Flytter til Stavanger - hva trenger jeg?
|
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg?
[Re: tmork]
09/10/2020 06:53
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Alt funker. Bodde i Stavanger (Hillevåg/Kristianlyst) i noen år (1991-1994) og syklet til Sola, og rundt om, året rundt. Det eneste du trolig ikke trenger er piggdekk. Litt uenig i piggdekk. Selv om snøen ikke akkurat laver ned, opplever jeg ofte glatte partier. Selv i 2-3 plussgrader. Tendensen til å bygge såkalte miljøgater med brosteinspartier har økt i Stavanger. Og brostein i sving ved 2 plussgrader, blir fort tivoli uten piggdekk. Så ja, du trenger det kanskje ikke 80% av tiden, men de resterende 20% kommer ofte snikende når man minst venter det. Det kommer kanskje litt an på hvor du sykler? Jeg sykler en del over Åsen og merker ofte at nattefrosten har satt et større preg på fuktige veier og vannpytter, enn det gjøres nede i "lavlandet" ved Hillevåg. Det å utstyre pendleren med piggdekk gir meg derfor en behagelig følelse/illusjon om at jeg kanskje overlever denne turen også. Når det er sagt, kjenner jeg en del som tar mer eller mindre samme turen til jobb som meg. Og de klarer seg fint uten piggdekk. Forskjellen er ofte at de rusler inn på jobb i 9 tiden, mens jeg liker å være på kontoret i 7 tiden. Og den lille Åge Aleksandersen faktoren de to timene gir, har nok litt å si
|
|
|
[Re: edorF]
09/10/2020 07:15
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Når det er sagt, kjenner jeg en del som tar mer eller mindre samme turen til jobb som meg. Og de klarer seg fint uten piggdekk. Forskjellen er ofte at de rusler inn på jobb i 9 tiden, mens jeg liker å være på kontoret i 7 tiden. Og den lille Åge Aleksandersen faktoren de to timene gir, har nok litt å si
Jeg må beskjemmet tilstå at jeg ikke helt har referansen til Åge mtp de to timene du vinner ved å stå opp tidligere enn vennenen dine. Dette til tross for å ha vokst opp på Kolstad, bydelen som visstnok inspirerte Ramp-låtene :-)
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
09/10/2020 07:55
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Lys og varme kan ha litt med det å gjøre.
|
|
|
[Re: pharynx]
09/10/2020 08:22
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Lys og varme er jo essensielt for å gjøre glatte veier litt mindre glatte og oversiktlige. Og ingen forfekter dette budskapet bedre enn Åge, spesielt hvis man unnlater å gå dypere inn i teksten.
Det samme gjelder Jahn Teigen og hans hyllest til våre lokale metrologiske utfordringer.
|
|
|
09/10/2020 10:13
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Alt funker. Bodde i Stavanger (Hillevåg/Kristianlyst) i noen år (1991-1994) og syklet til Sola, og rundt om, året rundt. Det eneste du trolig ikke trenger er piggdekk. Litt uenig i piggdekk. Selv om snøen ikke akkurat laver ned, opplever jeg ofte glatte partier. Selv i 2-3 plussgrader. Tendensen til å bygge såkalte miljøgater med brosteinspartier har økt i Stavanger. Og brostein i sving ved 2 plussgrader, blir fort tivoli uten piggdekk. Så ja, du trenger det kanskje ikke 80% av tiden, men de resterende 20% kommer ofte snikende når man minst venter det. Det kommer kanskje litt an på hvor du sykler? Jeg sykler en del over Åsen og merker ofte at nattefrosten har satt et større preg på fuktige veier og vannpytter, enn det gjøres nede i "lavlandet" ved Hillevåg. Det å utstyre pendleren med piggdekk gir meg derfor en behagelig følelse/illusjon om at jeg kanskje overlever denne turen også. Når det er sagt, kjenner jeg en del som tar mer eller mindre samme turen til jobb som meg. Og de klarer seg fint uten piggdekk. Forskjellen er ofte at de rusler inn på jobb i 9 tiden, mens jeg liker å være på kontoret i 7 tiden. Og den lille Åge Aleksandersen faktoren de to timene gir, har nok litt å si Veldig godt mulig det var noen milde vintre da jeg var der. Husker strengt tatt bare at jeg syklet i snø noen få dager, mens det ellers var ganske bart. Var vel og litt dårlig utvalg av piggdekk tidlig 90-tallet.
