Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vin-, mat- og sykkelferie med fruen

Vin-, mat- og sykkelferie med fruen #2576528 27/09/2019 08:43
O
ohjelm Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Kona fyller 40 neste år og jeg tenkte jeg skulle spandere tur uten barn. Vi er veldig glad i å gå i fjellet så jeg vurderte først tur til alpene eller dolomittene.

Dessverre ser det ut til at første uken i juni (som er den eneste aktuelle reiseuken) ikke er særlig gunstig tid å reise på. Gondoler er stengt, og været kan være ymse.

Jeg har derfor sett på muligheten for sykkelferie kombinert med mat- og vinopplevelser. Flere som tilbyr dette, men per nå seiler Merlot sin tur i Piemonte opp som en het potet.

Noen som har vært på noe tilsvarende som har noen erfaringer å dele?

Synes det er greit med et opplegg laget av andre kontra å planlegge dette selv. Tror ikke det er stort å spare på det, og fint at noen har tenkt ut logistikk etc. basert på erfaring.

Tenker da uten guide, men jeg er fortsatt litt «redd» for å havne sammen med [fordommer] godt voksne par og fnisete dame-gjenger i 40-50 åra [/fordommer]. Selv om man ikke reiser sammen er det fort samme hotell etc.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Vin-, mat- og sykkelferie med fruen [Re: ohjelm] #2576548 27/09/2019 11:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Noe jeg definitivt ville ha vurdert er å reise ned uten organisert opplegg. Noen dager med f.eks. Alba som base ville vært perfekt. Du finner ikke mange andre steder som har et så bra utvalg av restauranter, vinbarer og sykkelbare veier i et fantastisk fint område. Og i forhold til større byer så er det helt greie priser.

Vi var en liten uke i Alba i forbindelse med Vinum i vår, og selv uten sykkel var det en av de beste feriene jeg har hatt. Har man ikke sykkel så er det fint å spasere langs vinmarkene. Det er merkede stier som går mange steder.

Leiebil koster relativt lite, og å ha 1-2 steder som base kan være fint. Sykle ut om morgenen og planlegge en stopp på en restaurant til lunsj. Og juni er ikke noe problem.

Re: Vin-, mat- og sykkelferie med fruen [Re: ohjelm] #2576555 27/09/2019 12:09
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Moseldalen fra topp til bunn er jo også en sykkelklassiker. Men det blir kanskje for lett og for mye asfalt ICON_SMILE

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Vin-, mat- og sykkelferie med fruen [Re: EgilS] #2576558 27/09/2019 12:41
O
ohjelm Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Sitat: EgilS
Noe jeg definitivt ville ha vurdert er å reise ned uten organisert opplegg. Noen dager med f.eks. Alba som base ville vært perfekt. Du finner ikke mange andre steder som har et så bra utvalg av restauranter, vinbarer og sykkelbare veier i et fantastisk fint område. Og i forhold til større byer så er det helt greie priser.

Vi var en liten uke i Alba i forbindelse med Vinum i vår, og selv uten sykkel var det en av de beste feriene jeg har hatt. Har man ikke sykkel så er det fint å spasere langs vinmarkene. Det er merkede stier som går mange steder.

Leiebil koster relativt lite, og å ha 1-2 steder som base kan være fint. Sykle ut om morgenen og planlegge en stopp på en restaurant til lunsj. Og juni er ikke noe problem.

Takk for tips. Krever litt mer av organisatoren, men kan kanskje være et "mindre hektisk" opplegg enn å sykle fra A til B hver dag.

Skal sjekke ut

Re: Vin-, mat- og sykkelferie med fruen [Re: Lars V] #2576560 27/09/2019 12:44
O
ohjelm Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Sitat: Lars V
Moseldalen fra topp til bunn er jo også en sykkelklassiker. Men det blir kanskje for lett og for mye asfalt ICON_SMILE

Hehe. Hadde det vært opp til meg så kunne vi tatt Route des Grandes Alpes ICON_SMILE Men fruen er ikke så frelst... Kanskje litt råere natur i Piemonte, men skal ta en titt på Moseldalen også.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå