Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Rask og stabil router, hva velger man?

Rask og stabil router, hva velger man? #2583407 20/11/2019 07:32
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg plages med å få lydstreaming over Airplay (på 5GHz-nettet mitt) og Sonos på ordinært 2.4GHz-nett til å funke stabilt over tid.

Enten har jeg mye forstyrrelser fra andre nett i nabolaget, eller så er den tilårskomne Airport Extreme-ruteren jeg har rett og slett ikke i stand til å takle jobben. Kanskje en grunn til at eplebutikken har lagt ned den linja med produkter...

Hva bør man handle for noe dønn stabilt og kjapt i disse dager? Mesh-nett burde ikke ha så stor gevinst i en ~60kvm leilighet, jeg innbiller meg kanskje det er like mye poeng i å handle en kraftig ruter med litt prosessorkraft. Ser jo sånne gaming-rutere fort fyker opp i underkant av 5k, føles litt råflott.

Redigert av perbl; 20/11/2019 07:32.

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583418 20/11/2019 08:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl

Enten har jeg mye forstyrrelser fra andre nett i nabolaget,

Har du prøvd å skifte Wi-Fi-kanal?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: GeirK] #2583424 20/11/2019 08:53
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: GeirK

Enten har jeg mye forstyrrelser fra andre nett i nabolaget,

Har du prøvd å skifte Wi-Fi-kanal?

Ja, opptil flere ganger for å prøve å fikse Airplay-problemene, men har ikke fungert særlig. Jeg har vært borti andre installasjoner med lignende problemer og, og jeg har egentlig konkludert med at det er en møkkaprotokoll.

Så håpet er at en ruter med litt overkill på kapasiteten kan gjøre det bedre. Jeg tror jeg har en sånn sak jeg fikk fra Telenor liggende i boden, så første steg er å teste om den takler utfordringen bedre enn Apple-ruteren.

Redigert av perbl; 20/11/2019 08:54.

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583429 20/11/2019 09:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg kjører både HD video og audio over en gammel LinkSys med én antenne uten problemer men da sitter AppleTV-en på kablet nett. Når du streamer innhold som speiles til en AppleTV med trådløs tilkobleing, må signalet inn og ut av ruteren tre ganger. Det kan bli litt travelt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583431 20/11/2019 09:12
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Hva bør man handle for noe dønn stabilt og kjapt i disse dager?

https://www.tek.no/samletest/i/1nXPkG/ruter-rundt-1000-kroner

Jeg har den som kom på andreplass her. Funker overraskende fint som eneste ruter, uten mesh, i et treetasjes rekkehus (i en familie på fem).

Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: GeirK] #2583458 20/11/2019 11:49
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg kjører både HD video og audio over en gammel LinkSys med én antenne uten problemer men da sitter AppleTV-en på kablet nett. Når du streamer innhold som speiles til en AppleTV med trådløs tilkobleing, må signalet inn og ut av ruteren tre ganger. Det kan bli litt travelt.

Jeg bruker Airplay endel til video, det funker helt fint. Det er akkurat lyd som aldri har funka for meg, og jeg kjenner flere som har opplevd lignende. Så det virker som at akkurat lydstreamingen er veldig sårbar for ett eller annet. Mtp data som må overføres for å strømme HD via Airplay Mirroring, er det jo ganske spesielt at mindre krevende lyd skal være så vanskelig å få til stabilt.

Ene sjefen min brukte feks masse penger og bygde inn masse høyttalere i huset sitt, og fikk en løsning fra Soundgarden der mange Airport Expresser står koblet inn på hver sin inngang på en forsterker som sender forsterkede signaler til rette høyttalergruppe. Han har akkurat samme type problemer, ting spiller pent, før det plutselig kommer ett og annet opphold på flere sekunder eller hakker som bare juling.

Håpet mitt er derfor at en ruter med en god del CPU-kraft, og gjerne retta mot gaming med minimering av latens og masse fart kan fikse litt på problemet.

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: simson] #2583459 20/11/2019 11:52
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: simson

Hva bør man handle for noe dønn stabilt og kjapt i disse dager?

https://www.tek.no/samletest/i/1nXPkG/ruter-rundt-1000-kroner

Jeg har den som kom på andreplass her. Funker overraskende fint som eneste ruter, uten mesh, i et treetasjes rekkehus (i en familie på fem).

