For min del så er det utvekslingen som gjør at jeg velger to sykler. På landeveien velger jeg et oppsett som ikke har den helt superlette giringen, men setter pris på noenlunde tett giring. Når jeg tusler inn i marka så trenger jeg helt klart mye lettere gir-oppsett som da går på bekostning på spranget mellom girene. Sykler man også endel turer med oppakning vil kravet til lettere gir og dermed større sprang bli enda større.
Hadde jeg kommet i en situasjon der jeg måtte velge kun en sykkel hadde jeg valgt meg en landeveissykkel til formålet med landeveisdekk på 30mm evt med eget bakhjul med større kassett (eller kun en ekstra kassett) og med et tilpasset kjede med hurtiglås for de gangene jeg skulle dra på tur med oppakning.
Utveksling er en viktig forskjell ja - derfor jeg oftest vil anbefal 2x11/12 på en gravelsykkel som også skal brukes som landeveissykkel, eller motsatt. Jeg syklet snaue 400 km fredag og lørdag på veien med 28 mm dekk på en gravelsykkel med klaring til 40 mm. Brukte 46/33-krank og 10-33 kassett. Hadde alt jeg trengte av gir til sykling opp til Sjusjøen og ned igjen.
På grushjulsettet har jeg 10-36-kassett, noe jeg føler dekker behovet der.
Ang spørsmålet gravelsykkel som også fungerer på landevei eller landeveissykkel som også fungerer på gravel vil jeg mene at det gir minst kompromiss med en landeveislik gravelsykkel som også fungerer på landevei, enn motsatt. Så fremt gravelsykkelen har 2x-oppsett og landeveissykkelen ikke har plass til mer enn 32 mm.
I helgen som var syklet jeg folkerittet Bergen-Voss. Etter en tidlig punktering (should have gone tubeless?) gikk jeg over i turmodus og syklet rolig sammen med mange forskjellige folk. Da hadde jeg tid til å kikke litt på syklene til folk. Det kryr jo av trek-sykler her vest og når jeg lå bak en Domane så det egentlig ut som en grussykkel med mengder av plass rundt bakdekket. Mens de med felgbrems hadde lite klaring. Sånn må det jo være for dem, Men så er det jo også mange skivebremssykler som har veldig trangt rundt bakhjulet. Og jeg skjønner ikke i min villeste fantasi hva som er poenget med dèt. Skal man ha en veldig lett og kvikk sykkel med lite klaring så må det jo være bedre å bare holde seg på felgbrems. Skivebremssykler uten generøs dekklaring er tåpelig. Selv syklet jeg på min 696 grussykkel med 25mm dekk og landeveisgruppesett. Funker fint som f... Men jeg er uansett ikke blant de 15 personene som gjør opp om pallen.
Re: Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
[Re: Sepeda]
#271009007/06/202221:40
Nå har jeg begrenset erfaring med landeveissykler, det er kun 3 forskjellige jeg har syklet over 800km på. Men om jeg skal velge den jeg har mest lyst til å sykle på er det den med dårligst komfort og minst dekklaring, gitt at turen ikke overstiger 4/5 timer. Underlag, så lenge vi forholder oss til ish Nordmarkagrusveier påvirker ikke valget. Skal sies at ingen av syklene tar dekk over 35 mm, så vi snakker ikke terrengsykler akkurat.
Klarer ikke helt å si hvorfor, da alle er, eller har vært, gode sykler, men det har kanskje noe med opplevd kontroll over sykkelen å gjøre.
Re: Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
[Re: Sepeda]
#271009708/06/202205:03
For egen del har jeg nå en 2021 Trek Domane satt opp med 2x11 og 2 hjulsett.
1. 44mm carbon/21mm innerbredde og 28mm Pirelli Cinturato satt opp tubeless med 11-30 kassett 2. 33mm carbon/21mm innerbredde og 38mm Vittoria Terreno Dry satt opp med 11-34 kassett
Denne løsningen synes jeg funker veldig greit til allround bruk. Kvikk og fin på landevei og fin grus med 28mm og stødig, solid og komfortabel med 38mm på grovere grus og lett sti.
På denne modellen av Domane så er det iallefall 4mm ledig plass på hver side med 38mm.
AG
40+ and still climbing......
Re: Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
[Re: Sepeda]
#271010008/06/202205:48
Jeg har nettopp kjøpt med en Santacruz Stigmata 2x11 GRX og har allerede en BMC Roadmachine med 2x11 Ultegra. Begge er like deilige å kjøre på og jeg har tenkt å bruke tiden fremover på å se om det er liv laga for å kun beholde Stigmataen for all bruk der helstiv sykkel kommer frem. Jeg har og en CX, men den er såpass slitt nå at jeg kommer til å bruke den på CX-ritt til høsten da den flere riper fra gjørme og tjafs ikke kommer til å redusere utseendet nevneverdig.
Hvorfor jeg kjøpte en Gravel? Jeg har lyst på 2x11 og en sykkel det er mulig å kjøre 45mm dekk på. Jeg syklet Allroad-Birken på 33mm og 1x11. Det var strevsomt og jeg er for meg at det ville være morsommere med et annet oppsett. Jeg ser nå og at Stigmataen vil være en ypperlig landevegssykkel med andre hjul og smale dekk. På CX-ritt derimot, er 1x11 perfekt, men CX-sykkelen er ikke en perfekt landevegssykkel for meg.
Redigert av Juffe; 08/06/202205:51.
'...once more, and more intensity!'
Re: Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
[Re: sun flyer]
#271013308/06/202209:00
Og jeg skjønner ikke i min villeste fantasi hva som er poenget med dèt. Skal man ha en veldig lett og kvikk sykkel med lite klaring så må det jo være bedre å bare holde seg på felgbrems. Skivebremssykler uten generøs dekklaring er tåpelig.
Det tok litt tid før bransjen skjønte dette. Samtidig er skivebremsene bedre uansett dekklaring, men sykkelvekten blir fort unødvendig høy sammenlignet med felgbremser. At man faktisk kan bremse med karbonfelger med høy profil kan veie opp for mange. Men nye skiveracere bør ha klaring til 32 mm - minst. De fleste racere nyere enn 2020 har da også det.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
[Re: Sepeda]
#271050112/06/202213:54
Rett og slett fordi jeg har lovet meg selv, aldri å kjøpe en gravelsykkel. Om jeg trenger det, vet jeg ikke... Det finner man vel bare ut ved å sykle seg en tur til Kikut sammen med gravel-folk. Og det er på tide å prøve snart.
Alternativet mitt er følgende: En LOOK 986 carbon MTB 2008mod. 26" hjul, Continental Speedking dekk, med et dekktrykk som gjør at det triller Carbongaffel uten demping Carbonstyre, avsagd for å få det smalest mulig, og med litt ukomfortabelt lav styrehøyde Tung girutveksling som gjør det mulig å ligge å cruise i 45-50 km/t i slake nedoverbakker
Vi er et forum fullt av drømmende syklister, som drømmer og drømmer om vårt neste innkjøp. Det er herlig! Men gravel-sykkel... er absolutt nederst på min ønskeliste. Jeg lurer virkelig på hva en gravelsykkel kan gjøre for meg som ikke LOOK'en allerede gjør.
Rett og slett fordi jeg har lovet meg selv, aldri å kjøpe en gravelsykkel. Om jeg trenger det, vet jeg ikke... Det finner man vel bare ut ved å sykle seg en tur til Kikut sammen med gravel-folk. Og det er på tide å prøve snart.
Alternativet mitt er følgende: En LOOK 986 carbon MTB 2008mod. 26" hjul, Continental Speedking dekk, med et dekktrykk som gjør at det triller Carbongaffel uten demping Carbonstyre, avsagd for å få det smalest mulig, og med litt ukomfortabelt lav styrehøyde Tung girutveksling som gjør det mulig å ligge å cruise i 45-50 km/t i slake nedoverbakker
Går heller for en fjerde landeveissykkel;)
Jeg vet ikke om de tilpasningene du har gjort på Look-sykkelen gjør den så mye bedre som gravelsykkel enn den var i utgangspunktet. En lett hardtail med lettrullende dekk er en super sykkel på grus, selv om den ikke gir den samme følelsen som med en gravelsykkel. Mye av poenget med gravelsykler er at de gir landeveissykkel-følelse på både asfalt og grus. De færreste sykler turer med 100% grusunderlag - som regel er det asfalt både i starten og slutten av turene. Hvis du har en racer med plass til 28 mm dekk ville jeg valgt den på turer som veksler mellom asfalt og grus. Samtidig ville jeg ikke pumpet RaceKing-dekkene noe hardere enn nødvendig - 30 psi/2 bar er mer enn plenty, også på grus. Smalere styre tenker jeg også er lite vits, man kan holde smalere på styret hvis man vil. Ekstra gir er fint - gitt at terrengsykkelen har 1x11 eller 1x12 med en viss begrensning oppad.
Jeg mener trådtittelen heller burde vært - Hvorfor du ikke trenger en landeveissykkel, kun en gravelsykkel. Som det er nevnt tidligere. En god gravelsykkel er også en god landeveissykkel. Det motsatte er ikke alltid tilfelle.
Jeg mener trådtittelen heller burde vært - Hvorfor du ikke trenger en landeveissykkel, kun en gravelsykkel. Som det er nevnt tidligere. En god gravelsykkel er også en god landeveissykkel. Det motsatte er ikke alltid tilfelle.
Men det hadde jo vært tittelen på helt annen tråd som hadde handlet om 1) hvor allsidige gravelsykler er og 2) hva du bør velge om du trenger én sykkel til alt, fra landevei til grov grus til vintersykling.
Slike tråder har vi hatt en liten mengde av på forumet, og jeg har bidratt til en god del av dem
Dette er ment som en tråd om graden av frihet og allsidighet du kan få, om du 1) liker landeveissykler, 2) allerede har en landeveissykkel med en viss dekklaring eller 3) vurderer å anskaffe en moderne sådan. Selv om gravelsykkel er et alternativ.
Og så må vi huske at gravelsykler er langt mer enn de kjappeste og mest landeveisnære som 3T Exploro eller Wilier Rave SLR.
Så får det være ris til egen bak at jeg midt i agurktiden sommeren 2020 valgte en så tabloid tittel som klikkagn. Det har jo fungert på et vis, selv om det primært har ført til at alle skriver om hvor bra det er med gravelsykkel - eller terrengsykkel. Så ja, den er jo blitt den helt andre tråden
Re: Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
[Re: Sepeda]
#271071114/06/202208:47
Vil Canyons nye Ultimate bryte den magiske grensen på 35 mm oppgitt dekklaring, i likhet med Orbea Orca OMR? Eller vil de oppgi 32 mm for å sikre rittprofilen, men med massivt sikkerhetsmonn og reelt større klaring?
God plass mellom seterør og bakdekk, noe som tyder på at Canyon har flyttet seterøret noe fremover i forhold til kranken, som på f.eks. Focus Izalco Max.
Muligens kombinert med noe lengre kjedestag, men tviler på om Canyon vil gjøre dem markant lengre enn forrige generasjons 415 mm, som allerede er i øvre sjikt for rittsykler. Kjedestagslengde er da også en av de tradisjonelle skillelinjene mellom landeveis- og gravelsykler, om enn 3T Exploro er helt nede på Ultimate-lengde
At de mener alvor med dekklaringen, ser vi også av geometritabellen, der de har gjort jobben for oss og kalkulert trail/slep for fem forskjellige dekkbredder fra 27 til 35 mm.
Høyde på krankhuset (bottom bracket height) er målt med dekk på 29 mm, som synes å være dekkbredden rammesettet er designet ut fra. Ifølge ENVE er sykkelen optimalisert for 27-32 mm.
Gjenstår å se om ENVE selv vil tilby dekk bredere enn 31 mm.
