Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny rulle

Ny rulle #2630758 30/09/2020 09:35
K
kobra67 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Hva slags rulle anbefales?
Noen som har tanker om Wahoo kickr 5.0

Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2630764 30/09/2020 09:58
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Tja, hva skal du bruke rulla til?

Se bl.a.: https://zwiftinsider.com/smart-trainers/ og testene hos DC Rainmaker.

Det er masse å velge i, Kickr Core er vel noe rimeligere enn Kickr v5. At det medfølger kassett på Kickr v5 er vel bare relevant hvis du tilfeldigvis bruker 11-delt kassett. Forskjellen fra gamle Kickr18 til Kickr v5 er ganske liten, så vidt jeg skjønner.
Tacx Neo 2T har tildels blitt skrytt opp i skyene, men etter at Garmin overtok Tacx har visstnok kundesupport blitt mye dårligere der. Se bl.a. https://www.youtube.com/watch?v=qxZCoiAs7g og reviewene hos Zwift Insider i lenken lenger opp.

Kundesupport hos Wahoo er super etter min erfaring. Har hatt Kickr18 og Kickr Climb i et par år (kjøpt via EFCT.no) og brukt dem veldig hyppig på Zwift siden desember i fjor. Både Kickr 18 og Climb har streiket etter en stund, men ny ble kjapt tilsendt, og jeg kunne sette gammel rulle opp i innpakningen fra den nye og kliste på returlappen fra Wahoo. Dvs. det kostet meg ingenting (utover et par kjøreturer til posten) og gikk kjapt og smertefritt.

Det er noen fordeler med Kickr v5 og Neo 2T ved at effektmålinga (wattmålinga) ikke skal kalibreres - særlig hvis du skal sykle ritt på Zwift e.l. - så slipper du f.eks. beskyldninger om dårlig kalibrert rulle e.l.. Men samtidig: Hvis den er dårlig kalibrert fra fabrikk blir du vel nødt til å sende den inn... ICON_WINK

Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2630773 30/09/2020 10:44
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har vært strålende fornøyd med min Kickr Core kjøpt i 2018, går inn i sesong 3 med den nå, og den har virkelig reddet formen min ut på vårparten.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2630782 30/09/2020 11:53
T
Torrdal Offline
Entusiast
Entusiast
T
Noe jeg har lurt på ei stund er om det har noe for seg å kjøpe ei dyrere rulle om man allerede har wattmåler på sykkelen, har det det? I såfall vil det vel være mest naturlig å kjøpe ei rimeligere ei om en uansett skal bruke wattmåler som input til rulla.

Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2630788 30/09/2020 12:48
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg har hatt bla Kickr´17,men byttet til Neo 2T da jeg ville slippe kalibrering samt fikk et godt tilbud. Kickr ´17 var heller ikke like støysvak som de nyere modellene. Ikke at det egentlig spilte noen rolle med kalibrering da jeg uansett bruker wattmålereren på sykkelen. Hadde nå Neo 2T gjennom vinter/vår før jeg nå byttet den ut med Kickr v5. Er mer fornøyd med Kickr v5 til mitt formål som innebærer litt flytting av rulla før/etter bruk. Mye enklere med håndtaket på Kickr en på Neo 2T samt at footprint er mindre hvis plass er et problem. Som nevnt trenger du ingen kalibrering på v5, ellers er det vel fra og med Kickr 18 inkludert kadens. Det kan lette litt på oppkoblingen hvis du kjører via Apple TV som har begrenset med BT tilkoblinger selv om det finnes omveier for å få det til.

