Mann tatt på blodtrimmet elsykkel i Larvik
|
Mann tatt på blodtrimmet elsykkel i Larvik
26/08/2020 15:29
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
– Vi har beslaglagt sykkelen og anmeldt ham for å ha kjørt uten førerkort, sier operasjonsleder Merete Kvaal i Sørøst politidistrikt til NTB. Mannen ble stanset av en politipatrulje i Frankendalsveien klokka 14.43 onsdag. Politiet melder at de har mistanke om at elsykkelen er modifisert til å kunne kjøre godt over lovlig hastighet, opp mot 35 kilometer i timen. Jøss, opp mot 35km, og uten førerkort! https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GRXg4/mann-tatt-paa-blodtrimmet-elsykkel-i-larvik
Redigert av Labbetuss; 26/08/2020 15:30.
|
|
|
Re: Mann tatt på blodtrimmet elsykkel i Larvik
[Re: Labbetuss]
26/08/2020 19:55
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Det er en uting at folk kjører uregistrert moped uten ansvarsforsikring på g/s vei.
|
|
|
26/08/2020 21:01
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nå er jeg såpass gammel at jeg husker mopeder med pedaler. De hadde også et gasshåndtak 
|
|
|
26/08/2020 21:09
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Nå er jeg såpass gammel at jeg husker mopeder med pedaler. De hadde også et gasshåndtak  Å ja, jeg har flira litt for meg selv med det når jeg fikk meg e-bike. Få i dag som skjønner det som tråmoped, "trå-meg-i-hjel". 
|
|
|
27/08/2020 00:06
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Nå er jeg såpass gammel at jeg husker mopeder med pedaler. De hadde også et gasshåndtak  Puch Maxi. Kunne gi på (trø) ekstra i bratte bakker. Også kalt pedal assist. Å.
|
|
|
27/08/2020 04:50
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Naboen hadde en Honda Camino som kunne skremmes opp i 80. Det var et skummelt kjøretøy!
Det er forøvrig helt okay politiet bruker litt ressurser på å ta ulovlige elsykler, og reaksjonen er som i gamle dager (Caminoen ble også beslaglagt av politiet til slutt...)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
27/08/2020 07:23
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Forbi Ullevål sykehus ble jeg sykla forbi av en på elsykkel i dag som holdt godt over 40. Så sykla han over på rødt ved neste lyskryss.
|
|
|
[Re: aanund]
27/08/2020 07:45
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Nå er jeg såpass gammel at jeg husker mopeder med pedaler. De hadde også et gasshåndtak  Puch Maxi. Kunne gi på (trø) ekstra i bratte bakker. Også kalt pedal assist. Å. Good times. FIkk tak i 85ccm trimsylinder, innsug og potte til min Maxi. Gikk såpass bra (husker 70-ish) at jeg ikke trengte pedal assist noe sted, men maks 15 min før den stoppet av varmgang i ett eller annet. Trimminga gjorde også at det meste gikk i oppløsning - hjullagre, kjede og drev, bremser osv. Fotbrems funka om jeg hadde Air Jordans. Den ble noe skeiv etter at jeg torpederte en kliss ny Ritmo Abarth midtskips i et kryss. Heldigvis var det jeg som kom fra høyre. Husker fortsatt at sjåføren var overrasket over at jeg ikke var keen på skademelding eller noen som helst form for rapportering av ulykken.... Allikevel var den tryggere en kidsa på trimma ståsparkesykler jeg møter på G/S i 30+.
|
|
|
[Re: Andysor]
27/08/2020 08:26
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Forbi Ullevål sykehus ble jeg sykla forbi av en på elsykkel i dag som holdt godt over 40. Så sykla han over på rødt ved neste lyskryss. Oppover eller nedover?  Godt mulig du har vurdert dette, men: Jeg har tråkka elsykkel forbi andre folk i 50 km/t!  Noen (mange?) tror dette er ulovlig, men det er det ikke nødvendigvis - det var nedoverbakke, og jeg fikk ikke noen hjelp fra motoren... (ja, fartsgrensa var 50 km/t og jeg sykler aldri på rødt)
|
|
|
[Re: Andysor]
27/08/2020 08:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Forbi Ullevål sykehus ble jeg sykla forbi av en på elsykkel i dag som holdt godt over 40. Så sykla han over på rødt ved neste lyskryss. Jeg møtte kanskje samme mann. Han tråkket ikke pedalene rundt, men holdt likevel 40-50 km/t på en sånn Mate-sak.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
27/08/2020 09:49
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Blodtrimmet på 35 kmt? Det er jo en fornærmelse mot alt som har med den edle kunstformen trimming å gjøre! Ikke at jeg har trimmet el-sykler, men jeg ville vel kalt den normalt trimmet? Tipper det er den vanlige dingsen som gjør at bare annenhver omdreining på hjulet telles og dermed dobles fartssperren. En blodtrimmet elsykkel må da minst ha klart 50 kmt? Er det i det hele tatt nyhetsverdig før det går fortere enn man lett kan tråkke selv? Sikker på at en god tuner skulle fått sykkelen over 100kmt før man kunne skryte av det? Racing-bilen min er kanskje blodtrimmet, da har du 500hk i noe som startet som 218hk. Men strengt tatt er den ikke helt blodtrimmet heller, fordi alt er bygget om, motorblokk og all innmat, turbo, absolutt alt. Og jeg har tatt ned turbotrykket for å unngå mye vedlikehold, kunne sikkert ha skvist ut minst 650 hk hvis jeg hadde blodtrimmet den motoren og turboen som står i akkurat nå? Så den er vel strengt tatt bare trimmet nok til å være konkurransedyktig, ikke blodtrimmet? Det mest oppsiktsvekkende er dessverre at den har stått nesten stille i 9 år, siden familie-duty og terrengsykling har tatt all tid  Nei, må ikke gå inflasjon i ordet "blodtrimmet", hvordan skulle man ellers beskrevet en elsykkel som for eksempel får høyere volt og alltid kjører peak power for eksempel? Pluss, trimming eller tuning er jo en kunstform som krever masse innsikt, kreativitet og eksperimentering! Litt som hacking, nå kaller man jo enhver script-kid som har lastet ned hjelpeprogrammer de ikke forstår for hackere. Takke seg til gamle dager ass! 
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
27/08/2020 10:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
I går var jeg en blodtrimmet syklist på en singlespeed som holdt 40 km/t. Godt at politiet ikke sto langs veien.
|
|
|
[Re: Tange]
27/08/2020 11:03
|
Raskall
More than words
|
More than words
I går var jeg en blodtrimmet syklist på en singlespeed som holdt 40 km/t. Godt at politiet ikke sto langs veien. Jeg var oppi 65 km/t ned Onsakerbakken på Røyse forrige uke. Godt Onkel ikke var der, ja.
|
|
|
27/08/2020 11:06
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg tror det er en del misforståelser og kanskje forutinntatthet ute å går når det gjelder tuning/trimming av elsykler. Og når jeg snakker om elsykler her er det av typen sykler enhver norsk sportsforretning fører, ikke de en leser om som ikke trenger trå.assistanse eller har gasshåndtak.
Jeg kjøpte min elsykkel på nett for 2 år siden. Det var nok et impulsivt kjøp da jeg aldri hadde prøvd en elsykkel før kjøpet og viste lite. Sykkelen har en Bosch CX gen.2 motor. Gen. 2, dvs. med liten klinge foran med 14 tenner. Kassetten er 11-46. Første tur gav meg en overraskelse, en vegg møtte meg ved 25 km på flat mark. All støtte forsvant brått. Noen har beskrevet dette som møte med "Bosch-veggen". Der og da lurte jeg på om noe var veldig feil. Det før jeg begynte å lese meg opp på emnet, noe jeg har gjort i tiden etter.
Løsningen for å bli kvitt "Bosch-veggen" var å installere en chip. Før chip og over 25km var det mye motstand fra motor, lite støtte og det faktum at kranken er giret. Dvs. med en pedalrunde så dreier klingen 2,5 gang rundt, tilsvarende en klinge på 35. Men jo hardere en tråkket i over 25 km, jo lavere støtte gav motoren. Det er/var designen. I praksis gir chip med den type girutveksling en reell makshastighet på 35-37km på flatmark, Gen.2 motoren yter maks effekt rundt 88 i kadens så hvis du er en "Duracell-kanin" med kadens på 100+ så kan du oppnå høyere hastighet. Men det er lite praktisk. I 2019 forstod Bosch at de måtte endre på dette, både den indre motstanden samt den "harde veggen". De lanserte CX gen.4 motoren med stor klinge og som ikke har giret krank. I tillegg endret de firmware slik at møte med veggen ble mykere, en mykere overgang. Men de skjerpet også kampen mot tuning. Hvem vet, kanskje det var et resultat av at de nå ønsket å bli best i klassen etter alt juks fra tysk industri(bil). Bosch er det merket som er ivrigst på dette. Yamaha, Shimano m.f. har samme 25 km-grense men er ikke like ivrig i å prøve å stoppe tuning ved å til stadighet utgi ny firmware.
Selv har jeg syklet ca. 700 mil på grusveiene i Nordmarka med sykkelen. Uten støtte over 25km er det som å trå i sirup på flate lange strekninger. Men så kom da dagen at Bosch fikk det som de ønsket. Feil 504 dukket opp på displayet og støtten forsvant. Med feil 504 mener Bosch at de har oppdaget tuning og slår av støtten. En må da sykle uten støtte i 90 minutter før feilen forsvinner og støtten kommer tilbake. Gjør en dette 3 ganger sies det at motor blir låst og en da ikke duger til annet enn en bokstøtte. Om det stemmer har jeg ikke fått bekreftet da det så langt ikke er noen som har meldt at de har "dratt strikken" så langt. Flere brukere har gått over til andre motor-merker, før de får en bokstøtte (i følge tysk pedelec forum). Samtidig prøver tuning-chip produsenter å unngå Bosch sin iver etter å lage algoritmer som oppdager tuning. Men for Bosch sin del, alle motortyper, kan en ikke være sikker på når 504-feilen kommer. Er det etter 1000km, 5000km, 8000km? For de med gammel firmware, før 1.8.4.0 og har chip er det fornuftig å ikke oppgradere motorens firmware.
Og, er det noen som har lurt på hvordan 25km-grensen er satt for ebike (pedelec, ikke S-pedelec(45km)? Er det faktiske og praktiske hensyn som ble vurdert, eller er det bare noen som stakk fingeren i været og satte en grense? Etter det jeg har lest og forstått var det problemer med tyske el-mopeder som ble trimmet, før elsykler kom på markedet. EU satte da en grense på 25km, En grense som nå også gjelder for motorassisterte tråsykler. Og jo hardere en tråkker i over 25km, lavere støtte gir motoren.
Redigert av Labbetuss; 27/08/2020 11:20.
|
|
|
27/08/2020 11:19
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Det er ikke snakk om forutintatthet i det hele tatt, over 25 km/t skal motoren ikke gi assistanse iht. dagens lovverk, så er det en 10% slakk som en del produsenter spekulerer i.
Over der skal den være registrert og ha ansvarsforsikret og den skal alltid brukes på vei, ikke på fortau eller sykkelfelt. De som bagatelliserer dette løper en kjemperisiko dersom de påfører seg selv eller andre skade som følge av den ulovlige trimmingen. Da risikerer man enten et stort regresskrav eller at man selv ikke får utbetalt forsikringspenger.