For ordens skyld: Jeg påstår ikke at rittsykler som denne vil være like stabile og trygge på rufsete underlag som gravel-sykler. Det er for øvrig nok å se på mål for fork rake/fremspring til å forstå at her er det mye mat for geometrinerding, men det må bli i annen tråd
Og før noen protesterer på hvor kjipt og unødvendig det er med skjermfester på raske sykler for raske gutter, husk at grunnen til at skjermer er forbudt i UCI-ritt, og rytterne dermed kan komme i mål i vårklassikere dekket av gjørme fra topp til tå, er at reglene ikke tillater anretninger på rammesettet fordi det kan gi aerodynamisk fordel. Ellers ville vi for lengst ha sett aerodynamisk utformede skjermer på rittsykler, på samme vis som motorsykler.
Men uten å starte den diskusjonen, vil de fleste se nytten av alminnelige skjermer i rufsete vær og vått eller gjørmete føre
Sitat: gauter
Kan noen vennligst be hr. Arthur skjerpe diksjonen?
Det er en talefeil. Og kudos til ham for å etablere seg som sykkeljournalist til tross for den
Re: Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
[Re: Sepeda]
#271423622/07/202208:19
Det ble spekulert i om dette var ENVEs nye landeveissykkel eller om det var en gravelsykkel. Nå er det bekreftet at det var aero-raceren Melee, som ble lansert i går, ref. innlegget over. Optimalisert for 32-48 km/t i vindtunnel.
Med oppgitt dekklaring på 35 mm, valgte Vermeulen for dette blandeveisrittet å presse inn et par ulanserte Kenda 4Titude Pro. VeloNews og Kenda omtaler dem som 40 mm, mens Vermeulen selv sier 37 mm. Mer enn de fleste trenger på norsk blandevei, og potensielt risikabelt med tanke på subbing og slitasje, men slik valgte han.
Disclaimer: Jeg mener fortsatt at gravel-sykler er helt topp. Denne tråden er bare en feiring av at vi nå kan få fullblods landeveis-rittsykler som også takler grovere føre.
Re: Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
[Re: Sepeda]
#271424622/07/202210:57
For en kar som for senest fem år siden saumfarte butikkene for å sjekke reell dekklaring på landeveissykler, er det en glede at selv vinnersykkelen i årets TdF har oppgitt dekklaring på 34 mm. Og det med kun 405 mm kjedestagslengde!
As we saw on stage 5 of the 2022 Tour de France – which included 18km of brutal cobblestone roads borrowed from Paris-Roubaix – the new S5 can easily accommodate chunky tyres for fast rides on rough roads.
Lansert i dag og omtalt i alle tenkelige kanaler og nettsteder.
Kanskje beveger vi oss fra 32 til hele 34-35 mm klaring som standard for siste generasjon rittsykler. Det er like bredt som hos første generasjon gravelsykler, f.eks. GT Grade.
Tom Marvin fra Bikeradar rullet forresten på Grade 20 mil på islandsk blandevei, og rapporterte at 28 mm fungerte fint, men bredere ikke hadde skadet. Han kunne altså ha satt på 30, 32 eller selv 35 mm, men dette var i fjerne 2015 da 28 mm var massivt. Selv må jeg innrømme at jeg rullet på 42 mm på min egen runde langs røffe Grefillinn nå i juni
Etter at Gianni Vermeersch vant UCIs første VM i gravel på nye Canyon Ultimate med Vittoria Terreno Dry i 33 og 35 mm, måtte David Arthur selvfølgelig sette opp sin med WTB Vulpine 36 mm (!)
Det ser ut som du er ekspert. Men ærlig talt, jeg er ikke en bot. Jeg liker å spille online kasinospill. Jeg prøver alltid å finne det beste online casino basert på norsk. Hva med deg? Liker du også å spille?
Det ser ut som du er ekspert. Men ærlig talt, jeg er ikke en bot. Jeg liker å spille online kasinospill. Jeg prøver alltid å finne det beste online casino basert på norsk. Hva med deg? Liker du også å spille?
Hva er det som gjør at du oppsøker et forum for sykling for å diskutere online gambling?
'...once more, and more intensity!'
Re: Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
[Re: Sepeda]
#272256017/10/202206:39