronene for jobben)... er bare finfint. Flere inngrepspunkter og mer robust system(selv om jeg kjenner folk som har sprengt ratchet også).
Det som ofte er årsaken til at litt rimeligere saker ikke holder, er at man fremdeles skal lage det lett. Hadde 370-navet vært laget med stålaksling og stålboss hadde det holdt herfra til evigheten. Men bøyelig aksling gjør at kun én pal bærer all lasten når det tråkkes til, og hverken pal eller mykt aluboss tåler dette. 50g mer vekt på dette navet og det hadde holdt. Ratchet-mekanismen er mye mindre følsom for fleks i akslingen, men jeg er redd den nye 240 EXP-varianten er et steg i feil retning fordi nå flyter kun den ene ringen, og akslingen bøyer seg akkurat der ringene sitter. Tipper vi vil se mye trøbbel med EXP når folk får kjørt litt sti på dem.
Jeg har to 370 nav. Et på Syncros/Scott hjulsett som er ihvertfall 5 år gammelt også et nytt som er på et Reserve/SC hjulsett. Det gamle røyk jeg tannringen på nesten med en gang og byttet og har sikkert kjørt 1000 timer på etterpå. Det nye på Hightower har så langt (hele forrrige sesong og et par turer i år) oppført seg helt ok. Gidder ikke å begynne med noe oppgradering før noe ryker isf.
Mitt 370 havarerte nå i vår, etter tre sesonger. Fant det ikke økonomisk forsvarlig å oppgradere, siden verktøyene er så dyre. Kunne like gjerne kjøpt et nytt nav for pengene. Så da ble det et nytt boss, så får vi se hvor lenge det holder.
Mener man at kun å bytte til et stålboss vil gjøre det mindre utsatt for evt brekkasje?
Hvis du har problemer med at selve bosset deformeres eller sprekker der palene sitter, da vil stålbosset hjelpe. Hvis du derimot har problemer med at en pal knekker eller tannringen blir ødelagt, da må du stive opp navet. En kraftig 12mm stikkaksling hjelper, sånn i tilfelle du har en lettvektssak som har redusert diameter på midten..
Problemene med 370 navet har vært kjent lenge hos DT Swiss, helt siden de fikk inn de første reklamasjoner fra sine distributører når de nye thru-axle navene ble lansert. Men de har reagert veldig tregt på dette, og nektet veldig lenge at der var et problem. Men mange med en Scott, Trek eller Santa Cruz sykkel med 370 nav kan sikkert bekrefte at der har vært en del feil.
Første serien hadde dårlig herdet tannring i navet som sprakk eller mistet tenner.
Etter denne feilen var rettet opp i begynte navene å komme inn med ødelagte gjenger til tannringen i navet. Kombinasjon av store terrengkassetter som skaper mye moment, og en tannring som var lagd for tynn gjorde at disse gikk i stykker veldig fort under noen brukere. Theorien var at navet flekset, all vekt ble satt på 1 pawl, og denne pawlen deformerte tannringen som var for tynn og skadet gjengene i navet.
En hel del hjul her i Norge ble etter hvert bygd om med 350 nav under garanti, siden det var den enige langvarige løsningen for enkelte kunder.
Denne løsningen som de har lansert nå, ble foreslått av noen av distributørene for noen år siden. Men DT var skeptisk og sa at dette ikke var godkjent. De påsto at det var en dårlig løsning fordi pakningen til 370 bosset ikke passet bra på ratchet bossene og slapp inn for mye vann og støv. Samt at de ikke hadde testet denne ombyggingen. Men de var klar over at det var mulig å sette inn ratchet systemet i navet, selv om det var en happy accident, og ikke planlagt.
Denne løsningen vil bare fungere hvis du har et fungerende 370 nav. Hvis ditt eksisterende nav har ødelagte gjenger til tannringen, så må du uansett skaffe et nytt navhylse.
Har ett Scott Spark 710 Plus, 2017 modell. Den har DT Swiss 370 navet, og nå har gjengene i navet har løsnet. Thread-ringen roterer inne i navet. Begynne jo å bli noen år sykkelen nå, reklamasjon kan jeg vel glemme. Har noen ett god tips til hva jeg kan gjøre? Er det bare å hive det, å kjøpe nytt hjul?
Reklamasjon = 5 år så det burde vel være innafor fortsatt. Jeg fikk nytt 370-nav på samme årsmodell i fjor. Fikk tilbud om et annet bakhjul, men ønsket å beholde felgen jeg hadde. Det tok over 6 måneder å fikse hjulet.
Ringte Mislukeren i dag å fortalte om hva som hadde skjedd. Han på verkstedet kjente godt til problemene med DT-370 så han virka positiv til at dette var en reklamasjon. Dro til butikken å leverte hjulet, da traff jeg en annen i betjeningen som mente jeg ikke skulle ha for høye forhåpninger til nytt hjul da dette var slitedeler, og ikke 5 års reklamasjon ifølge han. Jeg er ikke helt enig i det, men det er opp til Cycle Service Nordic å avgjøre nå som importør av DT-Swiss. Legger ved ett bilde som viser lockringen, denne har mistet gjengene sine, og spinner fritt med pedaler. Alt annet ser veldig pent og helt ut.
Dette er ikke en typisk slitedel på navet. Er forskjell på "forbruksdeler" som boss, paler og lager, men her er det jo snakk om selve kroppen som ikke tåler bruk.
Da har jeg fått svar fra der jeg kjøpte sykkelen. Det var ikke akkurat det jeg håpte på.
"DT Swiss har to år garanti, og vil ikke erstatte et snart fire/fem år gammelt produkt. Beklager.Løsningen vil være å bytte navet, eller kjøpe nytt hjul. Nytt nav (tilsvarende) vil koste 1949kr, jobb for ombygg 900kr"
Er det en fin pris med tanke på ombygg eller kan jeg like gjerne kjøpe nytt hjul?
Da har jeg fått svar fra der jeg kjøpte sykkelen. Det var ikke akkurat det jeg håpte på.
"DT Swiss har to år garanti, og vil ikke erstatte et snart fire/fem år gammelt produkt. Beklager.Løsningen vil være å bytte navet, eller kjøpe nytt hjul. Nytt nav (tilsvarende) vil koste 1949kr, jobb for ombygg 900kr"
Er det en fin pris med tanke på ombygg eller kan jeg like gjerne kjøpe nytt hjul?
Klassisk :-)
Da er det jo bare å melde høflig tilbake til stedet du kjøpte sykkelen at du forholder deg til forbrukerkjøpsloven. Hva DT Swiss vil og ikke er faktisk et forhold mellom butikk og leverandør, ikke mellom deg og kunde. Det er butikkens problem og ikke ditt.