Lillo-Connoisseur Terje Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
09/10/2020 11:05
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Når det er sagt, kjenner jeg en del som tar mer eller mindre samme turen til jobb som meg. Og de klarer seg fint uten piggdekk. Forskjellen er ofte at de rusler inn på jobb i 9 tiden, mens jeg liker å være på kontoret i 7 tiden. Og den lille Åge Aleksandersen faktoren de to timene gir, har nok litt å si
Midtvinters er det glattere klokken 9 enn klokken 7. Det har sammenheng med at det ved klarvær, som det jo fort må være her for at det skal bli kaldt nok, så er det kaldest rett før solen står opp. Jeg har i alle fall god erfaring med å komme meg på jobb før det blir glatt om morgenen. Sykler uten piggdekk med mottoet om at det ikke er glatt før en må bremse eller svinge. Så skal det sies at jeg holder meg i lavlandet, men må til gjengjeld over en haug med broer som jo har en tendens til å være litt utrivelige.
|
|
|
09/10/2020 11:20
|
gare
More than words
|
More than words
Haha, minner meg om en tur en morgen der det som så ut som glinsende våt asfalt i siste rundkjøring rett før Vikings hjemmebane viste seg å være glinsende våt is
Vittoria Pavè er ikke sååååå gode på det føret!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
09/10/2020 11:49
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Jeg utelukker heller ikke at det bare er jeg som er en stor pingle som ikke tør å utforske det glatte lag og heller tar omveien om piggene. Jeg har nå fått prøvd meg på tekoppene mer enn en gang i svingete brosteinspartier, men det er jo for all del ikke noe som skjer hver dag.
Jeg kommer nok til å fortsette med piggdekk fra oktober til mars, og har faktisk nylig bestilt nytt sett. Men klarer man seg uten er det jo ingenting som er bedre. Jeg liker tryggheten det gir meg ved at jeg kan sykle uten å måtte passe meg for disse glatte partiene som plutselig dukker opp, men det kan fort forklares med ovennevnte pinglediagnose
Når det gjelder glinsende is utenfor Vikings hjemmebane, kan nok det forklare hvorfor det ofte ser ut som om de er på tynn is i hjemmekampene. Eller kanskje de prøver å etterape suksessen til Stavanger Oilers? (I'll show myself out)
|
|
|
09/10/2020 12:29
|
gare
More than words
|
More than words
Ajajaj, dette er jo under beltestedet, særlig når de vant de 5 siste før de spilte uavgjort i siste kamp  Men la oss nå ikke la ballspill ta helt overhånd her 
|
|
|
[Re: gare]
09/10/2020 13:00
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Ajajaj, dette er jo under beltestedet, særlig når de vant de 5 siste før de spilte uavgjort i siste kamp  Men la oss nå ikke la ballspill ta helt overhånd her  Jo la oss, og for ordensskyld. Jeg er ingen blodfan og ikke kjempe opptatt av ballspill. Men jeg er glad i viking. Det er ikke til å stikke under en stol at de siste årene har vært utfordrende. Men jeg ser positivt på fremtiden. Men skal jeg være ørlite mer on topic, vil jeg trekke frem et plagg som jeg synes er gull verdt for sykling i sør-vestlandsvær. Da dette er landeveisforumet, er det litt banning i kirken. Plagget er verken stilig eller flashy. Men siden regionens største sykkelproff er kjent for å gi balla i god sykkelstil, til fordel for funksjon. Drister jeg meg til å gjøre det samme. Jeg vil trekke frem det usexy plagget Rainlegs. Det er et "forkle" for lår og knær som beskytter mot vann og vind. På samme måte som kortbuksen, godeste Herr king195 beskriver ovenfor, har et par med Rainlegs samme funksjon. Men en annen fordel er også at det ikke dekker til baksiden av låret og gir dermed litt mer pusterom og ventilasjon til hardt arbeidende muskler. Bildet de ofte bruker i markedsføringen gjør det litt mer usexy enn jeg føler det er i virkeligheten. Med et par sorte sykkelbukser (skulle til å skrive tights, men var redd for at Hr. Valentino skulle irettesette meg  ) hvor man stropper "rainleggsene" godt fast, mener jeg at det er et mer diskre plagg enn en shorts. Selve materialet er jo ikke gore-tex og puster derfor dårligere. Men siden det kun dekker en side av låret, tror jeg ikke det vil bety noe. Det finnes i både sort, trafikkgult og reflekterende for de som vil sykle i Eurovisjonstil ![[Linket bilde fra images-na.ssl-images-amazon.com]](https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81guKmewf6L._AC_UL1500_.jpg) Fungerer knallbra til jogging i kjøligere temperaturer også
Redigert av edorF; 09/10/2020 13:00.
|
|
|
09/10/2020 16:02
|
Ivarh
Ringrev
|
Ringrev
Ajajaj, dette er jo under beltestedet, særlig når de vant de 5 siste før de spilte uavgjort i siste kamp  Men la oss nå ikke la ballspill ta helt overhånd her  Jo la oss, og for ordensskyld. Jeg er ingen blodfan og ikke kjempe opptatt av ballspill. Men jeg er glad i viking. Det er ikke til å stikke under en stol at de siste årene har vært utfordrende. Men jeg ser positivt på fremtiden. Men skal jeg være ørlite mer on topic, vil jeg trekke frem et plagg som jeg synes er gull verdt for sykling i sør-vestlandsvær. Da dette er landeveisforumet, er det litt banning i kirken. Plagget er verken stilig eller flashy. Men siden regionens største sykkelproff er kjent for å gi balla i god sykkelstil, til fordel for funksjon. Drister jeg meg til å gjøre det samme. Jeg vil trekke frem det usexy plagget Rainlegs. Det er et "forkle" for lår og knær som beskytter mot vann og vind. På samme måte som kortbuksen, godeste Herr king195 beskriver ovenfor, har et par med Rainlegs samme funksjon. Men en annen fordel er også at det ikke dekker til baksiden av låret og gir dermed litt mer pusterom og ventilasjon til hardt arbeidende muskler. Bildet de ofte bruker i markedsføringen gjør det litt mer usexy enn jeg føler det er i virkeligheten. Med et par sorte sykkelbukser (skulle til å skrive tights, men var redd for at Hr. Valentino skulle irettesette meg  ) hvor man stropper "rainleggsene" godt fast, mener jeg at det er et mer diskre plagg enn en shorts. Selve materialet er jo ikke gore-tex og puster derfor dårligere. Men siden det kun dekker en side av låret, tror jeg ikke det vil bety noe. Det finnes i både sort, trafikkgult og reflekterende for de som vil sykle i Eurovisjonstil ![[Linket bilde fra images-na.ssl-images-amazon.com]](https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81guKmewf6L._AC_UL1500_.jpg) Fungerer knallbra til jogging i kjøligere temperaturer også Du mener vel Norges største sykkelproff? ;-) For øvrig tenners gnissel å være Vikingfan... Rainlegs så fornuftig ut - hvis man holder seg langt unna Politiet :-) Dekks with pigs or not - klarer med stort sett uten pigger, men sykler stort sett på hoved sykkelstamveiene til Stvgr kommune som skal være brøytet og saltet før kl. 6. Men det hender man må liste seg frem på silketøffler... Endestopp er Jåttåvågen og har ikke opplevd at det er spesielt glatt der.
Mvh Ivar
Each day is a gift, not a given right
|
|
|
20/10/2020 05:36
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Etter litt sykling her de siste tre mnd har jeg funnet ut at jeg trenger sko-overtrekk som er så vanntette som overhodet mulig, samt en framskjerm til raceren min. Har nå Mavic H2O-trekk som SKAL være vanntett men ikke er det, spesielt rundt ankelleddet blir jeg klissvåt. De er fire år gamle og vært med på mye rart, så dette kan være årsaken. Disse fra Spatz ser helt fløte ut, erfaringer med siste gen av disse? Har lest "vanntette overtrekk"-tråden. ![[Linket bilde fra cdn.shopify.com]](https://cdn.shopify.com/s/files/1/2078/2027/products/LEGALZ2-1500_1024x1024@2x.jpg) Ellers har jeg en Zefal Swan (?) bakskjerm som gjør jobben godt, men trenger sårt en framskjerm. Er SKS S-Board det beste alternativet her for en sykkel uten skjermfester? ![[Linket bilde fra bikeshop.no]](https://bikeshop.no/Media/Cache/Images/3/8/WEB_Image%20SKS%20S-Board%20S-Blade%20Skjermsett%20-%20Bikesho%2011512-1199282888.Jpeg)
Redigert av pharynx; 20/10/2020 06:07.
|
|
|
20/10/2020 06:55
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hmm, ok. Sykkelturen min er ca 6km og er unnagjort på et kvarter, hadde vært fint med tørre sokker og sko til returen på ettermiddagen. Mulig jeg gir Endura-trekket en sjanse da.
