Hvis målet er å slå kollegaene opp Grefsenkollen, må du nesten fortelle hvilken tid du og de på jobben din bruker opp bakken i dag!
Du oppgir FTP og vekt, men på et kort segment som Grefsenkollen betyr også Vo2-maks mye. Hva er din 5-min watt?
Det er også greit å vite hvor mange timer du vil trene i uka, hvor mye du trener i dag og alder.
Det er to måter å sykle raskere opp en bakke. Det ene er å bli lettere. F.eks hvis du hadde veid 61 kg i stedet for 81 kg og med 306 watt, tilsvarer det at du beholder dagens vekt på 81 kg og øker watten til 406

Selvfølgelig helt urealistisk.. Det andre du kan gjøre er å øke watten og hvis du kombinerer lettere kropp med høyere watt, så har du løsningen for mange for å sykle raskere opp bakker. Oppover er det watt/kg som betyr noe.
På generelt grunnlag kan jeg si at treningsforslaget ditt er elendig hvis du vil bli rask. Det man ønsker med trening for å forbedre seg, er å bryte ned mest mulig før man restituerer og kondisjonen øker. 4x4 litt over terskel 2 ganger i uka, resten restitusjon er rett og slett veldig liten belastning. Liten belastning over 5 måneder betyr liten fremgang kontra det å belaste kroppen skikkelig.
Når søsteren min tok Master i idrettsfysiologi på NTNU, gjennomførte studentene 16 økter 4x4 langt over terskel i løpet av to uker. Vo2-maks økte dramatisk. Sier ikke at du skal gjøre dette, men ønsker å spre noen ideer. Husk at Vo2-maks er ferskvare. Det å periodisere treningen gir for mange bedre resultater, enn å trene det samme hver uke.
Angående motivasjon er 4x4 riktig utført to ganger i uka til våren også vondt, kjedelig og demotiverende. I alle fall når du stagnerer etter kort tid, fordi treningsbelastningen er for lav..
De forskjellige watt-/pulssonene utvikler forskjellige egenskaper som totalt sett gir deg bedre kondisjon.
Legg til rolige langturer på 3-5 timer i wattsone Z2 / puslsone Olypmiatoppen i1). Gjør at muskelaturen får mer oksygen, forbedrer fettforbrenningen som til sammen høy watt med lav puls.
Når du kjører intervaller, ha en totaltid på intervallene på 40-70 min pr økt, med intensitet er sweetspot, terskel og hardere. Pauser kommer i tillegg. Guttungen på 8-år sier i alle fall at hvis det mindre en 40 minutter hardt, er det ikke trening. Lengre ritt på Zwift, f.eks Norges Cup er super trening. Fordelen med ritt på Zwift, er at man også for trent Vo2-maks og spurter
Du spør om tips til trening for å knuse noen, det er lettere å gi tips hvis du svarer på spørsmålene over.