Jau, leste den testen, og vurderer om jeg skal gå for en av de der, eller eventuelt gå enda et hakk opp og se på de som ligger litt over 2k. De Nighthawk-greiene til Netgear får jo ganske ok omtale endel steder.

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583526 21/11/2019 01:31
AfLatTire Offline
Entusiast
Entusiast
Hva har du nå? Asus 68U regnes for svært stabil. Om du vil ha noe moderne så 86U. Anbefaler Merlin FW.

Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583535 21/11/2019 07:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
De Nighthawk-greiene til Netgear får jo ganske ok omtale endel steder.

Jeg har hatt en sånn i flere år og aldri måttet restarte den.

- Robert Green Ingersoll
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: AfLatTire] #2583539 21/11/2019 08:17
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: AfLatTire
Hva har du nå? Asus 68U regnes for svært stabil. Om du vil ha noe moderne så 86U. Anbefaler Merlin FW.

Quote:
Enten har jeg mye forstyrrelser fra andre nett i nabolaget, eller så er den tilårskomne Airport Extreme-ruteren jeg har rett og slett ikke i stand til å takle jobben. Kanskje en grunn til at eplebutikken har lagt ned den linja med produkter...

Jeg har den nest nyeste Airporten, og den er jo ikke akkurat noe oppdatert produkt.

I går stakk jeg i kjellerboden og henta Zyxel-ruteren jeg fikk tilsendt fra Telenor sist vi oppgraderte nett for et par år siden og kobla opp denne med standardoppsettet. Da ble problemene mye verre, Airplaystreaming på soverommet var hvertfall helt ubrukelig, kom knapt fem sekunder sammenhengende lyd. Så det virker ikke helt usannsynlig at ruteren kan spille en viss rolle.

Jeg har jo ca 200 ulike Telenor-XXX-nett i nabolaget, så skal jo ikke se bort fra at dette og kan være en feilkilde.

Så da er usikkerheten, om jeg bruker 3-4 tusen på en ny superrask ruter, er det grunn til å anta at dette vil løse seg ICON_SMILE Vil være nedtur om det første jeg hører er hakking.

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583543 21/11/2019 08:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: AfLatTire

Quote:

Jeg har den nest nyeste Airporten, og den er jo ikke akkurat noe oppdatert produkt.

I går stakk jeg i kjellerboden og henta Zyxel-ruteren jeg fikk tilsendt fra Telenor sist vi oppgraderte nett for et par år siden og kobla opp denne med standardoppsettet. Da ble problemene mye verre, Airplaystreaming på soverommet var hvertfall helt ubrukelig, kom knapt fem sekunder sammenhengende lyd. Så det virker ikke helt usannsynlig at ruteren kan spille en viss rolle.

Jeg har jo ca 200 ulike Telenor-XXX-nett i nabolaget, så skal jo ikke se bort fra at dette og kan være en feilkilde.

Så da er usikkerheten, om jeg bruker 3-4 tusen på en ny superrask ruter, er det grunn til å anta at dette vil løse seg ICON_SMILE Vil være nedtur om det første jeg hører er hakking.

Hva styrer DHCP og routing hos deg, hvis jeg kan spørre sånn?

Jeg har satt opp min egen trådløse router på "innsiden" av fiber-boksen fra Get. Når jeg kjørte via Get sin var det masse trøbbel med airplay og denslags, selv med AppleTV på kablet.
Når jeg satte opp alt i mitt nettverk på et eget "nett"(blir dette en slags NAT på et vis??), altså gir Get kun EN adresse(til min router) også kjører min egen router all trafikken intern i huset, og Get får kun ting som skal inn/ut på nett.
Da ble ting dønn stabilt, hos meg.
Kjører ikke noe Sonos.

Typiske hussentraler sliter med flere dingser. De gir fint maksfart, dette er det er fokus på, men de sliter alltid(a?) med flere/mange enheter på nett samtidig, og kommunikasjon mellom disse.

Jeg har denne, lillebror til Nighthawk. Er et par-tre år gammel.
https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGR6250AC/netgear-wifi-router-r6250

Det skal også sies at Airport begynner å bli noen år, og om den i tillegg kjører med nettleverandør som DHCP/router, blir det mye som skal gjennom.

