Har en sykkel med BB30 kranklager som har gått snart 10000 km som knirker og klikker litt, så tenkte å bytte det. Har ikke verktøy for å bytte selv, men ser at dette og dette til sammen sikkert koster mindre enn verkstedpris. Ser at det er mye verktøy som er betydelig dyrere, og da blir det straks ikke mye vits når dette er eneste sykkel jeg har med BB30.
Klarer disse billigverktøyene jobben og er det evt. flere ting jeg trenger? Ser at noen anbefaler Loctite med ekstra herdemiddel til karbonramme, men det ser ut til å være vanskelig å få tak i og ganske dyrt, så tenkte å prøve uten. Har også hørt at dette er noe verksted ikke pleier å bruke heller. Har også erfaring med at verksted kan ta lang tid, så vil jo helst gjøre det selv.
Re: Bytte BB30 kranklager selv eller på verksted?
[Re: Andysor]
#262753008/09/202015:05
Ser ut til at lagerpressen burde funke fint, men vær forsiktig når du presser inn de nye lagrene - om de begynner å komme inn litt på skakken så kan de bli veldig vanskelig å få ut igjen
verktøyet for å fjerne lagrene er litt ustabilt, og krever altså at du bruker en stor hammer og et dor til å hamre ut lageret fra andre siden - ikke min favorittpatent, men det funker jo.
#262753208/09/202015:16
Du klarer det med det der. Vær obs på at det også kan være du trenger en seggeringtang. Jeg har hatt sykkel hvor det lå en segerring/låsering på innsiden av lageret som holdt det på plass. Begynner du å slå på den kan du gjøre skade på rammen. Presse kan du også lage enklere og billigere selv ved hjelp av en gjengestang, noen skiver i riktig diameter og et par muttere.
vil ikke anbefale hjemmelaget presse - prisen på gjengestang, muttre og skiver er ikke langt unna prisen for den Pro lagerpressen, og da mangler man fortsatt sentreringsringene, som jo er essensielle. 100kr spart i dette tilfelle kan fort koste noen tusenlapper i ny ramme om lagrene dyttes inn skjevt.
#262758208/09/202019:40
Det skader jo ikke med fett, så det er bare å smøre på litt før du presser inn lagrene. Om toleransene er tighte, så burde det jo ikke være plass til fett mellom selve lagrene og rammen, men det hjelper jo på å minske friksjonen når de presses på plass.
#262867815/09/202018:17
Jeg bruker det verktøyet på mine PF30. Noen ganger følger plastkoppene enkelt med ut, andre ikke. Jeg har som regel byttet alt når jeg har åpnet dette, men det er fullt mulig å bytte kun lagrene.
Da kan jeg meddele at SRAM Press fit 30 lager ikke passer med mitt FSA Gossamer kranksett. Det følger med noen plastskiver som må stå inni lagrene for å få riktig diameter. Når disse er i blir det for trangt når jeg strammer krankbolten - veldig tregt lager og siden med drev kommer for langt ut. Banket det ut og byttet lager på koppene jeg hadde fra forrige lager (FSA) før jeg presset dem inn igjen.
Alt virker greit, men dumt at det virker som om SRAM PF30 lager kun er ment for SRAM kranksett.