Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Straight pull vs. J-bend?

Straight pull vs. J-bend? #2653135 18/03/2021 13:54
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Har tenkt til å bestille et ("anerkjent") kinahjulsett, og har følgende dilemma:

Hvis jeg skal ha nav i riktig farge, må det være J-bend (og 28 eiker bak). Med svart nav får jeg straight pull og 24 eiker.

Så er spørsmålet om det er noen reell forskjell? Slik jeg har forstått det er J-bend nav enklere/rimeligere å produsere, men krever større presisjon ved stramming av eiker? Mens straight pull er det enklere å bygge og holder kanskje lenger før de krever en rekalibrering av eikene? Samtidig får jeg jo 4 flere eiker som bidrar på J-bend-navet.

Som kjent gir det stor sykkelglede og motivasjon å få lyst til å ta en tur bare man gløtter bort på sykkelen, så forfengelighet er viktig. Men vil ikke kjøpe det hvis J-bend er ansett som vesentlig dårligere.

Create the problem and sell the solution
Re: Straight pull vs. J-bend? [Re: DuffMcShank] #2653140 18/03/2021 14:03
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Mange kjente hjulbyggere hevder med styrke at J bøy er mye sterkere siden eika får støtte av flensen på navet, om hjulet er skikkelig bygget. Og med skikkelig menes her at hodet på eika og bøyen er formet etter navets flens før strammingen startes. Dette er manuell jobb og tar tid.

Konklusjonen er at eiker med bøyde hoder er sterkere enn rette. I tillegg er 28 sterkere enn 24 eiker. Synes du 24 er kulere så vel vel....

LarsB

Re: Straight pull vs. J-bend? [Re: DuffMcShank] #2653164 18/03/2021 16:07
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Takk, så da er svaret egentlig at J-bend er like bra/bedre hvis de bygges møysommelig, mens straight pull antakelig er bedre hvis de bygges billig/i en serieproduksjon.... Er litt redd for at kinahjul tilhører sistnevnte kategori.

Angående forfengelighet mente jeg at jeg helst vil ha nav i matchende farge med de andre komponentene, ikke at jeg vil ha 24 eiker ICON_SMILE Men det ser jo i og for seg bedre ut med like hjul foran og bak, og så er det jo lettere da... I tillegg er J-bend navet tyngre, så blir vel en 100 gram vektforskjell totalt, men man merker kanskje ikke det på opplevd respons i akselerasjon når vekten ligger nærme senter?

Create the problem and sell the solution
Re: Straight pull vs. J-bend? [Re: DuffMcShank] #2653210 18/03/2021 21:56
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hodet er den delen på en eike med mest spenninger etter produksjonen, og vil få tretthetsbrudd før bøyen på en j-bend. Hvis hjulbyggeren gjør jobben sin skikkelig, vil spenningene i bøyen fjernes under bygging, slik at ingen del av eiken vil gå fra spenn til kompresjon og tilbake igjen under hjulets rotasjon. Dette er ikke mulig å få til med spenningene i hodet.

Det er to fordeler med straight pull: De er raskere å bygge med fordi det trengs null tid på å få koblingen mellom nav og eike stabilt, og de er litt lettere. Når det gjelder alt annet er de dårligere. Det eneste jeg bygger med straigh pull er superlette Extralite-nav (der eikene uansett er så lette at fleksen skjer hovedsaklig i resten av eiken og ikke ved hodet), resten er det j-bend som gjelder. Da kan jeg også leke med eikemønsteret for å optimalisere balansen i hjulet, med straight pull er eikemønsteret gitt av retningene på hullene (selv om jeg har jallamekket 2x på nav som egentlig er 3x).

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå