Hva trenger jeg av utstyr for å legge om fra slange til tubeless igrunn? Ventil(hvordan vet jeg hva som er riktig) Teip til felgen(hvordan vet jeg hva som er riktig) Sånn guffe også et reperasjonskit?
(Huffameg, hver gang jeg anbefaler slangeløst, frykter jeg at jeg bare skaper frustrasjoner. Som sagt - gjør det kun om du virkelig vil. Slange har fungert i årtier og gjør det selvsagt fortsatt!)
Ser den, men etter å ha gjort noe research og bare det å få ned punkteringsfaren, så er det verdt litt jobbing og sliting i garasjen. Tipper at dekket ikke popper på som en lek første gangen:) takk for gode innspill
Re: Landeveis hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30)
[Re: clilleboe]
#260074814/04/202005:49
Var ut i garasjen å skulle se om jeg fant ut av noe, men det eneste som stod på hjulet var: Black Jack Alloy 6063 ETRTO 622 *21C (...) PS. Er det noe som har erfaring med dette hjulsettet?
Både Orbea og tester bekrefter at Black Jack-felgene og Vittoria-dekkene er egnet for slangeløst oppsett
Se f.eks. Terrengsykkels Test av Orbea Terra M30-D. (Om du er sykkelinteressert, men ennå ikke abonnerer, så bare gjør det først som sist. Nå får du all informasjon om alle typer bukkestyresykler i Landevei. Et abonnement der gir tilgang til de digitale versjonene av Terrengsykkel og andre magasiner i FriFlyt.)
Sitat: Terrengsykkel/Øyvind Aas
Både felger og de småmønstrede Vittoria-dekkene er klargjort for slangeløs sykling. Dekkene ruller supert både på vei og grus og har akkurat passelig med knaster på sidene for trygg svingavikling. (...) Supre hjul og dekk.
PS: Det er godt mulig at felgene allerede er satt opp med slangeløs tape originalt. Ta gjerne en titt på felgtapen.
Ettersom de fleste nye felger og dekk etterhvert er slangeløse, finner man stadig oftere sykler der felg er slangeløs, felgtape er slangeløs og dekk er slangeløst, men det er likevel puttet en slange i fra produsent eller forhandler. Et typisk eksempel er de populære kombinasjonene av WTB felger og dekk på blandeveissykler.
I de nærmeste årene, vil vi se at man begynner å selge sykler komplett oppsatt slangeløst, og dermed gjør livet enklere for kundene. Verdens største sykkelprodusent, Giant, har gjort det i en årrekke, og jeg har ikke hørt annet enn at det har fungert utmerket. Denne er fra helt tilbake i 2016:
Sitat: clilleboe
Siden det står 21C, så regner jeg med at det er 21mm teip jeg trenger?
Ja, dersom felgene ikke allerede er satt opp med slangeløse tape, som nevnt over. Du kan også gjerne bruke et par mm bredere, siden tapen trekker ned i fordypningen i felgen under trykk, men helst ikke smalere enn 21 mm.
21c betyr for øvrig at indre felgbredde målt på det smaleste punktet mellom felgleppene (bead hooks) er 21 mm. Det er fint for både landevei og blandevei.
Stan's Notubes er veteranene fremfor noen på slangeløst. Deres FAQs gir svar på de vanligste tekniske spørsmålene.
Du vil oppdage etterhvert at man kan sette opp på forskjellig vis. Alle veier fører til Rom.
Etter at felgen er satt opp med tape og ventil, som vist i videoen over, er det minst to måter å sette opp dekket med guffe:
1. Ta på dekket. Pump luft og popp dekket på felgen. Skru ut ventilkjernen. Hell inn guffe gjennom ventilen. Skru på ventilkjernen. Pump luft i dekket.
2. Ta på dekket, men la en glipe mellom dekk og felg være åpen. Hell guffe direkte inn i dekket. Ta på dekket fullstendig. Pump luft og popp på dekket.
Jeg synes det er enklest å gjøre som beskrevet under 2, men andre foretrekker 1. Og så finnes det forskjellige varianter av de to fremgangsmåtene
Om man er påpasselig, er det ingen grunn til å søle en dråpe guffe under oppsett.
Lykke til!
Re: Landeveis hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30)
[Re: Sepeda]
#260092714/04/202020:06
Både felger og de småmønstrede Vittoria-dekkene er klargjort for slangeløs sykling. Dekkene ruller supert både på vei og grus og har akkurat passelig med knaster på sidene for trygg svingavikling. (...) Supre hjul og dekk.
