Valg av sykkel: Ripley, Occam, Whyte 120 etc
|
Valg av sykkel: Ripley, Occam, Whyte 120 etc
05/06/2020 17:13
|
ekstraslange
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har ikke eid stisykkel siden 2011, så er litt akterutseilt på hva som gjelder, hva jeg bør se etter, etc. Ønsker derfor gjerne hjelp til å velge en allsidig stisykkel! Har lest tester her på Terrengsykkel, og litt på Pinkbike, Bikeradar, og på Youtube. Er selvfølgelig i tvil hva jeg bør velge... Bruksområde: primært stier i Østmarka i Oslo. Annen bruk blir en ren bonus. Kort sykkelbakgrunn: Syklet masse som barn. Syklet sti på en hardtail (Commencal Supernormal) fra 2007 til 2011. Deretter ble det en del år uten sykling. Fikk så lånt en Trek Superfly hardtail i 2018. Syns det var fantastisk med 29" hjul. Jeg er ikke spesielt dyktig eller gutsy, men nok til at det er gøy å sykle i hvert fall  Ut fra Strava-segmenter ser jeg at jeg var relativt sett raskere nedover enn oppover, selv med hardtailen Superfly. Sykler jeg har prøvd før: Deltok på sykkeldemo i 2018, og fikk da prøvd Trek Fuel Ex og Remedy. Likte begge. Fikk også prøvd Rocky Mountain Instinct (29", 130mm), som jeg likte veldig godt. Syns også Altitude var bra (27,5", 160mm). Likte ikke Instinct BC (29", 160mm), denne var altfor tung og dorsk, tydelig beregnet på røffere stier enn jeg var på. Diverse momenter:- Kjøper helst ny sykkel. Syns det er mye dårlige priser på bruktmarkedet. - Hadde vært topp å ha en dyktig forhandler i Oslo-området å forholde seg til, som kan bistå med service på sykkel. - Ønsker en livlig, letthåndterlig, leken sykkel. - Er litt redd for å kjøpe for stor ramme. Jeg faller ofte mellom medium og large i anbefalte størrelser. Ut fra sykkeldemoene var inntrykket at det ble litt mye sykkel mellom beina med large-ramme. "Alle" sykkelpushere sier dog at jeg skal ha large. Høyde: 176-177 cm Vekt: ca 66 kg Innerben: 82,5 cm Budsjett:Alternativ 1: Kjøpe billigst mulig sykkel fordi jeg er usikker på hva jeg skal ha, og har vært borte fra stisyklingen så lenge. For eksempel 20-25 tusen. Alternativ 2: Hvis jeg blir trygg på hvilken sykkel som blir riktig for meg, kan jeg gjerne bruke mer. Får litt høydeskrekk av tanken på å kjøpe sykkel til over 50 tusen. Syns liksom ikke jeg er hardcore nok til å kunne gjøre det. Kanskje om noen år  Ut fra tester jeg leser nå har jeg fått lyst på Ibis Ripley, Whyte S-120 og Orbea Occam. Kanskje også Santa Cruz Tallboy og Specialized Stumpjumper ST. Fra sykkeldemoene for to år siden er Fuel Ex og Instinct aktuelle. Var innom Unaas i dag, og prøvde en Occam i large som var satt opp med fetere dekk enn det den leveres med (det var vel Minion DHF mener jeg). Det føltes ok, men kanskje en anelse stor og tung. Føler jeg det blir for mye sykkel fordi det er lenge siden jeg har syklet sti, har aldri eid fulldemper før, det var størrelse large, den hadde fete dekk, og at jeg hoppet rett fra tur på landeveissykkelen min til Occam'en? Jeg har ikke vært hos Unaas før, men fikk godt inntrykk, så kunne gjerne handlet der. Ellers har Flytsti i Vestfold veldig mange fine sykler, blant annet omtrent alle jeg i utgangspunktet har lyst på. Så, ærede forum, hva gjør man i en sådan situasjon? Setter pris på alle innspill!
|
|
|
Re: Valg av sykkel: Ripley, Occam, Whyte 120 etc
[Re: ekstraslange]
05/06/2020 17:41
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har ingen personlig erfaring med Unaas. Men har lest om mye rart her på forumet og på sykkelprat @facebook. Så sjekk ihvertfall litt mer opp rundt den sjappa.