Jeg tror ikke dette handler om CPU, de skal bare videresende trafikk.
Men om nettleverandørboksen din vil ha en finger med i spillet blir typisk Airplay mye trafikk mange veier.

Redigert av RazeFaze; 21/11/2019 08:30.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: RazeFaze] #2583548 21/11/2019 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Mens jeg kjører Altibox-modemet som DHCP-server og har tre trådløse rutere satt opp som rene svitsjer/aksesspunkter. Det funker veldig bra - også handover fra det ene aksesspunktet til det andre.

- Robert Green Ingersoll
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: GeirK] #2583550 21/11/2019 08:47
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Mens jeg kjører Altibox-modemet som DHCP-server og har tre trådløse rutere satt opp som rene svitsjer/aksesspunkter. Det funker veldig bra - også handover fra det ene aksesspunktet til det andre.

Mer kvalitet på Altibox-modem altså :-)

Kjører du seperate trådløse, eller har du handla et mesh-system?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: RazeFaze] #2583552 21/11/2019 09:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: RazeFaze

Kjører du seperate trådløse, eller har du handla et mesh-system?

Separate aksesspunkter kun satt opp med ortogonale kanaler og samme SSID/passord pluss faste IP-adresser utenfor DHCP-området til fibermodemet. Jeg har sju rom i huset med kablet nett.

Har en svær Netgear-boks i øverste etasje, der det er mest trafikk. Så står det en gammel, rimelig Linksys med én antenne som også funker som kablet switch i hjemmekinoen koblet til Apple TV og PS4.

Da vi la ned butikken, tok jeg den gamle AirLink-ruteren derfra og satte ned i teknisk rom ved siden av vaskerommet slik at jeg også har dekning der. Veldig praktisk i går da jeg tok Macbook-en ned i vaskerommet for å se Trump-høringene mens jeg brettet klær ;-) Videoen frøs i noen sekunder mens den koblet seg over, men lyden ble ikke borte.

- Robert Green Ingersoll
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: RazeFaze] #2583560 21/11/2019 10:17
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: RazeFaze
Hva styrer DHCP og routing hos deg, hvis jeg kan spørre sånn?

Airport-boksen er kobla rett til fibermodemet (eller hva det nå er) til Telenor (eks Canal Digital).

Meg bekjent er det vel ikke noe konfigurerbart på den boksen, og den har vel heller ikke noe ruter og DHCP-funksjon, det er det nå vel neste boks i kjeden som tar seg av?

Redigert av perbl; 21/11/2019 10:17.

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583624 21/11/2019 20:28
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Lurer på om jeg kanskje skal gi denne et forsøk. Jevnt over bra testresultater, bra på 2.4Ghz-målingene sammenlignet med mange andre, og sånn passende framtidsrettet virker som en bra kombinasjon. I tillegg ikke helt bonkersdyr sammenligna med noen av de andre oktakopter-variantene:

Får jeg den til prismatch i lokal butikk er det jo greit å eventuelt levere igjen og, hvis det skulle vise seg at problemene ikke løses med bedre utstyr.

https://www.multicom.no/tp-link-archer-ax6000-tradlos-ruter/cat-p/c/p1000375764

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583662 22/11/2019 08:53
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hæfti den der. Er det ikke mulig å koble sonos over 5ghz? Ofte mindre støy der og mindre følsom for interferens.

Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583680 22/11/2019 11:10
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sonos kjører vel på 2.4Ghz, uansett om du kjører på eksisterende nett, eller om den setter opp sitt eget mesh-aktige Sonosnet-nett ved å plugge en av enhetene i kabel.

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583687 22/11/2019 12:05
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Det er mulig en Sonos bridge kan hjelpe deg, de får du billig på finn.no.

Ellers er vel dårlig kommunikasjon mot Sonos like aktuelt å leve med som dårlig kommunikasjon til DI2.

Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583695 22/11/2019 12:55
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Lurer på om jeg kanskje skal gi denne et forsøk. Jevnt over bra testresultater, bra på 2.4Ghz-målingene sammenlignet med mange andre, og sånn passende framtidsrettet virker som en bra kombinasjon. I tillegg ikke helt bonkersdyr sammenligna med noen av de andre oktakopter-variantene:

Får jeg den til prismatch i lokal butikk er det jo greit å eventuelt levere igjen og, hvis det skulle vise seg at problemene ikke løses med bedre utstyr.

https://www.multicom.no/tp-link-archer-ax6000-tradlos-ruter/cat-p/c/p1000375764

Jeg skjønner ikke hvorfor de absolutt skal lage routere så støgge. Ser jo ut som noe som kun kan passe på gutterommet ved siden av keyboard og gamingpc'n stappfulle av blinkende lys.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: eGo] #2583704 22/11/2019 13:31
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: eGo
Jeg skjønner ikke hvorfor de absolutt skal lage routere så støgge. Ser jo ut som noe som kun kan passe på gutterommet ved siden av keyboard og gamingpc'n stappfulle av blinkende lys.

Forhåpentligvis blir den litt skjult bak synthen med blinkende lys som står i stuehjørnet jeg har bredbåndsstæsj ICON_SMILE

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583742 22/11/2019 17:11
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Æsj, klarte å lese meg til tvil, TP Link er visst ikke særlig ivrige på å oppgradere firmware, der er Asus bedre.

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583748 22/11/2019 18:15
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Før jeg kjøpte meg mesh brukte jeg en Asus RT66 eller no. Den var dønn stabil og hadde vel 100% oppetid de åra jeg brukte den

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583752 22/11/2019 18:52
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har en asus 3200 som var ganske ustabil i starten, men i dag er den gulle god. Min er dog veldig ustabil med sånn ai svitsjing påslått hvor den bytter deg automatisk til det nettet som gir deg best signal. Du har ikke noe sånt på din router? Det skaper i alle fall problemer med streaming hos meg.

Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: Paulus] #2583767 22/11/2019 21:05
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Paulus
Jeg har en asus 3200 som var ganske ustabil i starten, men i dag er den gulle god. Min er dog veldig ustabil med sånn ai svitsjing påslått hvor den bytter deg automatisk til det nettet som gir deg best signal. Du har ikke noe sånt på din router? Det skaper i alle fall problemer med streaming hos meg.

Tvilsomt om sånt er på. LItt av ulempen med disse Apple-ruterne er jo at det er veldig lite avanserte innstillinger man kan endre på, det er liksom kanalene som er det mest avanserte.

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583786 23/11/2019 10:11
R
ralksi Offline
Fersking
Fersking
R
Anbefaler Linksys EA7500, knallgod ruter!

Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2583793 23/11/2019 11:40
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Ubiquiti Amplifi HD. Ingen over, ingen ved siden.

Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: Girona] #2583817 23/11/2019 15:52
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Så litt på Ubiquity da jeg var og handlet i dag, men jeg vil ha litt mer features som god USB-diskdeling. De er definitivt mye fjongere design og har formidabelt med høyere WAF utseendemessig.

Jeg endte til slutt opp med en slik: https://www.tek.no/produkter/18859/asus-rt-ax88u

Fikk prismatch hos lokal butikk med det Komplett selger den for, og så langt virker lydproblemene å være fikset uten å ha fiklet særlig med innstillingene. Så antagelsen min om at det er ytelsen generelt eller evnen til å holde stabil datatrafikk med lite latens i blokk med mange andre nett hos Apple- og Telenor-dingsene som var problemene kan se ut til å ha stemt. Selv lydstreamingen fra Apple TV på 5GHz-nett til Sonosen på 2.4GHz-nett ser ut til å funke bra, jeg fikk omtrent ikke to sekunders sammenhengende lyd med det tidligere.

Redigert av perbl; 23/11/2019 15:59.

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2587404 06/01/2020 10:26
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Gah, jeg opplever fortsatt litt ustabilitet av og til, nok til at det irriterer.

Er det noen som har erfaring med om en sånn Boost-sak fra Sonos kan fikse ustabil lyd, eller må jeg bare konkludere med at jeg lever i et WiFi-helvete (blokk med masse nett tilgjengelig). Jeg er vel fortsatt innafor sånn 50-dager fra Elkjøp, men jeg er litt skeptisk til om en Mesh-løsning vil fikse problemene, jeg har jo såvidt jeg kan se ganske bra signalkvalitet på soverommet, og det føles ikke som det burde være nødvendig i en middels liten leilighet..

Per B.
Re: Rask og stabil router, hva velger man? [Re: perbl] #2587419 06/01/2020 12:05
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sonos Boost er vel en oppdatert Bridge. Sonos Bridge får du svært billig på finn.no og bør være aktuelt å teste.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå