Etter å ha ristet rundt på stier i Rondane med ein hybridsykkel med litt feite hjul har lysten på skikkelig stisykkel kommet. Fekk prøve svogeren min sin Norco Fluid ned ein sti og det var jo ein drøm i forhold til Scott sykkelen min som er designet for asfalten.
Tips til eventuelle brukte sykler som havner under denne i pris og funker bra på sti tas imot med takk. Bur i Bergen til vanlig, så må være ein som kan virke bra på Vestlandet.
Jeg har Occam og er strålende fornøyd. Dette er en sykkel som tråkker og klatrer veldig bra med slak nok styrevinkel til at det fungerer nedover også. Virker solid og godt bygget. Jeg kommer fra en Trek Fuel EX og sammenlignet med den så er Occam'en mere sportslig og leken.
Har du tatt en runde på sykkelbutikkene i nærområdet der du bor? En fulldempet sykkel har mange flere deler både som kan ødelegges og som krever service enn hybridsykkelen din, og derfor er det absolutt anbefalt å ha en lokal butikk å forholde seg til om du trenger deler raskt. Her skal det skiftes bolter, lagre, dempere skal serves jevnlig osv.
Her i området er det vel Kona, Trek og Specialized som er i dei skikkelige butikkene og så er det litt forskjellig som XXL, Gsport og Intersport fører. At det er meir som skal skrues på ein slik sykkel skal nok gå heilt fint, har jobbet som mekaniker på anleggsmaskiner i mangen år og kan eg renovere ein motor skal eg greie å serve ein stisykkel og👍 Etter mange timer med googling og søking på youtube så virker det som det er Occaen som har akkurat det eg er på jakt etter til ein ok pris. Og så ser jo ramma heilt fantastisk ut så den kan eg ha i mange år og heller oppgradere komponentene rundt, for oppgraderinger blir det alltid kjenner eg meg sjølv rett.
Det virker som om Orbea Occam er blant de bedre syklene der ute, aner ingenting om Unaas som representerer merket her i Norge, men omtaler av sykkelen er gjennomgående veldig bra. Hva sykkelbutikker i nærområdet måtte føre ville jeg overhodet ikke legge noe vekt på. De merkespesifikke servicepunktene er vel stort sett lagerne i ramma, og da bruker man som regel standardverktøy uansett.
Tommel opp for Occam, har selv en H30. Litt svake bremser ellers OK ift pris.
Når det gjelder Unaas så ville jeg styrt unna. De er veldig serviceinnstilte når du står i butikken med kortet i handa. I etterkant svarer de ikke på Mail eller tlf og man må møte opp fysisk i butikk for å få hjelp.
Jeg har veldig god erfaring med Unaas, men vet det er fler som har hatt de samme utfordringene. De er veldig klar over utfordringene med den store etterspørsel som har vært i år.
Problemet med mange av disse små nisje butikkene er jo at de ikke kan ha en haug med ansatte som de også må brødfø i vinterhalvåret når situasjonen er en helt annen. Klart de kan ha deltidsansatte, vet ikke hvor lett det er å få tak i bra folk i sånne stillinger. Synes vi må ha dette i bakhuet når man velger å handler fra disse. Jeg har valgt å bruke små nisjebutikker i steden for store kjeder og vet jeg må ha litt tålmodighet.
Redigert av bjrgu; 17/07/202005:47.
Rune G
Re: Ny stisykkel, er Orbea eit bra valg?
[Re: bjrgu]
#261833617/07/202006:15
Jeg har veldig god erfaring med Unaas, men vet det er fler som har hatt de samme utfordringene. De er veldig klar over utfordringene med den store etterspørsel som har vært i år.
Problemet med mange av disse små nisje butikkene er jo at de ikke kan ha en haug med ansatte som de også må brødfø i vinterhalvåret når situasjonen er en helt annen. Klart de kan ha deltidsansatte, vet ikke hvor lett det er å få tak i bra folk i sånne stillinger. Synes vi må ha dette i bakhuet når man velger å handler fra disse. Jeg har valgt å bruke små nisjebutikker i steden for store kjeder og vet jeg må ha litt tålmodighet.
Den unnskyldningen holder ikke i 2020.
Det er også få år hvor tilgangen på arbeidskraft fra skoleelever og studerende er så bra som i år, på godt og vondt. Om problemet er en ekstrahjelp eller tre noen måneder om sommeren så kunne de løst det rimelig umiddelbart.