Wahoo Kick kan du droppe ut av 5 etg uten at den går i stykker, den er solid. De nye gummiputene under beina på Kickr v5 merker jeg ikke så mye til, men at du kan justere beina individuelt er et stort plus vs Tacx Neo om du ikke har et helt plant gulv hvor du har rulla.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Ny rulle [Re: Torrdal] #2630790 30/09/2020 13:03
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Torrdal
Noe jeg har lurt på ei stund er om det har noe for seg å kjøpe ei dyrere rulle om man allerede har wattmåler på sykkelen, har det det? I såfall vil det vel være mest naturlig å kjøpe ei rimeligere ei om en uansett skal bruke wattmåler som input til rulla.
Å ha to wattmålinger (både på rulle og sykkel) er nok kun et poeng hvis du skal sykle ritt på Zwift e.l. og sykler så bra at noen vil ønske at du bruker dual recording. Det er f.eks. noen ritt som krever det, f.eks. fra de som tar pallplass.
Men for de fleste er det ikke noe poeng.

Å ha smartrulle, og å ha den direktemontert, er nok mye viktigere mtp. å få en mer realistisk følelse på rulla (hvis du liker det). Mange synes at Wahoo-rullene gir en mer realistisk følelse, og muligheten for bruk av Climb hjelper for noen. Jeg bruker Climb veldig mye, for å få en variert nok sittestilling til at jeg kan beholde følelsen i tærne ICON_SMILE Andre synes ikke det er noe viktig, og noen blir sjøsyk av det. Hva du liker må du selv finne ut av.

Re: Ny rulle [Re: Torrdal] #2630812 30/09/2020 14:32
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Torrdal

Ofte er jo også de rulle med nøyaktig wattmåling også bedre på det meste annet (støy, jevnhet, motstand). Som nevnt over skal du sykle ritt i litt høyere nivå så går det nå mot at Watten til Zwift skal være fra rulla og wattmåler kun som måler nr 2. Dette blir kun et tema hvis du er "god".

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2630816 30/09/2020 15:35
T
Torrdal Offline
Entusiast
Entusiast
T
Takk, det gir mening Anderfo og olechr. Det var smartrulle kombinert med wattmåler opp mot Zwift jeg tenkte på ja. Jeg har en Elite Zumo i dag, vurderer oppgradering til Kickr

Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2630843 30/09/2020 20:28
olechr Offline
More than words
More than words
Da ville jeg ha kjøpt KICKR. Har nå hatt core, kickr 18 og bike, alle har vært helt topp. Vurderer om jeg skal ha en V5 som jeg kan ha med rundt. KICKR bike er veldig bra, men den er veldig stasjonær. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2630931 01/10/2020 10:11
K
kobra67 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Takk for innspill, det ble en Kickr V5 ICON_SMILE

Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2630968 01/10/2020 11:44
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg skal kjøpe meg ny rulle og Wahoo får god omtale. Hvorfor bør jeg velge Kickr V5 fremfor Core f.eks? Tidligere har jeg brukt "dumme" ruller.

Re: Ny rulle [Re: joje] #2631287 02/10/2020 18:14
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: joje
Jeg skal kjøpe meg ny rulle og Wahoo får god omtale. Hvorfor bør jeg velge Kickr V5 fremfor Core f.eks? Tidligere har jeg brukt "dumme" ruller.

Autokalibrering, følger med kassett, justerbare ben (kjekt hvis du ikke har helt plant gulv), mer nøyaktig, større svinghjul, blir mindre når man slår den samme. MEN du vil uansett få en kjempe oppgradering fra dum rulle. Core er også en veldig bra rulle.

Ambassadør for Scott.
Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2631317 03/10/2020 07:24
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Takk olechr. Kassetten vil ikke bli brukt uansett da jeg har Sram AXS og jeg tror gulvet blir plant (holder på å bygge bod). Core er en sterk kandidat om jeg ikke finner en åpning i budsjettet.

Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2631709 06/10/2020 19:49
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Mulig jeg stikker hånda ned i et vepsebol nå, men skulle jeg kjøpt rulle i dag så hadde det blitt nyeste fra Wahoo og ikke fra Tacx. Grunnen til dette har lite med rullene selv å gjøre, tvert imot, jeg har Tacx Neo 1 selv og er veldig fornøyd med den! Og Tacx Neo 2 virker som et superb produkt. Dvs... så lenge man ikke er uheldig og får trøbbel... Det er en god lite flatterende youtube-videoer fra tidligere Tacx-fans på Youtube på hvordan Garmins overtakelse av Tacx har gjort mye rundt det med service og support. Eksempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=qxZCoiAs7gI&t=1289s

Re: Ny rulle [Re: EspenS] #2631718 06/10/2020 21:21
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: EspenS
Mulig jeg stikker hånda ned i et vepsebol nå, men skulle jeg kjøpt rulle i dag så hadde det blitt nyeste fra Wahoo og ikke fra Tacx. Grunnen til dette har lite med rullene selv å gjøre, tvert imot, jeg har Tacx Neo 1 selv og er veldig fornøyd med den! Og Tacx Neo 2 virker som et superb produkt. Dvs... så lenge man ikke er uheldig og får trøbbel... Det er en god lite flatterende youtube-videoer fra tidligere Tacx-fans på Youtube på hvordan Garmins overtakelse av Tacx har gjort mye rundt det med service og support. Eksempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=qxZCoiAs7gI&t=1289s
Garmin Norge er helt supre på reklamasjoner på Garmin utstyr. Om de er dårligere på Tacx vet jeg ikke, men det vil jo overraske meg.
Hva de driver med i andre land vet jeg ikke, men har også fått med meg at ‘alle’ på SoMe klager på dem.

Stig

Re: Ny rulle [Re: EspenS] #2631720 06/10/2020 22:28
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EspenS
Jepp, samme video som jeg lenket til nesten helt øverst her. Høres ut som Tacx-supporten funker dårlig i andre land, også ifølge kundeerfaringene rapportert hos Zwift Insider: https://zwiftinsider.com/smart-trainer/tacx-neo-2t/

Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2631721 07/10/2020 05:10
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg tror ikke vi har så mye å frykte, har fulgt med dette på diverse sider på facebook.
Det virker som om det er noen relatvit få som HYLER ut at det er helt håpløst, mens det er flere som kommenterer nedover at de ikke har hatt noen problemer med support.
Det begynte med at lagrene ikke kunne byttes på 2T, men det gikk ikke lenge før flere hadde fått verktøy gratis og delen var å oppdrive.

Garmin sin support her til lands har vært upåklagelig det jeg har måttet bruke den, det høres ut som om det er erfaringen til andre som har benyttet seg av denne også.

I tillegg kan vi skilte med 5år reklamasjonsrett her til lands så jeg er ikke bekymret for min Neo2

Hadde Wahoo Kickr tidligere, der var det veldig tungvint MTP. reklmasjon, ingen her i landet som var behjelpelige, måtte sende rullen til Nederland med alt papirarbeidet og styret det medfører!

Har vært med på Kickr facebookgrupper en stund, det er MYE om ikke mer trøbbel der...

Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2631730 07/10/2020 06:42
bjerbu Offline
Fersking
Fersking
Hei

Jeg har akkurat kjøpt Elite Suito og er meget fornøyd med den.
God pris og et godt produkt, kan jo ikke bli bedre enn det ICON_SMILE

2015 Nakamura Grade 6.27
2016 Nakamura pursuit 6.0T
2018 Teammachine SLR02 Disc One Mexico Blue
Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2632408 12/10/2020 08:42
O
OleC83 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Slenger meg på her jeg, isteden for å lage en ny tråd ICON_WINK
Hadde en tacx VR rulle for ca 10 år siden, hvor jeg kunne sykle Tourmalet og Flandern Rundt (DVD og Windows XP). Den justerte motstand og de få gangene jeg fikk det til å funke, så var det artig, men software mm var jo helt elendig.
Jeg har i dag en Elite turbo muin smart b+ som jeg har koblet opp mot Sufferfest.
Inspirerende og gøy, men denne rulla har kun er 1 veis kommunikasjon. Den sender altså info til Sufferfest, men ikke motsatt. Skal jeg ha det tyngere, så må jeg gire til et tyngere gir. Dette blir ikke veldig realistisk og ikke sånn jeg vil at det skal være.