Om man har trøkk nok i bena selv til å presse sykkelen opp i langt høyere hastigheter er det ingen som hindrer deg i, men da skal du ha null hjelp av motoren.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
27/08/2020 11:29
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er ikke snakk om forutintatthet i det hele tatt, over 25 km/t skal motoren ikke gi assistanse iht. dagens lovverk,
Og i enkelte tilfeller bør lovverk revurderes da det ikke samsvarer med praktiske og faktiske forhold. Det finnes mange eksempler på at det blir gjort.
|
|
|
27/08/2020 11:35
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Man behøver ikke trimme en el-sykkel, selv om den er innenfor reguleringene hva gjelder motorkraft. Man bare fjerner fartssperren, slik jeg forstår at trådstarter har gjort. Utstyr for å gjøre det, som chip, selges fullt lovlig og går unna som varmt hvetebrød. Ulovlig å bruke sykkelen uten typegodkjenning, registrering, blinklys, forsikring osv., men hvem bryr seg? En el-sykkel er i utgangspunktet et motorisert kjøretøy som selvsagt yter motorassistanse også over 25 km/t. Så har man satt en vilkårlig sperre for motorassistansen, kalt det en sykkel og for alle praktiske formål sidestilt kjøretøyet med sykkel i lovverket. Det europeiske standardiseringsorganet CEN har fra våren 2019 pålagt produsentene å hindre at fartssperren skal kunne modifiseres. Dette er på ingen måte noen realitet for de fleste motorer som brukes, og fartssperrer fjernes selvsagt fortsatt over en lav sko, men fenomenet som Labbetuss beskriver er altså det tyske selskapet Bosch sitt forsøk på å etterleve reguleringene fra CEN. Som andre i tråden, møter jeg daglig trafikanter på motoriserte kjøretøy uten ansvarsforsikring på gang- og sykkelveier så vel som i veibanen. Og stadig hyppigere i Marka. Slik er det bare. Om Landevei får rett i sine fem spådommer, vil fartsgrensen for motorassistanse øke, og da vil det som vi i dag betegner som elektriske mopeder ved et trylleslag bli til sykler  Da vil i det minste flere ha gyldig ansvarsforsikring.
|
|
|
27/08/2020 11:36
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Tror problemet med 25kmt i timen er bort på de mest moderne motorene som ikke gir motstand når de coaster. På de gammeldagse kunne det vært en tanke å hatt en slags grunnspenning som fjernet "sykle med dynamo på" følelsen. Jeg har hatt elsykkel som jobbsykkel i mange år, fordi det er diggere allværssykkel. Jeg har aldri trimmet den, men om jeg har det travelt for å rekke morgenmøtet, så tar jeg en vanlig hardtail i stedet, jeg er sykt mye raskere på den enn på elsykkelen... Dog, ikke plaget meg, jeg har jo flere sykler å velge mellom.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
27/08/2020 12:01
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
For min del spiller det ingen rolle hvor kraftig motorer som tillates, eller til hvor høy hastighet disse motorene tillates å yte assistanse - sålenge farkosten ferdes på vei beregnet for motorkjøretøy. Men jeg stusser litt når jeg velger å sykle i ca 30 km/t i veibanen, fordi jeg vurderer dette å være sikrere og mer hensynsfullt enn å presse seg fram på g/s-vei med saktesyklende barn, fotgjengere og hunder - og samtidig opplever at jeg blir frakjørt av el-syklister (formodentlig trimmet) som kjører slalom mellom fotfolket på g/s-veien. Få doningene bort fra g/s-vei, og la motorene yte så mye som teknikken behersker - og samtidig kreve opplæring, hjelm og forsikring. Opplæring har jo de fleste i form av førerkort kl b, og hjelm kan umulig være noe stor sak å kreve. Ansvarsforsikring sitter kanskje litt lengre inne, men det er vel reelt ikke noen alvorlig stor kostnad det heller?
|
|
|
27/08/2020 12:22
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det du nevner finnes. Det heter S-pedelec og har en maksgrense på 45km. Den skal være registrert og ha nummerskilt, speil mm. Å bli forbisyklet av elsyklister ,eller bio-syklister, må en tåle. Det som oppfattes som uansvarlig adferd på g/s-vei oppleves fra alle kategorier på veien og desto viktigere er det for de på to hjul å vise hensyn. Mange slike episoder kunne vært nevnt, men i bunn og grunn må en ta hensyn til omgivelsene, og kanskje påtale de verste eksemplene. Forøvrig har USA en grense på 20mph (32km) for vanlige elsykler, noe jeg synes er en mer naturlig grense etter min erfaring.
Redigert av Labbetuss; 27/08/2020 12:24.
|
|
|
27/08/2020 12:41
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det du nevner finnes. Det heter S-pedelec og har en maksgrense på 45km. Den skal være registrert og ha nummerskilt, speil mm. Joda, men det er ikke poenget. Poenget er derimot at el-syklister fjerner fartssperren ved hjelp av en chip eller modifiserer motorassistansen på annet vis. Da blir doningene ulovlige el-mopeder og føreren vil dermed ikke ha gyldig ansvarsforsikring. Det er så mange av dem, og det er så lite kontroll, at jeg forstår thamg sin oppfatning. Og så vidt jeg kan forstå er det nettopp det du har gjort? Første tur gav meg en overraskelse, en vegg møtte meg ved 25 km på flat mark. All støtte forsvant brått. (...) Løsningen for å bli kvitt "Bosch-veggen" var å installere en chip. Dersom det er rett forstått at du fortsatt ruller rundt på en doning med slik chip, er den altså dessverre en elektrisk moped og må - som du sier - være registrert, ha nummerskilt, speil m.m. For ikke å glemme at den må være typegodkjent, noe den neppe vil bli.
|
|
|
27/08/2020 12:55
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Er helt enig i at 32km/t er en mye mer naturlig grense for en elsykkel. Da kan du faktisk sykle ganske raskt uten at det virker farlig raskt for folk som ikke har greie på det. Kona kjøpte en vanlig elsykkel, men måtte bytte den inn i en som gikk 45km/t da det føltes så ufattelig tregt på lange sletter. Den nye ble og registrert med skilt, og da er den plutselig et el-kjøretøy som har 0% mva, sånn at hun fikk 8000 i rabatt. Denne Cannondale-"sykkelen" har Bosch-motor, Magura-bremser og XT-bakgir/kassett, og vært helt fantastisk driftssikker i noen år nå. Ja, hun må sykle i veien, men i praksis blir det ofte i den snaue meteren som er sykkelfelt på siden av veien, uten at noen har reagert på det.... Svære gule vesker har hun på bagasjebrettet bak og, og er en del på landeveissykler som tar opp jakten når hun kommer forbi :-)
For meg er det fullstendig uforståelig at ikke flere velger 45km/t-versjoner når de først kjøper elsykkel, med mindre de bare bruker den inni en trang by, eller har veldig korte avstander. 0% mva!!
Redigert av Tormod..; 27/08/2020 12:56.
|
|
|
[Re: Tormod..]
27/08/2020 13:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Beror väl på hvor man sykler. Tror att en 25 km/h el-sykkel passar bättre för de flesta i Trondheim för att det ofta finns ok sykkelveier och de flesta vill nog slippe å stå i kö bland bilar. Det anser jag som varken trang by eller veldig korta avstander.
