Gavia Randonneur er en allsidig sykkel til meget god pris. Vil sikkert fungere utmerket.
Kudos til Gavia for å ha valgt Tiagra hydraulisk gruppe fremfor mekanisk i denne prisklassen.
Utvekslingen er også fin, med kompaktkrank 50/34 og kassett 11-32.
Pluss for gode festepunkter for skjermer og bagasjebærere.
Pen farge og elegant med innvendig kabelføring.
Men... det er dessverre noen minus. De behøver ikke bety stort for deg i hverdagen, men bør nevnes siden du sammenlikner med andre modeller.
Gaffelen er ikke karbon, men rimeligere versjon i aluminium. Aluminium vil ha mindre vibrasjonsdemping og gjøre at en stiv ramme føles enda stivere. Kan trolig gi en hard opplevelse på rufsete underlag, som dårlig asfalt eller over fortauskanter. Særlig på solide landeveisdekk, som de originale Continental Ultra Sport. Til gjengjeld har også gaffelen gode festepunkter både for heldekkende skjermer og bagasjebærere, som mange liker på en brukssykkel.
Rammesettet er noen år gammelt. Det har dermed enkelte gamle standarder, herunder tradisjonelle hurtigkoblinger.
For å sitere Øyvind i redaksjonen, er den gjeldende normen på sykler med skivebremser gjennomgående akslinger både foran og bak (ikke tradisjonelle hurtigkoblinger). Dette gir mer presis styring under bremsing og gjør det lettere å få hjulet rett i bremsekaliperen, hver gang.
Er usikker på bremsefestene, men tror det er postmount i ramme og flatmount i gaffel (?). Flatmount bremsefester er ikke i seg selv bedre enn postmount, men det er ny standard og nye kalipere kommer i denne standarden. Du kan ikke bruke flatmount kalipere på en ramme med postmount bremsefester. Det utelukker dermed Campagnolo

og de nye series-kaliperne fra Shimano, Tiagra til Dura-Ace. Kanskje SRAM etterhvert, hvem vet. Men det vil alltid finnes alternativer i postmount.
Du vil ikke merke stort til forskjellene i de nevnte standardene, men det er med på å forklare den lave prisen.
Fun fact: Geometrien, altså de oppgitte målene som bestemmer egenskaper og sittestilling, er helt lik forrige generasjon Canyon Inflite. Det var en anerkjent sykkel for hverdagsbruk, så det er et pluss. Om Canyon er glad for at geometrien kopieres, er en annen sak.
Så spørsmålet blir raskt hvor mye penger du vil legge i en pendlersykkel. Mange vil mene at en pendlersykkel bør være enklest og rimeligst mulig. Selv tenker jeg at en sykkel som jeg gleder meg til å hoppe på en tidlig morgen, motiverer meg til å sykle hyppigere og lengre i hverdagen. Enhver får finne ut hva som er viktigst, alt etter budsjett og praktiske omstendigheter.
Du vil finne en del gode alternativer i tråden
Grusracer - mest for pengene. Mener å ha sett at flere kjeder gir gode priser i butikk nå. Bl.a. på Gekko-modeller.