PS: Det er godt mulig at felgene allerede er satt opp med slangeløs tape originalt. Ta gjerne en titt på felgtapen.
Nok en gang, takk for ekstremt bra hjelp:) Har du sett, virker som jeg vist har både gode dekk og felger da, så da lar jeg den med å skifte dette ut ligge en gang for alle, men å legge om til tubeless det skal jeg.
Jeg er faktisk abonnent på friflyt, men akkurat den testen der har gått meg hus forbi. Bra å få bekreftet at man har gjort et bra kjøp:)
Re: Landevei hjul på grussykkel (Orbea Terra M-30)
[Re: HM1100]
#260241321/04/202019:16
Jeg innbiller meg at det skal gå greit. I tillegg til dekka kjøpte jeg tape (21 mm, hjula på min er Fulcrum racing 600), ventiler og guffe. Spaker og litt verktøy har jeg fra før. Sett noen videoer på YouTube, ser jo overkommelig ut.
Det var så nære at dette gikk knirkefritt. I går fikk jeg to stk Schwalbe Speed og et sett Tubeless Easy kit (også Schwalbe) fra Bikeshop. Av med dekk og slange på forhjulet, rev av tapen som satt på felgen, rensa skikkelig med isopropanol, så på med to lag felgtape. Litt vrient å få på det nye dekket, det var skikkelig stramt, men det gikk til slutt vha litt bike-fit (også med i pakka). Justerte dekket på felgen, pumpa med fotpumpe og "popp" på plass. Men arghh. Det lekker som bare f... langs ventilen. Disse fulgte også med i Easy Kit`et og har rund base/fot. Jeg tror jeg burde hatt noen med avlang, konveks base som følger formen på felgen bedre. Er det riktig? Andre tips? Hvilken butikk har best utvalg av slikt i Oslo? Jeg må dessverre ta bilen til jobb i morgen. Viktig for meg å få dette på plass så fort som mulig.
#260241421/04/202019:20
Forresten, jeg vurderte å prøve å tette med guffe, men "turte" ikke. Iflg videoen fra Schwalbe skal dekket først pumpes med luft, så slippe lufta ut, ta av ventil å fylle 40-50 ml guffe gjennom ventilen. Så mao, jeg brukte ikke guffe under forsøket. Men det lakk skikkelig. Ikke bare siving.
#260241521/04/202019:32
Viktig for meg å få dette på plass så fort som mulig.
Skjønner frustrasjonen.
Sjekk om felgtapen er revet/skadet ved ventilen. Sjekk om ventilen er skrudd alminnelig godt til.
Om alt ser greit ut, prøv å sette opp igjen, men fyll på guffe denne gang. Det vil forhåpentligvis fikse lekkasjen ved ventilen, om oppsettet er noenlunde i orden,
Når guffen er fylt på og dekket blåst opp, rist på hjulet så guffen fordeler seg godt, også ved ventilen.
Ellers er det alltid smart å bevege hjulet i sirkulær bevegelse mens du holder det flatt, slik at guffen fordeler seg langs dekkanten. Snu hjulet og gjenta. La det siden gjerne ligge flatt en god stund. Snu og la det ligge flatt med andre siden opp. Rull siden gjerne en tur.
Første gangs slangeløst oppsett bør man gjøre når man har god tid og er mett og utsovet Vanlig med komplikasjoner første gang. Siden går det som regel bra.
Om det ikke går, og du vil prøve andre ventiler med annet gummihode, vet jeg dessverre ikke hvem som har hva inne. Ring til f.eks. Oslo Sportslager, Spinn, Sørensen, Milslukern eller den sykkelbutikken du måtte ha nær deg. Kanskje får du bedre tips der enn jeg kan gi deg for å fikse det hele!
Og så er det jo alltid mulig å sette inn en slange i mellomtiden, om du ikke vil ta bilen i finværet
Jeg gjør det forresten enkelt ved oppsett, som forklart over:
2. Ta på dekket, men la en glipe mellom dekk og felg være åpen. Hell guffe direkte inn i dekket. Ta på dekket fullstendig. Pump luft og popp på dekket.