Tycker att 25 km/h är en lagom fart på g/s veier. Jag vill inte ha en högre medelhastighet för normal syklisten än det.
|
|
|
27/08/2020 13:09
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Doning  Er en slik beskrivelse uttrykk for en viss aversjon? Og nei. For min kan du bare ta det helt med ro. Chip er fjernet slik at jeg unngår å få en ubrukelig bokstøtte. Men hvem vet, kanskje jeg installerer en ny hvis produsentene kommer med noe som unngår at en ender med det. Aller helst skulle jeg gjerne sett at regelverket ble revurdert og ble på linje med USAs regelverk på området. Men jeg forstår jo at enkelte er "regelryttere" av natur og ikke evner å se for seg at noe skal eller bør endres. Jeg leste forøvrig her overskriften: - Om noen år er alle high-end stisykler en elsykkel. Hvis så skjer så kanskje pipen får en annen lyd mht 25km grensen?
Redigert av Labbetuss; 27/08/2020 13:24.
|
|
|
[Re: fredriks]
27/08/2020 13:15
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tycker att 25 km/h är en lagom fart på g/s veier. Jag vill inte ha en högre medelhastighet för normal syklisten än det.
Som ellers så handler det om å avpasse farten etter forholdene. Som nevnt kunne det vært nevnt eksempler på ubehagelige episoder på det motsatte. Både elsykler og bio-sykler på g/s-vei fra og til jobb og syklister som ser ut til å ha startet eller i ferd med å avslutte sin treningstur på nevnte veier.
|
|
|
27/08/2020 13:17
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Doning  Er et slik beskrivelse uttrykk for en viss aversjon? Og nei. For min kan du bare ta det helt med ro. Chip er fjernet slik at jeg unngår å få en ubrukelig bokstøtte. Men hvem vet, kanskje jeg installerer en ny hvis produsentene kommer med noe som unngår at en ender med det.  Kaller mine egne doninger for doninger, jeg. Men ja, en viss aversjon i dette tilfellet. For holdningen er utbredt: Jeg setter inn chip som fjerner fartsgrensen for motorassistanse hvis det er praktisk for meg, og blåser i om det er ulovlig, skaper uforutsigbarhet på gang- og sykkelveier, og at ansvarsforsikringen faller bort. Og det er problemet  Langt heller en lovlig s-pedelec, slik Tormod skriver.
|
|
|
27/08/2020 13:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som jag skrev så tycker jag att 25 km/h är en lagom fart och det baserat på min erfaring.
|
|
|
27/08/2020 13:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men jeg forstår jo at enkelte er "regelryttere" av natur og ikke evner å se for seg at noe skal eller bør endres. Fordi man påpeker hvilket lovverk som gjelder, betyr ikke det at man er mot en endring. Det at man synes at en lov er tullete eller ubehagelig å følge, gir heller ikke fritak fra å følge loven.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
27/08/2020 13:38
|
Eivel
Entusiast
|
Entusiast
Men jeg forstår jo at enkelte er "regelryttere" av natur og ikke evner å se for seg at noe skal eller bør endres. Fordi man påpeker hvilket lovverk som gjelder, betyr ikke det at man er mot en endring. Det at man synes at en lov er tullete eller ubehagelig å følge, gir heller ikke fritak fra å følge loven. +1
|
|
|
27/08/2020 13:50
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Det er ikke snakk om forutintatthet i det hele tatt, over 25 km/t skal motoren ikke gi assistanse iht. dagens lovverk,
Og i enkelte tilfeller bør lovverk revurderes da det ikke samsvarer med praktiske og faktiske forhold. Det finnes mange eksempler på at det blir gjort. Lover og forskrifter endres regelmessig de, men inntil slik endring faktisk foreligger så gjelder det som er vedtatt enten man liker det eller ikke. Som dagligpendler i Oslo er jeg ikke umiddelbart med på at det vil være fornuftig å heve grensen for assistanse, det er nok av morsomme forbikjøringer med høy risiko allerede i dag fra en relativt liten gruppe på landeveissykler, legg så en stor gruppe med elsyklister på toppen av dette så skal vi nok få det moro - de som kjører lovlig elsykkel i dag er ikke der, men 7 km/t opp betyr at du innhenter veldig mye trafikk.
Lars-Erik
|
|
|
|
|