Når det gjelder Unaas så ville jeg styrt unna. De er veldig serviceinnstilte når du står i butikken med kortet i handa. I etterkant svarer de ikke på Mail eller tlf og man må møte opp fysisk i butikk for å få hjelp.
Motsatt opplevelse for meg. Kjøpte Orbea fra Unaas ifjor, og jeg er kjempefornøyd med kjøpsopplevelse og sykkel. Sykkel måtte bestilles, men de fortalte kjempegreit og grundig om prosessen samt sendte faktura først når sykkel var i Norge og klar til å sendes. Unaas får mye pepper, det må jeg si! Det virker som om folk forventer mer av dem enn av andre forretninger.
Både XXL og GMAX her i byen har hver sin gang kløna til en verkstedsjobb for meg, men jeg skreiv ikke om det her på forumet.
Foliehatt på: Er det noen som får betalt for å disse Unaas?
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Motsatt opplevelse for meg. Kjøpte Orbea fra Unaas ifjor, og jeg er kjempefornøyd med kjøpsopplevelse og sykkel. Sykkel måtte bestilles, men de fortalte kjempegreit og grundig om prosessen samt sendte faktura først når sykkel var i Norge og klar til å sendes. Unaas får mye pepper, det må jeg si! Det virker som om folk forventer mer av dem enn av andre forretninger.
Både XXL og GMAX her i byen har hver sin gang kløna til en verkstedsjobb for meg, men jeg skreiv ikke om det her på forumet.
Jeg tror nok ikke at forventningene er høyere enn ryddig forventningsavklaring og at det skal være mulig å ta kontakt med dem. På den annen side så trengs det ofte to for å danse tango, og jeg tror at Unaas fungerer fint hvis man selv som kunde er ryddig. tålelig påpasselig samt har rimelige forventninger.
Til XXL og Gmax er det ingen som har høye forventninger uansett. Der er man heldig om man møter noen som kan sakene sine. Å sammenligne disse med Unaas er ikke fair. Samtidig så er Sørensen og Spinn steder som leverer i henhold til forventninger mer eller mindre år etter år. På den annen side operer Spinn og Sørensen med høyere priser.
Får ikke betalt. Akkurat samme opplevelse som Sykkelkjedet. Fikk problemer med nyinnkjøpt sykkel. Etter først rask respons på mail, ble det noen uker med fullstendig radiostillhet tross mange purringer. Brukte til slutt en feriedag på å ta med sykkelen inn til Oslo for å få det fikset. Mye folk i butikken og stort trykk på mail. Deler av forklaringen var at 1 (av 2?) ansatte var på ferie. Når trykket er som verst. Ferie er lov, men når 50 % av de som driver butikken innvilger seg ferie i høyeste høysesong i et litt spesielt år gjør det at butikken kanskje ikke oppleves som spesielt serviceorientert.
For å sette det på spissen virker det som butikken har for mange kunder, så man hjelper kanskje både seg selv og Unaas ved å velge noe annet. Spesielt om man ikke bor i Oslo. Men Occam er altså en kjempesykkel...
Min kjøpsopplevelse var også OK og ikke minst gode priser, men har du trengt hjelp i ettertid?
Kort oppsummert kjøpte jeg en Occam H30 som var avertert på Finn med oppgraderte bremser og gaffel. Fant ut i etterkant av kjøpet at bremsene ikke var oppgradert, fant også ut at kvittering ikke ble sendt på e-post som avtalt.
Etter 1 purremail hver uke i 6 uker fikk jeg et svadasvar om at bremsene ikke var betalt for og en kvitteringsutskrift fra systemet uten nødvendig informasjon som mva nummer.
De har nå også fjernet «oppgraderte bremser» teksten fra den deaktiverte Finn annonsen ( jeg har print screen fra begge versjoner)
Jeg har dessverre også dårlig erfaring med oppfølging fra Unaas. Rapporterte i slutten av mai om feil på baktriangel på min Oiz som er en typisk garantisak. Fikk rask svar at dette skulle tas videre med Orbea. Jeg håper og tror at dette også ble gjort, men nå 6 uker senere, så har det ikke skjedd noe mer. Får av og til svar på e-post at de skal sjekke etter gjentatte purringer, men jeg får aldri vite noe mer. Så aner ikke om det er Orbea som er «flaskehalsen» eller Unaas. Ser derfor veldig mørkt ut for å kunne delta med Oiz sykkel på Offroad Valdres og andre ritt nå i august. Har også sagt at jeg kan være villig til å betale for nytt baktriangel hvis det kunne løst det kjappere, men ikke noe svar på det heller.
