Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

slitasje på drev?

slitasje på drev? #2622554 17/08/2020 08:28
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg driver å utvider min servicekompetanse, så jeg skaffet meg slitasjemåler for kjede. Begge podenes sykkel var det hele 0.5 på, min mtb var 0.8 og racerne var det minimalt på.

Men tenkte spesielt på mtb'en med sin 0.8. Når jeg skaffer nytt kjede til den, hvordan måler jeg best hvor mye slitasje det er i kassetten og hvorvidt dens potensielle skjevslitasje vil slite på kjede igjen?

Re: slitasje på drev? [Re: GeirEivind] #2622752 17/08/2020 14:03
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Som regel ser du det bedre enn du kan måle det. Hvis tenna har blitt til haifinner, er det bare å bytte. Hvis du bytter kjede og snurrer en runde (med deg oppå slykkelen) vil du lett merke det i giringa, spesielt hvis du har litt motstand (som i oppoverbakke). Du vil nok ikke ødelegge noe med litt testing, men hvis det glipper, vel, da har nok kassetten gått føyken. Hvis det er problemer foran også (spesielt hvis du har 2- eller 3-delt der), så må du kanskje gå over litt der også. Men - det går som regel først utover kjedet, så kassetten og helt til slutt, krankdreva.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå