Tror ikke vekta mi er nøyaktig nok til å svare på det. Den sto og tikket mellom 8.05 og 8.10 da jeg veide den (før jeg satte den opp slangeløse), men det var med XT-pedaler (på rundt 340 gram). Ergo viser vekta mi mest sannsynlig litt for lite, for dette var omtrent det den skulle veie med dette oppsettet (Di2, Fulcrum Airbeats, GK 32mm slicks og 3T-styre uten flare) uten pedaler. Kalkulatoren på hjemmesiden deres er sikkert ikke helt nøyaktig den heller, men det er vel tvilsomt at den viser for mye vekt, så min bagasjevekt er nok ikke helt til å stole på.
(De veier en nybygd AR i en reel på Instagram, og denne kommer ut på nøyaktig 8.25 kilo, men jeg er litt usikker på hva den er utstyrt med utover Ultegra Di2 og 35mm).
Mitt fjorårsbygg. Var/er ikke helt lett å få tak i deler, men består av:
Vaast A/1 magnesiumramme. SRAM AXS mullett "bastard". Dvs alt som var å få tak i, RED, Rival og Eagle GX. 42t foran og 10-50 bak. Veldig fornøyd med den utvekslingen. HUNT 650b Adventure satt opp med 47mm WTB Horizon.
Sykkelen veier rett under 9 kg. Veldig fornøyd med bygget. Satser på at ikke så mange andre har lik ramme.
Kan kanskje ikke defineres som en ekte grussykkel, men det er nå denne jeg bruker på grusveiene
Kjøpt ny Fara A|R ramme for sesongen og flyttet over komponentene ifra min gamle Fara A|R ramme. Primært grunnet flere festemuligheter i nye rammen og dermed mer egnet for bikepacking + fastmontert skjerm muligheter. Kjører fortsatt på SRAM red etap axs, Token hjulsett og blackinc cockpit og setepinne. Setet skala skiftes ut ellers blir dette sesongens rigg.
Orange RX9 RS. Mitt første møte med bukkestyre siden jeg testet fatters gamle Peugeot jernhest i 1986. Da var det en ubehagelig opplevelse, nå var det en meget god en.
Hva ruller du på langs rufsete skogsveier, i majestetisk fjellheim eller langs vill og forreven kyst denne høsten? Eller på lynraske treningsturer og i ritt på grus?
Etter å ha strittet imot begrepet gravel i flere år, og profilert sykkelen som alt annet, har jeg måtte bite i grusen og innse at ja, jeg har visst en gravelsykkel likevel.
Det meste er som før, men har endelig fått meg egnede felger med 25 mm indre dekkbredde på Hunt 4 Season Gravel X-Wide.
Liker også at Hunt-hjulene har korrosjonsmotstandige messingnipler for helårsbruk, 28 eiker foran og bak for å tåle enhver vekt og mishandling, og nav med lagre som skal takle både fuktighet og støv.
Oppsatt med Silcas vidunderguffe er jeg usårbar som Supermann mot alt annet enn sykkeldekkenes grønne kryptonitt, altså større revner i sideveggen. Men Endurance-versjonen av Hurricane Ridge med forsterkede sidevegger gjør også at grove steiner er omtrent like farlig som sukkerspinn.
Dermed har jeg også måtte bite i grusen hva gjelder enda et fenomen jeg lenge har strittet mot: Doble hjulsett.
Den triste nedsiden er at jeg frykter at det fine hjulsettet med massive knastedekk knapt vil bli brukt utover perioder med snø uten is, gjørmete vårløsning og de groveste turene i fjerne himmelstrøk. Med mindre noen veileder meg til tilstrekkelig grovt føre her i gamlelandet! På Rallarvegen kom dekkene for så vidt til sin rett på enkelte partier, men nei, for snilt
Oppsiden er at jeg kan ha hjul ferdig oppsatt med henholdsvis piggdekk og sommerdekk gjennom vinteren.
Både hjul og setepinne ble forresten plukket opp splitter nye på Finn. Man kan være heldig der også.
Andre dingser jeg fortsatt liker er Redshift ShockStop styrefremspring, som kan settes opp i alt fra steinhard til silkemyk demping, Timber Bell, som vennlig varsler både geiter, sauer, hester, kyr, rådyr, hjort, vaskebjørn og ikke minst medsyklister, Blackburn Core mini med ubetalelig ventilverktøy, og selvsagt lette og behagelige PD-A520
Og ja, Elite Takuin Maxi! Kan ikke sees på bildet, men festet med gummistrikk i rimelig, tøyelig og bøyelig Bits flaskeholder. Mistet verktøysflaska i skauen i Jura-fjellene, lette etter den, gjenfant den, mistet den igjen på vei ut av skauen, lette etter den, gjenfant den igjen, ja, du ser tegningen...
Og om noen lurer: Nei, jeg ville i utgangspunktet aldri finne på å sette Specialized-flasker på denne britiske doningen. Men jeg hadde glemt flaskene hjemme, og disse var de mest nøytrale jeg fant i farten i nøytrale Sveits!
Kjøpte denne alu Inflite'en ny i 2015. Små modifikasjoner er gjort. 46/34 krank, 11/36 kassett. R8000 bakgir istedenfor 6800. Bytter litt mellom 36mm slicks og 37 WTB Riddler. Sykler aldri lengre enn 10-12 mil på denne så har aldre mer "oppakning" enn sadeltasken på bildet. Veldig fornøyd med denne. Ble markedsført som CX, men geometrien er ganske relaxed og sammen med VCLS setepinnen er den en behaglig langtur sykkel. Vekt uten rett fra Canyon er under 9 kg. Skulle jeg forandre noe ville jeg hatt 46/30 krank og hjulsett som jeg kunne satt opp slangeløst hvilket jeg kun kan i teorien på de originale DT Swiss R23
Foreløpig så er min grussykkel en Trek Domane 2021 endurance landeveissykkel med store dekk.
Siden jeg er litt utenfor std sånn rent proporsjonsmessig så kjører jeg en 54cm med 110mm stem istedet for en 56cm. Er 180cm med lange armer og korte bein.
Styret har i overkant mye reach som std, så jeg har vurdert å bytte til noe annet, men foreløpig så får det duge.
Utover std så har sykkelen fått 2 hjulsett: 1. 1814 hjul med 33mm profil og 21mm innerbredde satt opp tubeless med Vittoria Terrene Dry 38mm og 11-32 kassett 2. 1814 hjul med 44mm profil og 21mm innerbredde satt opp tubeless med Pirelli Cinturato 28mm og 11-30 kassett
Ellers å har jeg bytta krank fra 105 R7000 50/34 172,5mm til R7000 med Absolute Black ovaldrev i 50/34 med 165mm armer.
Det neste som kanskje står for tur er bakgiret som ligger an til å bli bytta fra R7000 long cage til Ultegra RX long cage med clutch.
Totalt sett så funker dette veldig bra til mitt bruk og Isospeed framme og bak har faktisk en reell funksjon.
Gøy å se hva folke dunker grus på, spesielt de som ikke har helt standard komponenter!
Tredje sesongen på Cervelo Aspéro, første med Force AXS XPLR-gruppe. Fikk montert gruppen dager før Dirty Jutland i april, absolutt en oppgradering verdt ventetid og pengene. Utenom danske strender har sykkelen vært på Hardangervidda, Hemsedal og litt i Nordmarka ila. sommeren.
Ellers av utstyr: - Easton Ec90 krank og stem, Ec70 Aero-styre - Garbaruk 44T krankdrev - Schmolke TLO setepinne 27,2x400mm (skal dog flyttes til nytt bygg før neste sesong) - Kassett Force XPLR 10-44. 1:1 ratio er svært behagelig i lange stigninger - Arione R1-sete foreløpig lånt fra min Oltre grunnet at Antares VS R1 knakk for to uker siden. - Zipp 303s med Panaracer SS+ i 35mm utgave. Slangeløst. (Dekkene trengte kompressor for å sprette på, og MTB-bohemen som gjorde jobben visste tydeligvis ikke at dekklogo skulle sentreres) - Favero Assioma DUO wattpedaler / Bruker XTR M9100 når jeg vet at det blir trillesti. VEKT = 8,05 kg inkl. alt, pedaler, flaskestativ og garmin-mount. Apex-gruppe med Panaracer GK 32mm var 7,87 kg.