Re: Ny stisykkel, er Orbea eit bra valg?
[Re: Grubler]
#261843218/07/202008:04
Unaas kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hatt behov for service etc. Men jeg blir jo urolig når jeg leser denne og andre tråder. Jeg har en Rallon og en venn Occam og vi er veldig fornøyde. Utvilsomt den beste sykkelen jeg har eid og står ikke tilbake for dobbel så dyre amerikanske merker mener jeg. Livstidsgaranti på ramme er også på plass. Orbea fortjener en god importør og så får man håpe og tro det er Unaas, så langt har jeg ikke noe negativt å melde.
Min kjøpsopplevelse var også OK og ikke minst gode priser, men har du trengt hjelp i ettertid?
Kort oppsummert kjøpte jeg en Occam H30 som var avertert på Finn med oppgraderte bremser og gaffel. Fant ut i etterkant av kjøpet at bremsene ikke var oppgradert, fant også ut at kvittering ikke ble sendt på e-post som avtalt.
Etter 1 purremail hver uke i 6 uker fikk jeg et svadasvar om at bremsene ikke var betalt for og en kvitteringsutskrift fra systemet uten nødvendig informasjon som mva nummer.
De har nå også fjernet «oppgraderte bremser» teksten fra den deaktiverte Finn annonsen ( jeg har print screen fra begge versjoner)
En veldig seriøs gjeng dette altså, løp å kjøp
Den sykkelen var jeg på Unaas og prøvde. Jeg var den første som prøvde den tror jeg og kommenterte at bremsene er det kjipeste som finnes fra shimano, og neppe er oppgradert... i tillegg var styret skeivt, holkene løse og dekka knallharde.
hadde inntrykk at de var underbemanna og stressa der.
En veldig seriøs gjeng dette altså, løp å kjøp
Den sykkelen var jeg på Unaas og prøvde. Jeg var den første som prøvde den tror jeg og kommenterte at bremsene er det kjipeste som finnes fra shimano, og neppe er oppgradert... i tillegg var styret skeivt, holkene løse og dekka knallharde.
hadde inntrykk at de var underbemanna og stressa der.
Ja, jeg tror sykkelen var skrudd sammen av en apekatt.
Jeg har nå selv byttet bremser og holker, en annen verden. Kan anbefale å gå opp på Occam H20 for de som skal ha alu utgaven,
Jeg lurte på om noen på forumet kan hjelpe eller har erfaring med Orbea sykler.
For noen uker siden knekte jeg en bolt som holder bakdemperen på plass. Jeg sendte epost til Unaas for å bestille en ny bolt, da denne er spesifikk for Orbea. Fikk svar om at de "tror" at de har bolt på lager i Oslo, og at det skal vi få ordnet.
Så hørte jeg ikke noe mer. Ingen ordrebekreftelse, ingen sendingsbekreftelse. Ingen informasjon om jeg får bolten eller ikke. Jeg fulgte derfor opp etter 5 dager og fikk til svar at Unaas skulle sjekke opp med en kollega.
Denne meldingen for 11 dager siden er det siste jeg har hørt fra Unaas. Jeg har fremdeles ikke fått hverken bolt, ordrebekreftelse eller sendingsbeskreftelse. Min Orbea terrengsykkel står i boden på 3. uka og jeg vet ikke om jeg får bolten eller ikke. Om en uke skal jeg på en lengre planlagt terrengsykkelferie. Det ser ut til å bli uten terrengsykkel.
Jeg har vært inne på 2 jernvareforretninger og 2 sportsbutikker men ingen av disse har en slik bolt, det virker som at den har spesielle gjenger og en spesiell størrelse på hodet som er spesifikk for ramma til Orbea. Jeg har også forsøkt å finne en utenlands Orbea-butikk som selger denne bolten, men de jeg fant sender bare innad i sitt eget land. Så jeg er helt prisgitt Unaas for å få tak i denne bolten, siden de er importør av Orbea.
Nå mister jeg uke på uke med terrengsykling (og strukturert trening til ritt) midt i den beste tiden for stisykling. Samidig lurer jeg på om det blir mer terrengsykling i år eller ikke.