Når det kommer til Østmarka og sykler i 120 mm segmentet er jeg også blank, men moderne sykler har blitt veldig utvasket i skillet, så en 140sykkel med lettrullende dekk er heller ingen dum løsning, så tar du litt ekstra til de dagene du havner på grovsti.
|
|
|
05/06/2020 17:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har derimot flere års personlig erfaring med Unaas med både sykler, hjul og service Kan gjerne dele erfaringer med ekstraslange, om han er interessert. Det ruller ut Orbeaer i et voldsomt tempo, om det skulle ha noe å si. Men jeg er absolutt ingen ekspert på stisykler. Det nærmeste jeg har kommet, var en Spark RC 
|
|
|
[Re: Stupfull]
05/06/2020 18:04
|
ekstraslange
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
en 140sykkel med lettrullende dekk er heller ingen dum løsning, så tar du litt ekstra til de dagene du havner på grovsti. Slettes ikke dumt. Pleier folk å ha to hjulsett da, eller jekke over de andre dekkene etter som? Må bli mye styr med ett hjulsett hvis man kjører slangeløst (noe jeg for øvrig ikke har prøvd, men har en ørliten ambisjon om).
|
|
|
[Re: Sepeda]
05/06/2020 18:06
|
ekstraslange
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kan gjerne dele erfaringer med ekstraslange, om han er interessert. Ja takk, gjerne  På forum eller melding, alt etter hva du er komfortabel med?
|
|
|
05/06/2020 18:14
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
 Har fått bygget begge mine sykler der og ruller på deres hjul. Godt fornøyd, også med hjelp og service til enhver tid jeg måtte trenge det. Var senest innom for et par dager siden med en liten nøtt, som Emil løste umiddelbart. Men jeg vet at Unaas tidvis har hatt problemer med bl.a. leveranser av enkelte håndbyggede hjul, i noen tilfeller forsinket oppgjør ved kanselleringer av ordrer, og sen kommunikasjon. Det har avfødt forståelig misnøye blant dem som opplevde det. Mitt inntrykk er at Unaas tar det alvorlig og arbeider med å forbedre rutinene. De fleste forhandlere har gjerne sin andel av både fornøyde og misfornøyde kunder. Dette er en liten bedrift med entusiaster som selger sykler av høy kvalitet og tilbyr håndbyggede hjul. Vi får se om de velger en annen forretningsmodell for hjulene, for det er krevende å bygge nok til å dekke etterspørselen. Om man er ute etter kjappest mulig netthandel, er gjerne de store nettaktørene og kjedene greiere å forholde seg til. Om man ønsker personlig service i butikk og har en smule tålmodighet, er Unaas etter min erfaring et godt sted å handle.
|
|
|
[Re: Sepeda]
05/06/2020 18:30
|
ekstraslange
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dette høres ut som et sted for meg! Mens jeg var ute og prøvde Occam'en, hjalp de en dame med barnets sykkel, selv om det var et par andre kunder der også. Hun betalte ingenting så vidt jeg kunne se, og hadde neppe kjøpt sykkelen der. Da var jeg solgt 
|
|
|
05/06/2020 18:38
|
Jeggs
Entusiast
|
Entusiast
Har bare testet ripley av de du nevner, men det var kanskje den artigste sykkelen jeg har prøvd i Østmarka!
|
|
|
05/06/2020 19:54
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Easy, tiger. Det er nok av vitnesbyrd om slett kundeservice der i gården. Jeg ville sjekket andres erfaringer her og på FB litt nøyere, og tenkt meg grundig om før jeg jeg gikk til bestilling. Forøvrig har jeg hatt tre FS-ere med 120-140 mm vandring (Ibis, SC, Intense) som har vært brukt primært i Østmarka. Topp kombo.
|
|
|
05/06/2020 21:29
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Whyte 130 kan du jo også vurdere. Flytsti på Siggerud selger.