Tror Raceblade Pro XL faktisk er litt for massivt for ramma mi i S, mener å ha lest at det kan gi ltit subbing?
|
|
|
20/10/2020 07:02
|
king195
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg brukte SKS S-Board foran i fjor, funket fint den også. Til slutt klippet jeg opp en plastbit fra en tomflask og skrudde på som forlenger.
|
|
|
[Re: Ivarh]
20/10/2020 07:15
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rainlegs minner meg om den nå utgåtte Sturmnuss-overtrekksregnnikkersen* til Assos. Funker som fy.
*Norske samskrivingsregler er <3
|
|
|
20/10/2020 07:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Disse fra Spatz ser helt fløte ut, erfaringer med siste gen av disse? Øyvind har nevnt at han tester Velotoze versus Spatz skotrekk, uten at jeg vet hvilken versjon av Spatz han tester. Blir spennende å se hva han kommer frem til. Men det spiller som kjent liten rolle hvilke skotrekk man bruker om man ikke har egnede sko eller vet hvordan man bør kle seg. Sålene bør være vanntette eller bearbeidet på annet vis (noen sverger til gorillatape) for å forhindre lekkasje ved cleats, ellers er man våt i løpet av en halvtime med regn og våt asfalt. Likeledes kan man bli kjapt våt om om man har benklær under trekkene som fører fuktigheten rett inn i sokkene og ned i skoene. Eller sokker som suger til seg fuktigheten fra fuktige trekk. Så, med fare for masse gjentagelser: Som du gjerne husker fra tråden om vanntette skotrekk, har jeg siste versjon av Spatz Pro 2. Som beskrevet i Castelli Tempesta - verdt investeringen? kan jeg sykle hele dagen i regn uten å bli ubehagelig våt eller kald, men da har jeg jaggu meg full pakke: Skotrekk, eventuelt under bukse (ikke over), ankeltrekk under skotrekk (for å hindre at fuktighet overføres fra skotrekk til sokker), Gore-Tex sko og de tynneste vannavvisende sokkene jeg fant anbefalt. Det er deilig å vite at man kan være tørr på de lange, våte og kjølige dagsturene, men det er helt meningsløst å bruke et så grundig opplegg for småturer på under et par timer eller de varmeste sommerturene. Da er det bare å plukke av noen av de fire lagene nevnt over. For kortere pendling velger jeg Gore Tex-skoene og enkle skotrekk som kan kan åpnes helt bak og på sekundet dras av og på, alt etter været. Mye enklere enn å ta av og på sko for å få på neoprentrekk, eller slite dem over skoen. Jeg har tilfeldigvis et par eldre Vaude, som faktisk gir rimelig god beskyttelse. Men de er klumpete og uelegante. Finnes alternativer, bl.a. Gore. Og så er det stor forskjell på hvor vanntette skotrekk er. Hold det bare under springen og sjekk hvor lang tid det tar før fuktighet trenger gjennom. Den største gruppetesten jeg har lest begynner å trekke på årene. Feltet.dk testet i 2012 15 skotrekk og i 2014 ytterligere fire. Artig å registrere at pris ikke er noen indikator på kvalitet. F.eks. rimelige trekk fra BBB gjør det skapt. Brødpose i skoen fungerer for en tur nå og da, men for daglig bruk eller pendling, synes jeg det er noe dritt å ha gjennomvåte og etterhvert stinkende sko hver dag. Ellers har jeg en Zefal Swan (?) bakskjerm som gjør jobben godt, men trenger sårt en framskjerm. Er SKS S-Board det beste alternativet her for en sykkel uten skjermfester? Har ikke du en Dare MR1s? Da må du holde stilen, uansett vær. Med liknende skjermer foran og bak. Mener jeg  ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118368&filename=mk3.jpg) For heldekkende skjermer, ville jeg sett på Crud Roadracer MK3. Flinger Race Pro eller SKS Raceblade kan være alternativer, men jeg var ikke så glad i sistnevnte. Om du har god plass er SKS Speedrocker et solid alternativ, om ikke verdens mest elegante.
|
|
|
20/10/2020 08:23
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Se der ja, at jeg ikke har kommet over Crud! Og disse skal fungere helt utmerket, og har ingen quirks som kommer til å irritere livet av meg?
|
|
|
20/10/2020 08:35
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Og disse skal fungere helt utmerket, og har ingen quirks som kommer til å irritere livet av meg? Tja. Det kan jeg dessverre ikke love. Road.cc: Crud Roadracer Mk3Øyvind har som du vet gitt godt skussmål til SKS Speedrocker, som bl.a. Canyon anbefalte før de fikk summet seg til å lage egne skjermer til Grail, men du får gjerne ikke plass. Våre britiske venner i Road.cc og Bikeradar maser jo nådeløst om at alle sykler bør ha skjermfester slik at man slipper de nevnte quirks. Det må vi bare fortsette å mase om, også til Dare og andre merker. Det siste kan forresten leses også som et innspill til redaksjonen 
|
|
|
20/10/2020 09:15
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Crud passer desverre ikke har jeg fått bekreftet, siden min Dare har triangulært setestag og dermed får man ikke festet bakskjermen.
|
|
|
20/10/2020 09:29
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Crud passer desverre ikke har jeg fått bekreftet, siden min Dare har triangulært setestag og dermed får man ikke festet bakskjermen. Hm. Festene til setestagene hos Crud er jo bare borrelås som limes på. Setestagene er kantete på innsiden, er det slik?
|
|
|
20/10/2020 09:38
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
De er bredest "nederst" før de møter bak i et triangel. Så spisse opp mot lufta, som gjør at innsidene ligger i vinkel utover. Kontaktet en selger som hadde samme sykkel og som solgte dem av denne grunn.
|
|
|
20/10/2020 10:55
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Banner i kjærka her men med 6 km hver vei og stort sett drittvær, har du vurdert å krype til korset og sykle med flatpedaler og sko uten cleats ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
20/10/2020 11:00
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Banner i kjærka her men med 6 km hver vei og stort sett drittvær, har du vurdert å krype til korset og sykle med flatpedaler og sko uten cleats ? ![[Linket bilde fra media.tenor.com]](https://media.tenor.com/images/036a3d49e7d3bb4aa52d10606ca36270/tenor.gif)
|
|
|
20/10/2020 11:04
|
gare
More than words
|
More than words
Banner i kjærka her men med 6 km hver vei og stort sett drittvær, har du vurdert å krype til korset og sykle med flatpedaler og sko uten cleats ? Det er selvsagt radikalt, men her bør moderator gripe inn, utestenging er kanskje hardt, men noen rapp med en Silca-pumpe over ryggen må vel være innafor her??
|
|
|
20/10/2020 11:09
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
OK jeg får tåle noen rapp over ryggen for denne. Jeg har to turer med flatpedaler siste året og da var det 25-30 cm nysnø og 13 psi i 4,8 tommers dekk.
|
|
|
20/10/2020 11:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har du vurdert å krype til korset og sykle med flatpedaler og sko uten cleats? (...) OK jeg får tåle noen rapp over ryggen for denne. Her er jeg borte fra forumet i fem minutter og folk går helt bananas. Etter nøye overveielse er utmålt straff å sykle Høstfest-løypen på en regnværsdag på CAAD12 med originale 25 mm dekk. Og landeveispedaler.
|
|
|
[Re: Sepeda]
20/10/2020 11:53
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er jeg borte fra forumet i fem minutter og folk går helt bananas. Etter nøye overveielse er utmålt straff å sykle Høstfest-løypen på en regnværsdag på CAAD12 med originale 25 mm dekk. Og landeveispedaler.
Jeg har 28 mm på den og håper det er i orden Sepeda :-)
|
|
|
20/10/2020 16:58
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
6 km pendling? Amsterdamsykkel!
|
|
|
20/10/2020 19:50
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Med 6 km så hadde jeg valgt omveier for å få lengre avstand, husker jeg brukte nesten lengre tid på å kle på meg (for sykling i vestlandsvær) enn å sykle 5 km til trening.
// Too many roads, too little time
|
|
|
|
|