Orbea Terra fra 2019 uten andre oppgraderinger enn at jeg har byttet fra 11-32 til 11-34. Veldig deilig med 32 foran og 34 bak når man er på langtur og med litt bagasje. Jeg bruker den også som landeveissykkel med et eget hjulsett. Dekken som er på nå er Vittoria Terreno Dry 40 mm. Jeg er ikke like fornøyd med de som jeg var med Schwalbe G-One. (Jeg har ikke testet den nye generasjonen G-One.)
Her er min Sutra LTD fra 2019 med GX-mullet (38t, 10-52) som bryner seg på en del av det de lokale stiene i Bergen har å by på. Skodd litt voldsomt, med DT Swiss M1900-hjul, men det er nok ikke det eneste som en kan rynke på nesen av her. Uansett, har gitt meg mye moro denne her!
Jeg regner med du vet hvilken demning det er, ikke sant? Det er ikke alle som har tatt den lille, men bratte omveien for å nyte synet. (Dette var forøvrig ifm prosjektet om å sykle alle grusveier på mer enn 200 m i Nordmarka, Lillomarka, Bærumsmarka og Krokskogen.)
Scott Addict Gravel 20 med Rival AXS. Tok en råsjans på at det er lov å ha Giant-hjul på en Scott, og bytta ut de tunge og umoderne smale originalhjula med ordentlige hjul (CXR 2 med 25 mm innvendig bredde). Avbildet med 45 mm dekk. Og ja, jeg må nok kutte kronerøret litt.
Først en TCR het som en blå flamme, og nå en sylskarp sveitser i et oppsett som tangerer monster-cross
Sitat: gauter
Tok en råsjans på at det er lov å ha Giant-hjul på en Scott.
Du lever på kanten. Men tommel opp fra meg.
No matter what people sayin' You got it going on
Takker! Hehe, monster-cross! Men joa. Det er veloverveid å ha et visst spenn mellom den blå TCR-en og denne, nettopp for at de ikke skal ha særlig overlappende bruksområder - legitimere "behovet" for begge, om du vil. Men for all del, TCR med 32 mm dekk funker på grus. Men gjerne med litt nervøs følelse i svinger i høy fart... Scott-en på bildet har for øvrig en veldig levende lakk. Den er brun i produsentens presentasjon på internett og på mitt bilde, men ellers har den faktisk stort sett et slags lillaskjær.
White GX Ltd 2021 str 52/S Shimano GRX400 2x10 Kjøpte denne på XXL-reward for 8500,- i august 2021. Har ifølge Stravaen min klokket inn 6386km i skrivende stund. Modifisert med kina-carbon setepinne/ sete. Orginalhjulsett med 11-34 og Schwalbe Rocket Ron 33mm og heldekkende skjermer med DIY skvettlapper til høst/vinterbruk. "Sommerhjul" er Fulcrum Racing DB6 med 11-28 og Gravelking slicks 32mm. Veier inn på rundt 10,4 kg i vinteroppsett og 9,1 kg sommer. Bruksområde er jobbsykling og styggeværsbruk, samt en og annen omvei der racersykkelen kommer til kort. "Blandevei". Robust, rimelige slitedeler, dekkvolum som takler veiarbeid og brostein, skivebrems til vått føre, skjermfester. Egenskapene til denne sykkelen gjør at godsykkelen med eTap og felgbrems spares for den verste slitasjen og taes frem "til pent".
Rocky Mountain Solo 70. Kommer egentlig som 27.5" men står her med noen eldre 700c karbonhjul. Har piggdekk på 27.5 hjula (plass til 2.1), siden snøen kom i dag må de vel på nå straks. Står ellers med annet styre, stem, sete og setepinne i forhold til originalt.
Asfalttrening-med-klubben-sykkel, grusveier-i-marka-sykkel, omvei-hjem-fra-jobb-sykkel, fungerer til det meste.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han