Transition Smuggler ville jeg hatt om jeg kun syklet Østmarka, men vrien å få tak i nå tror jeg. Sjekk evt. m. BCsport.
Pole og Bird bør også vurderes. Bestilles på nety.
Ville aldri kjøpt noe fra Unaas, basert på egne og andres erfaringer.
|
|
|
[Re: Jeggs]
06/06/2020 05:47
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har bare testet ripley av de du nevner, men det var kanskje den artigste sykkelen jeg har prøvd i Østmarka! +1 Kjøper du en Ripley så er sannsynligheten for at du blir skuffa minimal. Perfekt sykkel for Østmarka - og bra oppfølging fra Ibis Norge (de henger rundt her jevnlig og). Whyte, SC og Intense har også sykler du sikkert blir fornøyd med, så hva du velger blir litt hva du føler for. Å velge en lokal forhandler er dog lurt, det pleier å oppstå små eller store ting med mindre nysykkelen støver ned i garasjen. Da er det greit å ha noen å ringe som svarer raskt og smidig.
|
|
|
06/06/2020 07:14
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er 182 og 88 innerbein og har akk gått fra 140/125 og moderne 2012 geo med 29 i M til 150/140 L 29 (Hightower) med siste skrik innenfor det meste også geo, men uten å at den tar den helt ut som Pole/Nicolay mfl. Jeg hadde en del krav og ett av de viktigste var minimum 76 graders seterør (opp 3 grader fra før) og så bla derfor på en Occam (Rallon var ute av bildet da det ikke var en fullblods enduro jeg ønsket) det ble ikke den, men det kunne det godt ha blitt med en pris på litt over 40000 med FOX 36 og DT XM hjul med 350 nav som oppgraderinger. Unaas har litt ymse rykte så den vurderingen får du ta selv. Brødrene virker jo hyggelige nok.
Ang str: Det er mange ting som spiller inn i mitt tilfelle som lengre vandring, enda slækkere styrevinkel og mer moderne geo generelt, men sånn som det føles nå så er relativt sikker på at jeg kunne ha gjort som sist og gått på medium og funnet meg godt til rette. Hadde jeg vært litt lavere så tror jeg at jeg hadde foretrukket det faktisk. Spes mtp at stiene her i Norge ofte er noe snirklete greier som ofte favoriserer letthåndterlige sykler fremfor lange sleder for full braaaap. Er man innafor i forskj str så blir det jo personlige preferanser det viktigste. Jeg kjenner jeg har kommet på en large for å si det sånn, men det er nok en mer riktig str for meg, men kanskje ikke for deg. At alle skal ha så store sykler er litt interessant for det er de samme som alltid skal ha så innihelvete lange ski også uten å ta høyde for all den knotekjøringa blant småbjørka som finnes her vs de store åpne flankene og klynger med lerk i alpene. Occamen føltes overraskende kort dog så der ville jeg nok ha måttet ha L uansett.
Testsykling en times tid gir en pekepinn på str, men lite ellers (ihvertfall for meg). Første turen på nysykkelen føltes tung og seig. Startet med å bytte bakdekket fra DHF2 til Ardent 2.4 og vipps så var det hele kvikkere. (Kommer til å bruke dette dekket hele sesongen hjemme på barnål, i steina i Hallingdal, på Trysil, i alpene med unntak av at DHR2 kanskje kommer på uti oktober når alt blir permanent sleipt) Ellers så har jeg brukt en tre fire fem litt lengre turer på å få dempinga der jeg vil ha den og nå føles sykkelen omtrent like kvikk som min gamle som jo egentlig var en kvikk mellomgrov sak. Det jeg har fått i tillegg er mye mer å gå på når det blir rufsete som er en kombo av ny geo med slækkere styrevinkel og en mer sentrert plassering på sykkelen, Lyric med 35 mm innerbein og siste skrik i demper vs en eldre FOX 34, lengre WB og mer å ta av bak.