Som han her, altså (se fra 1:42):
Lykke til - ikke gi opp, men ta det gjerne på en fridag
#260242821/04/202020:41
Takk. Prøvde igjen og tror jeg fikk det til nå. Gjentok prosessen men smurte litt guffe rundt ventilen etter å ha skrudd den skikkelig thight, dekket poppa igjen på plass, men fortsatt litt lekk. Fylte på 50 ml gjennom ventilen, snurra rundt i alle mulige vinkler, og nå virker det tett. Bakhjulet får vente til i morra.
#260242921/04/202020:54
Tubeless prosjekt ferdig. Var ekstremt nøye med å sette i ventilen da jeg satte opp bakhjulet, så det gikk uten problemer. Virket tett før jeg hadde i guffe, men fulgte instruksjon og fylte på uansett. Jeg har bytta fra Schwalbe allround 40c med slange til Schwalbe speed 35c tubeless. Kanskje placebo, men jeg synes virkelig sykkelen er blitt kvikkere/raskere. Er veldig fornøyd. Bare prøvd på en slags asfalt (mao Maridalen) foreløpig. 50 psi foran og bak.
#260291323/04/202017:06
Tubeless prosjekt ferdig. (...) Jeg har bytta fra Schwalbe allround 40c med slange til Schwalbe speed 35c tubeless. Kanskje placebo, men jeg synes virkelig sykkelen er blitt kvikkere/raskere.
Det er ikke placebo.
#260655310/05/202020:28
Tubeless prosjekt ferdig. (...) Jeg har bytta fra Schwalbe allround 40c med slange til Schwalbe speed 35c tubeless. Kanskje placebo, men jeg synes virkelig sykkelen er blitt kvikkere/raskere.
Det er ikke placebo.
Har akkurat bestilt inn tubeless utstyr selv, så skal igang med å sette opp til tubeless . Hvordan merker du forskjell?
#260671011/05/202012:35
Har akkurat bestilt inn tubeless utstyr selv, så skal igang med å sette opp til tubeless . Hvordan merker du forskjell?
Hei igjen!
Altså, med "ikke placebo" tenkte jeg primært på overgangen fra G-One Allround til Speed. Begge er utmerkede, lettrullende dekk, men førstnevnte er designet som et dekk for skogsvei/grus, mens sistnevnte opprinnelig var utviklet som et solid dekk for landevei/brostein. Derav noe forskjellige egenskaper og følelse.
Et avansert slangeløst dekk med tett gummivev (høy TPI) vil være ettergivende og gi en myk følelse, men det vil også tilsvarende slange- eller pariserdekk kunne være. Tilsvarende for mer slitesterke og noe hardere dekk.
Som Sepeda nevner, jeg skiftet dekk også. Jeg er veldig fornøyd med oppsettet nå, og som jeg skrev, jeg synes sykkelen kjennes raskere og kvikkere ut. Om det bare skyldes dekka veit jeg ikke. Men har persa med flere minutter på min faste, 15 km pendler-rute. Det er forresten litt slitsomt å montere på en Wahoo Bolt. Men det er også underkommunisert er hvor mye man lærer av å sette opp slangeløst. Å plugge dekk feks. Eller hvor lurt det er å ha med litt guffe i seteveska. Hvor flink man blir til å ta bakhjulet raskt av og på osv osv
#260680711/05/202018:36
Som Sepeda nevner, jeg skiftet dekk også. Jeg er veldig fornøyd med oppsettet nå, og som jeg skrev, jeg synes sykkelen kjennes raskere og kvikkere ut. Om det bare skyldes dekka veit jeg ikke. Men har persa med flere minutter på min faste, 15 km pendler-rute. Det er forresten litt slitsomt å montere på en Wahoo Bolt. Men det er også underkommunisert er hvor mye man lærer av å sette opp slangeløst. Å plugge dekk feks. Eller hvor lurt det er å ha med litt guffe i seteveska. Hvor flink man blir til å ta bakhjulet raskt av og på osv osv
Oppdaget i forrige uke hvor dårlig jeg var å få på bakhjulet igjen, så må det øves på HVordan er disse dekkene på grus da? Sykler endel på grusveier i marka i tillegg til landevei
#260698412/05/202018:08
Det har så langt funket fint for meg. På vanlige grusveier i Nordmarka, med ganske lavt dekktrykk (35 + 40). Men dette er nok best for den/de som sykler mest på asfalt. Punga gjorde jeg på rester av strøgrus i byen. Med ganske harde dekk (55 + 60).
#260806018/05/202009:02