Jeg har ikke skrevet noe om Unaas på internett tidligere på tross av et par vanskelige opplevelser (uten å gå i detalj). Jeg tenkte at jeg bare måtte svelge disse dårlige opplevelsene og gi gutta en sjanse. Spesielt nå som de har åpnet ny butikk.
Noen som har tips om hvor jeg kan få tak i en slik Orbea-spesifikk bolt? Se rød pil i vedlegget.
Dessverre noe mange som har kjøpt sykkel derfra og fått problemer kan kjenne seg igjen i. Hvis du har anledning hjelper det ofte å troppe opp fysisk i butikken. Vet dette er et problem på aluminium Occam, der får man fatt i ny stålbolt som erstatning. Kan være Oiz sliter med samme svakhet på demperbolten. Noen med litt kunnskap og tilgang til en dreiebenk vil nok kunne ordne ny bolt hvis du har alle delene av den ødelagte de kan ta utgangspunkt i
Orbea har supre sykler , det som er litt dritt er at man må forholde seg til Unaas , det fungerer tilsynelatende ok hvis du bor i Oslo og har mulighet til å stikke innom sjappa deres ved behov . Det påstår i alle fall et knippe fanboys som sikkert dukker opp i denne tråden. Min erfaring er at når sykkelen er levert og betalt så er du overlatt totalt til deg selv , de svarer kanskje på Mail og tlf og kommer med lovnader som ikke følges opp , flere jeg kjenner har opplevd det samme. Google knows
Hadde glatt styrt unna det sirkuset der og lagt igjen pengene et sted de setter pris på dem og vet hva kundeservice er
har gjort meg noen erfaringer med Scott; en spesial skrue løsnet og forsvant i de dype skoger. Bolten selges kun som en del av ett kit til rundt en tusenlapp. jeg var så heldig at jeg fikk det siste kitet som var på lager i Norge. tør ikke tenke på hvordan deleprisene og deletilgangen er om ett par år
internett er kjekke saker og det aller meste kan skaffes med en ukes leveringstid, jamfør jrm's innlegg
Vi selger ganske mange tusen sykler i løpet av året, og vi er 17 ansatte her. Så i blant glipper det dessverre på kommunikasjonen internt som det har gjort her.
Send mail til service@unaas.no med adressen din så får vi sendt en ny bolt.
Jeg har akkurat kjøpt Orbea fra Unaas. På grunn av Orbea sine problemer med å levere, ble det et utfordrende kjøp (jeg er også en vriompeis), men alt i alt gir jeg dem terningkast 5.
Nå peker de på at de selger tusenvis av sykler, men når det kommer til det å skaffe slike bolter, det er godt kjent at de ryker, så burde de ha en egen ordning der ting ikke glipper.
Unaas Re: Ny stisykkel, er Orbea eit bra valg?
[Re: erikskon]
#271199426/06/202219:18
Jeg har akkurat kjøpt Orbea fra Unaas. På grunn av Orbea sine problemer med å levere, ble det et utfordrende kjøp (jeg er også en vriompeis), men alt i alt gir jeg dem terningkast 5.
Nå peker de på at de selger tusenvis av sykler, men når det kommer til det å skaffe slike bolter, det er godt kjent at de ryker, så burde de ha en egen ordning der ting ikke glipper.
regner med at Orbea har kommet med ett forslag til delelager i henhold til solgte sykler, hvis ikke så regner jeg med at de som jobber på unaas er så oppegående at de evner å drifte ett lite delelager selv - hvor vanskelig kan det være ?
Syklister er også guds utvalgte folk
[Re: Flamini]
#271199926/06/202221:33
Det er dessverre mange negative historier om Unaas, men min opplevelse er at de virkelig vil gjøre det bra. Bra for kundene. Men de har det med å fomle det til litt for ofte.
[Re: erikskon]
#271202627/06/202207:55
Det er dessverre mange negative historier om Unaas, men min opplevelse er at de virkelig vil gjøre det bra. Bra for kundene. Men de har det med å fomle det til litt for ofte.
Jeg har liten erfaring med Unaas, men kjenner det litt på meg selv. Jeg ønsker oppriktig at mine oppdragsgivere (på jobb) får best mulig resultat, men fomling skjer. Er en grunn til at JEG ikke føler meg komfortabel med å starte egen bisniss.