Også glemmer jeg helt den største og viktigste forskjellen, det brattere seterøret er helt fantastisk. Man sitter helt riktig plutselig med vekta der den skal være altså midt på. Gir en herlig feeling bortover og oppover alt er i likevekt. Litt uvant til å starte med for man føler man sitter veldig frempå.
Lykke til
Redigert av sanouka; 06/06/2020 07:22.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
06/06/2020 07:22
|
Talgos
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kjøpte en Occam i fjor høst hos Unaas (har kun gode erfaringer med de). Jeg synes sykkelen er veldig leken, kjapp og kvikk såpass grov stisykkel.
Karbonramma er også ganske lett sammenlignet med tilsvarende sykler. Så det er mulig å bygge seg en veldig lett stisykkel hvis man vil. Kvalitet og finish på ramma virker veldig bra.
Eller man kan sette den opp som en ganske grov stisykkel hvis man vil. Det er vel en av rytterne på Orbea sitt enduroteam som bruker Occam.
|
|
|
06/06/2020 08:07
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg har syklet ett år nå på Ripley V4 med Østmarka som primært nedslagsfelt og jeg er storfornøyd med den.For min del erstattet den en Hightower og jeg startet prosessen med å tenke at jeg skulle ha en Ripmo, men så ble det Ripley og jeg angrer ikke. Det er mange bra sykler der ute, men jeg er ganske så sikker på at trådstarter vil bli fornøyd med en Ripley til Østmarka-bruk. Den føles kvikk og leken noe som jeg personlig setter pris på.
Min er satt opp med 35 mm innerbredde på felgene og jeg synes det er helt topp for min del, men det hadde funket fint med 30mm også.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: sanouka]
06/06/2020 10:50
|
ekstraslange
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
At alle skal ha så store sykler er litt interessant for det er de samme som alltid skal ha så innihelvete lange ski også uten å ta høyde for all den knotekjøringa blant småbjørka som finnes her vs de store åpne flankene og klynger med lerk i alpene. Der har du et poeng. Jeg gjorde to sesonger rundt 2006-07 (en i alpene, en i rocky mountains), og det var mange med lange ski. Jeg hadde 178 cm, men heiv meg på trenden og kjøpte et par på 190. Det ble jo alt for mye for meg. Dette var til og med på telemark, så enda verre sånn sett. Vil helst unngå å gjøre samme feil med sykkel nå. Jeg har aldri eid et eneste klesplagg i large, så synes det er vanskelig å slå seg til ro med at spinkle meg helt plutselig regnes som large når det kommer til sykler. Whyte 130 kan du jo også vurdere. Flytsti på Siggerud selger. Oj, trodde de bare holdt til på Nøtterøy. Siggerud blir nærmere. Ser det er mye godord om Ripley her, og den virker jo fantastisk ut fra tester også. I følge deres størrelsesguide er jeg kun innenfor på large, noe jeg altså stusser over, men i utgangspunktet er det den som blir riktig. Hvor vil det være smidigst å kjøpe Ripley? Flytsti Siggerud eller Probike? Begge stedene bistår vel med service?
|
|
|
06/06/2020 11:13
|
ekstraslange
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det ble telefon til Flytsti Siggerud. De har ikke Ripley inne, men stort sett alle de andre syklene, så det blir sykkeltesting der på mandag  Dette blir gøy!
|
|
|
06/06/2020 12:21
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Ang størrelse så høres 182 ut som en soleklar L i de aller fleste merker. De er vel bare selgere i litt shady butikker som selger M som "leken" på noen over 180. Størrelse på sykkelen bestemmer hvor mye plass du har å flytte deg før du kommer over akslingene og styret. Det er ikke noe gøy med en sykkel for du må passe på å ikke komme for langt bak eller frem.
Stol på produsentene og følg deres retningslinjer ang størrelse.
Hilsen en på tvilsomme 180m cm med stisykkel i L, og eldre urforsykkel i M.
|
|
|
06/06/2020 12:33
|
ekstraslange
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er Sanouka som er 182, jeg er 176-177 cm  Derfor er jeg veldig ofte midt mellom M og L.
|
|
|
06/06/2020 12:49
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Da blir det noe annet, skikkelig midt imellom altså.
Er du sterk og robust hadde jeg gått for L i de fleste merker. Man kan kjøre kortere eller lengre stem også i de tilfellene man havner imellom str.
|
|
|
06/06/2020 14:48
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det ble telefon til Flytsti Siggerud. De har ikke Ripley inne, men stort sett alle de andre syklene, så det blir sykkeltesting der på mandag  Dette blir gøy! Kult! For Ibis kan du kontakte Roy Ripen så kommer han sikkert kjørende fra Nesodden med en demosykkel. https://www.probike.no/hvordan-kjope-ibis/
|
|
|
06/06/2020 16:02
|
ekstraslange
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er du sterk og robust hadde jeg gått for L i de fleste merker. Mer svak og tynn  Flytsti hadde diverse sykler inne i både L og M, så skal nok finne ut av det nå tenker jeg. Der skulle jeg til og med få prøve på sti.
|
|
|
[Re: runermm]
06/06/2020 16:04
|
ekstraslange
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sendte en mail i stad og spurte om han har Ripley på lager  Er ikke sikkert det blir så mye lettere å velge sykkel etter jeg har prøvd de 
|
|
|
07/06/2020 09:30
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Jeg valgte Rallon fra Unaas. Ca 35k. Hvis jeg skulle hatt Occam med oppdatert dekk og gaffel til Fox36 ville prisen blitt ca 7000 høyere. Pluss ventetid.
Meget godt fornøyd her i Nordmarka med mye knot. I Østmarka kunne sikkert Occam vært litt kjappere på flytpartiene.
Service har vært upåklagelig, men butikken har mye å gjøre/veldig busy. Hvis man er innstilt på å være en av hundrevis av kunder bør det bli bra. Hyggelig å ha en dedikert butikk i Oslo, dessverre få igjen nå.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
07/06/2020 09:38
|
BigBab
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du kjøper en highend sykkel så velg en med litt lav spec. På den måten har du mange år fremover hvor du kan velge å vrake i oppgraderinger. Har min sykkel på 4rde året og like glad i den. Mye er byttet men bare litt om gangen. Litt hver vårstid for å få bort den værste vinter-netthandel-manien. Lykke til
Forrest Gump sitert i Norge: "Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
|
|
|
[Re: Ugla]
08/06/2020 10:00
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har syklet ett år nå på Ripley V4 med Østmarka som primært nedslagsfelt og jeg er storfornøyd med den.For min del erstattet den en Hightower og jeg startet prosessen med å tenke at jeg skulle ha en Ripmo, men så ble det Ripley og jeg angrer ikke. Det er mange bra sykler der ute, men jeg er ganske så sikker på at trådstarter vil bli fornøyd med en Ripley til Østmarka-bruk. Den føles kvikk og leken noe som jeg personlig setter pris på.
Min er satt opp med 35 mm innerbredde på felgene og jeg synes det er helt topp for min del, men det hadde funket fint med 30mm også. Jeg hadde samme dilemma, Ripley eller Ripmo. Ripley til Østmarka er spot on, mitt førstevalg til denne typen terreng og stier. Men valgte tilslutt Ripmo, fordi jeg synes oppsiden med å ha noe som var bedre i røffere terreng, var større enn nedsiden i med å ha en "tyngre" sykkel i feks østmarka terreng. Det betyr at jeg har gjenoppdaget Nordmarka og knoteterrenget der.
|
|
|
08/06/2020 18:53
|
ekstraslange
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er ikke sikkert det blir så mye lettere å velge sykkel etter jeg har prøvd de  Joda. Etter å ha prøvd blant annet Whyte 120 hos Flytsti Siggerud var det egentlig ikke så mye å fundere over. Flott sykkel, og morsom DIY-sjappe.
Redigert av ekstraslange; 08/06/2020 18:55. Rediger grunn: Tull med bilde
|
|
|
|
|