Jeg ønsker en rulle som styrer motstanden automatisk utifra terreng eller watt. Sykler jeg VR så vil jeg at det skal bli tyngere når det går oppover, også kan jeg bruke girene på vanlig måte.
Jeg vil ha en rulle som er direkte koblet. Er det Wahoo Kickr V5 som er "the shit" ICON_WINK
Jeg kan ikke veldig mye om watt, men er det sånn at man på Sufferfest med en Wahoo Kickr V5 så kan man ta en FTP test, finne sin terskelwatt også kjøre treningsprogram der motstanden i rulla justeres opp mot økta fra Sufferfest?
Hvis det var forståelig ICON_WINK

Når man er helseskadeligovervektig, blir motbakkene ganske tunge...
Re: Ny rulle [Re: OleC83] #2632486 12/10/2020 14:48
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: OleC83
Jeg ønsker en rulle som styrer motstanden automatisk utifra terreng eller watt. Sykler jeg VR så vil jeg at det skal bli tyngere når det går oppover, også kan jeg bruke girene på vanlig måte.
Jeg vil ha en rulle som er direkte koblet.
Ja, da er det en direktemontert smartrulle du vil ha. Det er litt å velge i. Du kan jo begynne med å kikke litt på https://zwiftinsider.com/top-premium-direct-drive-smart-trainers/ så får du litt oversikt.
Eventuelt https://zwiftinsider.com/top-budget-direct-drive-smart-trainers/ hvis du gjerne vil spare litt penger.

Er det Wahoo Kickr V5 som er "the shit" ICON_WINK
Det er det sikkert mange meninger om, les litt oppover i tråden her og les litt rundt omkring på nettet så ser du kanskje at de fleste er fornøyde uansett om de valgte Wahoo, Tacx eller noe annet. Det spørs hva du synes er viktigst. Support, nøyaktighet eller noe annet?
Hvis du skal sykle Zwift-ritt og er dritgod kan du legge ekstra vekt på nøyaktig wattmåling. Fordelen med Kickr v5 og Neo 2T er at de skal ha ganske nøyaktig wattmåling og ingen spindown/kalibrering (de er ferdig kalibrert på fabrikken). Da slipper du kanskje noen kritiske spørsmål (om nøyaktigheten på rulla di) hvis du sykler hardt...

Jeg kan ikke veldig mye om watt, men er det sånn at man på Sufferfest med en Wahoo Kickr V5 så kan man ta en FTP test, finne sin terskelwatt også kjøre treningsprogram der motstanden i rulla justeres opp mot økta fra Sufferfest?
Hvis det var forståelig ICON_WINK
Ja, dette kan du vel både på Sufferfest og i andre programmer som Xert, Trainerroad, Zwift osv. (sjekk f.eks. https://www.dcrainmaker.com/2020/03/cycling-indoor-trainer-app-guide.html hvis du har god tid).

Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2632488 12/10/2020 15:25
O
OleC83 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Konge. Takk for svar. Jeg trener kun for min egen del, og har ikke sett for meg at jeg skal sykle Zwift ritt.. men aldri si aldri.
Jeg er opptatt av brukervennlighet, godt utvalg i app’er også skal de sies at jeg er glad i stasj. Så jeg sikler jo på Wahoo Kickr eller Neo 2t.
Erfaringen jeg har med tacx fra tidligere er ikke veldig god, derfor jeg heller mot Wahoo.
Får lese litt på linkene du sendt over 🤩

Re: Ny rulle [Re: OleC83] #2632507 12/10/2020 19:16
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Konge. Takk for svar. Jeg trener kun for min egen del, og har ikke sett for meg at jeg skal sykle Zwift ritt.. men aldri si aldri.
Jeg er opptatt av brukervennlighet, godt utvalg i app’er også skal de sies at jeg er glad i stasj. Så jeg sikler jo på Wahoo Kickr eller Neo 2t.
Erfaringen jeg har med tacx fra tidligere er ikke veldig god, derfor jeg heller mot Wahoo.

Har Wahoo Kickr og Tacx Neo 2. Anbefaler det sterkt å ligge langt unna Neo 2T, Neo 2 er ok. Hvorfor:

https://www.youtube.com/watch?v=qxZCoiAs7gI

Re: Ny rulle [Re: John_Harald] #2632514 12/10/2020 19:46
O
OleC83 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Interessant 🧐
Hva tenker du om Wahoo kontra Tacx?

Re: Ny rulle [Re: OleC83] #2632516 12/10/2020 19:50
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Jeg trener kun for min egen del, og har ikke sett for meg at jeg skal sykle Zwift ritt.. men aldri si aldri.
Ikke prøv ritt på Zwift. Det er altfor lett å bli hekta. ICON_WINK

Re: Ny rulle [Re: John_Harald] #2632518 12/10/2020 19:52
?
øyvindh Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: John_Harald

Har Wahoo Kickr og Tacx Neo 2. Anbefaler det sterkt å ligge langt unna Neo 2T, Neo 2 er ok. Hvorfor:

Mye rart om Neo på SoMe om dagen. Du kunne jo tatt deg bryet og opplyst om at dette er løst.
Plutselig veldig mange som fant det presserende å ha mulighet til å bytte lager på Neo, har dette noen gang hvert et problem på Neo, Neo 2 eller Neo 2T?

Re: Ny rulle [Re: John_Harald] #2632545 13/10/2020 05:33
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: John_Harald

Old news, dette er egentlig ikke aktuelt lengre, Garmin har tatt tak i dette...

Re: Ny rulle [Re: kobra67] #2632645 13/10/2020 10:36
O
OleC83 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Men kan man konkludere med at app er viktigst og ikke nødvedligvis om man velger Wahoo Kickr V5 eller Tacx Neo 2(t)?
For begge passer om hverandre ift app, eller er det begrensinger her?

Re: Ny rulle [Re: OleC83] #2632759 14/10/2020 07:46
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Men kan man konkludere med at app er viktigst og ikke nødvedligvis om man velger Wahoo Kickr V5 eller Tacx Neo 2(t)?
For begge passer om hverandre ift app, eller er det begrensinger her?
Tja, vil kanskje ikke si at app er viktigst, hva mener du med det? Tacx og Wahoo har hver sine apper, men jeg har aldri brukt Wahoo-appen til noe annet enn å oppdatere firmware på rulla (og kalibrere rulla, jeg har en 2018mod Kickr).
Hvis du tenker på de andre appene du bruker rulla med, sånn som Zwift, Trainerroad, Sufferfest, Xert osv. så tror jeg de aller fleste (alle?) moderne smartruller vil fungere, inkludert de to du nevner.

Det er nok noen andre forskjeller som kan ha større betydning:
* Hvor realistisk det føles å sykle på rulla, f.eks. hvordan svinghjulet oppfører seg og hvordan rulla beveger seg sideveis. F.eks. har Kickr V5 mulighet til å rulle litt sideveis, mens Neo 2T kan simulere brostein o.l. (men vær obs på at mange likevel skrur av dette)
* Hvorvidt du kan koble til andre dingser som f.eks. Kickr Climb. Noen klager på kvaliteten på denne, men jeg synes den er helt super for å få variert sittestillingen og slippe at tærne dovner bort etter 20min på rulla, pluss at det jo føles litt mer realistisk når man sykler i kupert terreng.
* Om det er lett å få festet kassetten og sykkelen din på rulla. Hvis du har en ganske standard landeveissykkel er det neppe noe problem.
* Nøyaktig effektmåling, som nevnt lenger opp, kan være viktig hvis du skal sykle ritt og er dritgod.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå